De Rhodes sound WIP

Fifth Bot

d[-_-]b
Lid sinds
14 mei 2018
Berichten
2.736
Locatie
Nijmegen
Van de week ging er hier een draadje over de Rhodes sound (wat een Yamaha bleek te zijn :D). Naar aanleiding van die vraag, ben ik eens gaan rondsnuffelen wat ik zelf daarvan eigenlijk in mijn arsenaal heb. Ik kwam uit bij de Vintage Keys van Native Instruments (of eigenlijk Scarbee) en daar zitten best een paar leuke sounds in! Dit kwam eruit na een beetje pielen, beetje saturation en distortion erbij (ik heb hier Saturn 2 gebruikt) en dan klinkt het al gauw heel aardig (de sound heb ik het dan over, niet perse het spel haha :P), de gebruikte keys zijn een combi van de A-200 en de Mark-I.

Dat terzijde, ik twijfel wel een beetje over de richting van deze track, dan met name het tussenstuk van 3:00-4:00 ongeveer, vandaar ook maar ff in WIP om hier wat reakties pijlen... En sowieso, hij is nog niet helemaal af, dus tips zijn welkom.


https://soundcloud.com/the-fifth-bot/20200906-09a/s-maZHp3gJ2wo
 
De opzet is heel goed, nu de uitwerking nog.

Wat me het meeste stoorde was rond 3'30", die dikke bassdrum die daarbij komt, die staat veel te luid en klinkt niet goed in de oren.. Verder gebruik je ook heel veel variaties in je thema, die zou ik proberen verminderen, want je raakt uit richting. Voor de rest vond ik hem wel prima.

Doe zo voort,

Gloomy :)
 
Wat me het meeste stoorde was rond 3'30", die dikke bassdrum die daarbij komt,

Ik denk dat je dan al vanaf 2:45 bedoelt? Het idee van die kick vind ik zelf op zich juist wel leuk, maar ik snap denk ik wel wat je bedoelt, dus ik zal er nog eens ff kritisch naar kijken, zachter/beter eq-en, of misschien toch een heel andere kick.

Verder gebruik je ook heel veel variaties in je thema

Haha, lol ik dacht dat jij nou juist altijd van de vele variaties was!

Thnx voor de feedback!
 
Er gaat niets boven een echte Rhodes maar er zijn vele alternatieven die weer hun eigen charmes hebben.

Gebruik zelf: Ableton Suite (electronic keyboards), de SRX vintage keyboards uitbreiding in XV5080 en de Roland P330 heeft een hele goede.
Die laatste klinkt echt top door een amp met ook bv spring reverb en vintage phasor/small clone phasor.

Vind de beats en sound van je track top maar het muziekale thema is niet zo sterk. Zoals iemand eerder al zij dat het te veel kanten op gaat.
 
Vind de beats en sound van je track top maar het muziekale thema is niet zo sterk. Zoals iemand eerder al zij dat het te veel kanten op gaat.

Ja klopt ook wel, het was eigenlijk ook alleen maar wat gepiel naar aanleiding van het uitproberen van die Vintage Keys. Nou ja, ik kijk nog wel ff ik zin heb om deze track te verbeteren en af te maken, het was in het moment ff leuk, maar dit is ook niet echt helemaal mijn smaak.
 
Back
Top