Hoe transformeer ik samples gedeeltelijk naar een square wave?

peterdh

Collabs
Lid sinds
13 april 2007
Berichten
2.873
Locatie
Santpoort-Noord
Ik wil een opname van een oude telefoonrinkel gedeeltelijk transformeren naar een square wave, zodat je als het ware een hybride telefoonrinkel krijgt; een kruising tussen een akoestische en digitale telefoonrinkel. Ik heb al resynthesis geprobeerd met NI Form en Camel Audio Alchemy, maar de resultaten zijn te onnatuurlijk. Een vocoder misschien? Ik hoor graag jullie input.

Bedankt voor jullie tijd.
 
Ik zou zeggen met distortion, waveshaping.
Als je in je DAW de sample versterkt komt er een punt dat die gaat oversturen.
Er komen harmoniezen ( wat een raar woord ) bij en de sinus word afgeflakt. Hoe meer die afgeflakt word hoe meer square die word.

1 signaal origineel en de ander door een distortion overdrive. dan beetje eq om de vervorming te temmen?
 
Ik zou zeggen met distortion, waveshaping....Hoe meer die afgeflakt word hoe meer square die word...
Pcies, en je wil dan een clipper hebben als distortion type, die maakt alles vierkant wat boven de threshold komt.

Pcies, en je wil dan een clipper hebben als distortion type, die maakt alles vierkant wat boven de threshold komt.

Net geprobeerd met verschillende distortion plug-in's. Het einde, de "zing", van de belrinkel wordt inderdaad een square wave. Maar helaas, wanneer het hamertje tikt, dan klinkt het niet.
 
Je zou ook een squarewave erbij kunnen mixen met een envelope follower die de rinkel volgt.
De meeste Europese oude telefoons die ik wil opnemen hebben toonverschil tussen de belschalen. Waarschijnlijk zorgt een envelope follower voor een volume envelope kopie, maar niet voor een pitch envelope kopie. Misschien werkt een gesyncte square arp of pitch lfo op de square beter.
 
Doe het geluid 2x op een track en dan op 1 track de distortion. Nu automate je het volume van deze track.
laat het volume langzaam opkomen.
 
Doe het geluid 2x op een track en dan op 1 track de distortion. Nu automate je het volume van deze track.
laat het volume langzaam opkomen.

De bedoeling is wel dat het langste audiodeel met het hamertje aldoor tikkend ook wordt getransformeerd.
 
Ik ben al jaren aan het sleutelen om de perfecte huis- of kantoortelefoon te programmeren. Het is waar ik voornamelijk succes mee heb op de gratis ringtonesite Zedge. Ik heb er dan ook veel gemaakt. Op deze ben ik op het moment een beetje trots:
 

Attachments

  • Retro_ring_25.mp3
    678,1 KB · Bekeken: 170
Ik heb er zelf geen meer dus kan het niet met zekerheid zeggen of het werkt, maar je zou ook eens naar een PLL kunnen kijken, zoals de Doepfer A-196. Weet niet of er een software variant is die in de buurt komt, maar ik weet dat van 1 van de Mutable Instruments modules (volgens mij Tides) ook een PLL aan boord heeft. En die zijn allemaal gratis beschibaar in VCVrack, ook gratis.
 
... kan het niet met zekerheid zeggen of het werkt, maar je zou ook eens naar een PLL kunnen kijken, zoals de Doepfer A-196. Weet niet of er een software variant is die in de buurt komt, maar ik weet dat van 1 van de Mutable Instruments modules (volgens mij Tides) ook een PLL aan boord heeft. En die zijn allemaal gratis beschibaar in VCVrack, ook gratis.
Ik heb geen eurorack. VCV ga ik pas gebruiken als ik het (gratis) als vst kan gebruiken. Maar deze Reaktor ensemble is misschien interessant...https://www.native-instruments.com/en/reaktor-community/reaktor-user-library/entry/show/4845/

Iemand al iets wijzer geworden met de sample van de rinkel?
 
Ik heb net even gekeken. Je zou 3 sporen kunnen gebruiken: je orgineel en 2 sporen voor je sausje. Met een noisegate kan je die pieken van dat hamertje redelijk isoleren, waardoor je die dan apart kan behandelen. op spoor 3 kan je dan de 'zing' behandelen. Misschien lukt dat
 
Back
Top