** Ode aan de Juno-60 **

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Origineel geplaatst door 6 trak
tape in/out zag je bij bijna elke synth van rond die periode... JP-6, JX3, Juno-106, Poly-800, Poly-61, Kawai SX-240 etc etc...

Ja, klopt maar dat was even t.o.v. de Juno-6 die dit niet had.
 
Hoe klinken die Juno's eigenlijk volgens jullie in vergelijking met de rack versies? Ik heb ze nooit naast elkaar kunnen vergelijken. Zijn ze echt identiek?

gr
Arv
 
Het is mij nog steeds niet gelukt om de patches via de tape interface te dumpen naar m'n pc.
Ja het dumpen lukt wel, maar ik kan het niet inladen. Steeds een error. Heb het al met verschillende volumes geprobeerd.
 
Heeft iemand een leuke patch-sheet met daarop een zelfbedachte patch getekend. Ook wel geinig.

Ik ga even zoeken op het net. Shit ik heb best een heel mooie zweverige pad/sweepding gemaakt. Die staat in mijn mem van de juno-60. Jammer dat dit ding geen auto-faders heeft :D .
 
Jaaa! Eindelijk, Astro! Heeft me weer een tijdje geduurt voordat ik weer op 't net kon, kom ik dit tegen. Ge-wel-dig. Er was ook nog een soort chord memory truukje dat je samen met de Hold en Key transpose knop kon uithalen. En wat jammer toch, dat ze dat concept van de LFO-button (ook op de JX-3P!) niet verdiept hebben; gewoon een drukgevoelige knop, stukken beter dan die klote-bender van m'n XP-30 die je bijna kapot moet breken om wat modulatie te krijgen.

Ik heb 'm in 1990 gekocht als m'n allereerste synth.. 500 guldens (en nog afgedongen van 550, kun je nagaan). Stond midden in de winkel. Ik zette 'm aan, patch 74 (of zo) erop, en een geluid als een duikboot. Arpeggiator aan; al helemaal te waus, dat geloof je gewoon niet als je voor die tijd alleen maar een elektronisch RIHA-orgel, een String Ensemble en een C64 gewend was.

En toen was ik heel stom :(... ik heb 'm verkocht voor 400 gulden. Nooit mogen doen, natuurlijk...

Soms wil ik 'm weer terug als ik er hier een zie staan. Maar ik ben heel bang dat ik er dan in teleurgesteld zal zijn, geen 2 aparte osc's, enkele envelope, enkele LFO... non-resonante highpassfilter die niks voorstelt en het geluid alleen maar dunner maakte (niet echt nuttig dunner) en een pulsgolf die je op een heel erg lekkere stand van de PWM slider kon zetten - het resultaat van dat ding alleen met Chorus 1 klonk glashelder. Helaas had je als je 'm uitzette en weer aan dat geluid niet meer.

Daarentegen : Chorus 1! Nog beter voor heerlijke strings : Chorus 2! Allebei en je kreeg een phase-warble iets. En geluiden op tape, ik heb er nog wat. Dat moest van m'n oom even gemaakt worden toendertijd, omdat ik al heel wat patches overschreven heb. Het is me recentelijk gelukt met een hoop detail-sculptuur op de Micromodular ongeveer patch 44 na te maken (Da's een soort accordeon - alleen, als je de envelope wat aanpast en dan de sub osc uitzet klinkt 't precies als de leadsound in "Magnetic Fields pt 2".

En een typische Polysix-patch (omgekeerde filter envelope - sla het geluid aan en de cutoff gaat omhoog, net een soort dikke 'druppels' geluid) - helemaal! Een Tomita-stemmetje (in z'n reinterpretatie van Golligow's Cakewalk) met typische 'kwaak', en die duikbootgeluiden.. mooi mooi mooi.

Hoe klinkt een Jupiter 8 t.o.v. een Juno, eigenlijk? Beter gezegd, waar kan ik zo iets testen? Want de Juno klank heeft al te lang in m'n brein kunnen rijpen om het veel rooskleuriger uit te laten zien als Toen Alles Nog Goed Was.
 
Yoozer, die highpass is ook om de Juno dunner te laten klinken. Dat past zeg maar soms beter in de mix.
Ik zou als ik jou was er gewoon nog eens een keerte eentje kopen. Dat ie niet uitgebreid is maakt niet uit,
de geluiden zijn gewoon heel lekker.
 
Eigenlijk is 't eerste dat er voor 300 vrije, ongebreidelde euro's binnenkomt een iMac als editor voor de Micromod. En nog een toetsenbord (en dan zo groot als een Juno) krijgt wat fronsen van de vriendin.

Daar staat tegenover dat ik er eindelijk eens een effectenbak voor net dat zilveren lijntje reverb of delay achter kan mikken. Misschien gewoon doen, onder een mooie handdoek leggen voor het nageslacht om hetzelfde te ontdekken als papa zo lang geleden deed.

Lastig.. lastig.. lastig.

OT : ik heb trouwens eindelijk ontdekt hoe de MPC alleen maar speelt als je de pad inhoudt ;). De WINDOW-toets verbergt een hoop geheimen.
 
Origineel geplaatst door sander
Het is mij nog steeds niet gelukt om de patches via de tape interface te dumpen naar m'n pc.
Ja het dumpen lukt wel, maar ik kan het niet inladen. Steeds een error. Heb het al met verschillende volumes geprobeerd.
het zou kunnen zijn dat je geluidskaar de waves invert of andere zaken er mee uithaalt... mischien moet je verschillende sample rates proberen ook 22Khz en dergelijke...

Origineel geplaatst door sander
highpass is ook om de Juno dunner te laten klinken.
higpass value 1 is idd de normale stand als je deze vergelijkt met andere synths... de bass boost valt ook onder het highpass omdat het cutoffpunt nog verder naar beneden word gehaald en er tevens resonance op zit waardoor juist de lage tonen worden versterkt... pcies het omgekeerde van een lowpass filter dus...
 
Tis mij ook nooit gelukt om patches te loaden van allees geprobeerd: minidisc, tapedeck, computer, sampler data recorder maat het mocht niet baten =(
Maar toch wel spijt dat ik hem weggedaan heb...
hier nog wat tricks voor de Juno wat ik op vintagesynth.com zag staan

Cool Tips:
The Juno-60 can have 76 patches. By pressing down nr 5 and 1 or 2, at the same time, you get access to patch 57 to 76. Submitted by "Info".

To access patches 80 to 98, (dead-patch) plug a cord into the PATCH SHIFT connector. Now you can access the test-programs 80-98: Keep 5 down and press 3 for bank 8, 5 and press 4 for bank 9. Submitted by Tim Saxon

Fire the Juno up with the KEYTRANSPOSE button pressed and the arpeggio mode-switch up to enter MONO-MODE. All 6 voices will be assigned to the last key pressed.
 
Origineel geplaatst door Baseman
Tis mij ook nooit gelukt om patches te loaden van allees geprobeerd: minidisc, tapedeck, computer, sampler data recorder maat het mocht niet baten =(
Maar toch wel spijt dat ik hem weggedaan heb...
hier nog wat tricks voor de Juno wat ik op vintagesynth.com zag staan

Cool Tips:
The Juno-60 can have 76 patches. By pressing down nr 5 and 1 or 2, at the same time, you get access to patch 57 to 76. Submitted by "Info".
klopt... dit is eigenlijk het geheugen van de tape buffer... weet alleen niet of ie dit ook bewaard nadat je de juno hebt uit gezet... waarschijnlijk is het wel weg als je de tape save hebt gebruikt...

nog een ander 'truckje' (min of meer)... de octave switch kan nog een octaaf hoger worden geswitched door tussen 'normal' en 'up' te gaan zitten (het bit pricipe dus: 0 = low, 1 = normal, 2= up, 3 = up x2)... dit is tevens op te slaan in de preset...
vooral loik om de sub osc wat naar boven te halen...
 
hee 6trak, die octave kende ik volgens mij nog niet. Lachen man. Mnisschien nog eens handig.

En ienand zij wat in dit opic over een akoord hold funktie. Details graag.

Bedoel je soms:

druk akkoord, druk dan op hold en dmv de key transpose funktie in te houden en dan op toetsen te drukken
dat je met dat akkoord speelt of bedoel je iets beters?
 
Origineel geplaatst door Yoozer
Soms wil ik 'm weer terug als ik er hier een zie staan. Maar ik ben heel bang dat ik er dan in teleurgesteld zal zijn


Ik heb genoeg herriemakers in m'n studio maar m'n juno 60 gaat echt de deur niet uit.
Zo'n bassound maak je niet zomaar even na met je andere synhts. Bovendien ben je op een andere (lees uitgebreide) synth 20 minuten bezig om een goeie bassound tebouwen; met de Juno 60 heb je er drie in diezelfde 20 minuten.
Ik wil alleen nog'ns zo'n kentonkidje scoren. Ik gebruik hem nu te weinig omdat ik geen zin heb om live in te spelen en op te nemen.

Al eens geprobeerd om die bassound ook nog'ns te oversturen!? Lekkerrrrrr.....





gr. Tom
 
Origineel geplaatst door sander
hee 6trak, die octave kende ik volgens mij nog niet. Lachen man. Mnisschien nog eens handig.

En ienand zij wat in dit opic over een akoord hold funktie. Details graag.

Bedoel je soms:

druk akkoord, druk dan op hold en dmv de key transpose funktie in te houden en dan op toetsen te drukken
dat je met dat akkoord speelt of bedoel je iets beters?
een soort van chordmem dus...? sounds highly interestink indeed...
of is het soms zoals bij de JX-3... met de keytranspose ingedrukt een andere toets aanslaan zodat seq word ge-keyadd...
 
Laatst gewijzigd:
sorry baseman ligt het nou aan mij of worden mijn posts hier genegeerd? jouw coole tips zijn al een keer eerder in deze thread gepost.

Origineel geplaatst door Baseman
Tis mij ook nooit gelukt om patches te loaden van allees geprobeerd: minidisc, tapedeck, computer, sampler data recorder maat het mocht niet baten =(
Maar toch wel spijt dat ik hem weggedaan heb...
hier nog wat tricks voor de Juno wat ik op vintagesynth.com zag staan

Cool Tips:
The Juno-60 can have 76 patches. By pressing down nr 5 and 1 or 2, at the same time, you get access to patch 57 to 76. Submitted by "Info".

To access patches 80 to 98, (dead-patch) plug a cord into the PATCH SHIFT connector. Now you can access the test-programs 80-98: Keep 5 down and press 3 for bank 8, 5 and press 4 for bank 9. Submitted by Tim Saxon

Fire the Juno up with the KEYTRANSPOSE button pressed and the arpeggio mode-switch up to enter MONO-MODE. All 6 voices will be assigned to the last key pressed.
 
het lijkt erop dat iedere 'boerenlul' tegenwoordig een softsynth kan maken... hele lijsten hierzo met softsynths, en allemaal weer anders dan de 'grote' jongens zoals de pro-53... is er een of andere geheime engine ofzo waarmee je in een handomdraai een juno-1 maakt, wat variabelen wijzigt en je hebt een juno-60?

ik weet nog dat ik maanden (verspreid over de jaren notabene) bezig was om een acceptabele soft-versie van een tb-303 te maken...

maar goed dit is wel offtopc ja.
 
Origineel geplaatst door jes303
...is er een of andere geheime engine ofzo waarmee je in een handomdraai een juno-1 maakt, wat variabelen wijzigt en je hebt een juno-60?...

http://www.synthedit.com ;)
 
aha ik zag dat smackos ook al iets daarmee gemaakt had. nu snap ik em.
maar is dit serieus of klinkt het gewoon wel aardig maar is de kwaliteit (en authenticiteit mbt de orginelen) niet te vergelijken met een pro-53, cs-80v??
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top