JX8P pitchbender en aftertouch problemen. Iemand een service manual?

rutgerjv

Ouwe rot
Lid sinds
23 juli 2002
Berichten
561
Locatie
Elst (GLD)
Hallo,

ik heb net een mooie JX8P op de kop getikt. Klinkt geweldig, alleen doet de pitchbender niks en de aftertouch ook niet. Dat de aftertouch moeilijk gaat bij een JX is mij bekend, maar deze doet helemaal niets, ook niet als ik de aftertouchfader omhoog schuif. Verder doet de pitchbender ook niks, maar de modulatie WEL!

Ik heb de JX inmiddels open gehad (wat een gedoe om uit te zoeken welke schroeven los moeten om hem open te krijgen zeg...) en zag op het printplaatje waar de bender direct op aangesloten zit (en de aftertouch ook) een aantal reparaties/mods, of iets dergelijks. Er loopt een extra weerstandje en een diode aan de onderkant van de print, en er is een printbaan doorgekrast (dezelfde baan waar de diode op zit). Ik vermoed dus dat er aan de bovenkant iets stuk was en dat het aan de onderkant vervangen is, maar....als ik de printbanen volg klopt het gewoon niet. De diode zit niet op dezelfde banen aangesloten als ie hoort te zitten volgens mij.

Heeft iemand de service manual van de JX8P zodat ik erachter kan komen of dit een interessante Mod is of een slechte reparatie?

Alvast bedankt!

Groeten,

Rutger
 
Die weerstand op het board is zeer waarschijnlijk aangebracht om de aftertouch sensitivity te verhogen bij een reeds happerende aftertouch sensor. Het feit dat ie nu helemaal niks doet zegt op zich niets. De aftertouch op mijn Akai MX1000 deed ook bijna niks, maar bleek toch te verhelpen met het schoonmaken van de contacten.


Voor aftertouch revisie zie: http://analog.no/mods/roland_jx8P_aftertouch_repair.htm
 
Goed dat je dit threadje even omhoogschopt, want ik had inmiddels de schema's gevonden, maar nu was de thread weer zoek. :)

Die doorgekraste printbaan en die extra weerstand en diode zijn er door Roland zelf al ingezet vanuit de fabriek. Ze staan namelijk vermeld in de service manual. Dus daar is op zich niks mis mee, laat dat maar gewoon zo zitten.

Ik zou eens checken of het volumeboard wel +15V en -15V binnenkrijgt en of opamps IC3, IC4 en transistor TR-3 het nog wel doen.
 
Hoi, dank voor je reactie.

Het Volume bord? Is dat het bord waar de pitchbender en controllers gewoon op zitten, of zit het dieper in de synth? Aangezien de rest van de synth echt feilloos werkt vermoed ik sterk dat het in het controllerbord zit. Aftertouch en Pitchbending via midi werkt namelijk wel. Modulatie werkt op de JX8 zelf ook, alleen pitch dus niet. Heel raar, een eenzijdig probleem dus.

Heb je de servicemanual toevallig in PDF of gif formaat??

Ik heb nog geen tijd om de componenten die je had aangegeven door te meten, ik zal dat binnenkort even gaan doen, dan laat ik er meer over weten. Dat de AT niet werkt schijnt trouwens bekend te zijn, maar hij zou wel een heel klein beetje moeten werken en nu doet ie totaal NIETS. Net als de bender dus.

Groeten,

Rutger

ps. maar verder is het wel een erg fijne synth.
 
Origineel geplaatst door Boemtsjak
Ik zou eens checken of het volumeboard wel +15V en -15V binnenkrijgt en of opamps IC3, IC4 en transistor TR-3 het nog wel doen.

Hallo meneer de techneut,
Of ergens 15 volt doorheengaat kan ik nog meten! Maar wat meet je bij de opamps, of een weerstand?
Hoe-doe-je-dat??

Groet van een 'A-technische' P-Five

PS ik heb trouwens de aftertouch strip van de MKB200 schoongemaakt volgens bovenstaande link. Werkt een stuk beter maar je moet nog steeds veel te hard indrukken. Ik geloof dat het idee van een 'doordrukstrip' niet zo goed werkt. Als je de toets recht boven de strip indrukt gaat het wel maar druk je de toetsen 'op een normale manier in', dus aan het uiteinde, dan werkt de aftertouch toch niet zo lekker.
 
Voor het doormeten van een weerstand of op-amp heb je een multimeter nodig. Die zijn voor een paar tientjes te koop bij een electronica zaak. Je kunt een weerstand meten door de 2 pennen van de multimeter met beide pennen van de weerstand te verbinden. Je krijgt het aantal ohms dan in het display van je multimeter te zien.

Op-Amps kun je doormeten door middel van voltages meten (t.o.v. ground), als het goed is krijgt de op-amp ergens een vast voltage aan input en een signaal aan input en een sterker signaal er weer uit. Dit kun je allemaal in voltages aflezen, alleen als het signaal heel snel verandert (audio) dan is het moeilijk meten.

Dit zijn mijn persoonlijke methoden om dingen door te meten, maar ik heb er geen opleiding voor gehad, volg alleen mijn gezond verstand. Waar ik nog wel eens twijfel bij het doormeten van een weerstand is hoeveel invloed de rest van het circuit op de meting heeft. Meestal geeft mijn multimeter het perfect aan (mits het apparaat uit staat), maar soms kan het in een circuit theoretisch toch voorkomen dat de weerstand die je meet ook door andere componenten wordt beinvloed??

Groeten,

Rutger
 
Origineel geplaatst door Rutger19
Voor het doormeten van een weerstand of op-amp heb je een multimeter nodig. Die zijn voor een paar tientjes te koop bij een electronica zaak. Je kunt een weerstand meten door de 2 pennen van de multimeter met beide pennen van de weerstand te verbinden. Je krijgt het aantal ohms dan in het display van je multimeter te zien.

Op-Amps kun je doormeten door middel van voltages meten (t.o.v. ground), als het goed is krijgt de op-amp ergens een vast voltage aan input en een signaal aan input en een sterker signaal er weer uit. Dit kun je allemaal in voltages aflezen, alleen als het signaal heel snel verandert (audio) dan is het moeilijk meten.

Dit zijn mijn persoonlijke methoden om dingen door te meten, maar ik heb er geen opleiding voor gehad, volg alleen mijn gezond verstand. Waar ik nog wel eens twijfel bij het doormeten van een weerstand is hoeveel invloed de rest van het circuit op de meting heeft. Meestal geeft mijn multimeter het perfect aan (mits het apparaat uit staat), maar soms kan het in een circuit theoretisch toch voorkomen dat de weerstand die je meet ook door andere componenten wordt beinvloed??

Groeten,

Rutger

Bedankt voor de uitleg. Ga vanavond meteen meten ;-)
 
Roland noemt het het volumeboard, maar het is inderdaad het printplaatje waar de left hand controllers, zoals de pitchbender, op aangesloten zitten. Op dat bordje zitten opamp buffers voor zowel de pitchbend als de aftertouch. Ik zou dus eerst eens de voedingsspanning (+15/-15) naar dat bordje meten, want zonder spanning geen buffers en zonder buffers geen pitchbend en aftertouch. Een losse stekker of een los soldeerpunt zouden hiervan de oorzaak kunnen zijn. Als dat allemaal werkt, kijk dan of de opamps en de transistor het goed doen. Werkt ook dat allemaal prima, dan zit het probleem waarschijnlijk ergens op het main board. Ik heb de service manual helaas alleen maar in papieren vorm. Succes ermee in ieder geval. :)


Origineel geplaatst door Rutger19
Het Volume bord? Is dat het bord waar de pitchbender en controllers gewoon op zitten, of zit het dieper in de synth? Aangezien de rest van de synth echt feilloos werkt vermoed ik sterk dat het in het controllerbord zit. Aftertouch en Pitchbending via midi werkt namelijk wel. Modulatie werkt op de JX8 zelf ook, alleen pitch dus niet. Heel raar, een eenzijdig probleem dus.

Heb je de servicemanual toevallig in PDF of gif formaat??
 
Origineel geplaatst door Rutger19
Meestal geeft mijn multimeter het perfect aan (mits het apparaat uit staat), maar soms kan het in een circuit theoretisch toch voorkomen dat de weerstand die je meet ook door andere componenten wordt beinvloed??

Klopt, vaak kan je in-circuit prima weerstandswaarden meten, maar af en toe komen de meest rare getallen voorbij, terwijl er met de weerstand zelf niks mis is.
 
Hey Boemtsjak ,

dank voor je reactie. Die een na laatste reactie helpt enorm. Waarom ze het een volume bord noemen is mij een raadsel, want afgezien van de volume controller heeft het niets met het eigenlijke volume te maken, maargoed... ik snap nu welk bord je bedoeld. Het klinkt inderdaad logisch dat er iets met die op-amps of stroomtoevoer aan de hand is. Ik zal morgen eens gaan proberen of ik het euvel kan vinden.

Wat een ontzettend cryptische openingstactiek heeft die JX8P trouwens. Alle panelen waarvan je verwacht dat ze open scharnieren blijven vast zitten en alle panelen die op hun plek zouden kunnen zitten klappen ineens als een grote moterkap open. Ook schroefde ik de eerste keer veel te veel schroeven los, omdat het echt niet te zien is welke de kast gesloten houden en welke de printplaten en zijkantjes op hun plaats houden. Maargoed, nu ik het weet kan ik de moterkap zo openen :).

Groeten,

Rutger

p.s. ik zal wel even verslag doen van de resultaten als ik ernaar gekeken heb.
 
Hoera, hij doet het weer. Actie geslaagd.

Er lag inderdaad een kabeltje bij de voeding los die het Volume-bord van stroom had moeten voorzien. Vastklikken was genoeg om het allemaal weer te laten werken. Alleen de aftertouch was erg beroerd. Daarom ben ik nog maar even verder gaan knutselen en heb ik de tips op deze site opgevolgd:

http://analog.no/mods/roland_jx8P_aftertouch_repair.htm

Eerst het toetsenbord los en alle toetsen eraf. Daarna de aftertouch-strip ontleed en schoongemaakt. Daarna weer vastgelijmd met een zeer goed resultaat! De aftertouch werkt nu weer vrijwel normaal, alleen voor sommige toetsen iets minder sterk dan voor anderen, maar ik vrees dat daar weinig aan te doen is.

Iedereen bedankt voor de hulp om mijn JX8P weer in topconditie te brengen.

Groeten,

Rutger
 
Zou hetzelfde recept voor het schoonmaken ook voor de aftertouch pressure strip van U-20 werken? Als ik immers toch bezig ben met het werkend krijgen van mij U-20, dan kan ik dat gelijk ook meenemen.

P.S. @Rutger: Het lijkt geen probleem in de electronica te zijn, maar een kwestie van een slecht contact tussen de kabelstrip en de (aansluiting op de) contactstrip. Met een beetje geschuif kan ik nl. opeens wel c#, d, d#, etc. maken.

P.S.2 @Rutger: update je profiel 'ns! ;)
 
Back
Top