Roland JV-880 - probleem met ritmebank oproepen

SKMbeat

Nieuwkomer
Lid sinds
10 augustus 2004
Berichten
4
Hallo, ik heb een dringende vraag, dringend i.v.m. een arrangeerklus voor een musical die ik binnenkort af moet hebben,

Ik ben op dit moment aan het homerecorden en heb een RolandA-30 masterkeyboard aangesloten op een Roland JV-880 module. Alles doet het perfect,maar ik ben niet in staat om de ritmeklanken van de module te controllen via mijn keyboard.

Als ik in performance (moduleoptie) ben en ik ga via de cursor naar kanaal 8 dan kan ik kiezen uit de verschillende ritmebanken (A,B en internal) en als ik druk op de volumeknop dan krijg ik 4 klanken uit de bank te horen.
Druk ik op rhythm (edit) dan kan ik via de dialknop verschillende drumklanken selecteren,maar alleen ten gehoor brengen door op de volumeknop te drukken.

Mijn vraag is, hoe kan ik via mijn keyboard die ritmeklanken oproepen?

De presetsynthesizerklanken kan ik gewoon oproepen door middel van de dial knop, waarom kom ik dan niet automatisch in een ritmebank via die dialknop?

Moet ik via mijn keyboard een program change of control change sturen naar mijn module of zoiets via write of de data enty assign en zo ja, welke?


Ben benieuwd of iemand mijn vragen kan beantwoorden.

SKMbeat:)
 
Laatst gewijzigd:
in performance kun je ergens zien op welk midikanaal de drumkit zn note-on commando's zoekt. Zorg dat je keyboard op het zelfde kanaal uitstuurt... Misschien stuurt ie de drums over een uitgang it die nog niet is aangesloten, hij hebt er 4.
 
Origineel geplaatst door falafelbiels
in performance kun je ergens zien op welk midikanaal de drumkit zn note-on commando's zoekt.

In performance kan ik met de cursor naar part 8 gaan. Dien ik dan op info te drukken (krijg dan geen kanaalinfo volgens mij?) of kan kom ik daarachter daar naar Rhythm (Edit) te gaan? Ook daar kan ik weet ik wel hoe ik de diverse parameters kan bezichtigen,maar ik daar net niet de juiste uit zoals bv pres A Rhythm on of, iets wat ik graag had willen zien zo'n functie.

Zorg dat je keyboard op het zelfde kanaal uitstuurt... Misschien stuurt ie de drums over een uitgang it die nog niet is aangesloten, hij hebt er 4.Dat is 'm het nou juist, de manuals van zowel de module als het keyboard zijn TOTAAL niet voor beginners gemaakt en ze verwachten dat je hun info die vaak star en zeer summier is wel begrijpt.

Kortom, ik weet niet precies hoe ik via de data entry assign op mijn keyboard de juiste control change stuur en vervolgens de juiste program change of moet ik juist iets via midi/para versturen?

Het lukt me wel om bv pitchbender uit te schakelen en wat andere zaken, maar het keyboard instellen op het juiste kanaal om zo via het keyboard de drumsets in mijn module te controllen lukt me niet.

Maar goed, tot zover nog bedankt, ik weet in ieder geval dat het wel iets met kanaalinstelling te maken heeft, nu de rest nog.

Het is echt de laatste stap om met het homerecorden te beginnen,dus ik hoop dat ik het antwoord eindelijk binnenkort te hebben :)
 
Laatst gewijzigd:
geen program change gebruiken, dat heeft er niks mee te maken. De 8ste part is altijd de rythm-part op de jv-880. Ik weet het ook niet precies want mn JV-880 is net de deur uit, maar als je in performance staat kun je volgens mij in edit mode (dus druk eerst op performance, dan op edit) kiezen welke parameter je wilt veranderen met het draaiknopje. vervolgens kun je met de cursortoetsen kiezen in welk part je de gekozen parameter verandert. Het Midi-ontvangst-kanaal wordt in de JV-880 "Rx" genoemd, van " Receive Xhannel", ja die Japanners zijn ietwat dyslectich. selecteer dus Rx , ga met de cursor naar het 8ste part en verander de waarde daar in 10, het min of meer standaard ritmekanaal in midiland. ik weet niet wat voor keyboard je hebt, maar je zou ergens het Transmitchannel (Tx) moeten kunnen instellen op 10 als het effe kan. steek een midikabel in de midi-out van je keyboard en de andere kant in de midi-in van de jv-880 en gaan. Niet alle toetsen zullen een klank weergeven, in een ritmesetje worden er wel eens een paar overgeslagen.

succes :okdan:
 
De JV 880 kent part 8 van de performance toe als rythm channel.
Om via keyboard te spelen moet je dus voor performance mode op je synthesizer kiezen en je masterkeyboard op channel 8 instellen (gewoon je channel up knopje gebruiken). Werkt dit niet dan heeft de vorige eigenaar van je synth met de instellingen zitten knoeien. Als je er niet meer uitkomt maak je een dump van al je eigen patches en reset je het apparaat naar de fabrieksinstellingen.

Zie voor handige weetjes:
http://www.d-flame.cx/~samon/jv_xpfaq.html

MSB en LSB controllers hoef je alleen te gebruiken als je 'realtime' van rythm-bank wil wisselen.
 
In performancemode kan je 8 verschillende geluiden naast elkaar aansturen (multi-timbraal set). Deze 8 geluiden (patches) reageren standaard uiteraard op verschillende midi-kanalen (anders zou je 8 verschillende geluiden door elkaar horen als je ÉÉn toets indrukt). Patch 1 (bijv. program Piano) staat standaard meestal ingesteld op midikanaal 1; geluid 2 (bijv programm Strings) reageert op midikanaal 2 enz. enz. ..... én..... Patch 8 (dit is de "plaats" waar de drumsets "staan") staat standaard ingesteld op MIDI-KANAAL 10.
Wt je kan doen is zorgen dat je masterkeyboard op midi-kanaal 10 uitstuurt (hij staat nu waarschijn,ijk standaard op midi-kanaal 1). je kan natuurlijk ook zorgen dat de drums op bijvoorbeeld midi-kanaal 1 reageren (in performancemode), maar dan moet je alle geluiden die al staan ingesteld op kanaal 1 natuurlijk wel op een ander kanaal instellen.
Volgens mij moet je in performancenmode op "edit" drukken, met de draaiknop draaien tot CHN of zoiets voorbijkomt. vervolgens met de pijltjestoetsen wandelen naar de drumssouds en het midikanaal veranderen met de draaiknoop.
Staat allemaal wel uitvoerig beschreven in de handleiding trouwens. Zoeken onmder performancemode en midi-channel per progam instellen..
 
Origineel geplaatst door rejo
In performancemode kan je 8 verschillende geluiden naast elkaar aansturen (multi-timbraal set). Deze 8 geluiden (patches) reageren standaard uiteraard op verschillende midi-kanalen (anders zou je 8 verschillende geluiden door elkaar horen als je ÉÉn toets indrukt). Patch 1 (bijv. program Piano) staat standaard meestal ingesteld op midikanaal 1; geluid 2 (bijv programm Strings) reageert op midikanaal 2 enz. enz. ..... én..... Patch 8 (dit is de "plaats" waar de drumsets "staan") staat standaard ingesteld op MIDI-KANAAL 10.
Sorry ik ik wist niet dat de jv880 al zo gm prepared was dat hij wel op chn 10 de drums verwacht.
 
Mensen, ik lees hier hele interessante dingen.Ik ga het uitproberen en dan laat ik wel weten of het me gelukt is.
Bedankt alvast! :)
 
Mensen, ik ben er!!!
Hartstikke bedankt.

Ik ben in performancemode naar part 8 gegaan. Vervolgens op edit gedrukt,maar het stond al op inderdaad op kanaal 10 ingesteld. Nog steeds niets,geen drum geluiden.
Vervolgens op mijn masterkeyboard (Roland A-30) gaan kijken hoe ik kanaal 10 kon instellen. Gedrukt op midi/para, een 1 en 0 ingetypt, enter.......

En hoort daar.... DRUMGELUIDEN!!!

Ik kan beginnen, bedankt voor de waardevolle tips. :halleluja
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top