AI in plug-ins: werkt het voor jullie?

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.658
Locatie
Zwolle
Dag allen,

Even een balletje opgooien. Arificial Intelligence in plug-ins verkoopt goed. Je drukt op een knopje en je hebt de perfecte mix, volgens de verkopers. Nou heb ik het bij verschillende plug-ins geprobeerd en zonder veel resultaat.

Ik heb gespeeld met Sonnible Smart EQ, Bassroom van Mastering the mix en heb vorig jaar Neutron van iZotope gekocht. Maar ik krijg er zelden wat nuttigs uit. Als ik het zelf doe vind ik bijna altijd beter klinken.

Wat zijn jullie ervaringen met AI in plug-ins? Gebruiken jullie ze? Hoe? En ben je tevreden met de resultaten?

Ben benieuwd!

Groet,

Rutger
 
Dag allen,

Even een balletje opgooien. Arificial Intelligence in plug-ins verkoopt goed. Je drukt op een knopje en je hebt de perfecte mix, volgens de verkopers. Nou heb ik het bij verschillende plug-ins geprobeerd en zonder veel resultaat.

Ik heb gespeeld met Sonnible Smart EQ, Bassroom van Mastering the mix en heb vorig jaar Neutron van iZotope gekocht. Maar ik krijg er zelden wat nuttigs uit. Als ik het zelf doe vind ik bijna altijd beter klinken.

Wat zijn jullie ervaringen met AI in plug-ins? Gebruiken jullie ze? Hoe? En ben je tevreden met de resultaten?

Ben benieuwd!

Groet,

Rutger

ik heb alleen neutron elements, ozone elements, en rx7 elements. ik heb niets met die AI, het werkt in mijn geval totaal niet.
ik heb ze alleen eens geprobeerd wat ze afleveren, eigenlik staan ze stof te happen (voor rx 7 elements heb ik als alternatief spectralayers pro 7, ook met wat AI, maar die zit niet in de weg, in tegendeel zelfs..)

ik mix liever handmatig, of liever, ik mix handmatig, natuurlik met hulpmiddelen, in cubase dat 2 freq banden kunt zien, voor overlap, of MMulitianalyzer, en sommige andere tools, soms een VU meter, simpele dingen.
ik kom er altijd uit, en heb er plezier in.

ik heb daarom ook nooit het izotpe pad voor mixing & mastering gekozen, maar de hard way, goed wavelab pro 10 heeft ook zijn trucjes, en gebruik het in combi, soms met een brainworx plugin, of t-racks 5 spul ("max", tussen aanhalingstekens, ik heb uiteindelik alles wat in max zit + 1 of 2 meer..), met spectralayers pro 7 (ARA2, al gebruik ik het amper met ARA), heb ik het gevoel dat ik voor mijzelf goed zit.

zoals je zelf zegt; wanneer je het zelf doet klinkt het beter, al is de AI natuurlik bedoeld om je richting te geven, maar het is beperkt in mijn ervaring, te beperkt. en ik hoef het niet. of beter heb het niet nodig, mixen en mastering in the mix, lukt me wel vrij aardig.

EDIT: het verkoopt zeker goed, en wellicht voor bepaalde genres, die de regels volgen..., werkt het wellicht erg goed.

in sommige melda plugins zit ook wat SMART functies, niet echt AI, maar analysis, dat werkt richtinggevend. toch uiteindelik tweak ik het zelf. sommige analysis geven wel inzicht, maar of ik er gebruik van maakt, wordt bepaald door hoe het klinkt...
 
Laatst gewijzigd:
Ja Ozone Element is voor mij bruikbaar op de masterbus en op parts.
Ik krijg er soms goede eq curves uit die ik dan op hardware op pander eq plugins gebruik.
 
Dat heb ik dus ook, vink. Bij een simpel geluidje in Neutron gooit hij er al een EQ, een sculptor en 2 compressors overheen. Ik herken het geluid nauwelijks terug :erm:

Idem met die Smart EQ: bij een goed geluid maakt hij wel 8 EQ-punten, versterkt hij het laag enz. Ook als ik het juiste instrument als preset kies. Waarom? Ik probeer juist zo weinig mogelijk te EQ'en. Wel ruimte maken en soms een beetje oppoetsen, maar als het niet nodig is liever niet.

Misschien zijn de plug-ins nog niet goed genoeg? Of ik snap ze niet, dat kan ook :D
 
ik heb alleen neutron elements, ozone elements, en rx7 elements. ik heb niets met die AI, het werkt in mijn geval totaal niet.
ik heb ze alleen eens geprobeerd wat ze afleveren, eigenlik staan ze stof te happen (voor rx 7 elements heb ik als alternatief spectralayers pro 7, ook met wat AI, maar die zit niet in de weg, in tegendeel zelfs..)

ik mix liever handmatig, of liever, ik mix handmatig, natuurlik met hulpmiddelen, in cubase dat 2 freq banden kunt zien, voor overlap, of MMulitianalyzer, en sommige andere tools, soms een VU meter, simpele dingen.
ik kom er altijd uit, en heb er plezier in.


ik heb daarom ook nooit het izotpe pad voor mixing & mastering gekozen, maar de hard way, goed wavelab pro 10 heeft ook zijn trucjes, en gebruik het in combi, soms met een brainworx plugin, of t-racks 5 spul ("max", tussen aanhalingstekens, ik heb uiteindelik alles wat in max zit + 1 of 2 meer..), met spectralayers pro 7 (ARA2, al gebruik ik het amper met ARA), heb ik het gevoel dat ik voor mijzelf goed zit.

zoals je zelf zegt; wanneer je het zelf doet klinkt het beter, al is de AI natuurlik bedoeld om je richting te geven, maar het is beperkt in mijn ervaring, te beperkt. en ik hoef het niet. of beter heb het niet nodig, mixen en mastering in the mix, lukt me wel vrij aardig.

EDIT: het verkoopt zeker goed, en wellicht voor bepaalde genres, die de regels volgen..., werkt het wellicht erg goed.

in sommige melda plugins zit ook wat SMART functies, niet echt AI, maar analysis, dat werkt richtinggevend. toch uiteindelik tweak ik het zelf. sommige analysis geven wel inzicht, maar of ik er gebruik van maakt, wordt bepaald door hoe het klinkt...

Ik heb precies hetzelfde: Ik heb Ozone Advanced en masterplugins van Fabfilter. Ik merk dat ik het masteren snel af wil hebben en kies daarvoor een preset binnen Ozone Advanced.
Eigenlijk wil ik zelf in mijn eigen hand zetten en wil daarbij masterplugins van Fabfilter. gebruiken.

Ik ben daar onervaren in en zal wel tutorials op Youtube moeten kijken
 
Of ik snap ze niet, dat kan ook :D


Jullie snappen het niet, die AI maakt de nieuwe hitsound, jullie zijn gewoon ouderwets. :D

Maar ff zonder gein; ik denk dat het een kwestie van tijd is, over een paar jaar zal het beter zijn denk ik.
Maar dan nog zal het nooit de goede oplossing zijn in alle gevallen want je eigen smaak hoeft natuurlijk niet hetzelfde te zijn als die van de programmeurs die uiteindelijk de AI van input hebben voorzien en daardoor de plugin wel in een bepaalde mate geconditioneerd hebben.
 
Het is maar een tool. Die gaat niet voor je mixen.
maar ik vind het erg bruikbaar voor hints.
Alleen de eq dus. De rest zoals de compressors en stereo imager klinkt voor mij niet.

hdb het lauter over Izotope Elelements. Wellicht is die jij hebt beter.
 
Het is maar een tool. Die gaat niet voor je mixen. Maar ik vind het erg bruikbaar voor hints.

Zo gebruik ik Neutron nu ook. Ik gebruik vrijwel alleen de EQ. Die kun je laten 'luisteren' en dan maakt hij EQ-punten aan. Daar speel ik dan wat mee.

Masking is ook handig, dan kun je binnen de plug-in een ander exemplaar selecteren en zien waar frequenties elkaar overlappen. Dit kun je dan ook meteen aanpassen.

Van compressie en sculpting maakt hij vaak een potje. Ik vind het zelden een verbetering.
 
Waarom ai nooit gaat werken imho is omdat je stappen over slaat. Normaal bij eq/compressie ben je continue aan het a/b testen om te kijken of ieder klein stapje een verbetering is.
Met sommige ai plugins krijg je in 1x een hele kots aan settings, ga dan maar eens uitzoeken wat er beter is geworden en wat slechter. Ai kan nooit smaak in een algorithme vangen dus je zal altijd zelf moeten bijstellen.
 
Veel beter zou zijn dat een bedrijf een paar top producers inhuurt die dan hun setting in de plugin verwerken zodat je bijv een David Guetta, Martin Garrix, Aphex Twin, Zero 7 mix enz hebt.
Zal ook niet optimaal zijn maar dan zit je wel meteen in de buurt van je favoriete mix, gewoon als referentie.
Of je zou een plugin moeten hebben waar je wat favoriete artiesten van jou inlaadt en laat analyseren zodat die dan daarna met een druk op de knop die sound tevoorschijn tovert en vanaf daar moet je dan nog kunnen bijsturen in je nieuwe produkties zodat de AI ook bijleert.
 
Waarom ai nooit gaat werken imho is omdat je stappen over slaat.

Klopt. Maar die Smart:EQ werkt met presets. Bijvoorbeeld piano, cello of viool. Die eigenschappen kun je denk ik wel aardig vangen. En dan meet hij je eigen signaal en kijkt hij hoeveel dat van het sjabloon afwijkt. De gedachte vind ik niet zo slecht. Het klinkt alleen niet :D
 
Waarom ai nooit gaat werken imho is omdat je stappen over slaat. Normaal bij eq/compressie ben je continue aan het a/b testen om te kijken of ieder klein stapje een verbetering is.

Ja idd, soms kan een 1.5 db boost of cut een wereld van verschil maken.
Izotope elements doet ook noot meer dan 2 db correcties.
 
mautodynamiceq

dat kun je amper AI noemen, want AI herkent via bepaalde datasets, wat voor type geluid het is, en die zijn beperkt (al werkt unmix van spectralayers pro 7, for fun, wel erg goed.. nog artifacten, maar zo spaarzaam, en gezien wat het moet herkennen), MAutoDynamicEq, naast b.v. MSpectralDynamics, maar geef de voorkeur aan de eerste, heeft heel wat technieken in huis, de unmasking (seperate) funktie, heeft niets met AI te maken, maar het wegsnijden waar 2 tracks elkaar in de wegzitten. maar met MAutoDynamicEq, kun je dit proces ook meer handmatig, dynamischer doen. de keuze is er. en het ding zit vol mogelikheden, en is een zeer krachtige sculpter...

goed, ik houd daarvan, zelf veel kunnen instellen, en genoeg hulpmiddelen ingebouwd, en de simpele MAnalyzer, of de MMultiAnalyzer, en de andere tools.

al is melda wel bezig met de zgn. mixing revolution, ik heb het gevoel dat het is een soort van neutron achtig iets wordt, zoals bij MMultiAnalyzer, waarbij alles verbonden wordt, wat vst3 kan.. maar dan op de wijze van melda...
ik kan me kompleet vergissen, en sowieso, is het al jaren aangekondigd. lijkt me wel interessant waarmee ie komt. maar ik heb voldoende aan melda, en heb natuurlik ook andere plugins.

en mixen, is lekker veel met de hand (zonder muis), ik vermijd compressors (alleen voor kleuring) tegenwoordig, en ja soms zijn ze noodzakelik. nu ik een arsenaal aan compressors heb, gebruik ik ze minder, maar wel fijn wanneer ik vind dat er een nodig is, en dat komt nog wel voor, met vermijden bedoel, wanneer het niet nodig is, input gain, of level gain in cubase, op events zelf.. dus geen dogma, ik blijf ze zeker gebruiken, en soms dragen ze bij een heerlikke klank, zoals een SEM V2 heerlik samen gaat met getweakte preset met de shadow hills class a compressor van PA. waar ie niet voor bedoeld is, maar geeft zo'n mooie sound. zo blijf ik ze wél gebruiken. maar meestal sample ik kan een loop die ik er mee maak, en is het een onderdeel van het geluid.

wellicht is dat mij zo trekt om het zoveel handmatig te doen, en te eksperimenteren, de sounds die je verkrijgen kunt.

maar dit is mijn werkwijze. ik lees dat mensen met ozone 9 (of 8) ook lekker kunnen werken, dus... bij mij werkt het niet.

krautrock1958 dat soort plugins bestaan, waves heeft er toch een aantal, andere brands ook. IKM, b.v. (die plugin voor t-racks, heb ik niet..). er zijn er genoeg te vinden tegenwoordig. wanneer ik je goed begrijp.

en AI kan tips geven, inderdaad, maar in mijn geval krijg ik zware afwijkingen... dingen die ik geheel niet wil... maar dat zijn de elements versies, goed de advanced versies wijken in die zin niet af, meer mogelikheden.

aangezien mixen een onderdeel is van het geluid dat ík wil... een groot onderdeel, i love masking (dat kan erg goed werken, soms is het wel een probleem, ook simpel op te lossen, vaak, zonder unmasking, maar dat 2 of 3 tracks elkaar soms erg masken, voor een kleine periode, geeft een mooi effekt, als je dat wil, en dat wil ik, en zo maak ik het ook.). en ja masking kan soms wel erg problematisch zijn.

goed, wellicht kan AI zich zeer sterk ontwikkelen, maar vergeet niet wat nu AI genoemd zijn, simpelweg van data-analyses zijn en dus datasets, met wat goed algoritmen.

een AI kan nog niet weten wat ik wil... nog niet...
 
Ja idd, soms kan een 1.5 db boost of cut een wereld van verschil maken.
Izotope elements doet ook noot meer dan 2 db correcties.

kan het niet meer in mijn eerdere berichten "citeren"; maar dit klopt, soms een kleine korrektie, ook in volume, faders raak ik pas aan, wanneer ik wat verder in de mix zit (ik doe dus gainstaging...).
maar een klein tikje, of bij een compressor, etc. het kan nét dat geven, wat noodzakelik is (wat is noodzakelik, ja dat het lekker klinkt, samengaat, samenvalt, wat een algemene termen...).
 
Back
Top