studio ruimte

BasroR

ROBOT!
Lid sinds
6 april 2004
Berichten
116
Locatie
roRterdam
Hallo iedereen,
zoals de meesten zit ik thuis en te klein.. https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=30562
aangezien ik nul isolatie heb worden de bovenburen af en toe al aardig gek van me en krijg ik af en toe pijn om mijn oren omdat ik mijn koptelefoon te lang op heb gehad...

nou gaan mijn bovenburen [alledrie] verhuizen [niet vanwege mij, volgens mij :)], maar er is nog niks verkocht. ik woon op de begane grond en heb mijn slaapkamer en een logeeerkamer in het soutterrain [was vroeger niet toegankelijk; vorige bewoners hebben 2 kelderruimtes tot bewoonbaar gebied verbouwd].
mijn plan is om de aangrenzende berging van een van de bovenburen te kopen [zie foto].
[als ze die voorste ruimte niet willen verkopen maar die achterste ruimte kan ik wel kopen, hoop ik dat ze van ruimte willen ruiilen..]
de ruimte is ± 4x5 meter en heeft alleen een deur. ideaal voor een studio lijkt me. ik weet dat de buren naast me ook slaapkamers hebben in hun soutterrain, dus enige geluidsisolatie zal nodig zijn. daarnaast is er natuurlijk nog het gevaar voor waterschade. bij de kelderdeur buiten zit nog een verhoging van 20 cm boven de stoep maar er is hier verder weinig gevaar voor overstroming geloof ik [R'dam vlak bij de gordelweg].
het zal eerder een lekkende leiding van de buren in de gemeenschappelijke ruimte zijn of mijn eigen wasmachine oid. vervelend dat water altijd het laagste punt opzoekt... naast de geluidsisolatie ook nog een waterdichte kubus maken???

ik ben nog het forum aan het doorspitten over verbouwingen/isolatie, staan handige dingen bij.

maar goed, eerst stap 1-beta:
heeft iemand enig idee wat de gemiddelde m2-prijs is voor een kelder/bergruimte?
 

Attachments

  • situatie-1.jpg
    situatie-1.jpg
    55,2 KB · Bekeken: 51
Re: studio ruimte

Origineel geplaatst door BasroR
heeft iemand enig idee wat de gemiddelde m2-prijs is voor een kelder/bergruimte?

Over specifieke zaken zoals het bouwen van een eigen studio kan je ook op dit forum terecht maar dit lijkt me toch eerder iets voor een makelaar (forum). Er zijn trouwens voldoende 'woon/huur,...-forums waar je dergelijke info kan bekomen.

Volgens mij is jouw vraag niet Off Topic maar Off Forum :D
 
ffies off topic en off forum, pas je trouwens op dat 't daaro niet te vochtig wordt, in de winter is het wel handig om iets van een kacheltje te maken, butagas ofzo. vocht kan echt ernstig zijn! :eureka:
 
De muren zou ik voorbehandelen met voorstrijk (voordat je gaat schilderen met latex)

Met voorstrijk isoleer je de muur zodat je als je latex opbrengt minder nodig hebt (en dus sneller klaar bent)
maar je voorkomt ook dat de muur gaat 'zweten'.

Ik zou ook dat raampje naar de straat toe voorzien van een staaldraad frame-pje om het inbrekers niet te makkelijk te maken.
 
tips

tips

butagas brengt juist vocht in de ruimte, een mechanische ontvochtiger is een beter plan, ook in de zomer tegen de warmte eventueel, en beter voor je apparatuur en botten, schilderen moet je doen met een open systeem, dwz, vochtregulerend, beter nog in combinatie met een schimmelwerende verf
De vloer kun je proberen te isolereen, maar doe het zwevend zodat de spouw kan ventileren, dus dampremmende folie latten op rubber/piepschuim, daarop plaat materiaal en eventueel vloerbedekking, maar waarschijnlijk krijg je uiteindelijk toch problemen, een waterdichte vloercoating is een betere optie.
 
Re: tips

Re: tips

Origineel geplaatst door hisolid
De vloer kun je proberen te isolereen, maar doe het zwevend zodat de spouw kan ventileren, dus dampremmende folie latten op rubber/piepschuim, daarop plaat materiaal en eventueel vloerbedekking, maar waarschijnlijk krijg je uiteindelijk toch problemen, een waterdichte vloercoating is een betere optie.

Een zwevende vloer heeft in principe niets met warmte transport/isolatie te maken. Dit is puur om contactgeluid te verminderen. Een zwevende vloer om de spouw te laten ventileren lijkt me wat onwaarschijnlijk. --> Niet dat dit boeit voor het topic... maar toch ;)

ik zou de vloer iig voorzien van iets wat enigszins tegen water kan. Eventueel iets van zeil o.i.d. Want het kan nogal eens erg vochtig worden in die kelders. Zonde als je mooi tapijt of houten vloer hebt liggen ofzo.

Wat betreft wand/plafondisolatie zou ik kiezen voor minerale wol. Deze zijn op rol of als platen te verkrijgen, zijn doorgaans 100 mm dik en makkelijk te verwerken. Bovendien isoleer je zowel qua geluid als qua warmte.
 
kijk, hier heb ik wat aan; allemaal ideeën, oplossingen, ervaringen gebaseerd op mijn situatie.
okee, sommige dingen zijn al eerder gezegd op dit forum, maar zo erg is dat toch niet?
ik vind het zelf juist leuk om studio-situaties van mensen te volgen..
en okee, de m2-prijs van kelderruimtes is niet echt on-forum, maar de rest toch wel, lijkt me. :erm:

als ik de ruimte koop wil ik sowieso een centraal-verwarmingselement plaatsen daar. ik heb in de slaapkamer en logeerkamer daar beneden ook verwarmingselementen. ik denk dat dat al een hoop vocht verdrijft? toch is een vochtwerende [verf]laag wel okee voor de vloer..
daarnaast wil ik de muur met deur die nu onder mijn trap zitten verplaatsen tot achter de toegang van de 'te bouwen studio'. [wat om een of andere reden vast weer niet zal mogen]

demian: 'dat raampje naar de straat' [je bedoelt dat lichtspleetje achterin?] is een enorme stalen deur. de kleine straat-raampjes in de achterste ruimte zijn voorzien van een metalen hekwerk.

meer tips/ervaringen/e.d. zijn zeer welkom!
 
Hmm, als je veel last hebt van vocht, lijkt me dat je wat vochtvreters gaat plaatsen.
fader/potmeter-contacten worden er nl. niet beter van...
 
Back
Top