Ideeen voor zelfbouw buizen voorversterker

rutgerjv

Ouwe rot
Lid sinds
23 juli 2002
Berichten
561
Locatie
Elst (GLD)
Hallo,

ik ben al heel lang op zoek naar een goed Hammond geluid. Ik heb inmiddels een Oberheim OB3 orgel module die clean best goed klinkt, maar ik zou hem graag wat warmer laten klinken. Als Leslie gebruik ik de simulatie uit mijn Triton, maar ik zoek nog iets waarmee ik het geluid buizenwarmte en ook echt heftige buizen overdrive kan geven. Het moet echt flink kunnen scheuren.

Nu had ik laatst die orgel module op een Fender versterker aangesloten met de gain helemaal open en dat klinkt errug fijn. Ongeveer wel wat ik zoek. Nu vroeg ik me af of iemand zelfbouw buizen pre-amps kent waarmee ik zulke oversturing kan krijgen... Ik zag op PAIA.com een de TubeHead pre amp, maar die heeft geen EQ erin zitten, wat ik wel jammer vind.

Heeft iemand ervaring met zoiets zelf bouwen, of goede links voor schema's?

Groeten,

Rutger
 
kijk eens naar metasonix,misschien hebben ze daar iets dat je bevalt zoals deze Vacuum-Tube Stereo Amplifier bv. :
TM4small.jpg


http://www.metasonix.com/
 
Let wel bij een helemaal openstaande Fenderversterker spelen ook de speaker, trafos, voor-, eind-
en evt. gelijkrichterbuizen een rol in de klankvorming.
Je kunt dus met een zelfbouw preamp een eind verwijderd raken van je oorspronkelijke bedoeling.
Volgens mij heeft Thomas Reussenzehn speciaal voor keyboards een pre-ampje gebouwd wat wel in
buurt komt van wat jij zoekt. Overigens marktplaats heeft af en toe ook gouwe ouwe staan onder
audio/buizenversterkers.

www.reussenzehn.de/reu/navigation/musik_rahmen.htm

Een Hohner Orgaphon 41H staat er op marktplaats. Meestal zijn duitse buizenbakken beter
gebouwd dan alle bekende vintage amerikaanse merken.

In de hoop je te hebben geholpen, verblijf ik,

in vrede,
ISPdeRuiter
 
Hartelijk dank voor alle goeie tips!!

Ik zal nog even verduidelijken hoe ik het precies wil aansluiten. ISPdeRuiter beschrijft terecht dat een groot deel van het geluid van die Fender afhing van de speaker, eindtrap, etc... Wat ik eigenlijk wil is hetzelfde geluid als uit die Fender, maar dan ronddraaiend :)...kortom eigenlijk gewoon een buizen leslie sound.

Ik gebruik op dit moment een Korg Triton voor de Leslie simulatie. Hier ben ik op zich heel tevreden over, zolang het clean moet klinken. Maar juist die rauwe overstuurde klank kan ik niet goed met de Triton Effecten voor elkaar krijgen.

Vandaar mij idee om deze oversturing uit een buizen pre-amp te halen. Het signaal van deze pre-amp gaat vervolgens als nog door de Triton heen voor de Leslie en speaker simulatie en eventuele galm, etc...

Ik heb al een paar dingen op pre-amp gebied geprobeerd (geen eigenbouw, maar gewoon uit de fabriek). Hier stuitte ik op een paar problemen:

- Pre-amps die bedoeld zijn voor microfoons of lijnsignaal zijn ontworpen om het geluid op te warmen, maar niet om het geluid zoals bij een gitaar te oversturen. De gain gaat dus bij lange na niet ver genoeg, en het soort vervorming is eigenlijk alleen in het hoog te horen...

Een voor gitaar ontworpen pre-amp klinkt het beste, alleen sommigen hiervan hebben de neiging om het laag heel weinig te vervormen en en het hoog heel veel. Als je hier een hammond doorheen haalt krijg je gillend hoog, terwijl als je een gitaarriff meespeel in alleen het laag het gewoon te clean blijft.

Voor de prog-liefhebbers onder ons: de sound die ik zoek is ongveer zoals de hammonds op de cd's van Ayreon! Hierbij speelt de Hammond af en toe een gitaarriff mee of speel alleen een riff. Dit zijn lage lijntjes/powerchords die door de juiste vervorming heel vet klinken. Terwijl het hoog niet belachelijk gilt.... zoiets zoek ik dus ook.

Misschien dat iemand ervaring heeft met het maken van zo'n sound??? Het gaat me vooral ook om iets wat een beetje portable is en niet al te duur. Het moet makkelijk mee kunnen naar optredens. Later als we roadies hebben neem ik natuurlijk wel een echte Leslie en B3 mee :).

Groeten,

Rutger

ps. Voor iedereen het niet kent, check het synthesizer-werk van Ayreon. Heeel erg vet en creatief.
 
Een voor gitaar ontworpen pre-amp klinkt het beste, alleen sommigen hiervan hebben de neiging om het laag heel weinig te vervormen en en het hoog heel veel. Als je hier een hammond doorheen haalt krijg je gillend hoog, terwijl als je een gitaarriff meespeel in alleen het laag het gewoon te clean blijft.

Ik weet niet of je verschillende hebt geprobeerd, of alleen die Fender. Fender staat bekend om zijn vele hoog, Leo schijnt nogal doof geweest te zijn. Nu gaat een gitaar ook niet zo heel erg laag. Een hele bekende Fender versterker is voor gitaristen de Basman, eigenlijk bedoelt als bas versterker.

Moderne buizenversterkers voor gitaar oversturen ook laag best wel goed, o.a. Mesa Boogie, Soldano, etc. maar voor dat geld kun je beter een echte Leslie kopen.

Wat je nog wel een kunt proberen is de Behringer V-amp, maar dan in de bas uitvoering. Is niet duur en volgens sommigen hier klinkt ie best goed . . .hier dus
 
Back
Top