Germanium diodes uit China rot of meet ik verkeerd?

Als je een regelbare voeding hebt is het toch gemakkelijk om de curve even te meten? Weerstandje in serie met de diode, en de spanning over de diode meten. De spanning over de bekende weerstand geeft je de stroom. Geen componententester nodig.
 
... dat je eerst gewoon eens even een groffe indruk wilt hebben of het iets diode-achtigs is, en of het inderdaad Germanium is (stating the obvious: 'softere' knik in de V-I curve en de knie ongeveer ergens bij 0.3V ipv de abruptere knik en 0.65V v Silicium-diodes)...

... dan is een bak koffie, een ruitjesblok, potlood, en regelbare voeding, serie-weerstand, stroommeter, spanningsmeter eigenlijk alles al wat nodig is.


Als je een regelbare voeding hebt is het toch gemakkelijk om de curve even te meten? Weerstandje in serie met de diode, en de spanning over de diode meten. De spanning over de bekende weerstand geeft je de stroom. Geen componententester nodig.

Yep! Onthul het mysterie :maffia: van de raadselachtige diodes voor ons! Hier al een petitie van twee. :D
 
(5V-1V) /1k geeft 4mA ……….. 1 volt spanningsval is dan precies de spec
open junction, C van een paar pF is ook juist, het zou iets minder moeten zijn maar je meetopstelling geeft ook een paar pf

Kortom, meet met veel lagere stroom, het is geen led
en je componenten tester begrijpt het niet, maar dat is geen fout, gewoon een ongebruikelijk component.
 
Onderdelen die je bij Ali koopt zijn bij voorbaat al verdacht. En terecht! Er wordt heel veel rommel verkocht en tot het criminele af chips ‘gefaked’. Niet altijd zijn de chips slecht werkend maar gewoon opnieuw bedrukt met een logo van een gerespecteerde fabrikant omdat men weet dat het beter verkoopt. Dus een chip van een Chinese fabrikant wordt bedrukt met het logo van bijvoorbeeld Texas Instruments. Gedesoldeerde chips uit oude apparatuur – al dan niet defect – worden opgelapt en zien er daarna als nieuw uit en als zodanig ook verkocht. Verder is het vermoeden dat er veel afgekeurde partijen verhandeld worden. Het is een wetenschap op zichzelf geworden om te weten of je iets koopt dat goed is. Voor chips kan je makkelijk testen of ze herbedrukt zijn door met een wattenstaafje gedoopt in acetone over de chip te wrijven. Komt de bedrukking los, dan is het herbedrukt. Origineel wordt de ‘opdruk’ op de ic’s van de westerse fabrikant tegenwoordig namelijk gelaserd.
 
(5V-1V) /1k geeft 4mA ……….. 1 volt spanningsval is dan precies de spec
open junction, C van een paar pF is ook juist, het zou iets minder moeten zijn maar je meetopstelling geeft ook een paar pf

Kortom, meet met veel lagere stroom, het is geen led
en je componenten tester begrijpt het niet, maar dat is geen fout, gewoon een ongebruikelijk component.

Aha! Dat is heeli nteressant! Bij een hogere weerstand mat ik inderdaad ook een lagere spanningsval zoals je in het oorspronkelijke bericht kunt lezen. Ik vond het echter totaal onlogisch, ik zou juist verwachten dat bij een te lage stroom niet de diode volledig zou opengaan en dus bij meer stroom de spanningsval naar die magische 0,2 V zou moeten gaan. Maar jij zegt hier dus juist met een lagere stroom meten? Ik snap er helemaal niks meer van, maar je geeft me toch weer een beetje hoop, want zoals ik al zei ze zien er als hele echte Ge's uit, en gedragen zich ook als (vreemde) diode bij de weerstandsmeter van de multimeter. Dat die componententester ze niet snapt heb ook ook al een en ander over opgevangen bij m'n gegoogle, maar het fijne kon ik er niet over vinden.

Iets anders waar ik iets van begin te vermoeden, waarom ik ook vroeg of ik gewoon verkeerd mat is het verband tussen de spanningsval en de forward voltage, in mijn hoofd is dat min of meer hetzelfde, maar dat is wellicht een compleet foute aanname?
Kun je m'n hoofd verhelderen in deze kwestie? EN bij wat voor stroom (en spanning of maakt dat niet uit als het maar boven de zeg 1 V is?) ik dan die 0,2 zou moeten meten bv, of dat dat helemaal de foute benadering is?
 
Yep! Onthul het mysterie :maffia: van de raadselachtige diodes voor ons! Hier al een petitie van twee.
Zodra ik even de tijd heb zal ik dat doen! Kun je iets meer tips geven zodat ik het meteen goed doe? Wat voor weerstand is zinvol, van welk voltage tot welk voltage meet ik de curve? En die curve is dus van de spanning over beide kanten van de diode toch ? EN nog iets, het maakt niks uit of ik de weerstand tussen diode en nul doe of tussen diode en plus toch? (vraag hier naar de bekende weg, maar ga toch voor de zekerheid nu even uit van het credo dat domme vragen niet bestaan).
 
Als je een regelbare voeding hebt is het toch gemakkelijk om de curve even te meten? Weerstandje in serie met de diode, en de spanning over de diode meten. De spanning over de bekende weerstand geeft je de stroom. Geen componententester nodig.
Oh wacht eens, ik moet dus niet gewoon alleen de spanning over die diode meten voor de curve, maar die vertalen naar de stroom door de diode (dus de stroom door de weerstand volgens Kirchoff)? Ik heb net pas een maandje - of twee - geleden een begin van echt begrip over het verband tussen stroom en spanning gekregen (ja wet van ohm, duh, dat wist ik wel maar het diepere inzicht dus, het verschil tussen volt-bron en stroombron, en hoe die naar elkaar te vertalen/omzetten, transistor die stroom versterkt of spanning afhankelijk van configuratie; dat werk als je begrijpt wat ik bedoel) dankzij een paar hele fijne leraren op internet, maar af en toe duizelt het toch weer even...
 
Verder is het vermoeden dat er veel afgekeurde partijen verhandeld worden
Ja dat was dus typisch het geval bij die minijack-chassis', of het was een ongecontroleerde partij, of afgekeurd omdat een gedeelte dus niet deugde. Lollig in zo'n geval dan wel dat het mankement waarom ze niet goed waren simpel te verhelpen bleek. En dan, tja, 100 stuks voor 3 eu of daaromtrent, de gok meer dan waard; ik hoef je niet te vertellen dat de meeste poen in die hardware gaat zitten. Pots ook al heel veel mee bespaard ondertussen, ook natuurlijk al gemerkt dat er zeker gevallen zijn waar je lievereen echte bestelt. Maar om gewoon een bakje vol te hebben met ruim voldoende pots van de meest voorkomende waardes voor een paar luttele euro's voor experimenteren en lekker verder bouwen zonder voor ieder experimentje weer 6,50 verzendkosten te hoeven betalen is toch echt wel heel fijn, en meestal is het ook gewoon goed genoeg, er zijn maar een paar plekken waar een pot echt top moet zijn. Etc Etc. Heb dankzij Ome ALi nu toch een heerlijke veelzijdige voorraad onderdelen zonder de bank te hebben gebroken, zodanig dat ik bijna ieder schema dat ik tegen kom en me interessert zonder meer direct kan gaan bouwen. En dat terwijl ik deze bezigheid pas een jaartje geleden weer heb opgepakt, na er 25 jaar niks aan te hebben gedaan, en indertijd ook zeker niet zo diep ben gedoken als nu (dat was toen dus ook niet te betalen..., noch mogelijk met alleen een bibliotheek en één vriend met iets meer kennis en ervaring...).
 
Aha! Dat is heeli nteressant! Bij een hogere weerstand mat ik inderdaad ook een lagere spanningsval zoals je in het oorspronkelijke bericht kunt lezen. Ik vond het echter totaal onlogisch, ik zou juist verwachten dat bij een te lage stroom niet de diode volledig zou opengaan en dus bij meer stroom de spanningsval naar die magische 0,2 V zou moeten gaan. Maar jij zegt hier dus juist met een lagere stroom meten? Ik snap er helemaal niks meer van, maar je geeft me toch weer een beetje hoop, want zoals ik al zei ze zien er als hele echte Ge's uit, en gedragen zich ook als (vreemde) diode bij de weerstandsmeter van de multimeter. Dat die componententester ze niet snapt heb ook ook al een en ander over opgevangen bij m'n gegoogle, maar het fijne kon ik er niet over vinden.

Iets anders waar ik iets van begin te vermoeden, waarom ik ook vroeg of ik gewoon verkeerd mat is het verband tussen de spanningsval en de forward voltage, in mijn hoofd is dat min of meer hetzelfde, maar dat is wellicht een compleet foute aanname?
Kun je m'n hoofd verhelderen in deze kwestie? EN bij wat voor stroom (en spanning of maakt dat niet uit als het maar boven de zeg 1 V is?) ik dan die 0,2 zou moeten meten bv, of dat dat helemaal de foute benadering is?

Als je de stroom terug brengt naar 0,3 ma zal de spanningsval ongeveer 0,25V bedragen De voorschakel weerstand is dan ca 15kOhm

als je de voorschakel weerstand vervangt door een potmeter vaan 100k en in serie een weerstand van 1k als begrenzing, kun je gemakkelijk voor een aantal standen de stroom en spanning meten en zo je grafiek maken

Hier vind je meer info over de curve van de 1N34A en andere diodes en zie je dat bij een lage stroom er bijna geen spanningsval is https://www.lessmiths.com/~kjsmith/crystal/dpiii.shtml
al doende leer je.
 
Als je de stroom terug brengt naar 0,3 ma zal de spanningsval ongeveer 0,25V bedragen De voorschakel weerstand is dan ca 15kOhm

als je de voorschakel weerstand vervangt door een potmeter vaan 100k en in serie een weerstand van 1k als begrenzing, kun je gemakkelijk voor een aantal standen de stroom en spanning meten en zo je grafiek maken

Hier vind je meer info over de curve van de 1N34A en andere diodes en zie je dat bij een lage stroom er bijna geen spanningsval is https://www.lessmiths.com/~kjsmith/crystal/dpiii.shtml
al doende leer je.

Aha! Die curve ziet er toch wel uit als wat ik mat (zo even intuitief uit m'n geheugen gegraven), een waanzinnig platte curve voor een diode is dat, ook de platste van het hele stel, zo had ik nooit gedacht dat het kon zijn, nu toch eens even de curve van een paar gaan meten, reuze benieuwd maar het ziet er dus naar uit dat ze toch deugen! EN ook eigenlijk andersom van wat ik dacht, zoals ik ook al hierboven zei, ik verwachtte juist een kleinere spanningsval bij grotere stroom, dat de diode dan meer open gaat, niet meer dicht dus in feite (ja toch, hogere spanningsval=hogere weerstand?). Wonderlijk. Wel een heel mooi smooth gedrag voor zo'n compressor (of eigenlijk meer limiter zoals ik meen Clintrubber hierboven opmerkte),daar heb ik dan wel de juiste Ge-diode voor hier als ze ok zijn dus.
 
Je had meerdere meters begreep ik? Dan hoeft die weerstandswaarde niet perse in het verhaal voor te komen. Gebruik van die weerstand kan geen kwaad, een vd multimeters als stroommeter in serie met de diode en die weerstand, en de spanning met de 2e meter meten over de diode. Knop van je regelbare voeding draaien voor een stel meetpunten en klaar.

Heb je een plaatje met iets van een gemeten V-I curve? ( https://youtu.be/8DbrKbaGEO4?t=253 )
 
Je had meerdere meters begreep ik? Dan hoeft die weerstandswaarde niet perse in het verhaal voor te komen. Gebruik van die weerstand kan geen kwaad, een vd multimeters als stroommeter in serie met de diode en die weerstand, en de spanning met de 2e meter meten over de diode. Knop van je regelbare voeding draaien voor een stel meetpunten en klaar.

Heb je een plaatje met iets van een gemeten V-I curve?


Ben het nu zo aan het doen, en ik meet een keurige curve precies volgens die curve die Velshout linkte
Hier vind je meer info over de curve van de 1N34A en andere diodes en zie je dat bij een lage stroom er bijna geen spanningsval is https://www.lessmiths.com/~kjsmith/crystal/dpiii.shtml
al doende leer je.
Ok iets andere waardes,maar hetzelfde idee en close, wauw!
Kortom, ze zijn dus prima in orde... Nu heb ik dus ook een fijne opstelling in werking waarin ik goed kan meten (Het uiteindelijke kern-antwoord eigenlijk op mijn vraag, dank, dat was super teamwork: met z'n allen zijn we er weer uit gekomen! Wat zou ik toch beginnen zonder jullie...) om een setje van 4 (of twee paartjes) te krijgen met verglijkbare curves voor die compressor,of beter gezegd de andere helft, want ik heb het op een printje gezet met 2 dual opamps zodat ik twee (gespiegelde :-) )versies naast elkaar heb. De ene werkt al, met de Schottky's, en nu blijkt dank zij al jullie hulp dat ik de andere helft met de Ge's dus ook kan gaan bouwen straks, fijn! Die zullen dus beide ook heel verschillende respons hebben, heerlijk :-D

Die curvezal ik straks als ik er aan toekom een schetsje vanmaken, maar kan wellicht ook volstaan met te zeggen dat het op het eerste gezicht precies de curve uit die link is.
 
Laatst gewijzigd:
Toch een goed idee gebleken nu ook dat ik 2 verschillende setjes op Ali had besteld, want de andere tien, van een andere winkel, bleken duidelijk ordinaire Schottky's. Naja, ook leuk en bruikbaar, en zelfs voor Schottky's waren ze nog goedkoop, maar absoluut geen Ge's dus. Idiote is dat het er ook ergens bij staat daar, in de titel staat Germanium diodes, dan een heleboel andere steekwoorden (zaols bij alles daar, ze zijn heel goed in het verleiden van zoekmachines ;-) ), en ergens daartussen dus ook Schottky...
 
Laatst gewijzigd:
Dan hoeft die weerstandswaarde niet perse in het verhaal voor te komen
Ah ja, nog even bij herlezing vallen de dikke letters van WAARDE op, ik dacht al, geen weerstand? Nee toch?!? BOEM! Maar inderdaad, dat dus, heel fijn van deze methode dat er geen rekenen aan te pas komt. Even een geschikte waarde kiezen voor een bruiknbaar regelbereik in stroom met die voeding die tot 37 V gaat, een veiligheids-power instellen zodat ik m'n weerstandsdecade niet onverhoopt rooster (en de diode natuurlijk...) (heel fijn handig dingetje dat, ook maar een paar eu bij Ali, ken je ze? Zo'n printje met een 7 rijtjes pennetjes en 7 jumpers waarmee je alles tussen 0 en 10,999999 M kunt instellen in stappen van 1 ohm,ik heb er 2, fantastisch spul zo handig,al veel gebruikt in de korte tijd dat ik ze heb, scheelt een hoop omsolderen en gemolde printbanen). In de vorige versie van m'n opstelling moest ik nog met die decade eindeloos jumpertjes verzetten en rekenen (en dat dan om dat setje te maken als ze deugden uiteindelijk 10 keer voor de hele curve...). Met jpuw idee kon ik een paar proberen voor een bruikbare waarde en klaar. (eerst nog even een snelle rekenmachineoperatie om de boel niet bij voorbaat al direct te roosteren, maar ik had al een idee van de vorige actie en wat suggesties (de 12K bv) natuurlijk dus dat was snel gepiept
 
Laatst gewijzigd:
Nou, we zijn er wel uit lijkt me, dankzij jullie hulp want ik kwam er echt niet meer uit. toch wel 10 Harstikke prima echte Germanium ventieltjes van Ome Ali uit China voor ong. 2 euro! (of zou ik me nog steeds kunnen vergissen? Ik las iets over dat pas boven de 10 mA het verschil tussen Ge's en Schottky's echt duidelijk wordt? Vraag is of het nog uitmaakt met deze mooie curve wat het is, maar toch wel interessant om zeker te weten - en ik kan nu ook niet inschatten natuurlijk of ik in die compressor ooit boven die 10mA ga komen, maar dat zien we morgen dan wel weer...)
Ik heb nu drie mooie paartjes, waarvan twee vlak bij elkaar (1,25 het ene, het andere 1,35 V bij 6 mA), dus die twee mogen fijn gaan comprimeren in de toekomst (of beter gezegd limiten lijkt me, toch?), en dat andere paartje vindt vast nog een mooie toepassing. Iemand suggesties? 0,65 V bij 6mA, veel steiler dus! Ik las bij m'n verdere research ondertussen ook ergens dat een flinke variatie hoort bij de 1N34, dus nog een extra reden om aan te nemen dat ze deugen -afezien van dat ze er echt zo perfect uitzien als heuse Ge's, zou er bijna een macrofoto van maken, zo mooi zijn ze van binnen, echt een klontje dof steenspul met daar een mooi hyperdun S'je draad opgeduwd in een glasbuisje... Zou er bijna verliefd op worden :-P Denk dat ik nog een zakje, of twee van precies dezelfde bestel. Zal de link ook nog even posten hier als ik die opgeduikeld heb in m'n account, als er interesse is.
 

Attachments

  • IMG_2455.JPG
    IMG_2455.JPG
    98,1 KB · Bekeken: 140
Laatst gewijzigd:
PS helaas kon ik de 'knie' niet meten aangezien die regelbare voeding maar tot 0,6 V gaat. Ik kan natuurlijk nog met een spanningsdeler verder gaan voor dat onderste stukje, maar ik vind de curve zo wel bevredigend en ik doe het ervoor voor nu, ze zijn door de auditie voor deel twee van dat malle compressortje.
PS PS Herstel, niet een brokje steen, maar een vierkantje kristal. Lastig te zien bij de meeste, die rottige zwarte streep zit precies daar, flauw he?
PSPSPS op dat ruitjespapier hierboven staan uiteraard de 2 curves van twee uiterste exemplaren; heb eerst eentje gemeten en toen ik een idee had van hoe de curve liep, van allen bij 6mA gemeten (niet te laag, een goed vergelijkingspunt leek me) en degene die het meest afweek genomen voor de tweede curve. Op die ene meting bij 6mA heb ik m'n paring gebaseerd uiteindelijk, want van allemaal de curve meten lijkt me tamelijk overbodig.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top