vergelijking analoge hardware synths versus de software versies

Origineel geplaatst door quifster
volledig mee eens! ik ben ook erg benieuwd naar wat er gaat komen.
zo heb ik bijvoorbeeld de roland v-synth uitgechecked en deze uiteindelijk toch niet genomen omdat ik vind dat absynth 2 stukken beter is als de v-synth kwa mogelijkheden, ik vond de synths met wat ze wilden bereiken behoorlijk te vergelijken. Ik vind dat in dit geval de hardware duidelijk is ingehaald door de software mogelijkheden van een vsti.

Software-synths komen net om de hoek kijken hoe kunnen ze nu al de hardware-synth
hebben ingehaald , ik denk dat je nog een paar jaar moet wachten dat ze ook maar
in de buurt komen van de hardware-synths.
Ik vind softsynths een leuk alternatief maar het vervangen van de hardware-synth
zal voorlopig nog een droom zijn.

Ik wil net zoals met mijn vriendin stoeien met een synth deze wil ik beetpakken
en aan alle knopjes zitten ;) en niet dat er zo een glasplaat voorzit :D
 
Origineel geplaatst door Digimod


Ik wil net zoals met mijn vriendin stoeien met een synth deze wel ik beetpakken
en aan alle knopjes zitten ;) en niet dat er zo een glasplaat voorzit :D

Kost ook duurder denk ik:D
 
Niet voor lang meer. Synths beginnen steeds goedkoper te worden. VOor 300 euro heb je al een matrix 1000 of een Waldorf microwave.

Ik denk dat het hart van de soft vs hardware toch ligt in het dedicated en niet dedicated verhaal. Creamware heeft dedicated dsp's en daarom komt deze ook veel beter uit de tests dan menig andere. De kwaliteit van de converters is ook belangrijk, maar deze staat los van de softsynths.

Het wordt tijd dat er goedkopere geluidskaarten gaan komen met akai/kurzweil kwaliteit converters want zouden mensen pas echt goed kunnen oordelen over het verschil.
 
Origineel geplaatst door bobaphat


Ik denk dat het hart van de soft vs hardware toch ligt in het dedicated en niet dedicated verhaal. Creamware heeft dedicated dsp's en daarom komt deze ook veel beter uit de tests dan menig andere. De kwaliteit van de converters is ook belangrijk, maar deze staat los van de softsynths.


Het verschil zit hem eerder in programmeur. Creamware bestaat al lang in vgln. met andere firma's en zij kunnen een beroep doen op uitstekende programmeurs.
 
wat ik dus niet snap
waarom ze bij FREEBEE (de 303 softclone) opnieuw die verdomde interface helemaal hebben nagemaakt?
...had veel overzichtelijker gekunt met nieuwe snelfuncties omtrent het proggen... abosluut geen vooruitgang dus...

het zal mij dan ook aan mijn rode racefiets roesten verder...
 
Eéns met wat Toon zegt: de verschillen die je hoort in de test hebben (voor zover ik hoor) vooral betrekking op verschil in klank-karakter. En dat staat behoorlijk los van verschil in dynamiek / volume: een CS-80 door een -lichte- compressor klinkt nog steeds als een CS-80. In iets mindere mate ook los van outputs / converters: een DX-200 heeft nog altijd grotendeels 't karakter van een DX-7, ondanks het verschil in ruis en anti-aliasing, wat er natuurlijk wél is.
Ik denk dat we op dit moment te maken hebben met een 80/20 procent verhouding wat betreft de invloed van goeie code/algoritmes/emulaties vs. outputs etc.

Wat betreft de toekomst: dat er nog het één en ander te verbeteren valt, moge duidelijk wezen.
Of dat slechts een kwestie van optimalisatie is, of dat er gewoon meer ruwe rekenkracht nodig is, vraag ik me eigenlijk af.
Maar het marketing / economische verhaal lijkt me wél moeilijk: benieuwd of mensen die al eens een VST Minimoog kochten nóg eens zin hebben om geld op te hoesten voor een new & improved versie!

Alhoewel... Microsoft brengt al jaren steeds weer 'verbeteringen' van dezelfde tekstverwerker uit, en verkoopt er blijkbaar genoeg van, zonder dat 'de gebruiker' qua tekstverwerking nog noemenswaardige nieuwe dingen is gaan doen...

Nog meer toekomst: om het hele kopieergebeuren tegen te gaan (waar Microsoft blijkbaar minder last van heeft...) en ook om de hele 'user interface is een belangrijk deel van de synthesizer-ervaring' discussie op te heffen, zal je juist méér softsynths 'verpakt' in een stukje hardware krijgen. Zoiets als Korg doet met die virtual MS-20.
Dat huidige 'hardware' virtual synths achterlopen bij de PC is een kwestie van tijd, ik zou het hele idee nog maar niet afschrijven!
 
Laatst gewijzigd:
Timeline: hardware , software , software + Hardware , Hardware..:confused:
 
Tja.... ontwikkelingen verlopen nooit in een rechte lijn, toch?
Vergelijkbaar met: Grieken, Romeinen, Middeleeuwen, Renaissance. Ofzo... :D

Maargoed, weddenschapje erop leggen? Te bekijken over zeg, 10 jaar? ;)
 
Origineel geplaatst door 6 trak
wat ik dus niet snap
waarom ze bij FREEBEE (de 303 softclone) opnieuw die verdomde interface helemaal hebben nagemaakt?
...had veel overzichtelijker gekunt met nieuwe snelfuncties omtrent het proggen... abosluut geen vooruitgang dus...

het zal mij dan ook aan mijn rode racefiets roesten verder...

ja..dat snap ik dus van een heleboel softsynths niet....en dat is ook de reden dat ik er af en toe wel eentje uitprobeer, maar toch weer terugkeer naar mijn hardware synths.... ;)

al dat gepruts om met mijn rechterhand via een muis een virtuele knop te draaien en de linker om noten te spelen....terwijl ik gewend ben om met rechts te spelen en met links aan de echte fysieke knoppen te draaien :dj:

(en ja ik weet het: er zijn ook midicontrollers om de virtuele synths te besturen, maar die voldoen ook niet met alle VST's)

als er nu eens goede grote touchscreens komen, waarop je met een vinger aan de virtuele knoppen kunt draaien.... :eureka:

misschien wordt het eens tijd voor een radicale andere interface voor softsynths op de PC...al weet ik nu effuh snel niet hoe dat zou moeten....suggesties ?
 
MiniMoogV

MiniMoogV

Wat vinden we eigenlijk van arturia's: MiniMoogV??
Ik persoonlijk vind het een :kont: vette synth emulatie! Helaas heb ik geen ervaring met echte minimoogs maar vind dat ze behoorlijk hun best hebben gedaan in het emulerenvan de echte moogs dmv. TAE. (physical modeling van elektronische circuits in een echte analoge synth)

:okdan:
 
Re: MiniMoogV

Re: MiniMoogV

Origineel geplaatst door DJ_LecZ
Wat vinden we eigenlijk van arturia's: MiniMoogV??
Ik persoonlijk vind het een :kont: vette synth emulatie! Helaas heb ik geen ervaring met echte minimoogs maar vind dat ze behoorlijk hun best hebben gedaan in het emulerenvan de echte moogs dmv. TAE. (physical modeling van elektronische circuits in een echte analoge synth)

:okdan:

kvinnum nix.....niet zozeer door de sound maar meer door de uiterst trage en slechte GUI...het voelt als dikke stront.....volgens mij is de GUI in java ofzo geprogrammeerd..
 
Re: Re: MiniMoogV

Re: Re: MiniMoogV

Origineel geplaatst door olafmol
kvinnum nix.....niet zozeer door de sound maar meer door de uiterst trage en slechte GUI...het voelt als dikke stront.....volgens mij is de GUI in java ofzo geprogrammeerd..

Ze hebben een foutje gemaakt om die GUI in DirectX te bouwen. En dus heb je een snelle grafische 3D kaart nodig.

En Arturia had z'n eerste software in Java gemaakt en die was qua performance niet optimaal. Maar Java is vanaf 1.4 helemaal niet meer zo traag als iederen loopt te klagen. Er is zelfs al een Java VST wrapper voor CSound die redelijk werkt.
 
Re: Re: Re: MiniMoogV

Re: Re: Re: MiniMoogV

Origineel geplaatst door fuse
Ze hebben een foutje gemaakt om die GUI in DirectX te bouwen. En dus heb je een snelle grafische 3D kaart nodig.

En Arturia had z'n eerste software in Java gemaakt en die was qua performance niet optimaal. Maar Java is vanaf 1.4 helemaal niet meer zo traag als iederen loopt te klagen. Er is zelfs al een Java VST wrapper voor CSound die redelijk werkt.

tja..java hoef ik niet op mijn studio PC..en ik ga er ook geen 3D accelerator kaart instoppen met alle fans en hitte en noise vandien..een matrox G550 moet genoeg zijn....dat verklaart een hoop
 
Die Minimoog V klinkt dus inderdaad heel erg goed. Bijna eng eigenlijk...De interface gaat bij mij als een trein maar ik heb ook een Geforce 4 Ultra dinges. Dat zijn goede directX acceleratie kaarten. Ik ben onder de indruk van die Moog Modular V en Minimoog V. Samen met Gmedia is Arturia erg goed bezig. Oddity klinkt ook erg goed bijvoorbeeld....
 
Ik wil net zoals met mijn vriendin stoeien met een synth deze wil ik beetpakken
en aan alle knopjes zitten ;) en niet dat er zo een glasplaat voorzit :D [/B][/QUOTE]



PRECIES!!!, die mooie gladde gele en rode knoppen op de yamaha cs-50 zijn zo zacht en ...........:{
 
Ja, idemdito dexter, ik snap ook niet wat er zo leuk is aan een softsynth. Ja het kost niks, want 9 van de 10 mensen hebben een hun hele pc vol met illegale muzieksoftware.
 
Origineel geplaatst door sander
Ja, idemdito dexter, ik snap ook niet wat er zo leuk is aan een softsynth. Ja het kost niks, want 9 van de 10 mensen hebben een hun hele pc vol met illegale muzieksoftware.

Het gaat bij softsynths niet om leuk maar om geluid en gemak. Tuurlijk mis ik die interface ook heel erg maar ja...
 
Origineel geplaatst door Nolet
Het gaat bij softsynths niet om leuk maar om geluid en gemak. Tuurlijk mis ik die interface ook heel erg maar ja...

nauw ja, vindt het toch wel fijn dat m'n hobby leuk is :D
 
Ik ben heel benieuwd hoe die convultion technologie zich gaat ontwikkelen,de reverbs zijn al super.
Straks heb je je eigen urei met een gui,die precies dat karakter heeft.
Want compressoren komen ook nog wel aan bod
 
Origineel geplaatst door dupla mechanic
Ik ben heel benieuwd hoe die convultion technologie zich gaat ontwikkelen,de reverbs zijn al super.
Straks heb je je eigen urei met een gui,die precies dat karakter heeft.
Want compressoren komen ook nog wel aan bod

Dat is er allang....zoek in google maar 's op Sintefex of Focusrite liquid channel. Dat zijn convolutie-bakken die oude/dure EQ, Compressors en pre-Amps nadoen. Schijnt bizar goed te klinken...maar ook bizar duur....
 
Back
Top