Hoe kan ik een G5 het beste samenstellen voor audio gebruik

ej ..

ik gebruik een aparte partitie om op te recorden... die partitie gooi ik zo nu en dan leeg, heb ik geen last van fragmentatie op die partitie terwijl ik record.
 
Origineel geplaatst door rvooh
ik blijf bij mijn standpunt.. partitioneren is nutteloos..

is inderdaad poepsimpel te doen.. maar ik heb nu nog geen goede reden gehoord om het te doen.

iemand? tegenwoordig voor 140 euro al 180 GB's aan opslagruimte.. wie wil nog sukkelen?

Als je een 180GB schijf niet partitioneerd, dan maak je het jezelf en je computertje ook niet gemakkelijk. Moet je eens wat gaan zoeken (indexeren, dat wil je echt niet op 180GB) of ga maar eens defragmenteren...

Verder ben ik het met je eens, zeker op een G5 moet je niet gaan zeiken over ruimte. Een G5 verdient gewoon 2 Raptors in RAID0... :D
 
Origineel geplaatst door demian
ej ..

ik gebruik een aparte partitie om op te recorden... die partitie gooi ik zo nu en dan leeg, heb ik geen last van fragmentatie op die partitie terwijl ik record.

fragmentatie bij bestanden onder de 20 MB mogelijk.. daarboven.. nope. Unix lost het wel op voor je
 
Origineel geplaatst door rvooh
ik blijf bij mijn standpunt.. partitioneren is nutteloos..

is inderdaad poepsimpel te doen.. maar ik heb nu nog geen goede reden gehoord om het te doen.

iemand? tegenwoordig voor 140 euro al 180 GB's aan opslagruimte.. wie wil nog sukkelen?

Geen goede reden gehoord? How about, je mac update verneukt je file system op je primaire partitie daarmee ben je dus alles kwijt. Als je had gepartitioneerd had je het os als primair gehouden en je data sec. daardoor had je alle data nog. Ik spreek uit ervaring updates zijn niet altijd wat ze lijken. En jij hebt het wel over 140 euro maar dan heb je het over een slome hard disk, geen raptor... En ik zou mijn os niet op een slome schijf zetten want daar wordt ie trager van, maar ook mijn grote audio files want die moeten ook snel geladen worden, nou jij weer 8D

Ow jah en elk filesysteem fragmenteerd :geslaagd: ook dat van unix en mac.
 
mac update die de file system verneukt? ... nog nooit gebeurd bij mij.. redelijk onwaarschijnlijk denk ik, maar ik neem aan dat je van beter weet.
en zoals ik al zei.. het OS/software moet je gewoon gescheiden houden van je data! maar de beste manier hiervoor zal toch wel 2 apparte drives zijn imho

over slome hd's spreek ik me ook niet uit.. ik denk dat de verschillen hiervan sterk voelbaar zijn bij bvb hoogresolutie videobeelden. maar met audio? zal wel schelen, maar ik vind persoonlijk het sop de kolen niet waard.

en ja, elk filesysteem fragmenteert!
maar dan wel minimaal.. Zorgen dat er nooit meer dan 70% van je HD benut wordt is een must.. dan krijg je nooit zware fragmentatieproblemen.
fragmentatie zal dan ook nooit gebeuren met files groter dan 20 MB meen ik eens gelezen te hebben.

:gaap: al dat saaie computergebabbel zeg..

geef mij maar een G5 met 3 HD's en zo'n nieuwe apple 30" monitor :mega:
 
Die sata schijven echt veel schelen zeker als je soft sampeld. En zeker met 96khz 24 bit of hogere wavjes. Die snelheid is gewoon meesterlijk en in je dikke mac ga je toch geen goedkope schijfies douwen? Zonde van de mac... Wat betreft de update... Apple maakt helaas ook wel eens wat foutjes. Dat lag zeer zeker niet aan mij :Z

Geef mij trouwens maar 2 van die schermen, ik had al gelezen dat je voor de 30inch een speciale videokaart moet kopen van nvidia a 500 euro :confused: en dan is het alleen voor het 2d beeld als je 3d niet gebruikt moet je die kaart alsnog kopen, heeft er mee te maken dat het ding 2 dvi video aansluitingen nodig heeft :duivels: gestoord gewoon.
 
Origineel geplaatst door mOkBor

Ow jah en elk filesysteem fragmenteerd :geslaagd: ook dat van unix en mac.

<nerd-mode> Nope... moderne unix filesystemen fragmenteren dus simpelweg niet. Het hele fragmentatie-verhaal is eringeslopen doordat er anno 2004 nog steeds filesystemen gebruikt worden die gebaseerd zijn op een inferieure techniek die stamt uit het pre 1985 tijdperk. (oh ja: NTFS staat voor New Technology filesystem :stupid 8o) )

Maar goed, ik denk dat MacOS X een redelijk modern unix filesysteem gebruikt, en dus geen last heeft van fragmentatie. (<-- goed vraag, want ik weet eigelijk niet wat MacOS X gebruikt)
Luister niet naar rvooh ;), want het blijft gewoon verstandig je filesysteem op te delen in partities.
<nerd-mode>

..ben stiekem jaloers op zo'n G5....
 
Aaaahhh

Aaaahhh

Ok,

Na het bovenstaande zit ik toch nog met een aantal vraagtekens waar ik jullie inzicht in nodig heb.

1. We hebben het al gehad over de harde schijven in de Mac maar zoals ik het begrijp zijn deze ook in de nieuwe generatie allemaal 7200 toeren.

- Is dit prima of is het aan te raden om direct bij de samenstelling een 10.000 toeren te nemen? Is dit uberhaupt mogelijk?


Hmm, dit was het eigenlijk voor nu, wellicht later meer
8~
 
Origineel geplaatst door mOkBor


Geef mij trouwens maar 2 van die schermen, ik had al gelezen dat je voor de 30inch een speciale videokaart moet kopen van nvidia a 500 euro :confused: en dan is het alleen voor het 2d beeld als je 3d niet gebruikt moet je die kaart alsnog kopen, heeft er mee te maken dat het ding 2 dvi video aansluitingen nodig heeft :duivels: gestoord gewoon.

in de woorden van Jobs: dual dual DVI

check zijn keynote speech op www.apple.com en kwijl
 
Re: Aaaahhh

Re: Aaaahhh

Origineel geplaatst door Ensemble
Ok,

Na het bovenstaande zit ik toch nog met een aantal vraagtekens waar ik jullie inzicht in nodig heb.

1. We hebben het al gehad over de harde schijven in de Mac maar zoals ik het begrijp zijn deze ook in de nieuwe generatie allemaal 7200 toeren.

- Is dit prima of is het aan te raden om direct bij de samenstelling een 10.000 toeren te nemen? Is dit uberhaupt mogelijk?


Hmm, dit was het eigenlijk voor nu, wellicht later meer
8~

Als je het geld hebt voor een g5 kan je er best een 10k schijf bij nemen. Dat scheelt meer als je denkt, ik vind dat bij pcs de laatste tijd de schijf de bottleneck begint te worden. Gewoon doen je zal er geen spijt van hebben, die andere schijf kan je er gewoon bij houden, en de dingen die minder snelheid vereisen op bewaren(zoals backups en dingen die niet veel band breedte nodig hebben.) Houd je os en je workspaces op de snelle schijf dan blaas je... :biertje:

// Nerd mode

Ow jah enne maxdox, zelfs ext3 framenteerd maar in linux zitten deamon die regelmatig op frag checkt als het te hoog word wordt het gerepareerd on de fly. Daarom fragmenteerd bijna elk filesysteem(ik ken ze niet die het niet doen). Schakel de juiste dingen uit en hij gaat vanzelf fragementeren. In windows longhorn(met hun nieuwe fs) zal ook zoiets gebeuren denk ik, Zoiezo heb ik bijna nooit last van fragmentatie met zowel windows,mac of linux. Dus het is maar relatief(vooral als je veel kleine bestanden gebruikt, wat ik niet doe en jullie denk ik ook niet echt, tenzij je games speelt) Ik weet genoeg van de inner workings af van de os'en dus ik zal zeker niet luistern naar rvooh(no offense :) ), ik hoopte dat ie dat bij mij zou doen... :kroon:
// Nerd mode off

Nou ga ik jammen :dj: :maffia: :dj: Zonder mijn mac, ik ga lkkr een tijdje niet soft sequencen denk ik... Hardware blijft toffer...
 
Origineel geplaatst door rvooh
in de woorden van Jobs: dual dual DVI

check zijn keynote speech op www.apple.com en kwijl

Kwijl........ :{

Slobber slobber.... :{ :{ :{ :{

* Drijft langzaam weg. :duivels:

friggin 30 inch! Volgens mij krijg je daar nou echt oog kanker van... Alvast een goede reden om me niet schuldig te voelen dat ik er geen 1 kan kopen.
 
luister vooral niet naar mij
ik ben maar een amateur die sinds OS 6 al mact en nog nooit gepartitioneert heeft..

heb wel al problemen gehad.. (wie niet? al doende leert men) maar ik ben nog nooit data kwijt geraakt (toch niet van een HD)
heb ik misschien veel geluk.. i dunno.

Nog even zeggen hoe mijn setup is:
40 GB voor systeem X + software (hoofdsysteem)
80 GB opslag
40 GB voor systeem 9/ X

512 MB ram..

en blij ;)

dus wees allen braaf EN PARTITIONEER tot je erbij neervalt :halleluja
 
Bericht door een moderator:
Probeer een reactie eens uit twee volledige zinnen te laten bestaan. Dat komt de kwaliteit van dit mooie forum beslist ten goede.
 
Origineel geplaatst door mOkBor
Ik heb zelf 2 mac g5's in dit huis staan, en ik moet zeggen dat de vloeistof gekoelde een stuk stiller is(en natuurlijk sneller), Maar de 1.8 is ook niet irritant.

Vloeistofgekoelde G5? Dat is toch de dual 2,5GHz? Volgens mij is dat model nog niet leverbaar...
 
Origineel geplaatst door mOkBor

friggin 30 inch! Volgens mij krijg je daar nou echt oog kanker van... Alvast een goede reden om me niet schuldig te voelen dat ik er geen 1 kan kopen.

Laat die reden maar weg want volgens mij is dit niet het type scherm waar straling vanaf komt. Dat komt alleen van die prehistorische en goedkope non-flat bakbeesten.

Tenminste..... techies?!
 
Back
Top