hoe krijgen drum meer een live feel (geluid)??? pop/rockdrums

michielhemmer

Stamgast
Lid sinds
7 Maart 2003
Berichten
463
Locatie
Hillegom
ik maak verschillende muziek stijlen en 1 daarvan is gewoon pop/rock muziek.

als ik een nummer maak met gitaar, trilogy (bas), stylus en hypersonic (voor de accoustische drums), div synths voor de rest en zang natuurlijk dan heb ik altijd het gevoel dat mijn drums zo netjes zijn vergeleken met opnames van bands op de radio?????


als zij naar een wat harder gedeelte gaan dan hoor je een en al bekkens en symbals op de achtergrond maar als ik dat doe dan hoor je ze te afzonderlijk van elkaar.

nu ben ik wat aan het experimenteren met reverbs , compressors , ect..... maar heeft iemand ook wat tips voor me op dat gebied. wat ik zelf al heb bedacht is de plugin "magneto" er overheen gooien dan wordt het al beter.



iemand??????
 
wat is het verschil tussen masterreverb en gewone reverb???? leg ff hoe ik dat doe...moet ik hem over de track heen gooien of alleen over de drums....snap niet wat je precies bedoelt ok??
 
Koop gewoon een Emu Procussion,
Amerikaans getinte drums met veel live-feel zitten daar vooral ook in...
 
afgezien van mastering, veel drummers doen tussen de eigenlijke slagen op de diverse instrumenten ook nog ghost slagen. Ghost slagen zijn de kleine roffeltjes tussen de snaredrums door als het ware.
In plaats van Boem tsss tsjak tsss boem tsss tsjak doen ze Boem tsss drr tsjak drrrr tsss boem drr tsss drr tsjak tss.
Okay het is heel moeilijk beatboxen als je iets tiept, maar als je goed luistert zullen (vooral bij de meer funky en bluesy dingen) veel meer opvul roffeltjes e.d. zitten. Vergeet met drums programmeren ook niet, dat een drummer 2 handen heeft en er dus niet meer dan 2 verschillende (of dezelfde) drumgeluiden tegelijk kunnen klinken. uitzonderingen hierop zijn een kickdrum en het bekkenpedaal.

-C-
 
Origineel geplaatst door ProtoHuman
Zit 'm vooral in het masteren. Een beetje masterreverb wil bijv. wel helpen.
Nooit reverb op de master,alleen afzonderlijke tracks. Maar goed, dat is mijn mening.
 
Een klein beetje room kan wonderen doen hoor! Vooral als je in je mix een aantal verschillende reverbs gebruikt hebt.
 
Koop een goede' drum sample library! Buiten het feit dat drummers geen quantise functie hebben ('t zit er altijd ietsie pietsie naast) klinkt een acoustisch drumstel dan ook nog eens heel verschillend naargelang hoe hard je op iets slaagt... Hypersonic biedt maar één sample bv. voor een BD of snare of hihat klank terwijl dat je in het echt veel meer variatie kan geven. Probeer ook eens iets live in te spelen (via keyboard of pads of zo).
 
Beetje pannen is ook fijn: bassdrum - centraal; snare - ietsje links; hats - ietsje meer links; toms - van links naar rechts; cymbals - ver naar links; andere cymbals - ver naar rechts...
Beetje compressie en reverb over alle drums...
Ik ben ook voorstander van de masterreverb...

succes!

Groet,
Roy
 
ik speel alles al live in op een keyboard en quantize niet alles strak, hypersonic heeft wel degelijk meer samples per base of snare.......als je hem zacht in drukt klinkt hij anders dan dat je hem hard indrukt.


en ik werkte altijd met samples maar dan ben je zo enorm gebonden aan de sample dat je niet echt je eigen ding kan gaan doen. dat kan ik nu wel alleen ik ben nogal kieskeurig....als ik het aan andere mensen laat horen (niet muziekanten zoals wij) horen ze het niet eens .

ik dacht gewoon zonder nieuwe dingen aan te schaffen moet er toch wel een paar truukjes zijn om dit voormekaar te krijgen.
 
Origineel geplaatst door michielhemmer
en ik werkte altijd met samples maar dan ben je zo enorm gebonden aan de sample dat je niet echt je eigen ding kan gaan doen.

Heb je recycle al een keer geprobeerd?

-C-
 
die nieuwe sounds van the propellerheads die hier op de homepage onlangs aangeboden werden waren very nice
 
Je zou eens een kijkje kunnen nemen bij een echte drummer.. dan zie je wat-ie zoal doet aan octopuspraktijken
Vaak zie je bijv. dat de drummer constant aan het roffelen is op de snare (!) terwijl je het niet echt hoort. Pas als hij een accent wil hebben slaat-ie eens hard erop. Dit geld ook vaak voor de rides/cymbalen. Heb je weleens gechecked hoe lang een ride/cymbal doorklinkt ? of hoe lang het duurt voordat de snare uitgestorven is. Dat geeft dus ook een live-feel, de release van elk onderdeel van het drumstel. En idd zeker niet quantizen

Room reverb werkt idd ook goed ja, nog leuker is wat achtergrond noise (dus noise die de drummer zou maken, noem maar wat) erin te 'verstoppen'. Dit kan je dan weer met compressie doen > de noise moet mbv een sidechain weggedrukt worden door de cleane beat. Dit met een korte release op de compressor. Dan krijg je een lekker pompend drumbeatje zonder dat de dynamiek aangetast wordt ;)
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Sander02
Je zou eens een kijkje kunnen nemen bij een echte drummer.. dan zie je wat-ie zoal doet aan octopuspraktijken
Vaak zie je bijv. dat de drummer constant aan het roffelen is op de snare (!) terwijl je het niet echt hoort. Pas als hij een accent wil hebben slaat-ie eens hard erop. Dit geld ook vaak voor de rides/cymbalen. Heb je weleens gechecked hoe lang een ride/cymbal doorklinkt ? of hoe lang het duurt voordat de snare uitgestorven is. Dat geeft dus ook een live-feel, de release van elk onderdeel van het drumstel. En idd zeker niet quantizen

hangt van de drummer af :) maar goede multisamples zijn wel goed en wat eq, reverb en gating.

Overigens vind dat best weinig albums een goede opnamen van drums bevatten die echt zoals in de room klinken. Het enige album wat ik me kan bedenken zo snel is we can;t dance van genesis. Phil collins' drumkit is gewoon onbeschrijfelijk zoals die klinkt...
 
Dat zeg je alleen omdat je fan bent! :duivels: ghehe geintje
Maar misschien dat hij wat echte drum-midifiles kan checken om te zien hoe e.e.a nu eruit ziet in cubase qua quantize.

Wat ook nog kan is met een soort van recycle ofzo de groove 'pikken' van een echte drumsample om zo toch die onge-quantiseerde feel te krijgen :maffia:
 
we wijken een beetje af van mijn probleem.........ik zou eens een voorbeeld moeten plaatsen maar ik heb geen webspace waar ik wat op kan zetten (ik kan dat niet zelf). ik drum het wel goed in (vind ik zelf haha) maar het gaat vooral om het overal geluid bij een band opname en mijn cubase opnames. een drummer die opgenomen is klinkt als 1 geheel en bij mij klinkt het als meerdere afzonderlijke instrumenten.


en het beste voorbeeld is dan vak de symbals en bekkens in de hardere stukken.

luister hier eens naar ....www.mhmusic.tk en klik dan op rock en dan op " going solo" .

dit is een wat oudere track van mij waarop ik hypersonic snares en base gebruik en stylus bekkens en symbals.
in het midden stuk (dat hardere gedeelte heb ik een vaste sample gebruikt omdat ik niet de zelfde feel kon krijgen met mijn vsti's). ik ben hier wel tevreden over ..maar had graag dat midden stuk ook zelf willen doen...nu moest ik mijn liedje toch aanpassen aan de sample en kon ik het niet spelen hoe ik het zelf zou willen.


mmmmmhhh nu luister ik hem zelf terug en ben ik ook niet echt kappot van die sample die is ook nog rustig en clean.
 
Re: hoe krijgen drum meer een live feel (geluid)??? pop/rockdrums

Origineel geplaatst door michielhemmer
ik maak verschillende muziek stijlen en 1 daarvan is gewoon pop/rock muziek.

als ik een nummer maak met gitaar, trilogy (bas), stylus en hypersonic (voor de accoustische drums), div synths voor de rest en zang natuurlijk dan heb ik altijd het gevoel dat mijn drums zo netjes zijn vergeleken met opnames van bands op de radio?????


als zij naar een wat harder gedeelte gaan dan hoor je een en al bekkens en symbals op de achtergrond maar als ik dat doe dan hoor je ze te afzonderlijk van elkaar.

nu ben ik wat aan het experimenteren met reverbs , compressors , ect..... maar heeft iemand ook wat tips voor me op dat gebied. wat ik zelf al heb bedacht is de plugin "magneto" er overheen gooien dan wordt het al beter.


Je kunt beginnen met een echte drum-loop, die je in stukken hakt met een tool zoals bijv. ReCycle. Het belangrijkste zijn echter de drum-programmeer vaardigheden. Je moet heel veel met noten schuiven om het geheel een levendig gevoel te geven. Geen enkele beat-manipulatie of groove-shuffle tool krijgt dat voor elkaar.... je kunt het het beste met de hand doen.
 
Back
Top