De kwaliteit en weerstand van kabels testen...

Laurens O

Sta op en scheur!
Lid sinds
12 november 2002
Berichten
548
Locatie
een huis
Heeeejjjj

Ik kan me herinneren dat er ooit een thread was over het testen van de kwaliteit van je geluidskaart door een output direct weer met een input te verbinden, en dan het verschil aan waardes te bekijken. Er was ook zo'n handig programmatje, speciaal daarvoor gemaakt die dat kon.
Ik wil een vergelijkend warenonderzoek doen omtrent de kwaliteit en weerstand van verschilende kabels, volgens mij kan dit op exact dezelfde manier. Ik heb al lopen zoeken maar kon die thread ff nie zo gauw meer vinden.
Wie kan mn geheugen ff opfrissen of heeft een andere gouden tip of geniale oplossing om dit goed te testen?
K ben echt benieuwd naar al die verschillen die ik ga constateren,

Alvast bedankt!
 
Kabels testen ?

Kabels testen ?

Laurens,
Hetgeen je beschrijft (de output weer naar de input) lijkt me zeker geen frisse zaak.
Normaal gesproken heb je de poppen aan het dansen (de speakers en jouw oren aan het fluiten) omdat je een dijk van een terugkoppel-loop (feedback) hebt gebouwd.

Kabels testen op het gehoor is m.i. niet mogelijk. Zeker voor stukjes kabel met een lengte < 10 meter maakt het amper uit welke metalen geleider je gebruikt. De weerstand is zeker niet de enige grootheid die bepaalt hoe 'goed' een kabel is. Veel belangrijker is de impedantie (wisselstroom weerstand). Een kabel met evenwijdige geleiders kun je namelijk ook voorstellen door een hele rits condensatoren parallel en daarbij ook nog een spoel.

Een kabel met een hogere 'weerstand' (Ohms gezien) kan zelfs beter klinken dan één met een lágere weerstand.

Er zijn Hi-End audiofielen die gigantische bedragen (honderden Euro's) neertellen voor gepatenteerde superkabels van 50 cm. Ik lig meestal in een deuk zodra zij me de voordelen en de kwaliteit proberen duidelijk te maken. Een blinde luistertest toont snel aan dat er geen waarneembaar verschil is met het kabeltje van de Expert of Hema.

Gehoorde argumenten vóór de hi-end kabels :
De kabels zijn in een speciale richting getrokken via extrusie.
Kabels moeten worden 'ingeruist' (ingespeeld) waardoor de elektronen beter door de stuktuur kunnen bewegen.
Kabels moeten exact even lang zijn om faseverschillen te voorkomen
Zelfs de netsnoeren zouden verguld en links-/of rechtsom getwist moeten zijn.
Zelfs de netstekkers zouden een speciale vorm moeten hebben.
Netsnoeren zouden schommelingen in de 230V kunnen opvangen en zo voor beter geluid zorgen.
Kabels zouden verziilverd of verguld moeten worden in verband met het skin-effect bij hoger frequenties...
etc.....

Ze doen maar lekker mee aan die onzin, gelukkig ben ik van nature erg nuchter en heb een beetje van techniek geleerd op school.

wat 'n relaas geworden ...... sorry
 
Ik ben het met je eens, goedkope kabeltjes werken vaak zeer goed. Zelfs 1 dun stukje koper kan al genoeg zijn om het signaal goed door te geven. Ik gebruik al jaren megapool-tulip kabels en ze doen het nog steeds prima (en megapool doet het inmiddels net meer!!). De duurdere kabels in de winkel zijn vaak wat steviger omdat je er dan met een roadcase overheen kan rijden zonder dat hij kapot gaat. Voor een thuisstudiootje is daar geen sprake van natuurlijk.

Echter, er zijn wel degelijk ook goedkope shit kabels. Ik heb ooit stel tulip-jack kabels gekocht bij een officiele muziekwinkel. Deze begonnen na een week al te kraken. Inmiddels zijn ze allemaal in de container verdwenen. Dus, het is een kwestie van proberen.

Wat betreft die audiofielen, die zijn natuurlijk volkomen gestoord. Je hebt zelfs korte goud-vergulde audio kabels van meer dan 2000 euro. Cd-spelers (met buizen, jawel) kosten soms wel 25.000 euro. Dan is een 2000 euro kabeltje relatief weer goedkoop natuurlijk................

:D
 
Re: Kabels testen ?

Re: Kabels testen ?

Origineel geplaatst door Mac
Laurens,
Hetgeen je beschrijft (de output weer naar de input) lijkt me zeker geen frisse zaak.
Normaal gesproken heb je de poppen aan het dansen (de speakers en jouw oren aan het fluiten) omdat je een dijk van een terugkoppel-loop (feedback) hebt gebouwd.

Kabels testen op het gehoor is m.i. niet mogelijk. Zeker voor stukjes kabel met een lengte < 10 meter maakt het amper uit welke metalen geleider je gebruikt. De weerstand is zeker niet de enige grootheid die bepaalt hoe 'goed' een kabel is. Veel belangrijker is de impedantie (wisselstroom weerstand). Een kabel met evenwijdige geleiders kun je namelijk ook voorstellen door een hele rits condensatoren parallel en daarbij ook nog een spoel.

Een kabel met een hogere 'weerstand' (Ohms gezien) kan zelfs beter klinken dan één met een lágere weerstand.

Er zijn Hi-End audiofielen die gigantische bedragen (honderden Euro's) neertellen voor gepatenteerde superkabels van 50 cm. Ik lig meestal in een deuk zodra zij me de voordelen en de kwaliteit proberen duidelijk te maken. Een blinde luistertest toont snel aan dat er geen waarneembaar verschil is met het kabeltje van de Expert of Hema.

Gehoorde argumenten vóór de hi-end kabels :
De kabels zijn in een speciale richting getrokken via extrusie.
Kabels moeten worden 'ingeruist' (ingespeeld) waardoor de elektronen beter door de stuktuur kunnen bewegen.
Kabels moeten exact even lang zijn om faseverschillen te voorkomen
Zelfs de netsnoeren zouden verguld en links-/of rechtsom getwist moeten zijn.
Zelfs de netstekkers zouden een speciale vorm moeten hebben.
Netsnoeren zouden schommelingen in de 230V kunnen opvangen en zo voor beter geluid zorgen.
Kabels zouden verziilverd of verguld moeten worden in verband met het skin-effect bij hoger frequenties...
etc.....

Ze doen maar lekker mee aan die onzin, gelukkig ben ik van nature erg nuchter en heb een beetje van techniek geleerd op school.

wat 'n relaas geworden ...... sorry

Heej, bedankt voor je antwoord, maar ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Ik heb hier een geluidskaart waarmee ik kan patchen en routen, dus het signaal op mijn ingang hoeft niet perse weer direct naar een uitgang te gaan. Ik zal dus geen feedback loop krijgen hier. Ik heb verder ook niet gezegd dat ik het op gehoor wil testen, ik wil "waardes" zien! Dus, o.a. de weerstand, de THD, S/R enz. En op die manier wil ik de verschillen tussen een aantal kabels die ik hier heb liggen vergelijken. Dit is zeker geen thread over "welke kabel is beter blablabla" want ik ben het eens met jouw verhaal.
Ik ben zelf ook een aardige audiofiel die over net dat ene decibelletje meer ruis in z'n signaal moeilijk doet en die 88 keer een bronsignaal met het eindsignaal aan het einde van het traject waar het doorheen gaat zit te vergelijken om te horen of er echt, echt, echt geen hoorbaar verschil tussen zit. Ik gebruik zelf goede middenklasse gebalanceerde leem kabels met neutrik pluggen en dit werkt perfect, ook in vergelijking met veel duurdere vergulde kabels enzo, ik wil nooit meer wat anders!
Nu, in dit geval wil ik dus gewoon als zijnde een vergelijkend warenonderzoekje eens voor de grap kijken wat voor een opzienbarende verschillen er tussen allerlei kabels zijn die ik hier heb door middel van die testopstelling die ik eerder noemde, ik heb ondertussen al wel het een en ander gevonden aan software maar allemaal shareware en net niet je van het dus nogmaals, als iemand nog goeie tips heeft, posten die hap!
 
Back
Top