Leuke Quantise tip

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.673
Locatie
Zwolle
Leuke tip uit Sound On Sound Magazine.

Groove templates filteren uit een drumloop kan heel makkelijk in Cubase/Logic/Recylce etc., maar je kunt dit natuurlijk ook doen met andere muziek.

Ofwel een loopje knippen uit een lekkere skaplaat en daar de groove van rippen, of de 'Metallica groove' loslaten op je recht toe recht aan housebeat. Gooi je de audio na afloop weg maar hou je wel het gevoel.

Had ik nog nooit aan gedacht :)

rutger
 
je bedoelt een beat samplen, midi spoor eronder en exact de groove natekenen zodat je dus ook precies weet waar alles moet staan?

wat heeft dat met quantising te maken? quantising is alles strak zetten qua lengte en positie die je ingeeft.
 
hoeft niet strak te zijn slipper, je kunt dingen ook in de grid zetten van de groove van een andere beat

en dat is t dus, de grid van een andere groove overnemen
 
tja leuk .. maar sinds recycle de gewoonste zaak van de wereld ..
alleen moet je de losse hits nog plaatsen ..
 
Origineel geplaatst door MadR
tja leuk .. maar sinds recycle de gewoonste zaak van de wereld ..
alleen moet je de losse hits nog plaatsen ..

slipper & jij begrijpen het niet.

het gaat om de quantizering, de groove, van een stuk muziek naar keuze. de timing van een bepaald stuk kan geëxtraheerd worden van een sample.
de sample zelf hoeft dan niet per se gebruikt te worden, maar de quantisatie kan op alle midisporen toegepast worden.

een goeie tip, mits men goed leest.

[p.s. dus geen losse midi-triggers, maar een groove quantise over de hele track.]
 
Deze optie zit al redelijk lang in VST. Ik heb er zelf wel eens mee zitten spelen, maar het nooit echt goed uit kunnen voeren...
 
Als je een beetje kunt spelen hoef je op deze manier sowieso niet meer 'officieel' te quantizen: gewoon de sample loopen over de hele track en alles opnemen door (uiteraard strak & goed) mee te spelen. Dan heb je de groove altijd te pakken (en klinkt het nooit te kil qua ritmiek).

Buiten potentieel handig ook leerzaam om andere ritmes onder knie te krijgen (beter dan de theorie lezen en toepassen). :eureka:
 
Werkt idd wel lekker maarrrr bij de meeste breakbeats bijv. is het ritme zo druk dat je al ik weet niet hoe lang handmatig die punten in moet stellen anders klinkt het voor geen meter meer..
 
Back
Top