Hoe ga je met je synth om: TLC voor je synth

P-Five

gearhead
Lid sinds
17 november 2002
Berichten
751
Locatie
Utrecht
Ik verzamel synths. So shoot me.

Niet alleen om er muziek mee te maken, maar ook voor het uiterlijk. Ik ben net weer twee dagen beziggeweest met het schoonmaken van twee keyboards. Het gehele toetsenbord van de Roland JX-10 (sommige toetsen miste af en toe een noot) en de Korg 770. Gepoetst, schoongemaakt, stofgezogen (echt waar), afgesteld, gesmeerd, in de was gezet (houten zijkantjes) en weer terug inelkaargezet. Beide zijn weer tip-top in orde. Ik ben geen techneut, maar heb toch menige synthesizer weer aan de praat gekregen door even tussen de toetsen te blazen ;)

Hoe ga je met je synth om: maakt het niet uit hoe hij eruitziet als het maar geluid maakt? Of ga je verder...? Stoort het je als er geen originele onderdelen op zitten?

Tender Love and Care of I don't Give a Fuck... Reactions Please...
 
Stof is de enige boosdoener hier, maar ik ga toch wel van tijd tot tijd met een licht-bevochtigd doekje over m'n synths heen. Voor m'n rack gebruik ik de bijgeleverde schroeven met rubberringetjes erom gedraaid, zodat de onderzijde van de schroef niet over het oppervlak kan krassen. M'n Micromodular had toen ik 'm kocht wel wat 'battle damage' (de rode coating zit er nog op, alleen de paarse verf heeft wat krassen), m'n Virus C ziet er nog tiptop uit behalve een klein stukje verf dat weg is op de onderkant (toch niet te zien als 'ie in het rack zit). Een aantal spullen in de collectie hebben wat rack-schade opgelopen aan de oortjes, maar dat maakt me niet zo superveel uit.

Als ik mag kiezen wil ik natuurlijk wel een goed-uitziend exemplaar, maar ik ben geen restauratie-expert. Ik heb ook een Don't Give A Fuck-JX-10 gehad die ik voordat 'ie wegging ook helemaal schoon heb gemaakt. Voelt 't gelijk wat frisser aan :).
 
Origineel geplaatst door Yoozer
Als ik mag kiezen wil ik natuurlijk wel een goed-uitziend exemplaar, maar ik ben geen restauratie-expert.

Ik ben ook geen restauratie-expert, maar Glassex, Groene Zeep, Cockpitspray en een keukenrol doen wonderen.

BTW In mijn Mellotron vond ik muizenkeutels. Schijnt wel vaker voor te komen.
 
Op de spulletjes die never-nooit m'n hokje verlaten ben ik best zuinig. Voorzichtig in het gebruik, af & toe een stofdoekje, hoesje erover na gebruik, enz. (en idd ook bij mij de stofzuiger over de toetsen)

M'n podium-zooi is voor mij zowel heilig als puur gebruiksvoorwerp tegelijk.
Alles zit wel netjes in hoezen, tassen & cases, maar het spul is wel bedoeld om flink te knallen, niet om te showen.
Een krasje of butsje boeit me dan dus ook niet veel bij dit spul.
 
Origineel geplaatst door P-Five
BTW In mijn Mellotron vond ik muizenkeutels. Schijnt wel vaker voor te komen.

STOER ! :dubbel:

zorgden die dan ook voor een extra resonantie tegen de kast ?
 
Re: Hoe ga je met je synth om: TLC voor je synth

Origineel geplaatst door P-Five

Hoe ga je met je synth om: maakt het niet uit hoe hij eruitziet als het maar geluid maakt? Of ga je verder...? Stoort het je als er geen originele onderdelen op zitten?

Ik dacht dat het uiterlijke van een synth belangrijk was, maar ik ben toch van gedacht veranderd. Sommige van m'n synths zien er niet uit, maar werken wel perfect. Terwijl er zijn die er fantastisch uitzien, maar die van tijd tot tijd kuren hebben. Dan denk je wel even na en kom je tot het besluit dat je beter alles heel goed test voor je iets koopt, zelfs al ziet het er fantastisch uit :D

Natuurlijk draag ik heel veel zorg voor m'n synths. Altijd stofhoes erover, regelmatig de dingen proper maken die proper dienen gemaakt worden, ... En als het kan, zorg ik dat alle originele onderdelen erop zitten en dat er geen mods zijn (daar houd ik niet zo van). En vooral houd ik mijn dingen uit de zon!

Ik ben wel ook van plan om synth per synth zo veel mogelijk het hout te restaureren. Maar daar kruipt aardig wat tijd in, dus da's een werk van lange adem.
 
ik ben net bezig mijn studio klaar te maken om wat muziek te maken
ik heb de meeste modules heb ik al schoongemaakt, gecalibreerd, laatste update's erin en gaan met die kip
ik zorg wel dat alles compleet is en ook voor reserve onderdelen
als er dan wat stuk gaat dat ik het zo kan vervangen binnen een paar uur
ook daar geef ik extra geld aan uit voor die onderdelen

voor de rest houd ik het gewoon bij zodat het er altijd netjes uitzien en probeer altijd te voorkomen dat er iets stuk kan gaan en daar bedoel ik mee dat ik gewoon normaal met mijn spullen omga en niet de knoppen door de print druk of de sliders als een gek heen en weer loop te raggen
 
Gaan jullie ook zover:

Toen ik mijn JX-10 kreeg (geruild voor Euri) kon je zien dat er een tijdlang geen aandacht aan was besteed. Hij zat onder het stof, zelf zo erg dat ik drie uur bezig ben geweest om het gehele toetsenbord uitelkaar te halen. Ik heb de toetsen één-voor-één schoongemaakt, heb de matten die voor het kontact zorgen schoongemaakt en zelfs de strip onder die matten gereinigd. Toen alles weer netjes inelkaar gezet. Gelukkig deed hij het daarna weer perfect...
 
ja p five er zijn mensen die hun toetsenbord wel eens laten reviseren bij me en dan ga ik ook zo ver het moet namelijk 100% werken
je bent met een toetsenbord al gauw 2 uur bezig al gooi ik de toetsen wel in de vaatwasser en ze glimmen dan net zo mooi
maar de contact strips krijgen een speciale behandeling waar tijd in gaat zitten
 
Ik heb ook bijna geen technische kennis maar ben niet bang om een synth open te schroeven en de boel schoon te maken en af te stellen. Ik vind het zelfs hartstikke leuk om te doen:D
Zo heb ik laatst de sonic 6 echt helemaal uitelkaar gehaald. Ik heb het filter, de vco's en de ringmodulator perfect afgesteld en heb bij alle sliders nieuwe viltstrookjes geplaatst. Daarna heb ik alle toetscontacten gereinigd en heb alles van binnen schoongemaakt. Er zat ook een kleine verbuiging in de metalen plaat onder het toetsenbord waardoor het toetsenbord een beetje schuin afliep en de kap er niet echt mooi op lag. Ik heb voorzichtig geprobeerd om de plaat enigzins recht te buigen en heb de zijkantjes van de plastic kap een beetje bijgesneden zodat het allemaal weer perfect op z'n plaats zat. Vervolgens ben ik met een lineaal langs het toetsenbord gegaan en heb zo geprobeerd om de toetsen weer zo recht mogelijk te krijgen (wat aardig is gelukt). Als je zo'n instrument dan weer weer in elkaar hebt gezet voel je je erg voldaan en ook wel trots.

Wat originaliteit betreft: Ik baal er wel van als er knoppen/sliders missen of kapot/beschadigd zijn. Ik heb er echter geen problemen mee om een origineel instrument naar mijn wensen te laten modificeren (zolang het netjes wordt gedaan).

Tender love and care!!
 
Er gaat bij mij altijd een doek over.

Verder zit ik te denken om idd een keer toetsen schoon te gaan maken, sommige toetsen gaan wat stroever of piepen, dat is best irritant.
 
Ik probeer gewoon overal stofhoezen over te hangen. Daardoor zien ze er beter uit, want ze worden gewoon een stuk minder vies.
Wat ik wel eens gedaan heb ik alle knopje van een rack afgehaalt en dan met een doekje rond de potmeter gegaan om het stof wat daaronder kruipt weg te halen.

Ik ben niet echt de persoon die alles open schroeft om hem weer optimo-perfecto te krijgen.
 
Origineel geplaatst door P-Five
Gaan jullie ook zover:

Jep er zijn nog meer mensen zo "gek" als jij ;)

Ik heb mijn Juno106 van een smeerkees gekocht, niet normaal meer: vieze gast, ranzig huis, kots in de wasbak etc...
Thuisgekomen complete ding opengehaald: hart, lever, nieren en longen eruit en schoonmaken die hap.
Resultaat: een emmer vol met zwart water, un f*ckin believable, toen kon ik er met een gerust hart (en vingers) mee gaan pielen.
Alleen kreeg ik de toetsen niet los en kon ook nergens een manier vinden hoe dit te doen, dus ben met een doek overal tussen gaan zitten porren. Ik wil hier ooit nog wel eens naar gaan kijken maar ik ben bang dat dat zo een lange termijn gebeuren wordt: hup op de grote stapel ermee :D

...so fresh and so clean clean -Pascal
 
Back
Top