NL in jaren 90 onder een muzikaal vergrootglas

Eis-T

Dampgolf
Lid sinds
13 oktober 2009
Berichten
792
Vaporwave is een genre dat (naast een heleboel andere dingen) een kritische blik werpt op de cultuur van de jaren 80 en 90 door middel van concept-albums. Ik heb een poging gewaagd het nederlandse consumentisme, technofuturisme en optimisme te vangen in de context van de deceptie die daarna kwam (geen millennium bug maar een dotcom bubble - 9/11 - eurocrisis - heropleving van rechts-nationalistische bewegingen, etc. het nu valt vies tegen vergeleken met hoe het zou gaan worden).
Ik herinner de toekomst van toen, en die klonk als een DX7 met een Linndrum + een flinke portie plunderphonics (MTV Mash).

luister em hier: https://eis-t.bandcamp.com/album/nederwave-i

Ik ben beniewd wat voor herinneringen deze plaat bij jou oproept.
 
Ik ben niet van Nederland, maar ik heb al 6 tracks van je geluisterd.. Klinkt heel nieuw en verfrissend voor me.. Knap gemaakt allemaal hoor, toppie.. Later luister ik meer, want ik ben bezig aan een productie.. Succes ! :)
 
Leuk, om fragmenten van de Nederlandse jaren '90 televisie enzo in een ijldroom voorbij te horen komen. Artwork is ook tof, leuk conceptueel album. Vooral de dvd-antipiraterij-tune (toch?) in Kazaa Lite 1.71.exe bracht me terug naar die tijd.
 
Bedankt voor de leuke reacties! Ik kan iedereen aanraden een keer Vaporwave te maken. Het is ongelofelijk leuk om alles wat je weet van muziekproductie uit het raam te smijten en je creativiteit te gebruiken voor muziek-destructie :P Met name het mixen en masteren mag je helemaal los met FX (met name phasers, reverb, compressie en moeilijk veel tapenoise)
Kazaa Lite is inderdaad een bewerking van het Stichting BREIN intro dat op alle oude videobanden zit en is naast trigger van nonstalgie ook een statement voor piraterij: Door het loopje te voorzien van een piano en orgel blues solo doe ik precies wat niet de bedoeling was. Schaamteloos jatten van een campagne tegen schaamteloos jatten met de minimum vereiste creatieve toevoeging om als "derivative work" aangemerkt te worden.

Wat misschien beter in het straatje van Synthforum ligt is deze Eurodance-geinspireerde EP waarin ik onze jeugdhelden (2 brothers on the 4th floor, orbital, 2 unlimited, faithless, etc) in een vaporwave jasje steek. Het artwork is een bewerking van de welbekende "Turn Up The Bass" CD compilatie serie uit begin jaren 90.

https://eis-t.bandcamp.com/album/turn-up-the-vape
 
Effe geluisterd, maar ik snap het niet... maar tja, ik heb de jaren 90' dan ook nooit gesnapt als het over electronische muziek ging. Gelukkig was er grunge ;-)
De jaren 00' waren als het ware nog erger, en nu luister ik helemaal geen hedendaagse muziek meer, behalve op synthforum dan ;-)
Maar, je vindt het duidelijk tof om te doen, dus doe zeker verder!
Chiao,
ToAd
 
Bedankt voor de reacties en het luisteren! Ik snap wat je bedoeld ToAd, de tijd waarin je muziek ontdekt blijft iets magisch hebben. wat je hoort zo rond je 14e blijft je altijd bij. jij ervaart het nonstalgisch effect waarschijnlijk eerder bij boards of canada bijvoorbeeld.
En Robi, bedankt! het is echt bevrijdende muziek om te maken. Een beetje zoals de "maak bewust een kutnummer contest" dat is, maar dan een flinke portie conceptueler :P

Voor wie op bandcamp zit: met deze coupons kan je het album aan je collectie toevoegen via deze url: https://eis-t.bandcamp.com/yum

6mfh-5qgp
ub5s-btrn
mv7p-wnhj
f95b-ceqy
m275-wbyr
gv5f-hwnl
3b6m-5w5j
wa37-us2y
p6aa-elsf
83f8-uaca
2da3-e7sb
v4l3-37g5
7esm-hvnf
m74f-vy5m
fmsx-yrng
mrjs-74vu
 
Back
Top