5 oktaafs ombouwen naar 3 oktaafs

Disco Stu

Stamgast
Lid sinds
9 mei 2002
Berichten
186
Ik heb dus een goedkoop 5 oktaafs keyboard op de kop weten te tikken (oude evolution), maar ik zou er graag een 3 oktaafs van willen maken.

Nu heb ik hem al opgemaakt en 2 oktaven weg gehaald, maar daaronder zaten nog printplaten. Nu kon ik niet 1 2 3 vinden hoe ik dus de onderkant kon verwijderen om zodoende de printplaten te zien, maar ik heb dus een vraag hierover.

Is het dus 1 grote printplaat die eronder zit of is er een kans dat het allemaal losse printplaten zijn die zijn doorgelust ofzo (dus makkelijk een oktaafje extra of minder voor de fabrikant). Of heeft iemand dit al een keer gedaan ??? De pitchbend en beeldscherm e.d. zitten aan de linkerkant van het toetsenbord, en ik wil dus 2 oktaafjes van de rechterkant afhalen.

Kan natuurlijk ook gewoon een 3 oktaafs kopen, maar mij lijkt dit veel leuker om te doen! Wie kan mij een beetje op weg helpen.
 
Re: 5 oktaafs ombouwen naar 3 oktaafs

Origineel geplaatst door Disco Stu
Ik heb dus een goedkoop 5 oktaafs keyboard op de kop weten te tikken (oude evolution), maar ik zou er graag een 3 oktaafs van willen maken.

En wat doe je dan met de behuizing? Die kan je toch moeilijk verkleinen.

Waarom zoek je gewoon niet iemand die zijn 3-oktaafs klavier wil ruilen voor jouw 5-oktaafs klavier? Lijjkt me veel eenvoudiger.
 
Behuizing komt wel goed. Tis maar plastic dus makkelijk verwerkbaar, en als dat fout gaat kan ik altijd nog een mooi houten hoesje maken.

(p.s. heb al geprobeerd hem te ruilen, maar niemand wil :stupid )
 
Zelf ben ik niet zo handig om dergelijke ingrepen uit te voeren maar kan je misschien wat foto's en/of beschrijving plaatsen van je ingrepen? Er is vast interesse om te zien hoe inventief iemand kan omgaan met dergelijke spullen.

Alvast veel mod-genot.
 
Euhmmm...
ik ben eigenlijk erg benieuwd waarom iemand van een 5-octaafs een 3-octaafs keyboard zou willen maken?

Past die 5 octaafs soms niet in je studio of word je bang van teveel toetsen? :D
 
Re: 5 oktaafs ombouwen naar 3 oktaafs

Origineel geplaatst door Disco Stu
Ik heb dus een goedkoop 5 oktaafs keyboard op de kop weten te tikken (oude evolution), maar ik zou er graag een 3 oktaafs van willen maken.

Nu heb ik hem al opgemaakt en 2 oktaven weg gehaald, maar daaronder zaten nog printplaten. Nu kon ik niet 1 2 3 vinden hoe ik dus de onderkant kon verwijderen om zodoende de printplaten te zien, maar ik heb dus een vraag hierover.

Is het dus 1 grote printplaat die eronder zit of is er een kans dat het allemaal losse printplaten zijn die zijn doorgelust ofzo (dus makkelijk een oktaafje extra of minder voor de fabrikant). Of heeft iemand dit al een keer gedaan ??? De pitchbend en beeldscherm e.d. zitten aan de linkerkant van het toetsenbord, en ik wil dus 2 oktaafjes van de rechterkant afhalen.

Kan natuurlijk ook gewoon een 3 oktaafs kopen, maar mij lijkt dit veel leuker om te doen! Wie kan mij een beetje op weg helpen.


ehhhh waarom in hemelsnaam van 5 naar 3? zonde man..
 
van 5 naar 2 omdat ik de ruimte niet heb. Ik heb een hoek waar mijn app. in staat, maar het keyboardje pas er net niet tussen. Nu staat het keyboard dus los in de gang waar doe hoek staat en dat is heel a-relax. Soms als er veel mensen langskomen ook weggestopt en dat is gewoon onhandig. Ik wil alles in mijn hoekje

Verder is het een illusie dat ik ook nog met 2 handen ga spelen, dus waarom niet naar 3 ? Past beter in mijn studio, neemt veel minder ruimte in, en alles staat klaar om bespeeld te worden.

Maar gister dus alle oktaven los gehaald, en er zitten 2 grote printplaten onder. Die elk dus 2.5 oktaaf besturen. Deze 2 printplaten zitten aan elkaar vast door een flatkabeltje, dus ik neem aan als ik die flatkabel doorknip dat ik nog 2.5 oktaaf overhou. Is het ook mogelijk om de bestaande printplaat te editten, zodat ik uit de 2e printplaat nog een halve (misschien hele oktaaf) kan halen ? Of is het onmogelijk de printplaat door te knippen. In principe lijkt mij het dat wanneer er een toets ingedrukt wordt, dat er contact wordt gemaakt en zodoende een stroompje gaat lopen. Of heb ik dat verkeerd ?
 
Als ik een vlinder mooi doormidden knip, heb ik twee mooie halve vlinders, maar vliegen ho maar.
Het doorknippen van een flatcabel in de heilige overtuiging dat je met het scheiden van de twee printplaten je probleem hebt opgelost klinkt wat naief.
Als je eventueel een nieuw kistje gaat maken als behuizing is het misschien verstandig om de hele electronica intact te houden. Als het platkabeltje lang genoeg is kan je misschien de ene printplaat onder de andere printplaat bevestigen door die twee printplaten als de vleugels van een vlinder naar elkaar toe te vouwen, zonder dat ze elkaar raken.
Ik weet natuurlijk niet hoe het geheel er uit ziet, maar misschien is dit een simpele en niet zo destructive oplossing.

In ieder geval succes
 
leuk voor ons: zet hier eens wat foto's van je bevindingen tot nu toe.
zien we geliijk hoe het beestje er uit ziet.
schept misschien nog meer ideeën
 
ik zou onder geen beding die flatkabel doorknippen. Zo'n printplaat is vaak niet zo logisch opgebouwd als je zou denken. Misschien dat het werkt, maar garantie krijg je niet.

Heine heeft een goed alternatief. Probeer dit zeker eens!

Succes

p.s. foto's zouden welkom zijn
 
Als je dan toch voor de vouw oplossing gaat, kan je er misschien 2 toetsenrijen op elkaar van maken, maar dat zal wel net te veel werk zijn
 
Je kunt wel de toetsen eraf halen en misschien meer dingen inkorten. Met het scheiden van printplaten etc wil ik je wel helpen.

En zoals gezegd kun je niet de linkerhelft van je hersenen weghalen omdat je je linkeroog toch eigenlijk bijna nooit gebruikt of als je meer headroom nodig hebt
 
Hoelang is die flat cabel?
Want anders zou je als de flat cabel lang genoeg is de synth onder een hoek :) kunnen maken.
Dan een mooi houten kastje er om heen of misschien ergens een kast van kunststof laten spuitgieten. Moet je wel goed maten door geven.
Of het handig is weet ik niet. Anders zou je de printplaat onder de andere printplaat kunnen situeren. Wel zorgen dat ze geen contact maken anders krijg je een lekker haardvuurtje.
 
Origineel geplaatst door Jaguar_e
Hoelang is die flat cabel?
Want anders zou je als de flat cabel lang genoeg is de synth onder een hoek :) kunnen maken.
Dan een mooi houten kastje er om heen of misschien ergens een kast van kunststof laten spuitgieten. Moet je wel goed maten door geven.
Of het handig is weet ik niet. Anders zou je de printplaat onder de andere printplaat kunnen situeren. Wel zorgen dat ze geen contact maken anders krijg je een lekker haardvuurtje.

Spuitgieten kost ongeveer net zo veel als de hipste synth... vergeet die optie. Twee printen boevn elkaar op afstandbusjes kan prima.

Zijn er al foto's?
 
Back
Top