FruityLoops-variant voor OSX?

lo-fi

...Het maakt geluid...
Lid sinds
21 juli 2001
Berichten
1.926
Locatie
A'dam
Ik zoek iets waarmee ik op m'n PowerBook op 'n simpele manier gesamplede geluidjes kan sequencen. Als ik serieus met Logic wil werken ga ik wel thuis zitten, maar on the road, met 'n koptelefoon, lijkt zoiets simpels mij ideaal.

Ik heb al 'n drumsequencer gevonden genaamd DoggieBox, waarbij het geloof ik mogelijk moet zijn om je eigen AIFF files als drumsounds te gebruiken.

Ook kwam ikPlayerPro tegen, dat is 'n MODtracker die ook beschikt over een piano-roll display. Ga ik proberen.

Wat is er nog meer te krijgen? Softsynths enzo heb ik niet nodig, maar AIFF/WAV export wel, en liefst ook 'n 'swing' functie.
 
Is Ableton Live niet wat? Of is dat al too much?
 
Tsja Ableton Live is wel vet, plus ik las dat ze nu ook 'n sampler (genaamd 'simpler'! ) hebben ingebouwd. Maar ik wilde het eigenlijk heeeeel simpel houden, en als het kan ook heeeel goedkoop. Alleen 'n drumsampler/sequencer, meer niet. Een soort 'poor man's MPC' voor als ik m'n echte MPC niet bij me heb.

Maar ik ga inderdaad even pielen met GarageBand - ik ben bang dat het te veel loop-based is maar je weet nooit. Het zat gratis bij m'n PowerBook dus veel heb ik niet te verliezen!

Iemand anders nog suggesties?
 
Garageband is voor de newby, heb het 1 keer geopend om voorgoed weer te vergeten.
Leek me heel onflexibel en met name gericht op het tegelijk afspelen van opgenomen tracks.
Meer iets voor een band dus.

Ik heb die Arturia Storm 3 nu op de kop getikt van hier op het forum. De demo kun je zo downloaden. Zitten drumcpu's in, verschillende samplers, wat synths, wat fx, zoveel je processor aan kan. Heel down to earth, je kunt zo beginnen net zoals bij Ableton.
Maar het heeft de vorm van een klein rack studio'tje. Mixertje etc. alles zit erin.

Voor wat gefriemel on the road en schetswerk wel ideaal misschien. Met exportfunctie.
 
Ik zat ook aan Storm te denken ..Of uiteraard Reason .
Hoe klinkt Storm Dob ?
Het alles in een zoals Fruity of Reason spreekt me wel aan als schetsboek voor met mijn Powerbook op de bank of in de tuin.. FruityLoops heb ik wel eens op mijn ouwe gare PC geprobeerd maar daar kon ik niet mee overweg en de Gui vond ik vreselijk deprimerend .
Reason kon ik al wat beter mee overweg maar ik vind die synths en fx etc echt vreselijk slecht klinken .
Dus ben erg nieuwsgierig naar Storm . Het zag er erg overzichtelijk uit .
 
Vanmiddag dus 'n tijdje met GarageBand zitten pielen...

Nou je kan er inderdaad sampletjes mee sequencen zoals ik vroeg. Je kan Audio Unit effecten gebruiken, dat is cool. En je kan 'n swing (twee smaken) toepassen op het 'grid' waar de audio events aan 'snappen' in de arrange window. Dat zouden ze bij logic ook moeten doen want dat is leuk voor het 'beats-maken-met-losse-audio-regions' wat laptopmusici en IDM-ers graag doen. Alleen jammer dat je bij GB niet in een keer 'n zwik audio events kan quantizen, je moet ze zelf naar de grid-posities slepen tot ze vast-'snappen'.

Het is kinderlijk eenvoudig om 'n drumloop te bouwen uit losse drumsampletjes. Alleen die staan dan wel als losse drumsamples op je arrange, dus bij later arrangeren met die loops wordt dat lastig. Je kan de boel als 'n complete loop exporteren en weer importeren, maar da's minder flexibel. Oh, ik ben er ook achter gekomen dat GarageBand bij installatie 'n dikke GB aan 'apple loops' op je HD zet, plus 800mb aan 'sampler instruments' - die heb ik er dus gelijk af geflikkerd. Neppe preset shit.

De 'instruments' die GB gebruikt zijn dus gewoon EXS instruments met de bijbehorende samples. Toen dacht ik gelijk, als je er nou een kan editten in logic... Maar dat kan dus niet. Toen dacht ik, misschien kan je alsnog stiekem zelf je drumkits maken in GB door je eigen samples met de juiste naampjes in de juiste map bij GB te zetten - dus GB laten denken dat ie z'n eigen samples laadt terwijl het jouw zelfgemaakte samples zijn.... Maar dat werkt ook niet.

En het kutte is, bij 7, 8 tracks met nauwelijks effecten zat de CPU van m'n 1.25Ghz Powerbook al aan 80 of 90 procent. Dat heeft Logic me nog niet geflikt! GarageBand vreet als 'n malle door je CPU kracht heen, dus als je 'n 500mhz G3 ibook ofzo hebt wordt het sowieso niks denk ik. Terwijl je daar veel andere muzieksoftware met gemak op kan draaien.

Tegenvallertje, die Garageband. Het is denk ik wel fantastisch voor degenen voor wie het bedoelt is. Als je gewoon jezelf op gitaar 2x wil overdubben met wat standaard drumgeluiden eronder ben je hier heel blij mee.

[edit]
Oh, ik wist het eerst niet zeker, maar ik lees nu dat je gewoon Audio Units kan gebruiken in GB, zowel instrumenten als effecten. Dan kun je dus alsnog samplen, met Battery ofzo. Maar ja, dan kan ik net zo goed Logic opstarten (als ik m'n dongle tenminste bij me heb gvd!). Het was mooi geweest als GB veel CPU-zuiniger was dan Logic, maar het blijkt dus eerder andersom te zijn.
[/edit]

[edit2]
Oh, mijn GB is 1.0.1, en 1.1 is de meest recente versie. Verder: Er is 'n progje op 't net waarmee je met GB midi uit kan sturen (kan normaal niet), en bijvoorbeeld 'n progje om GB songs te converteren naar Logic songs.
[/edit2]
 
Laatst gewijzigd:
ik krijg van de week Storm binnen, demo klinkt niet slecht maar wel een beetje computer-oppervlakkig qua mix. Maar ik heb er nog geen eigen samples in gegooid en ook nog geen kans gehad voor de mix 's goed te gaan zitten want de demoversie stopt ermee na 'n half uurtje.

Dus.... binnenkort meer nieuws over storm. De manier van werken in het programma beviel me wel erg goed moet ik zeggen, idd. overzichtelijk en zoals je het verwacht met een verleden van hardwaregebruik. Geen nieuwe terminologieen of hip gedoe.

Enige zware minpunt so far is de trage visuele interface... met 2 samplers, 2 drumcpu's, 2 synths en 4 fx in een loop krijg je toch al te maken met dusdanig traag reagerende knoppen dat je je af en toe zit af te vragen: "zou ie dat ik aan die knop draaide nog gaan meenemen dadelijk, of is 't 'm ontgaan?!"
[edit]
ik draai 'm op een G4 1,25 Ghz met 1 Gb intern.
[/edit]

Het positieve daarvan is dat ie nooit hapert in de audio, het is een duidelijke kwestie van audio gaan voor de visuals. Ik hoop derhalve dat er ook een 'cleane skin' is, het kan me aan m'n reet roesten hoe het er uit ziet.



Maar goed; een completere review komt er aan.
 
reason adapted? of anders live 4......wat ik erg koel vind aan live 4 is dat je gewoon met je toetsenbord midi kan spelen als je dat wilt
 
Origineel geplaatst door dob
Draait dat op os x?

Volgens mij niet.


Wat Ableton Live betreft: Ja errug cool, maar niet helemaal in de prijscategorie die ik in gedachten had. Het mag van mij ook veeeeeel simpeler dan Live, en het liefst in de prijscategorie freeware/shareware/$99,- of minder - als het duurder wordt dan red ik me voorlopig wel met Logic.
 
Storm 3 kopen?!

:D

Ongeregistreerd.
Lijkt me ideaal voor jou.

Het is bijlange na niet slecht; leuk om mee te werken, veel mogelijkheden.
MAAR ik stoot me gewoon weer tegen de geluidskwaliteit van softsynths, en soft drumcpu's enzo. BAH!

Als je een echte 303, een linndrum en moogerfoogers gewend bent, en je doet het weg, en je wil wel weer 's wat, en je hoort dan dit geluid... het is en blijft digitaal, iets waar ik soundwise niet meer van houd.
 
Sorm 3?

Is die te configureren als 'n sampler/sequencer met verder niets?

Hoe is de sampler?

Is ie in noodgevallen ook zonder midi keyboard te gebruiken?

Heb je de OSX versie of is 't 'n combi-CD of download?

Wat wil je ervoor hebben?

---------

Valt me trouwens tegen dat er niet 'n simpel sampler/sequencertje te krijgen is voor OSX. Iemand zou 'n soort Virtual MPC moeten maken - niet om de echte te vervangen maar wel heeeel leuk voor in de trein.
 
Origineel geplaatst door olafmol
als je voor 105 euro (bij thomann, zal bij feedback wel niet veel anders zijn) deze USB soundcard van m-audio koopt

http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw7_artikel-164446.html

Olaf

Lijkt mij inderdaad een slimme oplossing. Ik heb bij mijn M-Audio Oxygen 8 ook Reason Adapted gekregen (Ik had al 2.5, maar ja) en dat is inderdaad leuk om simpele dingen mee te doen.

OFFTOPIC: Iemand ervaring met een M-Audio Transit wat betreft latency en geluidskwaliteit? Ik zoek namelijk een niet al te duur extern geluidskaartje (+- 200 euri's) voor mijn notebook. Ik heb echter gehoord dat bij usb 1.0 geluidskaarten de latency hoog is of zijn dat opgeblazen verhalen?
 
Maybe is dit weer té simpel, maar ik vond het er wel geinig uitzien, je vindt het niet direct maar vanaf versie 1.5 ook voor OS X. www.renoise.com ,is een trackertje eigenlijk, zou ook vst ondersteunen.
 
Back
Top