royalty-percentages producer

dazz

Ingeburgerd
Lid sinds
19 juli 2004
Berichten
30
Locatie
Rotterdam
Hoi,

ik searchte maar kon niet echt een thread vinde over het volgende: wat is nou een beetje gebruikelijk royalty-percentage, als een nummer van mij uitgebracht wordt? En, kan degene die het produced (van het NL label) eisen dat hij co-auteur is? Ik bedoel, alle ingredienten (harmony, melody, bassline) zijn er al (moi) maar de vorm kan nog iets veranderen. En de mix natuurlijk. Hoe werkt dat met die verdeling? Krijgt een producer ook royalties? En, ben je verplicht het bij dat label ook in de publishing te doen? Best ingewikkeld allemaal :confused:
 
Ik weet er ook niet erg veel van af, maar dit is wat zo ongeveer wel weet:

Ze kunnen alles van je eisen, maar de vraag is of je daar aan toe wil geven. Als je de track zelf niet goed genoeg gemaakt hebt (althans in de oren van het label) om in een keer uitgebracht te worden, kunnen ze eisen dat in ruil voor co-auteurschap, ze het wel goed genoeg maken. De vraag is wil je dat? Ze hadden je ook kunnen laten betalen voor de studiotijd en de technicus.

Over de publishing: dat is niet verplicht. Teken asjeblieft niks zonder het contract te laten bekijken door iemand die er echt verstand van heeft, je loopt nl het risico alle rechten van je muziek weg te geven. Dat gaat zelfs zo ver dat als je al aan muziek denkt dat het van hun is.
Bedenk dit: je hebt nog niets gepresteerd, waarom zouden ze zo graag jouw publishing willen doen?
Volgens mij is het hierom: je hebt nu nog niks te eisen, en je hebt er blijkbaar nog niet veel kaas van gegeten, dus: slechte voorwaarden. Het kost hen geen geld, en kan alleen maar wat opleveren. Produceer jij alleen maar prut, dan is dat jammer, maar blijk jij de nieuwe prodigy te zijn, dan lopen zij binnen.

Greetz, Deimos
 
royalties liggen rond de 14 (gemiddeld).
de producer kan een productiefee krijgen en dit valt buiten het auteursrecht. wat soms wel gebeurt is dat als je in de studio van het label produceert dat er dan een co-auteurschap wordt afgesproken.

publishing hoeft niet perse bij het label te gebeuren...als je het door een onafhankelijke partij laat doen dan weet je zeker dat ze onpartijdig zijn en het beste met je voor hebben. Nog sterker: het gebeurt regelmatig dat je een(bv)35-65 split maakt op het deel van de royalties dat voor publishing is. Omdat je de publishing aan hun geeft krijg je daar 35% van zeg maar.
 
Bedankt so far...
Hee Kokos, had ik jou niet eerder aan de lijn? :)
gr,
dazz

(per ongeluk ook als thread geplaatst - mag weg, moderator)
 
hansbakker >>>

ik weet niet hoe je aan die cijfers komt, maar aan royalties en publishing rechten hangen echt geen
vaste percentages. iedere maatschappij/label hanteerd zijn eigen percentages. En voor beginners
ligt dat vaak een aardig stuk onder de 14% eerder rond de 8%.
 
tja.....10 tot 14% is wel redelijk normaal tegenwoordig....
alleen hanteert elk label weer andere aftrekposten....daar moet je goed op letten ; aftrek voor verpakkingskosten,compilatie-halvering,reclame en promotie aftrek,reserverings-aftrek...allemaal bullshit eigenlijk,maar elke maatschappij heeft wel enkele van die aftrekposten....

een producer kan idd. eisen dat ie als co-auteur wordt aangemerkt,zowel voor de royalties als voor Buma/Stemra...hij krijgt dan de helft van alles....(hoeft niet,gebeurt meestal wel)....

publishing hoef je niet te doen bij het label waar het uitkomt...maar als je net begint staan de publishers niet te springen om je te tekenen......officieel zijn publisher en platenmaatschappij twee verschillende bedrijven,maar vaak heeft elke platenmaatschappij wel een eigen publisher...
over het algemeen zal die eigen publisher beter z'n best doen om je te pushen en promoten....

zorg in ieder geval dat je met de publisher een kick-back afspreekt ( 50% is normaal tegenwoordig )....dat betekent dat 50% van het geld wat jouw publisher ontvangt van Buma/Stemra,weer terug bij jouw komt...

veel suc6 :okdan:
 
Aan publishing hangen WEL vaste percentages.
2/3 van de auteursrechten is voor de auteur, en 1/3 gaat naar de publisher.
Soms spreken arties en publisher dat zelfs een deel van die 1/3 nog teruggaat naar de artiest door middel van een fonds.
Publishing gaat alleen over auteursrechten, niet over royalties.

Royalties krijg je over de plaatverkoop,voor of na aftrekking van kosten, en het percentage is afhankelijk van of je een artiestencontract tekent, of een een licentiedeal.
In het geval van een licentie verzorg je zelf de master, betaal je alles tot en met de master, blijft de master ook jouw eigendom, en is je royaltie ook veel hoger, omdat het label veel minder kosten maakt.

In het geval van een artiestencontract betaal je niets, maar is het royaltiepercentage veel lager. Dat kan dan inderdaad wel eens beginnen met 8% ofzo, met een gliding scale als je dat ook onderhandelt.
 
Ik weet niet of dit heel erg off-topic is, maar ik vraag me het volgende af.

Wat doet een Publisher nou precies?

En hoe moet ik dat voor me zien, wanneer ik bijvoorbeeld een eigen labeltje opstart. Muziekstijl: Techno (detroit/chicago)... beetje Underground frunikken... is in zo'n situatie een rol van publisher voorhanden?
 
Als je plaatje in Nederland wordt geperst, dan hoef je geen publisher te hebben om het publishing-gedeelte van je royalties te innen. Dat doet de buma/stemra dan gewoon voor je.
Op de hoes staat dan achter je nummer bij publishing: copyright control.
Mocht die plaat nou op een buitenlandse verzamelaar komen ofzo, dan wordt het echter een ander verhaal....
 
Origineel geplaatst door radiance
Als je plaatje in Nederland wordt geperst, dan hoef je geen publisher te hebben om het publishing-gedeelte van je royalties te innen. Dat doet de buma/stemra dan gewoon voor je.
Op de hoes staat dan achter je nummer bij publishing: copyright control.
Mocht die plaat nou op een buitenlandse verzamelaar komen ofzo, dan wordt het echter een ander verhaal....

kun je dan vertellen wat ze precies doen, en hoe dat andere verhaal er dan een beetje uitziet?


kan je dan als kleine independant beter zelf ook je publishing doen?
 
Als je zelf heel veel contacten hebt met mensen uit de bizz, en je weet zelf je plaat te slijten aan labels en eventueel aan het bedrijfsleven voor commercials en films en dat soort zaken, dan heb je geen publisher nodig.
Dan doe je het zelf en verdien je ook meer.

Als je bij een label tekent dan is het echter meestal gebruik dat je ook je publishing bij hun of een aan hun gelieerd bedrijf onderbrengt. Vaak is dat een eis, en eigenlijk alleen omdat ze dan ook meteen 1/3 van jouw auteursrechten opstrijken. Dat is voor hun weer extra inkomsten en maakt de investering iets aantrekkelijker.

Tot voor kort kreeg je bij major publishers een voorschot, en zo kochten ze dat recht een beetje af. Jij had wat in je zak, en betaalde dat voorschot af tot je het was ingelopen van je 2/3 rechten.
Kan aantrekkelijk zijn om alvast wat te investeren, zeker als je de deal hebt om het voorschot niet te hoeven terug te betalen als je het niet inloopt. (non-recoupable)

Met de teneurgang van de bizz zijn die voorschotten echter meestal verleden tijd, en is een publisher alleen waardevol als hij ook echt iets voor je kan betekenen.
Je verdient met 2/3 van je auteursrecht nog steeds meer als een publisher ook echt werk maakt van je muziek.
Dan is 2/3 van iets meer dan 3/3 van niets.

Het gaat dus om de contacten, en of je het gevoel hebt dat die publisher echt iets voor je kan en wil betekenen.
Vaak wil een publisher namelijk ook wel echt in je investeren als ie het echt in je ziet zitten.
Mensen met een publishing deal maar geen release vinden het vaak cool om een publishing deal te hebben, maar eigenlijk hebben ze minder dan ze hadden. 1/3 minder..........
Doe het dus alleen als het iets oplevert, of als een label het eist en je ziet het label heel erg zitten. Dan is publishing vaak een onderhandelingstool.
ok, jullie mijn publishing, ik een betere artiestendeal.............
 
Dus een publisher zorgt dat je plaat via de distributeurs verspreid worden, en zorgt dat je nummers op verzamelaars komen enzo...

Voor een kleine independant weinig interessant om het buiten de deur te doen dus...

Wat ik me wel afvraag... als in Nederland, zeg op ID&T radio, je plaat wordt gedraaid, word je theoretisch door Buma/Stemra uitbetaald...

Maar hoe zit dat in het buitenland dan? Heb je daar ook zulke instellingen? Betalen die netjes bijvoorbeeld aan iedereen die dat toekomt? Of is dat een soort vriendjespolitiek tussen publishers? Of worden dat soort buitenlandse royalties helemaal niet verrekend?

Kan je zoiets regelen als independant?
 
@ Kokos: Als je plaat in het buitenland word geperst (je brengt zeg maar een plaat uit op een Engels label) dan bedraagt de publishing 1/2 van je auteursrechten. Dit geld dus ook voor alle buitenlandse compilatie cd's.

Verder is er in de V.S. geen centrale organisatie die zakendoet met de Buma/Stemra.
Als er dus iets uitkomt in de V.S. kun je je publisher de auteursrechten voor je laten halen, althans dat doet mijn publisher. Ik weet niet of dit de gewoonte is of dat je het mischien zelf kunt doen.
 
Voor instrumentale muziek (dance/house) geldt de verdeling 50/50 bij Stemrarechten als je alleen de componist bent.
Je doet er dan slim aan om jezelf ook als tekstdichter te registreren, zodat je 66% krijgt (2/3e) ipv 50%.
 
Back
Top