Behringer TD-3 (TB-303 clone)

Amazona heeft NAMM in haar bol en denkt dat ze in een korte video met Robert Winterhoff een nieuwe verrassing van Behringer hebben ontdekt: een 303! Daar achter in het hoekje, naast de RD-909.

"Daneben steht ein bisher unbekanntes graues Instrument. Macht Uli Behringer da weiter, wo er 2018 aufhörte, kann dieses ein analoger Klon des legendären Roland TB-303 Bassline Synthesizers sein mit erweiterten Funktionen. Wir denken ja, denn wir 1 und 1 zusammenzählt, kommt unweigerlich darauf, dass dem berühmten Trio in der Behringer-Palette noch ein Mitglied fehlt."


https://www.amazona.de/top-news-behr...g-synthesizer/
behringer-303-730x382 (1).jpeg - Click image for larger version  Name:	behringer-303-730x382 (1).jpeg Views:	1 Size:	29,1 KB ID:	3664023
 
Last edited by a moderator:
De TD-3 is vanmiddag gearriveerd! :halleluja:halleluja:hallelujaVet ding!! Programeren gaat op zelfde manier als de 303. Vanavond achter gekomen dat het makkelijker kan via synth tool, te downloaden van de behringer site.

Ik heb hem zelf niet open gehad, maar hier een link van iemand die het wel heeft gedaan.

https://m.imgur.com/a/MMNifIr

Lucky you! Ik heb gisteren de hele dag obsessief zitten f5'en bij UPS, maar hij blijkt maandag pas te arriveren....
 
Hier hoor je hem alleen (met wat delay en reverb weliswaar): https://www.youtube.com/watch?v=eYq3e2hrYmc

Ik weet niet precies wat het is, maar ik vind toch nog iets aan de sound missen tov van de echte 303. Ondanks de lovende woorden in de comments. Wordt men door de goedkope prijs misschien minder kritisch? Klinkt te 'squelchy' of zo. Maar kan aan de hoge resonance liggen? Ik hou mijn TB-03 nog even in ieder geval....
 
Goed, die van mij is vanmiddag ook aangekomen.
Eerste indruk: behuizing beetje goedkoop, zeker ten opzichte van mijn Neutron, maar de klank maakt het meer dan goed!
Als ze deze klank in de TB-03 boutique hadden gekregen had Roland een killer gehad..

En ik heb ze meteen even samen opgenomen terwijl ik zo goed mogelijk de knoppen hetzelfde hield. :bekdicht:

https://soundcloud.com/izard_nl/tb-03-vs-td-3

Ik zal nog wel meer posten, verzoekjes voor tests/samples zijn ook geen probleem.
 
Die van mij is er ook. Nooit een echte 303 gehad, maar dit is echt dikke prima hoor! Pots voelen prima aan. Knopjes een beetje wankel, maar dat was op de originele niet heel veel anders. Ik ben blij, voor dat geld! Enige vraag: krijgen we nu een hausse aan platen met 303 en krijgen we dan eindelijk toch genoeg van deze sound?
 
Enige vraag: krijgen we nu een hausse aan platen met 303 en krijgen we dan eindelijk toch genoeg van deze sound?

Vanaf eind '96 zat opeens iedereen te pielen met Rebirth en vreesde ik ook het ergste. Ik herinner me nog opvallend levendig dat ik een paar jaar later de videotheek aan de Daalseweg binnenliep en er acher elkaar radiosongs met een 303-sound door de zaak klonken. Songs van het lelijke soort. Volgens mij is het sindsdien best goed gekomen. Ik geniet in ieder geval nog steeds van een goede acidplaat, zeker om op te dansen.
 
Ik weet niet precies wat het is, maar ik vind toch nog iets aan de sound missen tov van de echte 303. Ondanks de lovende woorden in de comments. Wordt men door de goedkope prijs misschien minder kritisch? Klinkt te 'squelchy' of zo. Maar kan aan de hoge resonance liggen? Ik hou mijn TB-03 nog even in ieder geval....

De Behringer is natuurlijk vooral dodelijke concurrentie voor de andere clones door de prijs. Ik verwacht niet dat hij dichter in de buurt komt van de sound van de OG dan de rest, maar daar zullen weinigen met deze prijs over vallen.
 
Goed, die van mij is vanmiddag ook aangekomen.
Eerste indruk: behuizing beetje goedkoop, zeker ten opzichte van mijn Neutron, maar de klank maakt het meer dan goed!
Als ze deze klank in de TB-03 boutique hadden gekregen had Roland een killer gehad..

En ik heb ze meteen even samen opgenomen terwijl ik zo goed mogelijk de knoppen hetzelfde hield. :bekdicht:

https://soundcloud.com/izard_nl/tb-03-vs-td-3

Ik zal nog wel meer posten, verzoekjes voor tests/samples zijn ook geen probleem.

Bedankt voor het goede vergelijk. Ik kan niet zeggen dat ik de TD nu heel veel beter vind klinken dan de TB-03. Wel hoor ik bij de RD meer squelch zoals ik ook al bij dat filmpje hoorde. Misschien te veel.
Wat vind jij precies beter klinken dan de TB-03 dan?
 
Enige vraag: krijgen we nu een hausse aan platen met 303 en krijgen we dan eindelijk toch genoeg van deze sound?

Ik denk dat je Behringer dan wel erg hoog inschat. Er zijn er jaren heel veel clonen op de markt. En nog even veel software. Ik zie niet waarom er dan nu ineens een 303 hausse zou komen?
 
Bedankt voor het goede vergelijk. Ik kan niet zeggen dat ik de TD nu heel veel beter vind klinken dan de TB-03. Wel hoor ik bij de RD meer squelch zoals ik ook al bij dat filmpje hoorde. Misschien te veel.
Wat vind jij precies beter klinken dan de TB-03 dan?

Schijnt dat er een trimmer op de Td-3 zit of de VCF offset in te stellen. Hiermee kun je hem donkerder en dus meer zoals het origineel laten klinken. Misschien dat je hem dan niet meet te schel vindt?
 
Schijnt dat er een trimmer op de Td-3 zit of de VCF offset in te stellen. Hiermee kun je hem donkerder en dus meer zoals het origineel laten klinken. Misschien dat je hem dan niet meet te schel vindt?

Geen idee, dat zou ik moeten horen. Ik weet ook niet wat het is, maar het hetzelfde gevoel kreeg ik bij de Behringer Model D en de MS-1. Het klinkt wel prima, maar ik vind het een beetje kil klinken. Het raakt me niet zoals het origineel. Waar het in zit is me een raadsel.
 
Geen idee, dat zou ik moeten horen. Ik weet ook niet wat het is, maar het hetzelfde gevoel kreeg ik bij de Behringer Model D en de MS-1. Het klinkt wel prima, maar ik vind het een beetje kil klinken. Het raakt me niet zoals het origineel. Waar het in zit is me een raadsel.

Denk dat het komt door de componenten die niet dezelfde zijn. In de tb-303 (alsook andere oudere synth's) werd gebruik gemaakt van koolweerstanden, keramische condensatoren etc... Bij de td-3 zijn de componenten smd. Waarschijnlijk dat dit de reden is dat het toch niet identiek klinkt.
 
Geen idee, dat zou ik moeten horen. Ik weet ook niet wat het is, maar het hetzelfde gevoel kreeg ik bij de Behringer Model D en de MS-1. Het klinkt wel prima, maar ik vind het een beetje kil klinken. Het raakt me niet zoals het origineel. Waar het in zit is me een raadsel.

Kan je hierrrr doen ;)
 
Cat approved btw :biertje:.

Zelf ben ik er ook wel blij mee, hoewel het wel vrij goedkoop aanvoelt allemaal, vooral eigenlijk omdat het ding zo weinig weegt. En nondeju, dat programmeren van de sequencer is zonder manual gewoon niet te doen haha. Anyway, voor dit geld een top aankoop wat mij betreft :)

 
Back
Top