Cassette- tapedeck modding

Lid sinds
2 juni 2003
Berichten
337
Locatie
Kerkrade
Mn oude cassette deck doet nu dienst als stofvanger in huis.
Overbodig is geen nuttige functie...

Wie is er allemaal niet nog in bezit van zon verstotene...

Gaat me de gedachte opeens door het hoofd van modding dwz het aanpassen van het mechaniek / circuit.

Zijn er mensen die praktische en leuke ideen hebben voor het modificeren van een cassettedeck om er wat anders dan niks mee te doen?



Post ze dan hier, liefst met uitleg

Groeten Sascha =)
 
Misschien wel geen mechanische veranderingen oid, maar ze zijn vaak goed in oversturen, en soms zitten er bruikbare limiters in.
 
Waarom niet gewoon gebruiken waar voor die is?
Ik heb zat bandjes. Ook prima te gebruiken om je muziek op te nemen alvorens
je het naar de pc of cd overbrengt. Voor extra mooi geluid zeg maar.
 
Laatst gewijzigd:
Wat is er mis met ruis??? Ik heb daar nooit last van. Ja ok als je de volumes te hard zet misschien.
Maar zolang er muziek is hoor je die ruis niet.
 
Dat doe ik ook bijna nooit, maar ik vindt het altijd onzin als mensen zeggen dat cassettebandjes slecht klinken.
Niet dat jij dat hier hebt gezegd, maar dat komt vast nog wel.
 
Krap, ik denk dat cassetes helemaal de bom in 2005 gaan worden, serieus.
 
Ik ben altijd nog verbaast hoe goed mijn tascam porta07 4-trackie klinkt! (mijn tracks hier zijn allemaal met m'n 4tr opgenomen) Ok, mijn pc audio-kaart klinkt veel helderder, meer dynamiek etc. Maar de tape klinkt warmer en compacter. Ik moet alleen zo min mogelijk de voorversterkers van mijn tascam gebruiken, want die genereren meer ruis dan het hele tape gedeelte!
 

Attachments

  • porta07.jpg
    porta07.jpg
    53,5 KB · Bekeken: 69
Maar goed, als je iets wil modden, wat ik al es heb gedaan:
1) Probeer een pitch control te maken: er is vast ergens een potmetertje dat iets met de snelheid van de motor doet.
2) Je kunt ook proberen de wiskop uitschakelbaar te maken, simpel een schakelaar tussen de snoertjes die ernaartoe gaan, dan kun je iets opnemen over iets wat er al op stond.
3) En je kunt vrij primitief ook een tapeloop maken met een cassette: haal doosje open, haal tape eruit, knip er een stukje af en leg dat over de reels (waar je de rest vd tape af hebt gehaald), doe een plakbandje aan de achterkant van de tape om de einden aan elkaar te plakken (let op: doe dit niet in een deck waar je geen risico mee wilt lopen, want plakband is er niet voor bedoeld, maar werkt best weet ik uit ervaring). Doosje dicht en band loopt, niet super strak omdat ie niet wordt getrokken door de assen/reels maar alleen door de capstan (heet dat wieltje zo?). Maar dat is juist leuk.

:eureka:
 
ik heb niet voor niks net een Revox B77 aangeschaft :D

Echt wat een geluid... ik wist dat er verschil in zat... maar een 1-op-1 vergelijking met de comp is echt verbazingwekkend!

Ruis, Saturation, Distortion, Compression enzo...
Tape :luv:
 
Origineel geplaatst door Burp
[B2) Je kunt ook proberen de wiskop uitschakelbaar te maken, simpel een schakelaar tussen de snoertjes die ernaartoe gaan, dan kun je iets opnemen over iets wat er al op stond.
[/B]

Huh, daar snap ik geen zak van?? Met de wisknop zelf kan je toch al bepalen of je iets wel of niet wil overschrijven. :confused:
 
Origineel geplaatst door barn
ik heb niet voor niks net een Revox B77 aangeschaft :D

Echt wat een geluid... ik wist dat er verschil in zat... maar een 1-op-1 vergelijking met de comp is echt verbazingwekkend!

Ruis, Saturation, Distortion, Compression enzo...
Tape :luv:

Een B77, die wil ik ook wel... d'r staat er nog steeds eentje in revisie bij een winkel hier in de buurt, als 'ie klaar is krijg ik een telefoontje voor de prijs... Enig idee wat die dingen doen, qua prijs?
(ben overigens net klaar met een iets op tape op te nemen. blijft leuk :) )
 
Origineel geplaatst door Chinetti
Een B77, die wil ik ook wel... d'r staat er nog steeds eentje in revisie bij een winkel hier in de buurt, als 'ie klaar is krijg ik een telefoontje voor de prijs... Enig idee wat die dingen doen, qua prijs?
(ben overigens net klaar met een iets op tape op te nemen. blijft leuk :) )

Ligt helemaal aan het model, de snelheid en het aantal sporen...

De MKIV is heel duur...

Ik heb een 2 spoors MKII... zonder achterkast gekocht... voor 100 euro... en los er een achterkast bij gevonden voor 20 euro... cosmetisch niet super, maar werkt goed...

maar terugkomend op het 'modden', tis dan wel niet echt modden... maar ja kan er ook een tape-echo van maken als ik me niet vergis... binnekort maar eens uitproberen... maar volgens mij heb je dan neit zo'n lange echo tijd...
 
Origineel geplaatst door sander
Huh, daar snap ik geen zak van?? Met de wisknop zelf kan je toch al bepalen of je iets wel of niet wil overschrijven. :confused:

Ik ben nog nooit een cassettedeck tegengekomen waarmee je dat kon bepalen, altijd als ik op rec drukte werd de oude opname gewist (en iets nieuws erop). Als je de wiskop kunt uitzetten kun je wel zonder de oude opname te wissen tegelijk iets nieuws opnemen, over iets heen wat er al opstond dus, zo krijg je een primitieve mix. Wat duidelijker zo?

NB ik heb het hier dus over huis tuin en keuken cassetedecks die je in een stereo-installatie tegenkomt, dus niet een 4track oid.
 
Ik heb nog een A77 staan, maar die moet nagekeken worden want hij doet het niet. Ik ga daar vandaag iig is naar kijken want ik wil er weer mee aan de gang.

Arv
 
Origineel geplaatst door Burp
Ik ben nog nooit een cassettedeck tegengekomen waarmee je dat kon bepalen, altijd als ik op rec drukte werd de oude opname gewist (en iets nieuws erop). Als je de wiskop kunt uitzetten kun je wel zonder de oude opname te wissen tegelijk iets nieuws opnemen, over iets heen wat er al opstond dus, zo krijg je een primitieve mix. Wat duidelijker zo?

Hoe werkt dat dan? Dan neem je dus meerdere sporen op?
 
Origineel geplaatst door sander
Hoe werkt dat dan? Dan neem je dus meerdere sporen op?

Yep: Zoals bij elk cassettedeck: 2 sporen (stereo) tegelijk (en dus ook steeds over dezelfde sporen heen).
Eenmaal opgenomen, met wiskop uit, is er niets meer aan de verhouding tussen oud geluid en nieuw geluid te doen.

Heb op deze manier een paar tapeloops gemaakt ooit en mijn allereerste 'multitrack' opnames... primitief, maar lekker diy en no-budget.
 
Back
Top