Mijn Yamaha CS 60 restauratie

Als het goed is heeft ie nu die voedingsrails sinds woensdag. Dus ik gok dat ie al bezig is met inbouwen.

Spannend!
 
Tof om jullie reacties te lezen, een hart onder de riem.
En dat schrijf ik niet zomaar; vannacht voor de eerste maal ging ie terug aan, en helaas .. bliepjes, spacey geluiden, chaos alom.
Voltages op het KAS bord zijn random, en de klanken hierboven komen enkel uit de headphones; de line out geeft namelijk storing.

Deze performance fluctueert ook; bij het aanzetten vandaag kreeg ik plots wel een zekere logica bij de toets-naar-klank vertaling.
Er waren zelfs verrassend vette bassen en kristalheldere tonen tussen - zei het allemaal gepresenteerd via een tapijt van randomness.
Een paar minuten en wat gesleutel aan de faders later bevond ik me terug in een psychedelisch klankveld.

Updates zijn op komst.
 
Kas ertussen uit halen en direct met CV/gate(?) het synth gedeelte aansturen toch?
 
Prachtige foto's!




Maar de wijze van een reparatie uitvoeren slaat als een tang op een varken. Je weet werkelijk niet waarmee je bezig bent, anders dan allerlei onderdelen vervangen en die overdreven netjes op een rijtje leggen. De uitleg van de bezigheden doet de tenen krommen en is inconsistent.



Als het zo zou zijn dat met al de acties die je gedaan hebt, je deze CS60 hebt kunnen redden en volledig werkend te krijgen, dan heb je als het ware de jackpot van de staatsloterij gewonnen.




Ik weet dat ik me met deze reactie niet populair zal maken maar ja, iemand moet het zeggen: ga je eens kapot schamen man, om het feit dat je als een ultieme amateur bericht op dit forum alsof je een pro bent!



Met het berichten van jouw verrichtingen zet je heel veel mensen op het verkeerde been aangaande de merites van reparatie en service
 
Prachtige foto's!




Maar de wijze van een reparatie uitvoeren slaat als een tang op een varken. Je weet werkelijk niet waarmee je bezig bent, anders dan allerlei onderdelen vervangen en die overdreven netjes op een rijtje leggen. De uitleg van de bezigheden doet de tenen krommen en is inconsistent.



Als het zo zou zijn dat met al de acties die je gedaan hebt, je deze CS60 hebt kunnen redden en volledig werkend te krijgen, dan heb je als het ware de jackpot van de staatsloterij gewonnen.




Ik weet dat ik me met deze reactie niet populair zal maken maar ja, iemand moet het zeggen: ga je eens kapot schamen man, om het feit dat je als een ultieme amateur bericht op dit forum alsof je een pro bent!



Met het berichten van jouw verrichtingen zet je heel veel mensen op het verkeerde been aangaande de merites van reparatie en service

wow not helping dude...
 
Gaaf project, lekker bezig, zie graag meer foto's verschijnen in de toekomst.
 
Prachtige foto's!




Maar de wijze van een reparatie uitvoeren slaat als een tang op een varken. Je weet werkelijk niet waarmee je bezig bent, anders dan allerlei onderdelen vervangen en die overdreven netjes op een rijtje leggen. De uitleg van de bezigheden doet de tenen krommen en is inconsistent.



Als het zo zou zijn dat met al de acties die je gedaan hebt, je deze CS60 hebt kunnen redden en volledig werkend te krijgen, dan heb je als het ware de jackpot van de staatsloterij gewonnen.




Ik weet dat ik me met deze reactie niet populair zal maken maar ja, iemand moet het zeggen: ga je eens kapot schamen man, om het feit dat je als een ultieme amateur bericht op dit forum alsof je een pro bent!



Met het berichten van jouw verrichtingen zet je heel veel mensen op het verkeerde been aangaande de merites van reparatie en service

Wellicht heb je tips voor E23?
 
Laatst gewijzigd:
Wellicht heb je tips voor E23?

Het enige wat ik Emanuel23 heb zien doen is bezig geweest zijn met schoonmaken, recappen en chips, connectors vervangen enzo, maar ik mis het 'meten is weten'.

Ik denk dat Marc probeert duidelijk te maken is dat je weet alleen dat de synth het niet doet, maar niet waarom.

Het klinkt een beetje alsof je een auto in garage hebt gevonden die al een tijd stil staat en niet wilt starten: je doet er nieuwe lampen in, maakt 'm blinkend schoon, vervangt de bougies, ververst de olie en doet er een nieuwe accu in. En als je 'm dan na al dat werk de sleutel omdraait, start die nog steeds niet, terwijl je misschien eerst naar de motor en bedrading zou moeten kijken of die nog wel goed zijn.

Je hebt er een heleboel geld en moeite in gestopt zonder eerst goed onderzoek te doen. Het zou gewoon jammer zijn als dat allemaal voor niets is (geweest).

JurgeN
 
Laatst gewijzigd:
Marc is een pro en hij heeft een punt en het is tot op zekere hoogte opbouwende kritiek.

Want we moeten allemaal leren. Zonder fouten geen vooruitgang!

Anyway dat allemaal gezegd hebbende: wat is het beste wat ie kan doen nu Marc? KAS er tussenuit en zorgen dat er goede tonen uit komen?
 
Kritiek is ok maar het is ook hoe je het zegt en dit klinkt niet vriendelijk in ieder geval.
Als je zo ongezouten kritiek geeft doe dat dan in een pb ipv op het forum.
Deze jongen laat 'z'n hele restauratie uitgebreid met foto's zien en misschien dat voor sommige professionele reparateurs het niet geweldig of onvolledig is maar dat kan ook iets subtieler toch?
Anyway; als niet techneut vind ik de draad van de topicstarter leuk om te volgen en ik wens 'm succes met het verdere verloop zodat ie weer plezier van de CS60 heeft, met of zonder hulp van anderen.
 
Kritiek is ok maar het is ook hoe je het zegt en dit klinkt niet vriendelijk in ieder geval.
Als je zo ongezouten kritiek geeft doe dat dan in een pb ipv op het forum.
Deze jongen laat 'z'n hele restauratie uitgebreid met foto's zien en misschien dat voor sommige professionele reparateurs het niet geweldig of onvolledig is maar dat kan ook iets subtieler toch?
Anyway; als niet techneut vind ik de draad van de topicstarter leuk om te volgen en ik wens 'm succes met het verdere verloop zodat ie weer plezier van de CS60 heeft, met of zonder hulp van anderen.

Ja mag subtieler. En nee mag ook openbaar. Zo is het ook duidelijk voor anderen.

Verder: we zijn niet van chocola. Gewoon niet te persoonlijk nemen.

We kunnen er allemaal wat van leren. Zolang je dat laatste aanhoudt komt het goed.
 
Ik snap het commentaar van marcmarc wel, beter eerst uitzoeken wat er niet werkt en waarom niet. Daarna stap voor stap restaureren enzovoort, dan weet je tenminste waar het fout gaat.
 
Kritiek is ok maar het is ook hoe je het zegt en dit klinkt niet vriendelijk in ieder geval.
Als je zo ongezouten kritiek geeft doe dat dan in een pb ipv op het forum.
Deze jongen laat 'z'n hele restauratie uitgebreid met foto's zien en misschien dat voor sommige professionele reparateurs het niet geweldig of onvolledig is maar dat kan ook iets subtieler toch?
Anyway; als niet techneut vind ik de draad van de topicstarter leuk om te volgen en ik wens 'm succes met het verdere verloop zodat ie weer plezier van de CS60 heeft, met of zonder hulp van anderen.

Helemaal mee eens. Het gaat niet om de kritiek, maar de toon waarop.
 
Ik ben intussen ook wel benieuwd naar de voortgang met de CS-80 bij Dirk Witte. Wellicht aanknopingspunten voor Emmanuel23?
 
Ja mag subtieler. En nee mag ook openbaar. Zo is het ook duidelijk voor anderen.

Verder: we zijn niet van chocola. Gewoon niet te persoonlijk nemen.

We kunnen er allemaal wat van leren. Zolang je dat laatste aanhoudt komt het goed.

Natuurlijk mag kritiek openbaar maar dan hoef je niet op je nummer gezet te worden alsof je een schooljongetje bent.
Je kan dan ook op een rustige toon zeggen dat iemand wel een beetje amateuristisch bezig is bijv of dingen niet goed doet ipv te zeggen dat ie zich kapot moet schamen.
En doe het anders via een pb als je ff flink van leer wilt trekken; althans dat is hoe ik het zie.
Als we elkaar allemaal gaan lopen afblaffen als iemand iets niet goed doet dan komt dat de sfeer op het forum niet ten goede denk ik.
Lang geleden gaf ik rijles bij de landmacht en dan had je ook van die instrukteurs die dachten dat een leerling het 't snelste leerde als ze af en toe flink schreeuwden.
Verder vind ik kritiek ok maar vertel dan ook wat goede tips waarmee je zo'n jongen een zetje in de goede richting geeft.
 
Ja het mag subtieler. Had ik al gezegd. Maar ik snap Marc zijn frustratie ook wel een beetje want niemand zei wat. Ik wilde het eerder ook al zeggen maar dacht: wie ben ik? Ik ga zijn plezier niet verstieren.

En verder gaf Marc wel een beetje aan hoe nu verder. Eerst het geluid goed krijgen.

En subtiel werkt ook niet altijd. Ik ben tijdens mijn rijlessen van leraar overgestapt. Van een flierefluiter die lekker zijn mandarijntjes at naar een kenau die gewoon veel directer was. Tja en toen slaagde ik op eens wel.

Verder ken ik wat reparateurs en die worden helemaal galisch van mensen die zelf denken het wel te kunnen fixen. En zij vervolgens de zooi mogen opruimen.

Dat hoorde ik tussen de regels door een beetje door sijpelen en snap ik ook wel een beetje. Dus niet te persoonlijk nemen.

Anyway terug naar het topic. Is er al vooruitgang? Zonder kas de synth engine al aan de praat?

En zijn er niet aduino’s/Pie/teensy oplossingen die dat hele kas gebeuren na bootsen? Zeker als het vol zit met niet meer te krijgen chips lijkt mij dat geen slecht idee.
 
Je kunt dit reparatie-project ook zien als leertraject en opbouwende kritiek geven. C'est le ton qui fait la musique. De kritiek is waarschijnlijk terecht maar we benne op de wereld om me kaar te hellepe nie waar? Enfin, laten we opnieuw beginnen. Ik vind het nog steeds fascinerend om dit project te volgen. Misschien dat iemand kan uitleggen hoe je metingen uitvoert om te bepalen welke onderdelen vervangen moeten worden en welke niet?
 
Ik ga de repliek laten voor wat ze is.

Mijn CS 60 avontuur is nog maar halverwege; er is nog van alles te rapporteren en ik hou de toon graag positief.

Succes aan iedereen.
 
Back
Top