vocoder op KS-Rack

ZERO1985

Stamgast
Lid sinds
22 februari 2003
Berichten
202
Locatie
Hazerswoude Rijndijk
oioi,

ik heb eergisteren een Novation KS-rack gekocht. (superrrrrrrr);)

Maar nu wil ik natuurlijk meteen ff klooien met de vocoder (zoals je dat met een microkorg waarschijnlijk ook automatisch wil uitproberen??)

Het wil alleen niet lukken.. Ik heb gelezen wat er in de handleiding staat en daar staat dat je een carrier en een moderator signaal hebt.

Het moderator signaal is in mijn geval mn stem (via de microfoon in 'audio input' op de KS). Als ik er dan een beetje doorheen lul, met het effects level knopje op 12 uur of verder, dan zou ik 'gevododed' geluid moeten horen.. toch? :confused:

Zou ik niet sowieso mijn stem meteen al versterkt moeten horen als de mic in de KS is gestoken??
Je zou er in principe toch ook ANDERE effecten dan de vocoder overheen kunnen doen?

Kortom; kan iemand mij een soort 'quickstart' geven over die vocoder want daar wou ik toch wel ff mee spelen ;)
Sowieso leuk om te weten of ie t doet natuurlijk...

bij voorbaat dank,

Daan
 
Als je nu ook nog eens wat toetsen aanslaat......
En het is Carrier en Modulator geen Moderator,dat zijn mensen die hier een beetje het forum in de gaten houden en ons corrigeren als we weer eens de mist ingaan ;)
 
ho.. pardon ;)

inderdaad; ik wou t ff uit mn hoofd kort samenvatten wat ik had gelezen in de handleiding.

Maar ok, ik druk ook toetsen in tegelijkertijd ;)

Ik heb een zaagtand golf genomen met verder nix (als carrier dus).

Het lijkt mij dat je toch direct een vocoded geluid moet krijgen zonder dat je daarvoor het vododer menu in hoeft te gaan?
Zijn er hier menschen die zelf toevallig een ks-rack hebben en weten hoe dit werkt?
mijn dank zou groot zijn :halleluja

groet,

daan
 
Origineel geplaatst door ZERO1985
Het lijkt mij dat je toch direct een vocoded geluid moet krijgen zonder dat je daarvoor het vododer menu in hoeft te gaan?
Zover ik me kan herinneren van mijn a-station moet je toch wel het vocoder menu in om te kunnen vocoderen. Ik heb toen precies gedaan wat in de handleiding stond en dat werkte prima.
 
BIj een reguliere vocoder (hardware) kies je een zaag of pulse wave als carrier en moduleer je deze met je stem. De beste resultaten krijg je als je een toonhoogte voor de carrier kiest die in de buurt komt van je stem (tenzij je format-shifting toepast). Met wat witte ruis bij de carrier kun je de "articulatie" van de woorden eventueel iets verbeteren indien noodzakelijk.
 
Ik denk dat je mic-versterking nog aan moet zetten in het menu (is tenminste in de K-station wel zo). Als je dat niet doet is je signaal uit de mic te zwak en hoor je idd nix... Verder is het gewoon pluggen en schreeuwen maar.
 
Het is al min of meer gelukt. bedankt jongens:halleluja

Alleen is het signaal van de microfoon nog heel erg zwak; ik zet de attack op 0 telkens en de decay en sustain voluit. Het part niveau staat op zn hoogst, de aanslaggevoelligheid van mn midi keyboard op 0 (ik bedoel dus een constant volume).
Maar dan nog moet ik de master volume knop nog drie keer verder open draaien dan voor de rest..

Ik zit ff te zoeken naar dingen waarmee ik het volume van de mic zelf kan opkrikken, is hier niet gewoon één parameter voor?
Ik moet nu telkens mn mond zoon beetje tegen de microfoon aan houden en redelijk hard praten.. Misschien komt iemand dit bekend voor?

bvd,

daan
 
Die MicroKorg microfoon (die door sommigen zo cheap worden gevonden); is die juist niet geschikter voor vocoder achtige dingen?? Hij lijkt n beetje op die goedkope mic die bij mn vaders pc zat. En die was superrrgevoelig. Dan hoefde ik hem tenminste niet in mn smoel te dauwen ;{
(Alleen.. die mic hebben we niet meer..)
Maar is deze dus niet geschiikter juist, voor een vocoder te gebruiken?

Of moet ik toch mn Senheiser microfoon op de een of andere manier voorversterken :confused: ??

groet,
daan
 
Als je het signaal van je mic. uit je mixer laat komen via de aux, en dan in je ks. stopt?
Probeer dat eens, misschien wil dat wel beter.
 
1: zet je gevoeligheid op mic (maar dat heb je nu dus al gedaan)
2: stel in hetzelfde menu de input-gevoeligheid bij. Bij deze optie zie je een metertje in de vorm van max. 5 blokjes uitslaan. Hij staat goed als bij gebruik het 5e blokje soms oplicht.

Ofwel, RTFM!!!! :D:D:D
 
Back
Top