in hoeverre is mijn notebook geschikt voor muziek?

Nightstorm

Ouwe rot
Lid sinds
7 juli 2002
Berichten
1.814
Locatie
Alkmaar
hoi mensen,

ik wil met software gaan werken (vs-plugins e.d.), maar daar heb ik een nieuwe pc voor nodig (doe 't nu met een p533)
ik heb echter in september vorig jaar voor school een notebook moeten kopen (een hp pavillion ze4417EA), deze gebruik ik voor schoolwerk (multimediadingetjes maken, dus director, flash, homesite, photoshop etc.), internet en tekstverwerken enzo
meestal wordt het niet aangeraden om dan met audio te gaan werken, maar ik vraag me af in hoeverre dit echt nadelig is...
de specificaties van m'n notebook zijn:

AMD Athlon XP-M-Processor 2400+, 1.8 GHz
15" XGA TFT active-matrix beeldscherm
40 GB vaste schijf
512 MB geheugen
Max. 64 MB gemeenschappelijk videogeheugen

Ik zat dan te denken om er dan via PCMCIA (oid) een geluidskaart op aan te sluiten

Dit is misschien geen ideale oplossing, maar als ik er 1000 euro mee kan besparen voor een nieuwe pc dan is m'n portemonnee ook weer blij :D

Mijn vraag is dus eigenlijk: zou dit uberhaupt kunnen werken?

Alvast bedankt! :halleluja
 
ik gebruik op mijn laptop een generieke asio driver. deze kan praktisch alle geluidskaarten via asio aanspreken met onvoorstelbaar lage access tijden :{

zelfs mijn onboard ac97 soundcard is zo een full blown asio kaart geworden. werkt echt perfect.

je kan hem hier downloaden:

http://michael.tippach.bei.t-online.de/asio4all/

en het mooiste is.......

hij is nog gratis ook :halleluja
 
die laptop is meer dan geschikt om muziek mee te maken. zit er geen on-board geluidskaartje op? of geluids-chip?
zal wel vermoed ik. zou in eerste instantie al voldoende moeten zijn.
Zoniet, er zijn voldoende externe geluidskaarten te kopen. ik las hier eens een thread over een externe geluidskaart die tegelijkertijd een mixpaneel was of zoiets (weet nie meer goed, maar da was straf spul)

in ieder geval, het zou je daarmee moeten lukken. die asiodriver die hierboven werd voorgesteld ziet er mij ook dik in orde uit!

dus niet twijfelen, software aanschaffen en gaan voor die banaan :) :D


greetz

cloudy
 
ja er zit een geluidskaart in, maar niet echt geschikt voor productiewerk...heb alleen koptelefoonuitgang, microfooningang en interne speakertjes waarbij de gemiddelde yoko-radio nog goed klinkt :D

wil een geluidskaart met veel uit- en ingangen want ik wil het combineren met m'n hardware (nord rack, nova, mks-50, monitors etc.)
dus bijv. me nord de notebook in zodat ik er fx-plugins overheen kan gooien enzo en gedeeltelijk analoog en digitaal kan mixen

zo'n geluidskaart kan dan geloof ik in de pcmcia poort van me notebook, of via firewire o.i.d. en dan wil ik m'n notebook gewoon in m'n studiootje zetten en als ik dan naar school ga koppel ik 't weer los ofzo :)
 
hoe snel is de H.D ?

de meeste laptops hebben standaard een 4200 toeren schijf en die vind ik gewoon te langzaam
dus kijk wel ff of er een snellere in kan
 
Origineel geplaatst door d.b.1
hoe snel is de H.D ?

de meeste laptops hebben standaard een 4200 toeren schijf en die vind ik gewoon te langzaam
dus kijk wel ff of er een snellere in kan
ik kan t zo snel ff niet vinden maar ik durf er wel van uit te gaan dat 't 4200 is

en in hoeverre gaat dat problemen opleveren? vooral met samples streamen vanaf je hd denk ik?
 
opnemen van meerdere sporen wordt een moeizaam verhaal

ook sofware matig sequencen kan voor wat stotter effecten zorgen

heb 3 maanden geleden een laptop aangeschaft zat ook een 4200 toeren H.D in het heeft me heel wat moeite gekost om een 7200 toeren H.D te vinden :(

en nog meer moeite om het besturings systeem van de winkel mee te krijgen 'stelletje ........ "" :kont:

volende keer zal ik wat beter uitkijken met wat ik aanschaf

nu met wat ik weet zou ik voor een sony gaan 10 000 toeren met sata yummie :{
 
Origineel geplaatst door d.b.1
opnemen van meerdere sporen wordt een moeizaam verhaal

ook sofware matig sequencen kan voor wat stotter effecten zorgen

heb 3 maanden geleden een laptop aangeschaft zat ook een 4200 toeren H.D in het heeft me heel wat moeite gekost om een 7200 toeren H.D te vinden :(

en nog meer moeite om het besturings systeem van de winkel mee te krijgen 'stelletje ........ "" :kont:

volende keer zal ik wat beter uitkijken met wat ik aanschaf

nu met wat ik weet zou ik voor een sony gaan 10 000 toeren met sata yummie :{
ja volgens mij is 't in de mijne zo goed als niet te vervangen...heb er ook geen rekening mee gehouden toen ik m kocht, omdat 't voor schooldoeleinden was en ik koppig nog niks van vst's enzo wilde weten :)

heb hier wel fruityloops geinstalleerd, gaat gauw kraken maar denk dat dat aan de geluidskaart ligt of aan weetikveel wat voor instelling
 
een snelle hd is hier inderdaad zeer van belang bij...

wellicht een idee om daar eerst wat aan te doen, bv een externe (snelle) firewire hd erbij hangen

je interne hd dan gebruiken voor windows en alle programatuur en de 2e hd voor al je samples en
audiokanalen... (deze manier is zowiezo aan te bevelen met gewone pc's)
 
Origineel geplaatst door endonyx
een snelle hd is hier inderdaad zeer van belang bij...

wellicht een idee om daar eerst wat aan te doen, bv een externe (snelle) firewire hd erbij hangen

je interne hd dan gebruiken voor windows en alle programatuur en de 2e hd voor al je samples en
audiokanalen... (deze manier is zowiezo aan te bevelen met gewone pc's)
strak plan :okdan:

als me notebook gejat wordt dan ben ik ook niet meteen al m'n werk kwijt :)
 
begin een beetje gek te worden ofzo, dacht toch echt dat ik firewire had maar nu lijkt t erop dat t niet op me notebook zit :stupid

najah, 2 usb-aansluiting, pc kaart dinges, valt vast wel wat mee te doen

edit: gelukkig, ben niet gek, zit wel firewire op :)
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Nightstorm
begin een beetje gek te worden ofzo, dacht toch echt dat ik firewire had maar nu lijkt t erop dat t niet op me notebook zit :stupid

Ben je zeker dat je geen Firewire-aansluiting hebt? hier lees ik namelijk dat dat wel het geval is. Op de Pavilion notebooks vindt je een 4-pins Firewire aansluiting aan de linkerkant (net naast de audioaansluitingen). Zie ook bladzijde 12 van de Getting Started Manual

Nummer 11 is jouw Firewire aansluiting:
 

Attachments

  • firewire.jpg
    firewire.jpg
    36,1 KB · Bekeken: 53
Origineel geplaatst door d.b.1
opnemen van meerdere sporen wordt een moeizaam verhaal

ook sofware matig sequencen kan voor wat stotter effecten zorgen

heb 3 maanden geleden een laptop aangeschaft zat ook een 4200 toeren H.D in het heeft me heel wat moeite gekost om een 7200 toeren H.D te vinden :(

en nog meer moeite om het besturings systeem van de winkel mee te krijgen 'stelletje ........ "" :kont:

volende keer zal ik wat beter uitkijken met wat ik aanschaf

nu met wat ik weet zou ik voor een sony gaan 10 000 toeren met sata yummie :{

Waar kan je die snelle notebookschijven kopen?
 
Origineel geplaatst door Hover
Ben je zeker dat je geen Firewire-aansluiting hebt? hier lees ik namelijk dat dat wel het geval is. Op de Pavilion notebooks vindt je een 4-pins Firewire aansluiting aan de linkerkant (net naast de audioaansluitingen). Zie ook bladzijde 12 van de Getting Started Manual

Nummer 11 is jouw Firewire aansluiting:
hehe ja zie m'n edit :) wist ik veel dat IEEE 1394 firewire was :)


maar ik kan die hd beter op de usb aansluiten volgens mij, dan kan ik bijv. zo'n M-AUDIO firewire 410 aansluiten en dan heb ik een vrij strakke audio-notebook, waarvan ik dat wat ik niet nodig heb als ik naar school ga makkelijk los kan koppelen? en zit ik flink onder m'n budget van 1250 euro, zodat ik nog wat software kan kopen (en van de vakantie nog ff werken voor een leuke knoppenbak)


strak plan? of zitten er nog haken en ogen an? :)
 
Origineel geplaatst door Boost303
Waar kan je die snelle notebookschijven kopen?

my com / computerland volgens mij heeft deze ook een zaak in den haag

via internet winkels is er ook wel wat te vinden zijn wel mondtjesmaat te krijgen dus duur
heb er nu een 40gig inzitten voor 175 euro

de firewire aansluiting met een externe H.d was geen optie voor mij moet ik en een externe firewire geluidskaart en een controller en nog een H.d gaan lopen zeulen
En het was juist de bedoeling om zo compact mogelijk te werken

als ik ooit eens beroemd wordt ga ik wel weer over op hardware want dan heb ik personeel om voor mij te zeulen 8o)
 
Back
Top