Goede synths voor percussie

bikkel

Everything is on the One
Lid sinds
14 november 2001
Berichten
12.715
Locatie
Utrecht
Ik heb door de jaren heen gemerkt dat bepaalde synths veel fijner werken voor het maken van percussie dan andere. Bijvoorbeeld de envelope van de MC-202 is heel strak voor kicks en dergelijke, bij mijn Korg MS-20 kan ik met pink noise, high / low pass en die gekke routings hele mooie dingen maken. Saw LFO's ook altijd leuk.

Nou heb ik dus al een MS-20, wat zou nog een mooie aanvulling daar op zijn? Ik zoek dus niet one trick pony synths die alleen één type percussie kunnen doen, maar gewoon een redelijk betaalbare analoge, digitale of modulaire generieke synth die daar een beetje in uitblinkt.
 
Ik vond een Alesis Micron wel erg geschikt daarvoor. Mede ook omdat ie multi-timbraal is. Je kunt er meerdere (drum)geluiden in sequencen. Geloof dat het maximaal 26 sequenceclijntjes was.. met de beperking van de 8 noten polyfonie natuurlijk.. . Die clipjes kun je later weer onder je toetsen zetten en triggeren.. Dacht dat er ook nog een aparte drum sequence in zat ook.. om meer geluiden onder 1 toets te zetten.. maar ben ik ff kwijt. Kocht em puur als synth.. en beschouwde de sequencer en drums maar als een extraatje :)




Dit was het eerste wat ik ermee maakte toen ik em net had *D


Het enige wat een beetje minder is zijn de weinig directe controls op de synth maar via het keyboard + knop combi heb je een reeks shortkeys naar onderdelen voor synthese. Echt super clever bedacht.. Als je er veel op werkt en de shortkeys een beetje weet kun je er prima op uit de voeten.

En er is ook nog een PC editor trouwens. (hieronder screenshotje). Ik heb dit ding ooit gekocht omdat ik mijn ION (en zijn mogelijkheden toch best miste). Ooit weggedaan om weer een Alesis Fusion te kopen. Die mist toch het extra filter van de ION maar de de Micron vind ik eigenlijk nog veel toffer als de ION.. mede door die coole sequencer. Het is zo'n klein, leuk slim bedacht dingetje. Enige minnetje wat ik kan bedenken (voor mij persoonlijk) was het ontbreken van swing op de sequencer.. maar da's dan ook het enige.

free-miniak-editor.jpg
 
Laatst gewijzigd:
Sinevibes heeft de groove osc voor de korg (pro/mini xd) logue en nts1 serie.
iedere percussie element kan je individueel door de filter drive halen.

https://www.sinevibes.com/korggroove/

De Prologue is wel maar duo membraal dus geen envelopes, lfo en filter per voice.



De Prologue kan ook zonder die uitbreidingen goed percussie maken.
Zeker omdat er veel verschillen digitale oscillators beschikbaar zijn dus ook veel fm, wavetable, carpus strong synthese en meer.

Hier de nt1 met groove ( 90euro):

 
IK heb net mijn nord drum verkocht, maar dat is denk ik precies wat je zoekt. Niet duur, zeer vet en effectief. Nord drum 2 voor 6 parts geloof ik. Nord drum heeft 4 parts.
 
Als je iets met ook een sequencer zoekt is de Novation Mono Station misschien geschikt? Dat is een wat afgeslankte Bass station 2 synth engine erg mooi geintegreerd met een Circuit sequencer.
En anders de volca kick of Moog DFAM. Hoewel ik met beiden geen ervaring heb.
Met al deze synths krijg je wel wat experimentelere synth pecussie. Een standaard 909 kick en snare haal je er niet zo snel uit. Iets wat lijkt op echte drums ook niet.

Iets gangbaarder is al de DRM1 van vermona. Die heeft voices speciaal voor drumgeluiden. Dus dan ben je niet met parameter locks aan het klooien om een kick en een snare te laten horen.

De eerder genoemde Tempest is nog wat flexibeler. Die heeft drum samples ingebouwd, maar ook een hele synth engine. (Zelfde als de Evolver)

En anders heb je de standaard drum machines maar ik vermoed dat je die niet zoekt gezien je vraag.
 
ik vind de vermona drmIII die ik net heb de max, als je bijvoorbeeld maschine gebruikt als trigger ben je in de hemel.
sequential pro one ook. Heel snappy.
 
- Vermona DRM MKII heb ik! Leuke bak!
- Tempest vind ik te bonkig. Heb daar nog nooit wat leuks uit gehoord.
- Moog DFAM: moet ik eens wat demos van checken, ziet er leuk uit zo op het eerste gezicht
- Sequential Pro: hmmm....heeft me altijd al getrokken. Ik heb begrepen dat Lime alles met een Pro 5 deed inclusief de kicks.
- Prologue en NT1: ga ik checken
- BassStation 2: heeft veel overlap maar ook wel mooie functies, 12/24 db switchable filter, ringmod....

Hoe is de Peak eigenlijk voor drums?
 
Met een Korg MS-20 zit je al goed. Je kunt dankzij de twee (!) ruisgeneratoren en de drie (!) filters mooie snaredrums maken.

Voor wilde elektronische percussie gebruik ik de Intellijel Plonk. De verscheidenheid aan klanken is groot. Van alles is te moduleren en dat levert dynamische en desgewenst
onvoorspelbare geluiden op.

Met de Arturia MatrixBrute heb ik ook goede resultaten (TR-909 toms en maracas) behaald,mede dankzij het kleurenpalet van de ruisgenerator.

Voor brave elektronische percussie gebruik ik de Korg Wavedrum Global Edition. Die heeft zowel samples als synthetische klanken aan boord.

Denk ook een aan FM-synthesizers. Met 4 operators kun je al overtuigende conga's en koebellen maken. Mijn grootste succes vond ik zelf mijn emulaties van de TR-808 gesloten en open hihat. Ik heb net zo lang gepield totdat het me lukte zonder kennis van zaken.

Het is geen antwoord op de vraag, maar ik speel graag akoestische percussie om de muziek wat organischer te maken. Ik kende nog een Nederlandse muzikant die dat deed, Ivo Keers uit Leeuwarden, maar hij is helaas overleden.
 
Denk ook een aan FM-synthesizers. Met 4 operators kun je al overtuigende conga's en koebellen maken.
Veel drumsynthesizers (zoals de DRM-1) gebruiken (vaak analoge) 2 operator FM om metalige klanken te kunnen genereren. Dus ik kan me voorstellen dat je met een full scale FM synth nog veel meer kan.
 
Ik vind de FM toevoeging op de Behringer Ms-1 echt super om wat syncussion achtige percussie geluiden te maken. Door z'n eenvoud krijg je ook sneller resultaat dan wanneer je bv. op een ms20 percussie sounds gaat maken. Toch is meestal een synth engine weer net niet uitgebreid/gemakkelijk genoeg om echt complexere percussie sounds te gaan maken. De Andromeda heeft bv. een looping envelope waarmee je claps kan maken , maar ja dan ben je soms een uur bezig aan één klank ...

Syncussion kende ik eigenlijk nog niet zo lang , maar dat klinkt idd echt super. The human comparator heeft geloof ik nog kits, maar ik vind dat persoonlijk al wel duur voor zelfbouw ...

Een alternatief hiervoor kan de Division department 01/IV wel zijn , die toch wel serieus wat van de syncussion geleend heeft. Echt puur op percussie sounds gericht toestel met ook een hihat generator. Op Youtube staan een paar goede demo's. Als je dan naar een Elektron Rytm demo luistert dan klinkt dat mager IMO. Hoewel ik de Rytm altijd toch ook wel interessant gevonden heb ... ze staan beiden op mijn wishlist :D

Hier wat percussie uit de MS1

 
Microfreak heeft ook wel leuke percussie mogelijkheden met vier aanpasbare parameters in de step sequencer.
 
Analoog FM? Een modular is dan ook een optie. paar OSC's met exp fm, noise generator, 2 filters, mixers, vca's, lfo en 3 envelops.
Maar ja voor je het weet staat er een lelijke kast van over de 6000e....been there done that :D

Alleen al met noise, een vca, envelop en een filter kun je al een hoop
 
Back
Top