midi en audi systeem

one_b

Stamgast
Lid sinds
19 mei 2002
Berichten
325
Locatie
Out of reach
hoi forum-ers,
kan ik een vraag stellen?
ik ben een redelijke newbe qua audio/midi hardware "geworden" 8D
hoe kan je een newbe worden? zo:
in de vroege jaren 90 hebben wij veel electronische muziek gemaakt, uitsluitend atari, midi-synths en een midisampler; opgenomen op DAT en hup naar de was-snijder.
overzichtelijk proces... ;)
sommige vrienden (met veel cash...) konden zich een HD-rec systeem veroorloven, wij vonden dat niet nodig.
eind jaren 90 verloren wij langzaam de interesse in muziek maken en gingen steeds meer andere dingen doen...
en wij mistten de technische ontwikkeling van de geluidskaart en de midi-interface voor de PC.

En het kruipt waar het niet gaan kan...
de interesse is er weer!

[blabla inleiding stopt hier]
mijn vraag:
na goede winkel in, websites van goede geluidskaarten uit blijf ik steeds met 1 mischien wel simpele vraag zitten.
stel,
wij hebben zo'n 10 midi synths (straks (strak?)aangestuurd via de nieuw te kopen P4yadayda met logic of zo) die hun prachtige geluiden via een mengpaneel en effectbakken tot een uitgebalanceerd stereo audiosignaal uitvloeien...
kan ik dan dat signaal dan de pc (terug want de midi wordt uitgestuurd naar de apparaten) invoeren en het tegelijk met softsynths en plugineffecten wegschrijven naar wav ofzo?
ik bedoel dat klinkt te mooi om waar te zijn toch?
en de gemiddelde verkoper zegt: jahoor meneer.
zijn er nog meer mensen die de oude ataristudio (en werkstijl) hebben omgebouwd naar een PC-based systeem?

groet,
one_b
 
Er zijn er zat als je het mij vraagt. Er zijn zelfs nog die-hards die zweren bij Atari.

Zelf ben ik zo'n 5 jaar geleden overgestapt naar een Pentium I systeem (heb hem nog steeds) en in het begin was dat een regelrechte ramp. Cubase was lang niet zo stabiel op de PC en m'n Terratec geluidskaart was een drama waar ik nu nog steeds voor in therapie moet.

Maar nu is het zoveel makkelijker geworden. En is het zelfs mogelijk met een huis/tuin/keuken PC mogelijk om iets te maken wat zo de platenpers in kan.

Maar....... heb je een zooi synths en wil je een computer gebruiken om ze via midi aan te sturen kom in in een wirwar van mogelijkheden terrecht. Wat je zelf dus ook al zegt.

Moet het een P4 zijn of wil je misschien toch een Apple. Qua prestaties zitten ze niet zo ver uit elkaar en de apple is duurder maar men vergeet vaak dat er veel goede software bij zit.
En wat Cubase betreft heeft het een veel betere reputatie op de PC dan op de Mac. Mac werkt beter met Logic.

Maar dus geen Mac maar een PC? Intel is goed en duurder dan AMD. Verder is er niet zoveel verschil. Als je maar geen moederbord met VIA chipset koopt is zo'n beetje alles wel OK. (heel grof gezegd) Dus tegen de computerboer zeggen GEEN VIA.
Voor midi is er eigenlijk maar twee oplossingen voor meerdere midi synths en dat is emagic of steinberg midi controllers. Die van steinberg werken met cubase beter naar verluid. Zelf gebruik ik emagic met cubase en ben d'r meer dan tevreden mee.
En als je dan een PC koopt doe er dan windows 2000 bij of als je durft windows XP met hardware die er bij past. En dan is Cubase voor een ex-atari gebruiker beter omdat je daar ook gewoon je oude .all en .arr files mee kunt lezen en dat is HEEL makkelijk.

Qua geluidskaarten is en blijft het een regelrechte ramp. Er zijn teveel modellen en iedereen weet eigenlijk helemaal niet precies welke er allemaal goed werken. (op een uitzondering na)
Zelf zeg ik altijd dat 24 bits een must is omdat het verschil tussen 16 en 24 bits zo groot is dat het het geld waard is.
Wil je meerdere inputs dan is het een beetje gokken. Zoek een kaart met ASIO (Cubase) drivers die 24 bits aankan. En als je softsynths gebruikt wil je ASIO met een lage latency. (dus nummertjes vergelijken tussen de verschillende modellen)
Een stereo ingang is op zich goed genoeg en werkt op zich net zo als een DAT. Je kunt er je mastermix mee opnemen en eventueel met je sequencer sporen mee afspelen, je midi en dat weer opnemen met je mastermix.

Je kunt ook je geluidskaart combineren met een digitale mixer zodat je de integratie tussen mixen en computer nog dichter op elkaar kunt laten aansluiten, maar met 10 synths heb je veel inputs nodig en dat is duur bij digitale mixers. Alleen mixen op je computer kan ook. Dus massa's inputs naar je computer kan ook. Maar als je faders gewend bent is het mixen met de muis niet echt handig. Wel is het makkelijker te automatiseren of je moet een aparte schuifenplank kopen die nu nog reteduur zijn. Vandaar dat een digitale mixer ook heel goed kan.

Anders zou ik een grote analoge mixer combineren met een geluidskaart met meerdere in/outputs zodat je ook submixen van/naar je computer kunt sturen en opnemen. En dan is het zelfs mogelijk om bijv je computer ook als real-time effecprocessor te gebruiken. Dan moet die mixer wel redelijk routeerbaar zijn of je moet een patchbay opstelling gebruiken
zodat je lekker flexibel blijft.

Je kunt ook als je wilt je PC voor midi alleen gebruiken en met je DAT blijven opnemen. Maar het grote voordeel van dat op je PC te doen is dat je die 24 hebt en post-processing veel makkelijker kan doen. Dan kan die master nog steeds op DAT naar de perserij.
 
hoi fuse,

Bij die die-hards kan ik me iets bij voorstellen... dat is mijn escape-scenario ook:
ik kan het midigedeelte op de atari blijven doen en hem "slaven" aan de PC
maar ja hoe lang gaat ie nog mee?

Misschien toch wel goed geweest van ons dus, er even tussenuit, (ik ben ook zo iemand) scheelt me een therapeutenrekening :)

Wij zijn ooit begonnen met creator, toen notator en dan logic allemaal atari, wat dat betreft waren we wel buitenbeentjes geloof ik.

Nee geen mac, da's voor mij een HEEL andere wereld.

Qua pc heb ik op m'n lijstje staan ( tot nu toe )
p4 2,0 of 1,8
asus P4T-E met i850 (dacht ik) anders i845D
minimaal 512 Mb
Een emagic MT4 of misschien zelfs wel een AMT8 (heb nu op de atari 7 midiout-ports)

Over welke OS ben ik nog niet uit (maar dat heeft met m'n werk te maken).

Help! Logic leest toch ook wel oude .log files? Dat zou echt jammer zijn!

Ik zit in de middenregionen.. ik heb de lijst terug gebracht tot:

Terratec EWS88MT
M Audio Omni Studio
Echo Gina 24
any comments?

>Wil je meerdere inputs dan is het een beetje gokken. Zoek een kaart met ASIO (Cubase) drivers die 24 bits aankan. En als >je softsynths gebruikt wil je ASIO met een lage latency. (dus nummertjes vergelijken tussen de verschillende modellen)
en als je dit vertaald naar een logic setup? Enig idee? Emagic heeft zijn eigen ASIO (las ik ergens)
we kunnen(konden) lezen en schrijven met logic dus dat zal het wel weer worden.

>Een stereo ingang is op zich goed genoeg en werkt op zich net zo als een DAT. Je kunt er je mastermix mee opnemen en >eventueel met je sequencer sporen mee afspelen, je midi en dat weer opnemen met je mastermix.
Als ik het goed lees is het opname proces dan toch opgesplitst in 2 opnames?
Dus als je klaar bent met de track moet je de audio die van de mixer komt (midisynths) eerst opnemen op de pc en dat als een sample in de arrangement zetten voor je het geheel kan bouncen naar wav en cd(wat al dit geploeter van mij veroorzaakt trouwens) ;)

de digitale mixer:
Sounds like mix-heaven dit. Maar ik ben redelijk tevreden over de mixer die we hebben. En zeker in het begin gaan we niet investeren in de studio. 1 stap per keer.

Thanx, fuse,
Voelt goed, ff beppen met soortgenoten *D

1b
 
Over welke OS ben ik nog niet uit.

Ik adviseer ga voor Win98 SE, over dit onderwerp lopen diverse treads, die je met de zoekfunctie van deze pagina gemakkelijk kunt oproepen.


Greetz,

Yawgmoth
 
win98SE is idd je beste gok...gaat al jaren mee, goede stabiele drivers voor..heb ik ook net op mijn nieuwe audio systeem geinstalleerd..no problemo.

over je vraag: je wilt dus de stereomix van je outboard mixer weer opnemen in je PC en die combineren met allerlei softsynths en effecten? wil je dat in realtime doen of niet? en wil je dat opnemen multitrack doen (maw subgroepen of synths op aparte tracks opnemen)?

qua geluidskaarten voor (semi)pro audio toepassingen moet je volgens mij toch bij de big3 zijn: RME, m-audio of echo

Olaf
 
Ik denk dat als je wat meer geld te besteden hebt je het beste meteen kunt kiezen voor een goede geluidskaart, dan dat je een kaart koopt die het net niet is. Een RME kaart daar heb ik nog nooit iemand over klagen, Terratec daarentegen wel. Nou heb ik zelf een tijdje (vrijwel) probleemloos gewerkt met een Terratec, maar toch.

Het grootste probleem met Windows 2000 en XP dat zijn wel de drivers. Als de drivers al te krijgen zijn, zijn ze vaak toch een beetje het ondergeschoven kindje. Voor Windows 98 zijn de drivers altijd wat stabieler, hoewel dit in de toekomst natuurlijk steeds beter wordt voor XP want de 9x lijn van Windows is inmiddels eigenlijk dood.

Onder 9x zijn de prestaties ook iets beter dan onder NT/2000/XP, maar daar staat wel tegenover dat 2000 bijvoorbeeld heel erg stabiel is.
 
Windhoos 98 is toch niet meer te koop?
En qua support kun je het dus ook schudden (mja van Atari is helemaal geen support of wat dan ook).

En als je toch een nieuwe computer koopt kun je lekker makkelijk er ook een OS bij kopen wat ze erbij doen. En in de meeste gevallen is het XP home of 2000 home edition en die zijn prima.

En als je net zo als met Atari elke keer nadat je cubase wilt afsluiten moet rebooten dan moet je zeker voor 98SE gaan voor hetzelfde authentieke gevoel en spanning als hij weer eens 'spontaan' crashed.

Mja, ik snap gewoon niet waarom er nog zoveel mensen tevreden zijn met 98SE terwijl het OS al minstens 3 jaar oud is terwijl er veel beter spul op de markt is.
 
Origineel geplaatst door fuse
Windhoos 98 is toch niet meer te koop?
En qua support kun je het dus ook schudden (mja van Atari is helemaal geen support of wat dan ook).

MS geeft nog wel support aan W98. Ze zijn gestopt met support op W95.

Maar wat je zegt, ik snap ook al die mensen niet die met W98 gaan werken, maar dat is ieders goed recht.
 
"Mja, ik snap gewoon niet waarom er nog zoveel mensen tevreden zijn met 98SE terwijl het OS al minstens 3 jaar oud is terwijl er veel beter spul op de markt is."

juist omdat het al minstens 3 jaar oud is....uitgebalanceerde drivers en OS....alle soundcard fabrikanten hebben 3 jaar de tijd gehad om hun drivers te optimaliseren voor win98SE en dat merk je ook echt wel...WDM drivers kunnen nog wel eens voor problemen zorgen..

op het nuendo forum waar veel profs rondlopen is ongeveer de consensus dat voor puur Audio een windows XP installatie prima werkt als je goede stabiele WDM drivers hebt voor je audio hardware..de meeste gebruiken daar RME stuff...maar voor midi geeft windows XP/2000 toch weer problemen in veel gevallen..en die heb je dan niet in Windows98SE

Olaf
 
Als geluidskaart zou ik je die Echo Gina aanraden. Hij draait bij mij onder Win98, en in combinatie met Logic werkt alles subliem! De softsynths, FX plug-ins en softsampler werken allen met zeer lage latency (niet meer te horen met het blote oor). Klankkwaliteit, signaal-ruis verhouding en dynamisch bereik is uitstekend. Digitaal heen en weer gaan van en naar DAT via SPDIF werkt perfect, zonder clicks.

Als je zoveel synths hebt, zou ik zeker een AMT8 kiezen als midi interface. Met de MT4 heb je slechts 2 inputs, en dat is wel een beetje weinig voor zo'n arsenaal aan synths.
 
Origineel geplaatst door one_b

Nee geen mac, da's voor mij een HEEL andere wereld.

Qua pc heb ik op m'n lijstje staan ( tot nu toe )
p4 2,0 of 1,8
asus P4T-E met i850 (dacht ik) anders i845D
minimaal 512 Mb
Een emagic MT4 of misschien zelfs wel een AMT8 (heb nu op de atari 7 midiout-ports)

Over welke OS ben ik nog niet uit (maar dat heeft met m'n werk te maken).

Terratec EWS88MT
M Audio Omni Studio
Echo Gina 24
any comments?

Kwa PC-hardware maak je een goeie keus, asus P4x moederbordseries zijn erg goed; je moet alleen ff een keuze maken of je met DDR of RDR geheugen aan de slag wilt. De i845 chipset wordt gebruikt voor DDR, de i850 chipset voor RDR (ook wel RIMM geheugen; is sneller dan DDR). Zorg er in ieder geval gewoon voor dat je in je PC geen 'vreemde' (goedkope) of B-merk hardware zet, dat bespaart je ook een hoop elende (dus koop ook een A-merk videokaart etc).


Kwa geluidskaart: de Gina24 is een goede kaart, zeer goeie geluidskwaliteit (staat in diverse reviews, ff zoeken via google o.i.d.). Ik heb zelf de voorloper ervan (Gina20) en ik ben uitermate tevreden over de kwaliteit. Ze zouden alleen wel de drivers eens wat vaker mogen updaten vind ik (voor win98se zijn er al lange tijd geen nieuwe drivers uitgekomen; de kaart loopt bij mij met de huidige drivers nog wel eens een enkele keer vast bij ASIO applicaties). Verder heeft de Gina24 maar 2 analoge inputs, dus je bent wat beperkt als je meerdere sporen audio tegelijk wilt opnemen. Wat dat betreft zou je eventueel kunnen kijken naar andere kaarten van EchoAudio met meer inputs, of eventueel een ander merk.

Win2k of Win98se?
Ik ben zelf een win98se gebruiker (draait bij mij zeer stabiel), maar indien je goeie hardware hebt maakt het niet zoveel meer uit of je win98se of win2k draait. Hooguit voor de driver ondersteuning van geluidskaarten zou het een probleem kunnen zijn. Volgens mij zijn de drivers voor win2k voor de Gina24 wel erg goed.
 
Back
Top