schreeuwende Jarre JP8000 lead

synthmann

Ouwe rot
Lid sinds
21 mei 2002
Berichten
1.689
Bij zijn live concerten (en op het album Geometry of Love) gebruikt Jarre nogal veel de JP8000 om zo'n schreeuwende van voor tot achter te moduleren lead sound mee te maken. Dit vind ik dus een hele vette sound. twee vraagjes:

1. komt dit inderdaad uit de JP8000?
2. kan iemand kort uitleggen hoe de sound is opgebouwd (2 sync blokgolven??) want ik wil die sound nabouwen met Andromeda of ModularV

dank.
 
Ik vind dat GEEN mooie sound, maargoed ...

die PRESET zit IDD in de JP8000 en heet "Feedback Lead"..

Deze gebruikt de feedback osc, waarmee je een soort realtime syncverschuiving kan doen....
leuk, maar ik gebruik m nooit haha
 
Ja dat is inderdaad de feedback oscillator. Ik ben er toevallig in een nieuw trackje mee aan het experimenteren.
Ik vind hem ook wel vet klinken, alleen heb ik 'm tot nu toe nog nergens goed bij kunnen toepassen.
Maar het geeft wel een gaaf scheurend geluid als je control 2 open zet en dan met control 1 gaat spelen :)
 
kan je iets meer over de klankopbouw vertellen? is het filter feedback terug naar de pre-filter oscillator mixer of zo? welke golfvormen, hard/soft sync etc...?
 
ja kom op zeg....:D

eeh nou het lijkt het meest alsof een flanger af en toe meer dan 100% feedback krijgt,

het is niet echt sync.....pfoeh moeilijk uit te leggen...
misschien meer info bij Roland zelf ???
 
Ik heb net even in mn (nederlandse) JP-8080 handleiding gekeken of daar iets over de feedback osc wordt gezegd, maar het enige wat ze zeggen is:

"De klank van deze golfvorm lijkt op een feedback die een geschoold gitarist uit zijn instrument-annex-versterker weet te toveren

[1] Harmonics: Hiermee bepaalt u de klankkleur van de boventooncomponent (dus eigenlijk het aantal boventonen).

[2] Feedback Amount: Hiermee bepaalt u de intensiteit van de terugkoppeling en dus het volume van de (grillige) boventonen."

Helaas niks concreets over de golfvorm dus.

Misschien is dit iets wat je helemaal niet wilt, maar heeft de freeware Superwave P8 VSTi niet zo'n oscillator, daar het een kloon is van de JP8000?
Of wil je het echt nabouwen?

edit: sorry, ik ziet het al, je wilt 'm dus wel nabouwen...
 
thanx voor de info, ik zat aan die superwave te denken maar die freeware versie schijnt niet fijn te lopen.

Ik mag toch hopen dat ik op de Andromeda een geluid kan maken dat in de buurt komt! ga wat met osc sync en filter feedback aan de slag met wat distortion op het eind. eens kijken waar het schip strandt.......


trouwens, hoe is de klank van die oscillator als je die droog hoort, niet door de filters evnelopes etc..?
 
Hmmm, dan zou ik 'm een keer droog moeten opnemen, en dan kijken op het scherm hoe de golfvorm er dan uitziet.
Als niemand anders het eerder weet, zal ik het vanavond laat of morgen laten weten hoe het eruit ziet, ik moet zo namelijk weg...
 
Kijk, dit heb ik dus al een tijd eerder gevraagd in ditzelfde onderdeel, alleen hadden de honderden JP-bezitters hier even geen JP bij de hand ;).

Op Harmony Central heeft er gelukkig wel even iemand een opname kunnen maken (ook na lang gedoe, met voornamelijk de vraag "waarom wil je dat weten?" en "in de VS zijn die dingen stukken cheaper dan in Europa, koop je er gewoon een". Mijn antwoord: "Jamaar, ik hoef er geen, ik wil 't ding gewoon proberen na te maken op de Micromodular!")

Deze link werkt nog; probeer 'm maar eens. Eerste is superzaag droog, tweede is feedback osc droog. Control 1-knop gaat van 0 naar max. Je hoort 'm in het begin 'springen' maar da's omdat de originele positie niet helemaal op 0 stond.

http://www.etheria.net/feed.mp3
 
yep, dat is hem helemaal :)

ik hoef dus niets meer te posten neem ik aan

@ synthmann

als je dit geluid in een wave editor opent, kan je misschien een beetje achterhalen welke golfvorm er gebruikt wordt.
Ik zou het knap vinden als je het modulair zou kunnen nabouwen! :biertje:
 
deze dus :
 

Attachments

  • fbosc-1.mp3
    300,9 KB · Bekeken: 60
thanx!! had ik mijn modulair nog maar, daar kreeg ik wel dit soort ranzige bewegende klanken uit! ben benieuwd hoe me dit gaat lukken op de andromeda, ik denk dat het erg lastig wordt. zou wel een jp8000 willen hebben alleen al voor die feedback osc maar geen geld he.

ik ga denk ik proberen met 2 gesyncede blokgolven en die met lfo's bewerken en de filter feedback van de andromeda flink open.
 
Origineel geplaatst door synthmann
zou wel een jp8000 willen hebben alleen al voor die feedback osc maar geen geld he.


hey je krijgt er ook een supersaw bij hoor ! :D
 
ik ben eraan bezig, ben met ongelijke 2 square waves aan de gang die in hard sync lopen. osc 2 staat in "1 pitch" mode (ongeacht welke toets je indrukt hij blijft 1 vaste pitch spelen, de 1e oscillator gaat wel gewoon achter de toetsen aan). van de osc2 moduleer ik de frequentie met het modulatiewiel. in de oscillator mixer maak ik alleen gebruik van de ring modulator, de onderliggende oscillators hoor je dus niet maar doen hun werk. zonder filters komt dit qua idee al in de richting.

http://members.lycos.nl/synthman/A6FBOsc.mp3


jammer is dat het geluid zoals het nu is maar over 2 octaven bruikbaar te spelen is.
ik ga zonder de filters in te zetten van hieruit verder aan de slag met het toepassen van LFO's om het geluid meer te laten bewegen. Ook zal ik met de filters gaan werken en filter feedback proberen alsmede de distortion van de A6. Zal niet allemaal vandaag meer lukken maar ik zal de vooruitgang (of niet) hier posten met mp3.

ff save as....


:eureka: bedenk met net dat dit met een beetje tweaken heel dicht bij Elka Synthex in de buurt kan gaan komen....das pak ik op als ik die feedback osc af heb :doei:
 
Laatst gewijzigd:
Ik mag toch hopen dat ik op de Andromeda een geluid kan maken dat in de buurt komt!

Grappig eigenlijk wat je doet:
VA synths proberen de analoge synths te imiteren en jij probeert met een analoog een VA te imiteren: de omgekeerde wereld :confused: :D
 
Back
Top