Upgrade DB server

Inspiran

Administrator
Lid sinds
20 augustus 2002
Berichten
425
Locatie
Wachtebeke ( BE )
We hebben bewust gewacht tot na de synth contest, maar de DB server had nood aan een vernieuwing.

Bijgevolg werd deze avond eindelijk een upgrade doorgevoerd van de onderliggende database server (van mySQL 5.6 naar 5.7).

Theoretisch brengt dit performance winst met zich mee, maar de kans is groot dat er wat database tuning nodig zal zijn. De eerste observatie is dat de voorpagina zeer traag is.

Wordt vervolgd.
 
Laatst gewijzigd:
Database server.

We wachten gewoon rustig af. Hopelijk komen jullie er snel achter. Kost jullie ook allemaal maar vrije tijd. Succes
 
voorlopig is het een Domme Bak server ;-)
 
Dacht dat mysql al bij versie 8 was. Waarom dan niet naar deze versie upgraden ?
Omdat het meestal een goed idee om in stappen up te graden, dus van 5.6 naar 5.7 en dan van 5.7 naar 8.0 . Bij dat laatste hoort blijkbaar ook een OS distributie upgrade erbij, dus wel een kluifje werk.

Theoretisch gezien zou het sneller moeten zijn, maar dit valt zwaar verkeerd uit. Join queries die van 2 a 3s naar 20 a 90s gaan.

Verder zoeken dan maar.
 
Theoretisch gezien zou het sneller moeten zijn, maar dit valt zwaar verkeerd uit. Join queries die van 2 a 3s naar 20 a 90s gaan.

Heb je genoeg geheugen om de InnoDB buffer pool flink omhoog te gooien? even aangenomen dat niet alles nog myisam is. Dat scheelt echt een slok op een borrel. Hoe meer tabellen in het geheugen blijven staan, hoe beter.
Maar ik weet uit ervaring dat je soms toch uitkomt bij het herschrijven van queries en het introduceren van allerlei pre-fetch dingen. En dat is lastig als je in een standaardpakket zit. Die databases zijn vaak tot in extremen uitgenormaliseerd, wat de performance niet altijd ten goede komt.
De innodb splitsen kan ook nog helpen.
 
Heb je genoeg geheugen om de InnoDB buffer pool flink omhoog te gooien? even aangenomen dat niet alles nog myisam is. Dat scheelt echt een slok op een borrel. Hoe meer tabellen in het geheugen blijven staan, hoe beter.
Maar ik weet uit ervaring dat je soms toch uitkomt bij het herschrijven van queries en het introduceren van allerlei pre-fetch dingen. En dat is lastig als je in een standaardpakket zit. Die databases zijn vaak tot in extremen uitgenormaliseerd, wat de performance niet altijd ten goede komt.
De innodb splitsen kan ook nog helpen.

Ik heb de buffer naar 512M opgetrokken, maar je zit natuurlijk met een VPS van 8GB waarop alles moet draaien. Ik ga proberen het stap voor stap te verhogen. Verder heb ik de join buffers opgetrokken naar 512K. Het fundamentele probleem van deze standaard vbulletin software is dat alles is gebaseerd op twee zware tabellen (node met 2.4M records en closure met 14.2M records). En hier worden constant joins mee opgebouwd met niet-unieke indexen.

Herschrijven van queries is helaas geen optie want we willen alles standaard houden. Overigens is de query opbouw in de code dynamisch, dus niet ergens expliciet één file waar je een query aanpast..

Wat bedoel je met innodb splitsen? partitions?
 
maar je zit natuurlijk met een VPS van 8GB waarop alles moet draaien

Ja dat vraagt inderdaad wel om creatieve oplossingen.

Wat bedoel je met innodb splitsen? partitions?

Innodb kan draaien met alle data in één groot bestand, of een ibd-file per tabel. In de omgeving waar ik het meest getest heb waren losse bestanden sneller, maar dat is niet direct een maatstaf want dat was een dedicated server. Disk access op een vps is heel anders. Maar dat is wat ik bedoelde in ieder geval.
 
Laden van de voorpagina (in mijn beleving het laden van synthforum pagina) gaat inderdaad iets sneller, maar het vliegt nog niet echt. Ben op Safari overigens, de browser bedoel ik dan.
 
Opeens supersnel hier

Ik heb nog wat epo gevonden waar Lance Armstrong niets meer mee kon mee doen. DB vond het lekker ;-)
 
geef mij ook maar wat dan

eerdere post was van iOS, nu van desktop Safari.
Draait ook hier echt factor 100 beter dan de afgelopen dagen nu

:halleluja gulde
 
Back
Top