Nieuwe track: Animah (progressive electronic_

Saskija

Het blijft een dure hobby
Lid sinds
10 januari 2003
Berichten
498
Locatie
de buurt (en anders veraf)
Hoi,

Hier een nieuwe track en wel mijn langste, meest ambitieuze track tot nu toe: Animah. De muziek valt in de stijl Jean Michel Jarre-en Tangerine Dream (electronic) met ook wat symfonische rock-invloeden (en daarom progressive). Het is een aardig lang nummer geworden, zo'n 8 minuten. Om ruimte en bandbreedte te besparen is het dit keer een 128kb MP3 ipv 192kb. Tja, je kunt niet alles hebben. 8)

De link: http://www.xs4all.nl/~saskija/music/sequencer10e-128.mp3
 
warme sequence!

verder vind ik het vrij basic, ik weet niet of dit je bedoeling is...ik zou er iig wat meer productie tijd aan besteden..
 
Ik sluit me aan bij Hans.

Heel mooie sequence waardoor de songs een body krijgt.

Enkel de lead die er een paar keer in voor komt, vind ik er niet echt bij passen maar ik weet zelf niet onmiddellijk wat dan wel zou passen. De lead (zeker rond 7') doet me denken aan Kitaro.

Wel een abrupt einde. Misschien gewoon alle klanken volledig laten uitfaden?

Met een iets beter passende melodie moet dit zeker een heel mooie song worden.
 
Nou even zien,

tot 1.20 Kraftwerk/Jarre achtig idd...sequences werken altijd..dan komt die lead erin..hmmmtja..
bij 2.30 komt ie weer op gang...

eigenlijk (in mijn smaak) vertragen de leads bij 1.24 en 5.27 en na de break het hele nummer :o: ...
ik persoonlijk zou die hele lead weglaten of vervangen door een gefilterde sound of arpeggio voor een wat vollere productie..misschien nog een tapijtje eronder?
Qua compositie geen opmerkingen ..ik let bij muziek meer op het geluid..

De break zo rond 4.30 is goed op zijn plaats...altijd lekker zo'n Mellotron!

het nummer duurt 8.08, ook wel :) vind hem best aangenaam..

vooral doahgahn..
 
Goed bezig!

:okdan:

Ik vind het begin de solo van de song (tot de eerste break op ~2:30) erg slecht ingespeeld, lijkt uit de maat.
Maar: dit maak je zeker goed ná 2:30!!
Hierna begint wat mij betreft het nr, en vanaf dan klinkt alles behoorlijk goed. Lekkere flow!!

Ik vind de mix, technisch niet echt slecht, maar de geluiden klinken té lang hetzelfde. Kleine modulaties/phasers gedurende song, panning etc, zou het al een stuk intressanter maken.
Rond 7:30 bijv, doe je dat heel goed, de solo komt veel beter tot zijn recht. De instrumenten praten echt, dat is erg goed!

Verder is de song te lang, en te onsamenhangend qua arrangement. Als je bepaalde stukken weglaat (bijv die panfluit solo, want die komt erin, en gaat eruit, maar heeft geen enkele betrekking op de rest van de song) en die tot het einde bewaard, de breaks iets beter bouwt (ipv in en uit faden, want dat vernielt de flow van de song), dan denk ik dat het allemaal veel beter tot zijn recht komt.

Verder zou je misschien de solo nog pakkender kunnen maken door flink met de pitchbend te spelen. (PS: Ik heb ooit zo'n synthesizer boek geleend uit de beep met allemaal synthtechnieken (o.a. door mr moog himself), maar omdat het vrij gedateerd was, stond er ook enorm veel over "synth"speeltechnieken (o.a. door steely dan beschreven). Veel tips met pitchbenden en solo's schrijven/spelen/technieken. Het was een uitgave van het magazine "keyboards" van de uk, maar als je geintresseerd bent, zou ik het kunnen opzoeken...)

Nu ik het lees lijkt het negatief, maar ik geef het commentaar, omdat het juist een mooi nr is!





:koffie:
 
degenen voor mij hebben al veel gezegd, waar ik me bij aansluit (waaronder dat het een lekker nummer is) maar en ding mis ik vooral erg in het nummer; percussie.
De beat die er nu in zit maakt een soort stapvoetse beweging die de zweverige sfeer van de geluiden en melodien tegenspreekt. Ik zou het veel lekkerder vinden als er wat meer kleine dingetjes (toms, shakers, zachte snares, etc.) en een wat afwisselender hihat in zaten.
 
Bedankt voor de reacties tot nu toe :) Ik heb er al een paar dingen uitgehaald waar ik rekening mee ga houden. Ik denk dan aan gedetailleerdere drumtracks (met een licht sausje reverb want de geluiden zijn wel wat droog) en meer "beweging" in het lange tussenstuk met de Virus-sequences en Mellotron. De dubbele solo's aan het eind worden ook minder extreem gepand als nu het geval is. Wat die solosynth in het begin betreft, ik vind die zelf strak klinken en zeker niet slordig gespeeld. Die blijft dus gewoon zoals die is. ;)

Nog meer meningen?
 
Die solosynth staat te hard tegenover de rest en ik vind die NET (maar dan ook heel net) een beetje te general midi-achtig...
Die dubbele solo tegen het eind is heerlijk daarentegen...
Misschien wat meer freaky sounds ertussen om het wat meer ambient/zweverig te maken en tegelijk opbouw/afwisseling beetje een zetje in de rug te geven? (als dat uberhaupt de bedoeling is)

Verder zeker lekker nummer
:okdan:
 
Dat solosynth-geluid komt wel uit een Clavia G2 hoor! 8) Ik vind het zelf een heel lekker geluid, lekker clean (maar ook net niet, er zit wat ruis doorheen enzo). Maar je hebt gelijk wat het volume betreft, is ietsje te dominant en dat zal dus nog aangepast worden.
 
Om te beginnen is het een track die gerust enkele malen achter mekaar kan beluisteren ... :okdan: De invloeden van progressieve rock voel ik eigenlijk niet, maar moet een nummer altijd per sé in een hokje ingedeeld worden?

De sequences steken knap in mekaar en zitten ook goed in het stereoveld. De noise generator komt ook soms erg mooi tussen evenals de mellotronsample (uiteraard). De melodie staat inderdaad soms iets te sterk in de mix. Er is ook genoeg afwisseling in het spel waardoor verveling niet vlug gaat toeslaan. Ook het gedeelte met de dwarsfluitsample is mooi, maar de fluit is ietsjes te hard gemixed. Alles wat daarna komt ... knap !!!!

Toch zijn er ook een aantal bemerkingen: ondanks er genoeg gebeurd op muzikaal gebied, is het op gebied van geluiden te eentonig. Probeer eens met een filter te spelen op de sequences (of één daarvan). Laat bv een sequence langzaam inkomen (volume optrekken en filter langzaam openen). Zo'n stuk vraagt ook om een aantal evoluerende pads, vind ik. De drums ben ik zelf ook nog niet goed uit. Zo'n stukje vraagt niet echt om erg uitgebreide drums, maar zoals ze nu zijn, vind ik het ook niet echt 100% klinken.

Deze muziek laat me ook denken aan de muziek van een goede vriend van me: Someting Completely Different (http://www.synthmusic.info/). Luister maar eens naar z'n nummers van 1999 tot 2003.

In ieder geval staat deze muziek me echt wel aan :okdan:

Nog één vraagje: die sequences ... met welke synth zijn die gedaan? Poly 800? Waldorf XT? Of een analoog beest ;) ?

:doei:
 
De progressive rock-invloeden zie ik in het gebruik van Mellotron-geluiden en doordat het stuk verschillende delen heeft. Dat stukje mellotron- koor met mellotron-fluit voor de herhaling van een eerder gespeeld thema is wel de duidelijkste verwijzing vond ik zelf.

Die sequencers komen trouwens uit een Virus C, de lead synth uit een Clavia G2, bass synth en wind effecten uit een Andromeda en de drums uit een MachineDrum.

En wat Something Completely Different betreft, Boele Gerkes post net als ik op het Fin-Forum en heeft al een leuke reactie op dit nummer achtergelaten.
 
Origineel geplaatst door Saskija
De progressive rock-invloeden zie ik in het gebruik van Mellotron-geluiden en doordat het stuk verschillende delen heeft. Dat stukje mellotron- koor met mellotron-fluit voor de herhaling van een eerder gespeeld thema is wel de duidelijkste verwijzing vond ik zelf.

Die sequencers komen trouwens uit een Virus C, de lead synth uit een Clavia G2, bass synth en wind effecten uit een Andromeda en de drums uit een MachineDrum.

En wat Something Completely Different betreft, Boele Gerkes post net als ik op het Fin-Forum en heeft al een leuke reactie op dit nummer achtergelaten.

Ha ... je kent Boele :) ... dan zal je z'n muziek zeker weten te appreciëren :okdan: (zeker omdat sommige van jouw instrumenten ook in zijn studio staan) ;)

Wil je ook eens enkele van mijn tracks beoordelen als je zin hebt (niet alle titels staan nog on-line)?


:doei:
 
Back
Top