[Reaktor]Hoe ontwikkelt het product zich?

Yawgmoth

Moderator
Staff member
Lid sinds
4 januari 2002
Berichten
6.269
Locatie
Grou
Heb me voor 3 jaar Reaktor eens laten demonstreren (versie 3). Hoewel ik enthousiast was over het resultaat, vond ik de manier van programmeren ongelukkig (zonder hier nu direct een discussie over te starten. Heb begrepen dat Reaktor inmiddels naar V4.1 geupdate is.

Vraag me af:

- Is de wijze van programmeren eenvoudiger geworden?
- Wat is er verbeterd t.o.v. V3?
- Wat wordt er nog aan innovatie verwacht (V5?)
 
Het programma is complexer geworden. En stabieler. En groter. Geluidskwaliteit is de NI kwaliteit, erg goed maar er zijn toch enkele betere (kleinere) softsynths.

Als je van bouwen/onderzoeken houdt en een beetje technisch bent aagelegd, en van complexe synthesizers houdt, is Reaktor iets voor je.
Reaktor 4 is een grote, complexe upgrade, het duurt zeer lang om te leren, en werkt zeer goed in Cubase.

Als je precies weet welk geluid je wilt hebben, doe het dan de makkelijke weg, en koop analoge synthesizers, of Reason, of zelfs Synthedit. :)
 
Origineel geplaatst door Naton.Rozenburg
Als je precies weet welk geluid je wilt hebben, doe het dan de makkelijke weg, en koop analoge synthesizers, of Reason, of zelfs Synthedit. :)

Het gaat mij er meer om dat ik op termijn een pakket koop dat zich qua vrijheid van programmeren (en het liefst ook qua eenvoud van programmeren), verhoud tot de Nord Modular. Dat laatse verwacht ik niet van Reaktor, het eerste wel.

Omdat ik de laatste jaren dit pakket wat uit het oog ben verloren, probeer ik via deze thread te achterhalen wat de ontwikkelingen zijn.
 
Origineel geplaatst door Yawgmoth
Het gaat mij er meer om dat ik op termijn een pakket koop dat zich qua vrijheid van programmeren (en het liefst ook qua eenvoud van programmeren), verhoud tot de Nord Modular. Dat laatse verwacht ik niet van Reaktor, het eerste wel.

Omdat ik de laatste jaren dit pakket wat uit het oog ben verloren, probeer ik via deze thread te achterhalen wat de ontwikkelingen zijn.

ik heb zelf reaktor en vind het een top programma. wat jij wilt kwa programmeren is opzich wel mogelijk aangezien er in de NI user library veel modules te downloaden zijn. met een beetje Reaktor kennis kom je dan al een eind.

ik vind het alleen jammer dat je niet een synth kan bouwen en die kan compilen als een VST (zonder reaktor zelf te hebben). maar ik kan wel begrijpen waarom ze dit niet doen. Reaktor zou een goudmijn zijn voor VST makers aangezien het gewoon een hele goede engine heeft en het programma zeer uitgebreid is.
 
Ik heb zelf een paar maanden geleden Reaktor 4 gekocht en ik ken het inmiddels best goed. Moet ik er wel bij zeggen dat ik een electrotechniek achtergrond heb. Met die voorkennis is het programmeren van Reaktor een feest, beter dan bij de modular (met z'n mooie ronde kabeltjes ;). Ik heb hiervoor alleen Buzz 'gekocht' (gedoneerd). Ik zal niet zo snel een sequencer of losse softsynth kopen, om de simpele reden dat die niet genoeg mogelijheden hebben en zo goed als allemaal veeeel te instabiel zijn (ik heb misschien bizar hoge eisen als het gaat over stabiliteit).

De stabiliteit van Reaktor is vergeleken met andere producten bijzonder goed. Toch zijn er kleine dingetjes als je je eigen synths gaat maken (loopt af en toe vast als je een Delta 66 hebt en het properties venster open hebt staan als je in de structure aan het editen bent, heeft heel soms een niet kloppende link tussen gui en interne schakeling). Wat ontwikkeling betreft: de bugs heb ik aangemeld en ik krijg altijd snelle en goede reactie op bugreports. Ik ben benieuwd of ze inderdaad die Delta 66 bug eruit halen in de volgende update, zoals ze me beloofd hebben. De OSC implementatie vind ik nog niet goed genoeg afgewerkt, die heb ik leren kennen met mijn laatste projectje (http://avdl1064.oli.tudelft.nl/WFS/)).

Vergelijking met de modular: de modular is natuurlijk stabieler als je je schakeling eenmaal in je modular geladen hebt, maar ik heb in Reaktor behalve 1 keer (constateerde event loops die er niet waren, maar ik moet zeggen dat m'n schakeling ook vrij onmogelijk was) nooit een werkelijke bug gevonden als ik niet aan het editen was. Reaktor's processing power is met de huidige pc's bijna overanderlijk groter dan die van de modulars. Ik wil natuurlijk veeeel liever met een modular op het podium staan dan met Reaktor, maar met Reaktor een eigen interface bouwen vind ik uiteindelijk toch leuker. Dus heb ik Reaktor, een UC 16 en een 33 in plaats van een modular.
 
Ik blijf me verbazen.

Ik blijf me verbazen.

Ik blijf me verbazen met Reaktor 4.
Ook al is het een 'stroef' programma.. de mogelijkheden zijn gewoon ongelofelijk.
Wie kan er nu kiezen uit al die opties.. ik bedoel, muziek moet uit het hart komen en soms lukt dat alleen met een klein apparaatje waarmee beperkingen zijn.
De Bron dient goed te zijn. Of men nu een jaren 60 sinus generator neemt, of complexe dingen.
Hoe meer ervaring met muziek maken, hoe meer men dat gaat beseffen.
(en Abox dan?..)
 
Laat je niet afschrikken, REAKTOR is niet moeilijk.
Als je weet wat een synth is (VCO, FILTER, ADSR e.d.) kan je in 5 min. een synth 'bouwen'.

Het helpt wel als je veel met LEGO hebt gespeeld :)

Pas als je hele freaky dingen wilt gaan doen wordt het wel moeilijk. Maar dan begint juist de lol. Je kan zelfs feedbackloops maken.

En je kan heel makkelijk bestaande synths aanpassen naar wens. Extra modulatie, knopje meer of minder...

En je kan morphen tussen presets!!! (en je eigen skins maken)

Het screenshot is een van mijn eigen brouwsels, met patch, je trekt gewoon met je muis een lijntje (patchkabel) waar je 'm wilt hebben.
 

Attachments

  • morphable patch synth.jpg
    morphable patch synth.jpg
    40,8 KB · Bekeken: 64
Dankje, jouw muziek is ook mooi btw.

Voorlopig nog ff nergens, want ik ben er vele dagen mee bezig geweest en nog niet eens tijd gehad om er zelf een leuk nummer mee te maken. (hij is ook nog niet helemaal af)

Als ik een officiele gebruiker bent zet ik 'm wel een keer in de NI lib.
 
Back
Top