Latency-issues met mijn Sonar

pjeut

Ouwe rot
Lid sinds
14 Maart 2003
Berichten
2.109
Locatie
Emmeloord
Hallo,

Ik gebruik voor mijn sequencing en recording Sonar, geregistreerd. nu heb ik erg weinig verstand van de instellingen van Sonar, maar vorige week heb ik on the fly wat dingen veranderd omdat hij ineens heel schokkend opnames maakte.
Nu ben ik met een nieuw projectje bezig, en wil een audio opname maken. Maar wat er nu gebeurt, is dat de snelheid van de sequencing tijdens de opname na een seconde of twee ineens radicaal naar beneden gaat, toch zeker de helft van de bpm of minder.
De daadwerkelijke bpm verandert niet, dat heb ik gecheckt, dus ik denk dat de processing de sequencer dwingt om langzamer te gaan, of zoïets. Ik heb wat plaatjes van de instellingen bijgevoegd, en ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

Op voorhand durf ik te zeggen dat het een nitwit-kwestie betreft, gestoeld op mijn gebrek aan kennis van zaken. Maar ik wil graag verder kunnen. Dus help !!!!
 

Attachments

  • WhatsApp Image 2021-02-15 at 21.21.42.jpeg
    WhatsApp Image 2021-02-15 at 21.21.42.jpeg
    118,8 KB · Bekeken: 185
  • WhatsApp Image 2021-02-15 at 21.22.34.jpeg
    WhatsApp Image 2021-02-15 at 21.22.34.jpeg
    132 KB · Bekeken: 168
je hebt de WASAPI mode gebruikt, kan werken.. maar de UMC202HD heeft asio drivers, gewoon te downloaden via behringer/musictribe..

weet net of dit het probleem oplost, maar ASIO drivers zijn altijd te preferen boven WASAPI, of ASIO4ALL (alleen in bepaalde gevallen kan het wat zijn, maar dat zijn uitzonderlijke gevallen).

ik heb en ken Sonar niet, maar dit soort dingen zijn in de meeste DAW's ongeveer hetzelfde.

sequencing; voor eksterne hardware?? of ITB?
 
Maar de instellingen van de plaatjes zijn wel in orde? Ik heb er dus écht geen kaas van gegeten.
 
Maar de instellingen van de plaatjes zijn wel in orde? Ik heb er dus écht geen kaas van gegeten.

ik heb geen kaas gegeten van sequencing van externe hardware. of dat met de driver instellingen gerelateerd is?

WASAPI heb je gekozen, ik zou iig ASIO drivers van behringer gebruiken, als je die geïnstalleerd hebt.

hoe sequence je? ik heb de UMC204HD (voor mun 2e studio, mini studio...), die heeft midi ports, de 202 niet.

het lijkt me dus een timing issue. midi clock? ik weet wel wat van midi. maar geen expert.
of het kunnen andere problemen zijn,

de PLAYBACK TIMING MASTER.... aha dat is de timing, natuurlik...

even google gedaan 'If you are using a simple setup with an audio interface and a computer the usual recommendation is to set the timing master to the audio interface to use the interface clock. Computer clocks are not generally as accurate or as relevant to the recording process. If you are trying to synch a bunch of external gear that is sometimes more complicated.'

yep dat is altijd ff zoeken, en sonar, je bedoelt de gratis versie via bandcamp dan weten we welke versie je gebruikt. OS, windows natuurlik, anders geen WASAPI, neem aan windows 10.

sequencing zonder audio werkt goed?
met audio níet?

ergens moet je goede timing vandaan halen, dus. blijkbaar van je soundinterface. zou ik toch zeker ASIO kiezen. in de 2e TAB, allereerst.

er zijn hier ook gebruikers van sonar dacht ik, en zeker mensen met hybride setups. help!
 
Om het nog wat ingewikkelder te maken: ik gebruik de bergingen om op te nemen en de Roland Sd50 om af te spelen. Ik heb opnemen en afspelen via de behringer nooit goed voor elkaar gekregen.
Daarom dat ik met de ASIO drivers in de knoei kom. Maar ik zal toch nog ‘ns opnemen en afspelen via de behringer proberen.
 
Om het nog wat ingewikkelder te maken: ik gebruik de bergingen om op te nemen en de Roland Sd50 om af te spelen. Ik heb opnemen en afspelen via de behringer nooit goed voor elkaar gekregen.
Daarom dat ik met de ASIO drivers in de knoei kom. Maar ik zal toch nog ‘ns opnemen en afspelen via de behringer proberen.

aha, je neemt m via de behringer op. toch nog verwarrend, want je zegt sequencing te doen in sonar.. dus sonar drijft de roland sd50 niet aan?

de behringer moet heel simpel goed, dus timing goed, opnemen. ik heb die UMC204HD, zoals al gezegd, neemt prima op. met de asio drivers.

natuurlik neem je m via de behringer op, hoe doe je het anders... het afspelen.

de roland sd50 heeft zélf een soundinterface... ik zie nog windows 10 drivers.

gebruik je de begeleverde sonar? die is wel oud, maar goed.. wie weet.

hoe heb je het allemaal aangesloten? maar wellicht kun je de behringer omzeilen, en de roland het geheel doen. want daar is ie voor gemaakt.

pfieuw.
 
Hoi Vink,

Ik snap dat je het niet kan begrijpen. Ik heb ook nog een aparte MIDI-sequencer; een Motu midi-express 128. Dus de Behringer hoeft alleen maar als opname-interface te werken, en de audio-uit gaat naar de SD-50.
En van daaruit gaat alles (de Modules en de audio-uit van de SD-50) naar een hardware mixer. Van daaruit neem ik alles ook weer via de Behringer op in Audacity.

Maar eigenlijk wil ik wel van die SD-50 af (hoewel hij ook mooie MIDI-geluiden heeft...), dus waarom niet opnemen en afspelen via de Behringer? Moet ik nog 'ns induiken.

Noodgedwongen ben ik weer naar de WASAPI driver gegaan, en de buffer-size naar beneden gehaald. Opnemen gaat nu weer goed. Maar ideaal kan het gewoon niet zijn. Als alles via de Behringer gaat, moet de ASIO-driver dus wel werken.
 
Tijdens de mastermix (zo noem ik het maar even) moet de Behringer dus zowel opnemen als afspelen, en dat kreeg ik niet werkend. Maar dit zou toch normaal gesproken geen probleem moeten zijn?
 
Tijdens de mastermix (zo noem ik het maar even) moet de Behringer dus zowel opnemen als afspelen, en dat kreeg ik niet werkend. Maar dit zou toch normaal gesproken geen probleem moeten zijn?

de motu is een goeie. opnemen en afspelen moet geen probleem zijn.


product library; wat scrollen zie je asio driver voor de umc202hd, versie 4.59, die ik ook heb. voor windows 7-10.

waarom ben je noodgedwongen naar de WASAPI driver gegaan? volgens mij kan die niet echt timing doorgeven of wel?

maar begrijp je setup nu veel beter. het moet kunnen werken. deze behringer interfaces zijn absoluut niet slecht, integendeel, zeker in deze prijsklasse, en daarbuiten...

ik zie dat je zelf soldeert, voel me 'the blind leading the technician', hierin...

goed, ITB ken dan wel weer goed.

dit soort problemen zijn niet ongewoon overigens, soms een simpele ingreep kan alles aan de praat krijgen.
 
de motu is een goeie. opnemen en afspelen moet geen probleem zijn.


product library; wat scrollen zie je asio driver voor de umc202hd, versie 4.59, die ik ook heb. voor windows 7-10.

waarom ben je noodgedwongen naar de WASAPI driver gegaan? volgens mij kan die niet echt timing doorgeven of wel?

maar begrijp je setup nu veel beter. het moet kunnen werken. deze behringer interfaces zijn absoluut niet slecht, integendeel, zeker in deze prijsklasse, en daarbuiten...

ik zie dat je zelf soldeert, voel me 'the blind leading the technician', hierin...

goed, ITB ken dan wel weer goed.

dit soort problemen zijn niet ongewoon overigens, soms een simpele ingreep kan alles aan de praat krijgen.
Hoi Vink,
Wat ik ga doen, is die SD-50 er tussenuit halen, en deze alleen nog maar als module gebruiken. De Behringer dus voor audio in&uit en dus ASIO als driver gebruiken. Moet goed komen. Dank je wel.
 
Hoi Vink,
Wat ik ga doen, is die SD-50 er tussenuit halen, en deze alleen nog maar als module gebruiken. De Behringer dus voor audio in&uit en dus ASIO als driver gebruiken. Moet goed komen. Dank je wel.

laat het weten of het lukt. lijkt me goed idee. het minder ingewikkeld maken van de setup. sukses!
 
Het heeft ff geduurd, en ik ben iets opgeschoten. En ik heb een nieuwe werkwijze voor mezelf aangemaakt. Meestal schrijf ik nummers eerst in MIDI, dus met de melodie als synth-lijntje. Dan mix ik de totale input van mijn hardware mixer (yamaha MX 12/4) naar een stereospoor in de DAW. Dan Mute ik alle midikanalen en neem de zang op (niet meer monitoren via mijn mixer zoals ik altijd deed, maar via direct monitoring van de Behringer).
Als de zang er op staat, kan ik altijd nog naar hartelust de MIDI aanpassen, editen, het zangspoor knippen en plakken, etc..

Daarna de MIDI-sporen in bundels (keys, bass, drums, overig) opnemen en klaar.

Ik krijg wel het idee dat dit niet de meest slimme manier is, maar het werkt voor mij.
 
Back
Top