Cassette- tapedeck modding

Ik heb nog een Nakamichi Cassettedeck 1 en een Philips taperecorder staan. De eerste doe ik (bijna) niks meer mee, de tweede gebruik ik af en toe als bandecho. Weet er trouwens iemand of voor beide apparaten nog tape in de handel is? Daar hangt wel een hele hoop van af als je nog iets met dergelijke apparaten wilt gaan doen.
 
Ik vind tape / bandjes nog steeds '"iets hebben". Tuurlijk klinkt het anders dan CD of harddisk, maar naar mijn mening niet perse slechter.

Als je een sampler hebt dan kan je je oude cassettedeck inderdaad gebruiken om bepaalde sounds een randje tapeverzadiging cq. oversturing mee te geven. Leuker en beter dan een plugin denk ik zo! En wil je meer dan een randje? Gewoon je sample opnieuw op cassette knallen, weer samplen enz. enz. Als je maar lang genoeg doorgaat herken je de originele sample niet eens meer. Deze techniek is o.a. geschikt om een loop die je op een gare drumcomputer heb gemaakt te laten klinken alsof hij van een oude plaat komt (moet je eigenlijk ook wat vinylkraakjes toevoegen natuurlijk).

Als je toch bezig bent, neem op met Dolby en speel af zonder (het liefst Dolby C). Als je de sample daarna flink omlaag gaat transponeren krijg je leuke bijgeluiden.

Ik heb overigens wel eens gehoord dat bijvoorbeeld een Mira Calix al haar werk eerst opneemt op cassettedeck alvorens het naar de mastering gaat. Het is een manier om een wat steriele track een beetje leven in te blazen denk ik zo.

Veel plezier met je cassettedeck! :L
 
OK, let's go! ;)
 

Attachments

  • studer_a827_front.jpg
    studer_a827_front.jpg
    47,2 KB · Bekeken: 68
Origineel geplaatst door mjoezik
Weet er trouwens iemand of voor beide apparaten nog tape in de handel is? Daar hangt wel een hele hoop van af als je nog iets met dergelijke apparaten wilt gaan doen.

tape is nog wel te krijgen (o.a. bij "tapes" in r'dam) maar is achterlijk duur geworden t.o.v. vroeger.
 
Heb hier nog een gratis af te halen stereo 8-track , zo`n mislukt casette deck met vier stereosporen,incl. 2 doosjes met tig van die dikke tapes erin.Als je dan toch ga modden doe het dan goed.
 
Ik heb hier nog een Grundig TK-46L tapedeck staan en is echt helemaal fantastisch! Helemaal buizen en er werd ook nog een stereo microfoon bijgeleverd! En dat voor een bak uit 1961:)

I love tapes!!! echt waar voor mastering of alleen al om het signaal vetter te maken is het te gek! maar ook om te knippen en plakken en daarmee een beetje gaan hobbybobben!

Greetz Joel
 
Back
Top