Software administratie - waarde documenteren

Eclectic

Virtueel Analoog
Lid sinds
8 november 2020
Berichten
1.649
Locatie
Flevoland
Ik heb de afgelopen jaren duizenden euros aan DAWs en VST(i)s uitgegeven. Een aantal gebruik ik nog, een aantal vergeten. Ook hebben niet alle vendors keys op hun website in een user area en soms vergeet je zelfs dat er al weer updates zijn. Dan koop ik ook nog wel eens content (soundbanks e.d.)
ik ben benieuwd hoe jullie dit allemaal administreren en bijhouden. Ik merk dat ik daar erg onrustig van wordt. Nu ga ik meestal één keer in de zo veel tijd alle websites langs om te kijken of er updates zijn, maar ook zaken als license keys administreren, transfer rights e.d. Zullen gedocumenteerd moeten worden.
Stel dat mij ooit wat zou gebeuren dan zou er zo maar een paar duizend euro aan SW weg zijn.

Hoe gaan jullie hier mee om?
 
Ik gebruik keepassX voor al mijn wachtwoorden. Bij de data van mijn accounts zet ik ook keyfiles e.d.
Wat ik daarnaast doe is het woord 'plugin' ergens bij de 'Notes' zetten. Als ik nu in KeepassX zoek op 'plugin' krijg ik meteen een lijst van alle online accounts waar ik plugins heb gekocht, compleet met inlog, ww en keyfiles.
 
Ik heb wel veel vst’s, maar niet bij veel uitgevers. Ik wil zelf het overzicht houden. Ook geselecteerd bij meeste uitgevers waar je bij elke update niet hoeft te betalen.

Qua wachtwoorden zijn ze opgeslagen bij Apple in de cloud
 
Keepass. Alle belangrijke info bij elkaar en veilig (versleuteld) opgeslagen. In een map die synchroniseert op al mijn devices door middel van Onedrive, dus het staat in de cloud, op mijn studio pc en op 2 laptops.

Voor updates heb ik geen oplossing. Sommige software waarschuwt zelf dat er een update is. Voor de rest is het een beetje "if it ain't broken, don't fix". Ik sla alle installers wel op (ook weer Onedrive) zodat ik in ieder geval alles wat ik heb draaien kan herinstalleren mocht dat ooit nodig zijn.
 
Als het goed is krijg je mail als er een update is, of ik update meteen of ik open de mail nog even niet en dan blijft ie dikgedrukt zodat ik in de weken erna nog steeds die mail van de update zie.
Wachtwoorden en keys/serials hou ik bij in een schrift zodat ik altijd m'n accounts in kan om allerlei gegevens te bekijken zoals m'n products, updates, eventuele extra software die gedownload kan worden.
Als mij wat overkomt dan is het jammer; m'n zoon zal er niet veel mee doen en wat brengen vst's bij verkoop nou helemaal op, de meesten zullen hooguit een paar tientjes tot max 100 euro opbrengen behalve daws die wat meer kosten.
Maar goed, misschien ben ik wat gemakkelijk, ik vind het belangrijker dat m'n huis, bankrekeningen, verzekeringen enz goed geregeld zijn voor m'n zoon als ik overlijd.
 
Ik vind het belangrijker dat m'n huis, bankrekeningen, verzekeringen enz goed geregeld zijn voor m'n zoon als ik overlijd.

Klinkt alsof je dat binnenkort van plan bent om te doen?

Logins staan in Keepass. Mijn VST heb ik allemaal in Excel staan gescheiden in twee tabbladen. Effects and Instruments. Daar staan ook alle serials in. Verder staan alle aankoop mails nog in mijn Gmail. Ik ben dit onlangs ook gaan doen aangezien ik het overzicht verloor wat ik nou allemaal had aangeschaft.
 
Klinkt alsof je dat binnenkort van plan bent om te doen?

Ik vind het geen gekke gedachte. Hadden het er laatst ook thuis over: logins van heel veel dingen heeft mijn partner niet. Ook Paypal, een zakelijke rekening, online software etc. Veel staat wel wel in LastPass. Maar dan nog.

Voor muziek kijk ik niet naar prijzen. Dan schrik ik me waarschijnlijk rot :D
 
ik stuur mezelf mails bij iedere aankoop met alle belangrijke data.
Zoals bv laats de codes voor de MS20 plugin.
 
Alles dubbel op twee HD's,en keys ,emails neem ik screenshots van,dus niets is in text maar alles in .jpg

Facturen/betaling ook telkens screenshots in jpg.

Niets zit in de pc die online verbonden is.

Website logins etc zijn met de hand geschreven in een boekje en digitaal onvindbaar.

Volgende stap maar de prijs moet zakken is een xtra 8TB SSD met alles erop, in dik lood gewrapped die in de kluis gaat,en dan nog 1 op een andere locatie (ingeval er brand is bvb ,is dit handig)
 
Laatst gewijzigd:
Alle data in Bitwarden, net zoiets als keeppas, maar wat gebruikersvriendelijker en met de mogelijkheid om in een familie abonnement (paar euro per jaar) gegevens te delen met mijn vrouw voor het geval dat....
 
In een ideale wereld zou je een waarschuwing krijgen zodra je een DAW of VST opent dat er een update klaar staat en direct op 'Nu Updaten' kunnen klikken. In de softwarewereld is dat gangbaar maar bij veel VSTs moet ik eens in de zoveel tijd eens op de website van de maker/retailer waar ik hem bij heb gekocht kijken of er niet een versienummer hoger klaarstaat om te downloaden dan het versienummer dat ik op mijn harde schijf heb staan. Vooralsnog doen alleen mijn Ableton Live en mijn Sylenth1 synth dat. Native Instruments heeft dan nog een apart programma Update Center waarin je centraal updates kunt checken en uitvoeren als ze er zijn.

Verder zijn de tips die al gegeven zijn enorm sensible. Bewaar Softwarekeys in een beveiligde digitale sleutelhanger als Keepass. Maak een Excelsheet met twee tabjes, 1 voor instrumenten en 1 voor FX, waarin je de software die je hebt bijhoudt, het versienummer waar je op zit, de datum dat je voor het laatst een update hebt uitgevoerd, directe link naar waar je hem gekocht hebt en kunt checken of er updates zijn, hmm! Jullie brengen me op ideeën om zelf ook een stuk georganiseerder te worden!
 
Klinkt alsof je dat binnenkort van plan bent om te doen?

Aangezien ik 1 kind heb gaat alles automatisch naar m'n zoon dus dat is al geregeld in feite maar ik zou hem wel iets beter op de hoogte moeten houden van inloggegevens, dat zou het voor hem allemaal wat makkelijker maken als mij wat overkomt.
 
Back
Top