Extern audiosignaal door envelope halen die getriggerd wordt door MIDI clock

jes303

DIY brain mods
Lid sinds
30 augustus 2002
Berichten
802
Locatie
Transistorbasstraat 303
Ben nieuw op het gebied van modular en ik probeer te achterhalen hoe ik het volgende kan bereiken:

Ik wil een audiosignaal van een extern apparaat door een ADSR envelope generator halen, en die ADSR moet elke 8e of 16e step van een MIDI clock getriggerd worden.
Dus dat mijn DAW een MIDI sync / clock signaal uitstuurt en deze wordt omgezet in gate signaaltjes.
Zodat het externe signaal als het ware op een arpeggio / staccato achtige manier in stukjes afgekapt wordt elke step.

Kan ik daar nu een module zoals deze Ladik MIDI to Clock synchronizer inzetten, die als feed voor de gate / trigger input van een envelope generator gebruiken die op zijn beurt een VCA weer aanstuurt?
Of heb ik een andere module nodig?

Wat ik ook na wat zoekwerk namelijk niet helemaal kan achterhalen, is of een clock signaal nou ook als gate / trigger gebruikt kan worden of niet.
 
Je zult inderdaad iets moeten hebben om het MIDI clocksignaal om te zetten naar CV, wat dat betreft is die Ladik een prima en betaalbare oplossing. Het voordeel is dat die ook meteen een clockdivider heeft en je dus meteen de de output op de divisies 8 en 16 kunt pakken. Wat ik alleen niet uit de beschrijving haal is of de clock weer opnieuw begint te tellen op het moment dat je op je DAW op stop klikt en vervolgens weer start. Als hij die reset niet gebruikt dan zitten je stap 8 en 16 dus niet altijd (eigenlijk meestal niet) waar je ze zou willen, maar zijn ze verschoven.

Clock signaal is over het algemeen ook gewoon een trigger (kort) of gate (lang) signaal. Een korte (of iets langere) pulse van 0 tot (meestal) +5V. Dus die kun je inderdaad prima als signaal gebruiken om een envelope mee aan te sturen.

Overigens, misschien een beetje semantisch maar toch, je haalt het audio signaal niet door een envelope generator. Het audio signaal stuur je naar een VCA. En je triggert een envelope generator die op zijn beurt die VCA openzet waardoor er bij de output geluid uit komt.
 
Gewoon externe signaal boosten naar euro rack levels. Daarna vca in en dan kun je de clock op de cv input van de vca hangen.
Die clock opent dan de vca op een ritmische manier.

Diezelfde clock kun je ook aan een envelope hangen zodat je de clovk pulses kan vormen.
De output van de envelope in de cv in van de vca

Aangezien standard clock nog al snel is 96ppq. Heb je een divider nodig.

Je kunt ook gewoon een pulse sample als clock gebruiken.
 
Ah helder! Bedankt voor jullie uitleg, ik snap 'em.
Ik ga de mensen bij Ladik wel even polsen of er een clock reset op zit.

Voor nu doe ik het liever even via een midi sync clock dan via een sample pulse die triggert, welliswaar minder creatieve mogelijkheden, maar dan heb ik er geen omkijken naar.
En inderdaad, het audiosignaal gaat niet zelf door de envelope, maar de envelope beinvloedt de vca, goed om dit gegeven door te laten dringen.

Thanks!
 
ik gebruik een CV ocd die ik heb geprogrammeerd om MIDI clocks om te zetten in 1/16 en 1/32 en 1/8 etc etc clocks
je kan die ook gebruiken om MIDI clocks om te zetten in trigger of gate signalen, op een vooraf gekozen frequentie (1/16 of...)

is MIDI clock niet 24ppqn ?

ik wil iets gelijkaardigs doen:
een audiosignaal ergens doorheen halen zodat er de note informatie uit gehaald wordt en omgezet in CV
liefst dan nog polyfoon ook

dus ik heb een soort env follower nodig die vaststelt wanneer een noot getriggerd (dient te ) worden
en dan nog iets dat op dat (trigger) moment de toonhoogte van het stukje audio vaststelt
de ROSSUM-ELECTRO panharmonium komt sterk in de buurt, alleen geeft ie niet de toonhoogte prijs, maar zet die direct om in een golfvorm

misschien gemakkelijker in ableton mbv audio 2 MIDI
 
ik gebruik een CV ocd die ik heb geprogrammeerd om MIDI clocks om te zetten in 1/16 en 1/32 en 1/8 etc etc clocks
je kan die ook gebruiken om MIDI clocks om te zetten in trigger of gate signalen, op een vooraf gekozen frequentie (1/16 of...)

is MIDI clock niet 24ppqn ?

ik wil iets gelijkaardigs doen:
een audiosignaal ergens doorheen halen zodat er de note informatie uit gehaald wordt en omgezet in CV
liefst dan nog polyfoon ook

dus ik heb een soort env follower nodig die vaststelt wanneer een noot getriggerd (dient te ) worden
en dan nog iets dat op dat (trigger) moment de toonhoogte van het stukje audio vaststelt
de ROSSUM-ELECTRO panharmonium komt sterk in de buurt, alleen geeft ie niet de toonhoogte prijs, maar zet die direct om in een golfvorm

misschien gemakkelijker in ableton mbv audio 2 MIDI

Als ik je goed begrijp zoek je een manier om audio naar cv en gate signalen om te zetten, toch?
Ik zag gisteren deze Doepfer module, volgens mij doet ie precies wat je zoekt:
http://www.doepfer.de/a119.htm
 
is MIDI clock niet 24ppqn ?

ik wil iets gelijkaardigs doen:
een audiosignaal ergens doorheen halen zodat er de note informatie uit gehaald wordt en omgezet in CV
liefst dan nog polyfoon ook

haha ja klopt. 96 ppqn is wel erg veel.

Arp2600 en de MS20 hebben een signal processing sectie. Wellicht wat verschillende funkties maar de ms 20 heeft een audio naar pitch cv. Analog Systems heeft een module die schijnt veel beter dan de ms20 te zijn. Is een module op mijn verlanglijstje.
polyfoon in 1 audio signaal kun je vergeten.

Analog Systems rs35n
https://www.analoguesystems.co.uk/index.php/as-modules/rs35n
 
Ik heb dees. Maar deze haalt een envelope uit het audio signaal en een gate.
Geen pitch cv, dat is heel specifiek.

Maar natuurlijk... overheen gelezen, stom! Ja een pitch to cv converter, hmmm interessant!

Je zou daar welhaast een wat zwaarder machientje voor willen inzetten, een heuze digitale processor met wat cpu power.

Al eens naar de Axoloti Core gekeken? Dat is een klein computertje die je helemaal kan programmeren om audio te bewerken mbv patcher software.

Niet gechecked, maar kan me zo voorstellen dat er een manier is om het inkomende audiosignaal te analyseren en om te zetten naar een ander soort signaal.

Ze zijn af en toe "out of stock" maar dan ook weer "in stock". En zo klein dat er vast wel in Eurorack te monteren valt.
 
Je zou daar welhaast een wat zwaarder machientje voor willen inzetten, een heuze digitale processor met wat cpu power.

Al eens naar de Axoloti Core gekeken? Dat is een klein computertje die je helemaal kan programmeren om audio te bewerken mbv patcher software.

Ik heb een axoloti board van de kickstarter. Heb de development ook wat gevolgt.
Audio to midi is een vrij zware taak om dat low latency te doen.

Ik heb nog steeds geen goede case voor axoloti gevonden.

pitch to midi kan in ableton met max4live.
Een computer is dan idd het beste.
Of monofoon pitch naar cv met zo een module.

Wellicht zijn er andere opties.
 
Back
Top