[Akai] interne HD voor Akai S3200XL wie kan mij helpen?

mikemix

push the button!
Lid sinds
6 augustus 2002
Berichten
5.662
Locatie
Easthouse ©
Tja in mijn S6000 was het zo gepiept, maar mijn S3200XL lust m niet.
Ik heb een Quantum 500mb en 1,2gb geprobeerd.

Er zit op het moederbord een scsi-socket voor de optionele MO-drive,
als ik hier een HD op aansluit ziet hij de schijf niet, wat ik ook probeer.

Als ik een schijf extern aansluit ziet hij m wel, kan alles doen, laden, saven enz.
Het probleem schuilt m echter met booten, hij zoekt de floppy-drive, daarna
de interne scsi-socket waarna hij zegt dat de schijf nog niet gereed is,
om vervolgens daar in te blijven hangen.
Ik wil echter graag een interne schijf hebben, vind dat altijd wel handig met
de hele sample bups on the road......

Wie o wie kan mij helpen?
 
Laatst gewijzigd:
Misschien ligt het aan het nog niet op snelheid zijn van de HD terwijl de akai opstart.
Je zou eens kunnen proberen je operating system op een floppy te zetten en met
deze disk erin de akai op te starten, de akai boot dan namelijk vanaf flop en niet vanuit zijn
rom, dan kan in de tussentijd de interne HD op snelheid komen en dan heb je kans dat
het wel lukt....
 
Origineel geplaatst door Beepr
Misschien ligt het aan het nog niet op snelheid zijn van de HD terwijl de akai opstart.
Je zou eens kunnen proberen je operating system op een floppy te zetten en met
deze disk erin de akai op te starten, de akai boot dan namelijk vanaf flop en niet vanuit zijn
rom, dan kan in de tussentijd de interne HD op snelheid komen en dan heb je kans dat
het wel lukt....

Ik heb alle mogelijkheden ondertussen al geprobeerd, maar deze optie ga ik es checken!
 
Lijkt me niet dat je dit over het hoofd gezien hebt, maar je hebt de schijf toch wel geterminate he? Het klinkt namelijk voor mij alsof dat niet gebeurd is.
Ik weet niet of je schijf al akai-geformatteerd is, maar anders zou je ook dat eerst kunnen doen door hem extern aan te sluiten, en dan weer erin te proppen.

Succes in elk geval!


[edit]
Klein beetje off-topic, maar ben eigenlijk wel nieuwsgierig waarom je die S32000XL nog gebruikt als je al een S6000 hebt?
[/edit]
 
Idd extern geformatteerd, en ik heb alle jumper settings wel zo'n beetje gehad.
Echt, als scsi niet loopt:(
 
Origineel geplaatst door BDeep

[edit]
Klein beetje off-topic, maar ben eigenlijk wel nieuwsgierig waarom je die S32000XL nog gebruikt als je al een S6000 hebt?
[/edit]


Sterker nog, ik heb hier twee S3200XL's staan!

S6000 om het USB gemak, en mooie zuivere sound.
S3200XL om z'n eigen karakter sound, hier kan geen S3000XL of MPC2000XL tegenop!
Je komt ze alleen niet veel tegen....
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Beepr
Misschien ligt het aan het nog niet op snelheid zijn van de HD terwijl de akai opstart.
Je zou eens kunnen proberen je operating system op een floppy te zetten en met
deze disk erin de akai op te starten, de akai boot dan namelijk vanaf flop en niet vanuit zijn
rom, dan kan in de tussentijd de interne HD op snelheid komen en dan heb je kans dat
het wel lukt....

Geprobeerd, maar helaas...:stupid
Wat ik ook probeer....
Ik snap het niet, want een HD is altijd een serieuze optie geweest op de S3200XL.
 
Jammer, dat was eigenlijk mijn enige inval...is er nergens via google wat te vinden over dit probleem?
Lijkt me dat er wel meer mensen voor je dit hebben geprobeerd??

Sukses iig!
 
Origineel geplaatst door Digimod
Ik sloop meestal een HD uit een oude apple en dat gaat altijd prima..

Beste Digi, de beide HD's die ik geprobeerd heb zijn ook uit oude apple's.

Heb jij nog suggesties?
 
Dit is het oude scsi start probleem, indien de harddisk extern zit wordt er niet gezocht door de scsi bus naar de devices maar wordt er een start commando gegeven. Intern gaat dit vaak wat sneller, en via een autostart (op de harddisk) switch er voor worden gezorgd dat zodra de voeding aan wordt gezet de harddisk gaat op starten. Aangezien deze tijd te kort kan zijn (om volledig klaar te staan om commando's te ontvangen, vooral bij oudere scsi schijven) kan delay auto start ook nog wel eens helpen.

Hoe te testen voor auto start, zet alleen de scsi schijf zonder een kabel aan een pc voeding en zet de voeding aan. Bij autostart hoor je gelijk de schijf opstarten. Let wel op apple gebruikt soms andere instellingen die niet werken bij standaard scsi devices, zoek dan op internet de settings van de betreffende schijf (apple gebruikt standaard schijven waarvan de jumpers worden veranderd).
 
Origineel geplaatst door Synclavier
Dit is het oude scsi start probleem, indien de harddisk extern zit wordt er niet gezocht door de scsi bus naar de devices maar wordt er een start commando gegeven. Intern gaat dit vaak wat sneller, en via een autostart (op de harddisk) switch er voor worden gezorgd dat zodra de voeding aan wordt gezet de harddisk gaat op starten. Aangezien deze tijd te kort kan zijn (om volledig klaar te staan om commando's te ontvangen, vooral bij oudere scsi schijven) kan delay auto start ook nog wel eens helpen.

Hoe te testen voor auto start, zet alleen de scsi schijf zonder een kabel aan een pc voeding en zet de voeding aan. Bij autostart hoor je gelijk de schijf opstarten. Let wel op apple gebruikt soms andere instellingen die niet werken bij standaard scsi devices, zoek dan op internet de settings van de betreffende schijf (apple gebruikt standaard schijven waarvan de jumpers worden veranderd).

bedankt!

De 2 schijven hier starten idd meteen op.
Dus als ik je goed begrijp kan ik via de jumpers een "dalay auto start" forceren, wat het euvel
doet omzeilen?
 
Ik heb even in de handleiding van de 3200xl gezocht en je probeert de scsi aansluiting van de mo drive te gebruiken, theoretisch moet een hard disk op de plaats kunnen worden geinstalleerd. Maar een mo-drive heeft vaak een 1024 sector indeling en een harddisk een 512 sector indeling, indien de scsi software van akai dit weet is het niet mogelijk.

Daarnaast kan het zijn dat de SCSI ID van de drive (misschien ID 5) een bepaald nummer moet zijn, daarnaast kan het ook zijn dat de harddisk wordt herkent maar nog een format moet hebben (synclavier heeft dit ook) als mo-drive. Dan kan de harddisk worden gebruikt voor opslag, pas als deze op de juiste wijze is geformatteerd.

Succes...
 
Origineel geplaatst door Synclavier
Ik heb even in de handleiding van de 3200xl gezocht en je probeert de scsi aansluiting van de mo drive te gebruiken, theoretisch moet een hard disk op de plaats kunnen worden geinstalleerd. Maar een mo-drive heeft vaak een 1024 sector indeling en een harddisk een 512 sector indeling, indien de scsi software van akai dit weet is het niet mogelijk.

Daarnaast kan het zijn dat de SCSI ID van de drive (misschien ID 5) een bepaald nummer moet zijn, daarnaast kan het ook zijn dat de harddisk wordt herkent maar nog een format moet hebben (synclavier heeft dit ook) als mo-drive. Dan kan de harddisk worden gebruikt voor opslag, pas als deze op de juiste wijze is geformatteerd.

Succes...


(heb jij ook een S3200XL?)

Onder het save menu heb je het menuutje scsi, als ik die indruk geeft hij de info over:
de drive SCSI ID: 5
en local SCSI ID: 6

En nu komt het: drive sector size 512b of 1 kb is dan in te stellen (dit is wat jij bedoelt, toch?),
standaard staat deze op 512b.

Wat bedoel jij met die format?
Ik neem aan de grootte v/d HD?
Ik meen dat dit 510mb max is, meer herkend hij niet.
 
Laatst gewijzigd:
Nee ik heb geen 3200xl, ik heb wel veel ervaring met scsi drives.

Wat ik probeer je te vertellen, dat akai de interne aansluiting niet voor niets to mo-drive noemt omdat deze alleen een 1024 sector drive kan lezen (dus een mo-drive). Dat is dus de reden dat bij de aansluiting van een harddisk deze niet kan worden gevonden. Op internet vond ik het volgende stukje

I installed a 3.5" HD in my S3000XL a couple of weeks ago, and it seems to work fine. Mounting was the most difficult part. I installed the HD on a metal mount and fastened that into the three holes between the main board and the power supply (you suggested the same method). I used the power supply connectors on the main board (5 brown wires: - -12v / 0 / +12v / 0 / +5v). Installed SCSI termination on the drive. I'm not sure if this method is safe for the sampler (extra heat, power consumption etc) but it seems ok, and I had no troubles so far. There's only one problem. The HD has SCSI ID 5 so the S3000XL tries to boot the OS from the HD. But it does so before the HD is ready ("HARD DISK READ ERROR"), so I have to wait a few seconds and load the OS manually.

Probeer dus SCSI ID 5 voor de interne harddisk, and wacht een paar seconden en laad het os handmatig. Termination moet aanstaan op de interne harddisk.
 
Origineel geplaatst door Synclavier
Nee ik heb geen 3200xl, ik heb wel veel ervaring met scsi drives.

Dat merk ik, en dat wordt gewaardeerd!

Wat ik probeer je te vertellen, dat akai de interne aansluiting niet voor niets to mo-drive noemt omdat deze alleen een 1024 sector drive kan lezen (dus een mo-drive). Dat is dus de reden dat bij de aansluiting van een harddisk deze niet kan worden gevonden. Op internet vond ik het volgende stukje

I installed a 3.5" HD in my S3000XL a couple of weeks ago, and it seems to work fine. Mounting was the most difficult part. I installed the HD on a metal mount and fastened that into the three holes between the main board and the power supply (you suggested the same method). I used the power supply connectors on the main board (5 brown wires: - -12v / 0 / +12v / 0 / +5v). Installed SCSI termination on the drive. I'm not sure if this method is safe for the sampler (extra heat, power consumption etc) but it seems ok, and I had no troubles so far. There's only one problem. The HD has SCSI ID 5 so the S3000XL tries to boot the OS from the HD. But it does so before the HD is ready ("HARD DISK READ ERROR"), so I have to wait a few seconds and load the OS manually.
[/B]

Grappig...dit kwam ik dus ook toevallig net tegen!
Voordeel van de S3200XL is dat de schijf er zo in kan, en er al een stroom voorziening is gereserveerd.

Probeer dus SCSI ID 5 voor de interne harddisk, and wacht een paar seconden en laad het os handmatig. Termination moet aanstaan op de interne harddisk. [/B]


Ik moet een andere scsi schijf hebben, deze 2 gaan niet verder dan ID:3 :(

THNX!
 
Geef even het type harddisk (nummer wat achterop de harddisk staat op), dan kan ik even opzoeken (alle scsi harddisk hebben 0 t/m 7).

Standaard scsi instellen:

0 = geen pin
I = pin

voor de pinnen staat vaak 2 1 0 of 4 2 1

OOO scsi ID 0
OOI scsi ID 1
OIO scsi ID 2
OII scsi ID 3
IOO scsi ID 4
IOI scsi ID 5
II0 scsi ID 6
III scsi ID 7
 
Origineel geplaatst door Synclavier
Geef even het type harddisk (nummer wat achterop de harddisk staat op), dan kan ik even opzoeken (alle scsi harddisk hebben 0 t/m 7).

Standaard scsi instellen:

0 = geen pin
I = pin

voor de pinnen staat vaak 2 1 0 of 4 2 1

OOO scsi ID 0
OOI scsi ID 1
OIO scsi ID 2
OII scsi ID 3
IOO scsi ID 4
IOI scsi ID 5
II0 scsi ID 6
III scsi ID 7

Stom...je hebt gelijk, ik maak een denk fout!
Ik ga meteen aan de slag, ik moet idd even met jumpers in de weer;)
 
Back
Top