De rackversie van de JX-3P, verschenen in 1983. Heeft een uitgebreidere MIDI implementatie dan de 3P, zo is hij bijvoorbeeld aanslaggevoelig. Verder gebruikt hij dezelfde filters als de Juno 106, maar door de twee DCO’s heeft hij meer klankmogelijkheden. Qua klank is het dus een mix van een JX-3P en een Juno 106.
Geluidsvoorbeeld:
https://www.youtube.com/watch?v=-78W4ybYjAQ
Ik heb er twee, en dat is naast twee JX-3Ps wat veel van het goede. Dit exemplaar ziet er goed uit, op wat rack rash aan de bovenkant na. Het frontpaneel heeft de uitgebreide belettering onder alle knoppen. Ik heb hem voorzien van de Johannes Hausensteiner upgrade, waardoor je alle parameters via MIDI CC kan aansturen (http://www.retrosynth.com/docs/mks30/mks30upgrade.html). Hierdoor kan je hem ook met bijv. een BCR-2000 programmeren, of via de iPad app Midi Designer, waar ik een mooie layout voor heb gemaakt: http://mididesigner.com/community/midi-controller-roland-jx-3p-8p-mks-30-mks-50/
Ik heb de Chorus Speed mod niet doorgevoerd omdat je dan het High-pass filter er tussenuit haalt.
Omdat de MKS-30 dezelfde 80017A VCF/VCA filterboards gebruikt als de Juno 106, kunnen ze ook hier een bekend euvel vertonen, namelijk dat het filter gaat kraken of dat de VCA niet meer dicht gaat. Dat kwam doordat Roland de chips in een soort zwarte hars had gegoten, die na verloop van tijd voor dit rare gedrag ging zorgen. Ik heb alle filterboardjes met de “Aceton-methode” behandeld, waarbij ik de hars zo goed als dat kon heb verwijderd en alle soldeer heb opgefrist. Bij deze MKS-30 krijg je zes reserve filterbordjes die uit mijn andere MKS-30 komen. Ze zitten op voetjes zodat ze makkelijk verwisseld kunnen worden. De originele BIOS Eprom heb ik er ook bij.
Analogue Renaissance heeft eventueel gloednieuwe vervangers voor de 80017A, mochten de originele chips en de reservechips het toch begeven: http://www.analoguerenaissance.com/AR80017A/
Als je wilt experimenteren met andere klanken dan de standaard MKS-30 heeft hij nu ook de “gravitational slingshot” variant beschikbaar - luister naar de demo’s van Mr. Gasmask onderaan deze pagina: http://www.analoguerenaissance.com/AR80017A-GS/
Dit zijn uiteraard opties waar je zelf later voor zou kunnen gaan.
Een andere uitbreidingsmogelijkheid is de Kiwi-30 uitbreiding, die KiwiTechnics voor deze synth heeft uitgebracht, waardoor hij nog veel meer klank- en gebruiksmogelijkheden krijgt, zoals een arpeggiator, sequencer, twee ENV’s, drie LFO’s en uitgebreide modulatierouting, en de mogelijkheid om je patches namen te geven via het scherm dat dan de cartridge slot vervangt: http://kiwitechnics.com/kiwi-30.htm . Als je daarvoor gaat ben je natuurlijk wel het recht-toe-rechtaan karakter kwijt, wat de JX-3P/MKS-30 normaal juist heeft als je een programmer hebt.
Als programmer zijn er naast de dure en lastig te vinden originele PG-200 meerdere alternatieven, zoals de DT-200 van D-tronics, of elke generieke controller die MIDI CC doet, zoals de genoemde BCR-2000 of een iPad app.
Te beluisteren en op te halen in Haarlem. In overleg kan ik hem eventueel brengen of kunnen we een “meet-in-the-middle” afspreken.
Prijs: € 675
Geluidsvoorbeeld:
https://www.youtube.com/watch?v=-78W4ybYjAQ
Ik heb er twee, en dat is naast twee JX-3Ps wat veel van het goede. Dit exemplaar ziet er goed uit, op wat rack rash aan de bovenkant na. Het frontpaneel heeft de uitgebreide belettering onder alle knoppen. Ik heb hem voorzien van de Johannes Hausensteiner upgrade, waardoor je alle parameters via MIDI CC kan aansturen (http://www.retrosynth.com/docs/mks30/mks30upgrade.html). Hierdoor kan je hem ook met bijv. een BCR-2000 programmeren, of via de iPad app Midi Designer, waar ik een mooie layout voor heb gemaakt: http://mididesigner.com/community/midi-controller-roland-jx-3p-8p-mks-30-mks-50/
Ik heb de Chorus Speed mod niet doorgevoerd omdat je dan het High-pass filter er tussenuit haalt.
Omdat de MKS-30 dezelfde 80017A VCF/VCA filterboards gebruikt als de Juno 106, kunnen ze ook hier een bekend euvel vertonen, namelijk dat het filter gaat kraken of dat de VCA niet meer dicht gaat. Dat kwam doordat Roland de chips in een soort zwarte hars had gegoten, die na verloop van tijd voor dit rare gedrag ging zorgen. Ik heb alle filterboardjes met de “Aceton-methode” behandeld, waarbij ik de hars zo goed als dat kon heb verwijderd en alle soldeer heb opgefrist. Bij deze MKS-30 krijg je zes reserve filterbordjes die uit mijn andere MKS-30 komen. Ze zitten op voetjes zodat ze makkelijk verwisseld kunnen worden. De originele BIOS Eprom heb ik er ook bij.
Analogue Renaissance heeft eventueel gloednieuwe vervangers voor de 80017A, mochten de originele chips en de reservechips het toch begeven: http://www.analoguerenaissance.com/AR80017A/
Als je wilt experimenteren met andere klanken dan de standaard MKS-30 heeft hij nu ook de “gravitational slingshot” variant beschikbaar - luister naar de demo’s van Mr. Gasmask onderaan deze pagina: http://www.analoguerenaissance.com/AR80017A-GS/
Dit zijn uiteraard opties waar je zelf later voor zou kunnen gaan.
Een andere uitbreidingsmogelijkheid is de Kiwi-30 uitbreiding, die KiwiTechnics voor deze synth heeft uitgebracht, waardoor hij nog veel meer klank- en gebruiksmogelijkheden krijgt, zoals een arpeggiator, sequencer, twee ENV’s, drie LFO’s en uitgebreide modulatierouting, en de mogelijkheid om je patches namen te geven via het scherm dat dan de cartridge slot vervangt: http://kiwitechnics.com/kiwi-30.htm . Als je daarvoor gaat ben je natuurlijk wel het recht-toe-rechtaan karakter kwijt, wat de JX-3P/MKS-30 normaal juist heeft als je een programmer hebt.
Als programmer zijn er naast de dure en lastig te vinden originele PG-200 meerdere alternatieven, zoals de DT-200 van D-tronics, of elke generieke controller die MIDI CC doet, zoals de genoemde BCR-2000 of een iPad app.
Te beluisteren en op te halen in Haarlem. In overleg kan ik hem eventueel brengen of kunnen we een “meet-in-the-middle” afspreken.
Prijs: € 675