[modding]Rode vs Blauwe leds

C738

Meubilair
Lid sinds
5 december 2002
Berichten
6.194
Locatie
Westkust
Collegae synthfreaks, een goede morgen!

Sinds tijden loop ik al te denken om een van mijn synths te modden. Van 'echt' modden is geen sprake, want ik blijf lekker met mijn soldeerbout van de synth zelf af. Wat ik wil is de rode ledjes vervangen door blauwe.
Nu zijn er voltageverschillen tussen de rode en de blauwe leds (ik meen 1.65 volt tegenover iets van 4 volt) en ik vraag me dus af of ik niet het risico loop om de synth compleet te vern**ken.

Heeft iemand hier ervaring mee?

-C-
 
Ik heb ooit voor iemand alle rode leds van een TR808 vervangen door blauwe leds. Ik heb ze toen gewoon 1 op 1 verwisseld en dat was geen enkel probleem. De blauwe leds deden het gewoon op 1,6V. Een led van 4V ken ik niet, misschien is dat een powerled??
 
Origineel geplaatst door Sander02
En als je nu bij de lokale onderdelen-boer vraagt om blauwe leds met hetzelfde voltage ?

Hey dat kan natuurlijk ook :D. Soms denk ik te moeilijk. Ik zal eens checken.
Thanks!

-C-
 
Ik zit te denken om mijn polymorph te gaan voorzien van blauwe leds. Aangezien het ding niet meer gemaakt wordt en quasimidi al tjiden failliet is ben ik hier heel erg voorzichtig mee.
Of het ook mogelijk is om een blauw display erin te zetten weet ik niet trouwens.

-C-
 
verbruiken blauwe leds ook niet meer stroom dan andere ?
 
Ik heb ook eens een keer vluchtig gekeken naar blauwe leds.

Wat mij opviel was dat de blauwe leds vele, vele malen duurder zijn dan de rode en groene (4,50 euro t.o.v. 0,05 euro).

Snapt iemand waarom dat is?
 
dat vroeg ik me vroeger ook af. het ligt hem schijnbaar aan de grondstof. die is veel duurder voor blauw dan voor rood of geel o groen. daarom zijn bijvoorbeeld de doepfer regelwerk blauwe variant duurder dan die met rode ledjes.
 
Ik heb daar ook al zitten denken. Alleen zit er een rood LED-display in, en heb die nog nooit in het blauw gezien.
Iemand wel??
 
Hier kun je blauwe LCD's kopen http://www.htvision.com/

O, ik las in je post LED display, bedoel je dus zo'n led-segment display? (7 segments?)
Hier heb ik even naar gezocht maar kon ook niet zo snel iets vinden..

@C738: De ledjes van de Polymorph bevinden zich in het omhulsel van het knopje. Waarschijnlijk zijn deze dus kant en klaar ingekocht. Om hier de ledjes te vervangen moet je dus alle knopjes los solderen, alle pootjes van je ledjes precies zo buigen dat ze weer in de behuizing van het knopje passen en weer op de print plaat solderen. Als je eentje scheef doet blijft het knopje hangen omdat het dan klemt. (echt geen leuk klusje, ik wilde het ook doen maar toen ik de constructie zag ben ik in ieder geval afgehaakt,helaas)
 
Het basismateriaal voor blauwe Ledjes (GalliumNitride op sapphier) is moeilijk te maken en dus duurder.
Ze zijn ook pas de laatste 10 jaren te krijgen omdat het eerst niet mogelijk was ze te maken.
Voor licht van 630nm (rood) heb je minstens een spanningverschil van 1.96V nodig en voor 450nm licht (blauw) zo'n 2.7 V. Je kan natuurlijk een schakeling integreren in de Ledjes die het spanningsverschil oppept maar de spanningen worden gegeven door de fysica.
 
Origineel geplaatst door Syntax Terror


O, ik las in je post LED display, bedoel je dus zo'n led-segment display? (7 segments?)
Hier heb ik even naar gezocht maar kon ook niet zo snel iets vinden..[/B]
Dat bedoelde ik inderdaad, zo'n 7 segments display.
 
Maar ze bestaan dus wel
datel_home5h_08.jpg
 
Back
Top