midisport: voor beginner?

bert

Nieuwkomer
Lid sinds
8 augustus 2004
Berichten
13
Locatie
Bilzen België
Ik ben een beginner op vlak van midi.
Om mijn masterkeyboard en soundmodule aan te sluiten op PC werk ik nu via een zeer goedkope geluidskaart.
Nu vond ik in een winkel in mijn buurt de USB midisport 2x2 voor 70 euro.
Link: http://www.m-audio.com/index.php?do=products.main&ID=f808e3999ca85171bc6c92b8be1d6e2f
Mijn vraag is: is deze kaart voldoende om een aanvaardbaar geluid uit mijn PC te krijgen? Zit er in deze midi-interface een geluidsmodule of gebruikt hij de midibank van de geluidskaart?

Bert
 
Midi is een code en geen geluid dus het zal er niet beter om worden. Die midi-box is speciaal bedoelt om midi in en uit je pc te sturen. Je kan er dus bv je Keyboard op aan sluiten en dan kun een soft synth aan sturen of als je bv een synth zou hebben dan zo ie er voor zorgen dat je synth noten afspeelt en dat de knoppies worden aangestuurd.
 
Als ik je goed begrijp, moet ik dus op zoek gaan naar een nieuwe geluidskaart met midi in en out. Als ik even zoek in dit forum vind ik wel enkele aanraders:
M-audio Audiophile 24/96
Terratec 24/96

Zijn er nog andere goedkope kaarten? Als beginner hoef ik niet alle mogelijkheden, maar een fatsoenlijk geluid zou ik wel appreciëren

Bert
 
Prima dat je de zoekfunctie gevonden hebt! Dat scheelt een hoop typwerk... :)
Ik begrijp uit je verhaal niet helemaal of je het onderscheid tussen audio en MIDI écht helder hebt.
Da's wel belangrijk, trouwens... maar als je een beetje rondzoekt (niet alleen hier, maar ook op het grote boze Internet ;)) dan gaat dat ook wel lukken.

De Audiophile en Terratec zijn beide prima kaarten. Duurder hoeft niet, je kan er voor muziekproductie geruime tijd mee vooruit.

Een andere optie in dezelfde budgetklasse is de E-mu 0404.
Zie ook deze thread: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=30933
 
Uit je verhaal maak ik op dat je alleen je hardware wilt aansluiten?!

Dat kan natuurlijk ook gewoon met je huidige geluidskaart, ook al issie goedkoop. Deze kaart zal weer een hogere latency hebben dan een audiophile of een terratec, maar qua geluid maakt het niet uit, want je wilt alleen je andere apparaten aansturen (toch??)

Voor alleen een masterkeyboard en een module heb je geen dure geluidskaart nodig.

Volgens mij kan je gewoon aan de slag.

suc7
 
Klopt,
alleen heb ik problemen met mijn geluidsmodule (Kurzweil micropiano): wanneer deze is aangesloten, hapert het zaakje: niet alle toetsaanslagen geven een klank!
Ik heb in een vorige thread hierover wat info verkregen en uitgetest (www.synthforum.nl > Synth Hardware > Synthesizers en synth-modules > beginnersvraag: aansluiting midi), maar goed werkt dit toch niet.
Bovendien wil ik wat meer mogelijkheden dan de (overigens mooi klinkende) Kurzweil.

Bert
 
Ik snap je niet...

Ik snap je niet...

Bert...je hebt een mooie Kurzweil module, en toch heb je het over geluid úit de geluidskaart. Bedoel je toch een geluidskaart die zélf een chip heeft om geluid te maken? die zal waarschijnlijk toch niet in de buurt van je Kurzweil komen. Daarnaast, de in deze thread genoemde geluidskaarten produceren zelf géén geluid, maar zijn meesters in het uitwisselen van MIDI en vooral audio tussen computer en externe apparaten; het omzetten van audio in digitale info en vice versa.

Misschien weet je dit allemaal wel al, dan heb ik je vraag verkeerd begrepen.

Groeten,
Pjeut.
 
Wel, de Kurzweil heeft slechts(32) sounds: enkel piano - orgel - strijkers.
Bovendien heb ik problemen om het zaakje aan de praat te krijgen. Liefst had ik het geluid van de Kurzweil willen horen als ik alles aan de PC hang, maar dan hapert het geluid (sommige toetsaanslagen worden niet doorgegeven). Ik vermoed dat dit komt omdat mijn huidige geluidskaart geen midi thrue ondersteunt. Enfin, hiervoor heb ik te weinig kennis van zaken.
Dus denk ik, laat me maar een andere geluidskaart kopen, heb ik ineens wat extra sounds, en ben ik van de problemen af.
Maar als je zegt dat bovenvermelde geluidskaarten geen sounds hebben, is dit inderdaad geen goede oplossing.
Nochtans zie ik op http://soundcards.electronicmusicworld.com/ dat de terratec en de audiophile een soundchip heeft, of ben ik mis?

Groeten en bedankt,

Bert
 
Zou...

Zou...

...kunnen, Bert, maar volgens mij is dat dan wel een "extra feature", en niet bedoeld om als audio op te nemen. De "serieuze" geluidskaarten lijken mij er vooral op gericht om Midi uit te wisselen en audio vast te leggen.
Ik heb zelf een Terratec geluidskaart (die met een breakout-box) met alleen maar MIDI in en uit (dit lijkt mij geheel standaard). Hier heb ik modules aan gekoppeld (daisy-chainen via de MIDI thru van deze modules) en speel ik de MIDI van de PC (Cubase) af, de audio van die modules gaat terug de PC in via de audio-in van de geluidskaart en wordt realtime in Cubase opgenomen op een audio-track.
Dit is een zeer normale werkwijze die een beetje geluidskaart aan moet kunnen. Een geluidskaart met MIDI Thru heb ik nog nooit van gehoord.
 
'k Heb nog wat zitten experimenten en begin nu wat meer zicht te krijgen op MIDI.
Blijkbaar is mijn gear niet de meest optimale om aan te sluiten, maar nu heb ik gevonden hoe ik met een (tweedehands gekochte) audiophile het hele zaakje aan de praat krijg.
Bedankt aan iedereen

:slotje:
 
Back
Top