Cubase 9.5 heeft opeens een hoge audio processing load

ProtoHuman

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
15 februari 2003
Berichten
6.605
Locatie
Weesp
Al lange tijd gebruik ik dezelfde Windows10 laptop met cubase 9.5 en Focusrite Scarlett 18.6, en dat werkte altijd prima; tot vandaag. Cubase heeft ineens een super hoge Average Audio Processing Load. Als ik een nieuw project aanmaak en twee VSTis open (tremor & pigments) dan springt ie al naar 50% of meer, zelfs als ik niets afspeel. Nog wat FX erbij en ik zit over de 100%. Bestaande tracks waar ik de afgelopen weken aan gewerkt heb kan ik al helemaal niet meer afspelen.

Zojuist de driver van m'n Focusrite geupdate, maar dat helpt niet. Buffer staat al op het hoogst mogelijk (1024), en de CPU load in Windows Task Manager komt niet boven de 20%. Ik heb recent niets gewijzigd, allen standaard Windows Updates.

Zie ook bijgaand plaatje met de device settings.

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? Cubase is feitelijk onbruikbaar zo.
 

Attachments

  • Clipboard.jpg
    Clipboard.jpg
    148,2 KB · Bekeken: 200
Is je koeling nog fysiek goed in orde, sommige CPU gaan downscalen als ze te warm worden. Kan zijn dat je fan defect is.
Controleer je CPU en GPU temps even wil ik zeggen
 
Thanks voor de input. Cubase power scheme staat aan (gebruikte ik eerder nooit trouwens). Laptop wordt niet warm of zo, maar ik zal de temperatuur even checken.
 
Zou wel eens een gekend Windows probleem kunnen zijn. Maar oorzaak + correcte oplossing durft al eens te verschillen bij sommige mensen.
In Google vindt u alvast een heel hoop meldingen en advies rond "Windows 10 cpu high or 100%"
 
M'n CPU load in Windows is niet hoog, die komt amper boven de 20% uit. Ook voldoende RAM vrij.
 
Zonet gemeten wat m'n CPU doet als Cubase afspeelt. 1 core gaat soms eventjes naar 60%, maar de 4 cores zitten meestal rond de 10-20%. CPU temperatuur is tussne 47-49 graden, GPU 39 graden. En dit alles terwijl de Cubase audio performance volledig in het rood staat, en Cubase begint te haperen.

Ik snap er weinig van. Dit systeem werkte altijd prima, en nu gaat hij bij 1 VSTi al over z'n nek.
 
Zonet gemeten wat m'n CPU doet als Cubase afspeelt. 1 core gaat soms eventjes naar 60%, maar de 4 cores zitten meestal rond de 10-20%. CPU temperatuur is tussne 47-49 graden, GPU 39 graden. En dit alles terwijl de Cubase audio performance volledig in het rood staat, en Cubase begint te haperen.

Ik snap er weinig van. Dit systeem werkte altijd prima, en nu gaat hij bij 1 VSTi al over z'n nek.

de average load en peak load meters in cubase, geven aan hoe vol de buffer zit. het zegt niets over CPU gebruik, die kan laag zijn en buffer toch goed vol.

maar goed, dit gaat om een heel ander probleem, ineens is er niet meer te werken met cubase 9.5.

zijn je drivers voor de GPU up-to-date? ik neem aan dat je op windows 10 zit, 20H2? heb je een dedicated GPU voor je laptop?

troubleshooting voor dit is problematisch lijkt me. zeker, wanneer er, buiten windows updates, niets veranderd is.

combi van faktoren altijd. kan ook de virusscanner zijn, daar heb ik, ja tijdens cubase 9.5 eens immens veel last van, virusscanner gedeïnstalleerd, als laatste oplossing, en whoppah! probleem opgelost. andere virusscanner geïnstalleerd (uiteindelik weer bij die 'foute' terug, die heeft wat voordelen). wat heb ik toen niet veel uitgeprobeerd..

lastig om in te schatten, zeker van een afstand.

pigments en cubase zijn GPU intensief, b.v. kan zijn dat dat het is, open ze eens zonder GUI, zonder dat de vst plugin te zien is.

andere usb port, usb port iets problematisch mee? kan zijn, usb drivers, dus louter voor usb. pfff, zoveel.

probeer de interne soundcard, of een andere. kan je wat mee uitsluiten. troubleshouting = uitsluiten.

in de laatste updates is er iets met de GPU veranderd, ik heb er geen last van, maar heb wel de laatste drivers.

de temperaturen zijn erg netjes. voor een laptop.

was er net een windows update, heb je een plugin ge-update, die je altijd gebruikt, is je template geheel leeg, niets op de mastering. etc. etc.

wegstrepen. pfoe. hoop dat je het probleem vindt.
 
Dankjewel voor je uitgebreide antwoord! Ik ben de hele middag bezig geweest, en heb zo ongeveer alles gedaan wat je voorstelde. Alle overbodige hardware (GPU, netwerk, interne geluidskaart, webcam) uit, alle overbodige software uit etcetera. Hielp allemaal niet.

Uiteindelijk denk ik gevonden te hebben wat het is: in de BIOS stond Intel SpeedStep aan, wat op een 'intelligente' wijze de snelheid van de CPU bepaald. Dit heb ik uitgezet, en sindsdien draait het weer goed. Geen idee waarom die optie aanstond, in een ver verleden heb ik een dergelijke setting al eerder gedeactiveerd.

Bedankt voor het meedenken, hopelijk blijft het draaien nu.
 
Dankjewel voor je uitgebreide antwoord! Ik ben de hele middag bezig geweest, en heb zo ongeveer alles gedaan wat je voorstelde. Alle overbodige hardware (GPU, netwerk, interne geluidskaart, webcam) uit, alle overbodige software uit etcetera. Hielp allemaal niet.

Uiteindelijk denk ik gevonden te hebben wat het is: in de BIOS stond Intel SpeedStep aan, wat op een 'intelligente' wijze de snelheid van de CPU bepaald. Dit heb ik uitgezet, en sindsdien draait het weer goed. Geen idee waarom die optie aanstond, in een ver verleden heb ik een dergelijke setting al eerder gedeactiveerd.

Bedankt voor het meedenken, hopelijk blijft het draaien nu.

aha de uitsluit methode perfekt toegepast. mmmh vreemd dat ie aanstond, ach in de tijd, in al de peecee's die ik heb gehad, er was wel altijd iets raars, en dan te verhelpen en daarna geen last.

gelukkig! sukses! BIOS had ik niet aan gedacht, ik denk blijkbaar vanwege dat mijn laptop, amper bios instellingen heeft, hoe nieuwer hoe minder.
 
Uiteindelijk denk ik gevonden te hebben wat het is: in de BIOS stond Intel SpeedStep aan, wat op een 'intelligente' wijze de snelheid van de CPU bepaald.
Intel Speedstep? Zeker weten dat dat niet een hidden feature is van Cubase die generatief glitchy speedgarage/2-step chiptunes bouwt? :D

Fijn dat het weer werkt!
 
Intel Speedstep? Zeker weten dat dat niet een hidden feature is van Cubase die generatief glitchy speedgarage/2-step chiptunes bouwt? :D

Fijn dat het weer werkt!
Denk dat ie vriendjes wou worden met m'n beatstep.
 
Back
Top