Solina String Ensemble verschillende uitvoeringen

TheSoulguru

Ingeburgerd
Lid sinds
17 juli 2002
Berichten
80
beste synthforum lezers
beste Solina-stringensemble fans!

Als nieuw en trots eigenaar van een Solina Stringensemble versie 1, denk ik dat er wat te weinig informatie is omtrent zijn verschillende uitvoeringen en klankverschillen. Voor mijzelf en nieuwe kopers.

Mijn Solina klinkt prachtig, maar anders dans ik verwachtte. (lees verder hierover)

De verschillende uitvoeringen die ik waargenomen heb op het internet zijn:

1/Zonder leds, Solina logo, mono, chorus effect vast, grijs frontpaneel (=versie 1)

2/Zonder leds, Solina logo, mono, chorus on/off, grijs frontpaneel
PHOTO V1, Chorus ON/OFF

3/Zonder leds, Solina logo, Stereo, chorus on/off, grijs frontpaneel

4/Met ledjes, het 'Eminent' logo, Stereo, chorus effect on/off, zwart frongpaneel (=versie 2)
PHOTO versie 2

5/ARP Stringsyntheziser

6/ARP Solina PHOTO Audio sample


ander interessante Solina thread beweert iemand dat de Versie 1 rauwer is, en iemand anders dat de ARP uitvoering 'tweederangs' producten zijn. (of begreep ik het verkeerd?)

Zijn er mensen die verschillende klank karachters kunnen vermelden of misschien audio samples eventueel posten. Namelijk de viola/violin afzonderlijk en tesamen in hoge, lage en midden registers, zowel mono als akkoorden.

Mijn String Ensemble is de nr 2 uit bovenstaand lijst, en hij klinkt iets dikker dan dat ik verwachtte.
Klinkt zeker ok, maar ik zoek ook dat 'dunnere' Solina, die naar mijn gevoel, ook iets 'hoger' klinkt, (maar neem dat laatste met een korreltje zout omdat ik dat niet getest heb) , en vraag mij ook af welke die is. Enig idee?

Ik ben niet zeker wat zijn productiejaar is (van mijn solina). Valt dit te ontcijferen uit het serienummer? (165725). Dan is het mogelijks uit 1972.

Enige kandidaten die mijn lijstje willen vervolledigen, verbeteren, verschillende klankkarachters bij verschillende uitvoeringen kan vermelden?.

bijvraag:
Waar voor dienen de uitgangen 'ac trigger out' en 'DC gate out' ?

Veel dank!!!
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb trachten een meer overzichtelijke lijst samen te stellen: :eureka:

-versie 1 (Zonder leds, Solina logo, mono, chorus effect vast, grijs frontpaneel, full polyfonie)

-versie 1 uitvoering 2 (met Chorus On/Off switch)

-versie 1 uitvoering 3 (met Chorus On/Off switch en STEREO)

-versie 2 (Met ledjes, het 'Eminent' logo, Stereo, chorus effect on/off, zwart frontpaneel

-ARP Stringsyntheziser (1975)

-ARP Solina (16 polyfonie)


productie jaar algemeen: 1974 (?) - 1981 (source: Vintagesynth.com )
productie jaar Stringsyntheziser: 1975
Start productie ARP Solina??

Nu wat vraagjes :

1/ Hoe werd de geluidskwaliteit gedurende de jaren heen geevolueerd van de String-Ensemble? Werd het 'cleaner'? gesofistikeerder? Zachter? Dunner? Synthetischer? Rauwer? Organischer? Of identiek? etc

2/ Kan het productiejaar van de Solina worden ontcijferd uit het serienummer? Dit heb ik ergens vaag gelezen maar weet niet meer waar. Het serienummer van mijn Solina is 165725. Nu ik dacht misschien zou hij uit 1972 zijn, maar volgens vintagesynth.com werd hij pas geproduceerd in 74, maar misschien bedoelen ze toch de ARP versie)

Dank bij voorbaat.
:mexico:
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb ooit beide types met elkaar vergeleken en mijn conclusie was dat de mono types mooier en warmer klinken tov de stereo uitvoering ALS MONO aangesloten. In stereo komt het geluid weer heel erg dicht in de buurt van het oude type. Per individuele klank (Viola/Violin met name) zijn er ook grote verschillen te horen.

Mijn conclusie was dat de oudjes misschien warmer en voller klinken, maar 2 keer zo zwaar zijn en lastiger te midificeren/repareren dan het allerlaatste type 3. PS mijn Solina MIDI kit is niet meer leverbaar. Er zijn 10 stuks gemaakt en 9 zijn reeds verkocht (3x raden waar nummer 10 is gebleven! :-)

Als je op zoek gaat/bent naar een Solina Strings en 'mono' geen bezwaar vindt, is het oude type qua geluid een betere keuze naar mijn mening.

Groet,
Maurits

Online Manual Solina MIDI kit
 
Wat bedoelen jullie eigenlijk met "mono". Ik heb een oude versie zonder leds, maar ik heb wel 2 outs (eigenlijk 3, want 'k heb ook een gebalanceerde XLR-out)... :confused:
 
MONO=mono STEREO=stereo :-)

Even zonder gekheid, jouw twee uitgangen (XLR is er vast later door iemand ingebouwd) zijn enkel MONO Hi +4dB en MONO Low -20db outputs. Het laatste type3 (met LED) heeft een heuse STEREO uitgang, zowel Hi als Low...

HTH
 
Origineel geplaatst door Maurits
MONO=mono STEREO=stereo :-)

Even zonder gekheid, jouw twee uitgangen (XLR is er vast later door iemand ingebouwd) zijn enkel MONO Hi +4dB en MONO Low -20db outputs. Het laatste type3 (met LED) heeft een heuse STEREO uitgang, zowel Hi als Low...

HTH

ja dat dacht ik al 8)

Die XLR is er inderdaad later ingebouwd.

Bedankt voor de info :okdan:
 
Ja, maar is ook door een celebrity gebruikt hé? ;)

Ik ben een trotse eigenaar van de allereerste versie, met nog de originele sticker op de achterkant. Ik wilde perse de oudste hebben (met mono) omdat Oldfield hem namelijk gebruikte in 1975 (was één van zijn eerste synthesizers). (het valt mij op dat bij het plaatje van Oldfield's synthesizer een knopje van de VOLUME mist).
 

Attachments

  • port_yu.jpg
    port_yu.jpg
    71,6 KB · Bekeken: 95
Wacht eens even: ik heb datzelfde plaatje in een boekje van een 4 LP album en ik zie daarop dat er geen modulation knop opzit. :confused:
 
Dan nu een vraagje: welke versie is de hieronder afgebeelde solina? Er zit een lichte "schijn" op de knoppen, waardoor ik de indruk krijg dat het leds zijn, maar omdat ze niet in het midden staan twijfel ik toch wel erg.
 

Attachments

  • solinasynthesizer.jpg
    solinasynthesizer.jpg
    31,7 KB · Bekeken: 88
Volgens mij is dat gewoon de reflectie van het licht van de flitser.
 
Origineel geplaatst door Orabidoo
Volgens mij is dat gewoon de reflectie van het licht van de flitser.

Ja da's wat ik ook dacht. Om dan maar de volledige foto te geven 8) :
 

Attachments

  • air - studio.jpg
    air - studio.jpg
    80,2 KB · Bekeken: 91
GOH... das Air! :D Cool!! Heb je nog meer foto's van die set? Ben wel benieuwd naar hun studio.

Maar ik denk nog steeds dat het reflectie van een flitser is. Volgens mij is het gewoon een versie1
 
dat is reflectie van de foto flits en zeker geen leds - de positie verschilt van knop tot knop. bovendien denk ik niet dat de schuiven ook LED's aan boord hebben :)
 
Origineel geplaatst door Orabidoo
GOH... das Air! :D Cool!! Heb je nog meer foto's van die set? Ben wel benieuwd naar hun studio.

Ik zit al ongeveer 4 jaar het net rond te surfen op zoek naar foto's van de studio van AIR en dit is de enige die ik ooit gevonden heb :) (de foto komt uit hun "10000 hz legend- periode"). Op de DVD eating, talking, ... is wel de studio te zien waar ze moon safari hebben opgenomen (dus met al hun spullen in). Maar ik kan spijtig genoeg geen snapshot nemen van die passage (moet ergens wel een programma'tje voor zijn). Ik ken de apparatuur wel uit m'n hoofd als dat je interesseert ;) .

Het enige waar ik echt NIETS over gevonden heb is de vocoders die ze gebruiken. Ze geven wel in een interview toe dat ze er meerdere hadden voor moon safari (een vijftal). Ik weet wel zeker dat er een VP-330 in meerdere nummers voorkomt.
 

Attachments

  • airsynth.jpg
    airsynth.jpg
    9 KB · Bekeken: 86
Ja, ik weet hun instrumentenlijst wel. Ik heb een Moon Safari cd waar ze worden opgenoemd. En ik denk ook dat ze de VP330 hebben gebruikt, maar misschien ook de Korg VC-10? (oh wacht, dat moet jij eigenlijk kunnen horen) :)
 
Laatst gewijzigd:
Nu we toch bezig zijn: gelijk even Mike Oldfield's studio in Hergest Ridge, Wales, 1975. The Beacon, zijn huis en opnamestudio. :D
 

Attachments

  • ommadawninstruments.jpg
    ommadawninstruments.jpg
    113,4 KB · Bekeken: 93
Origineel geplaatst door Orabidoo
Nu we toch bezig zijn: gelijk even Mike Oldfield's studio in Hergest Ridge, Wales, 1975. The Beacon, zijn huis en opnamestudio. :D

Veel opname-apparatuur zie ik toch niet :D

Prachtige vleugel trouwens die Bösendorfer. 8~
 
Origineel geplaatst door Synthesizer11
Veel opname-apparatuur zie ik toch niet :D

Prachtige vleugel trouwens die Bösendorfer. 8~

Kijk eens boven bij dat raam. :D Je ziet het niet goed maar daar staat een mixing desk etc etc.

En die Bösendorfer is inderdaad prachtig! Hij heeft ook een zooi Steinway's gehad.
 
Re: Solina String Ensemble verschillende uitvoeringen

Origineel geplaatst door TheSoulguru


[knip]

bijvraag:
Waar voor dienen de uitgangen 'ac trigger out' en 'DC gate out' ?

Veel dank!!!

Hoi TheSoulguru.

Ik heb geen antwoorden op je Solina-vragen (hoewel ik er in de 80-ger jaren wel eentje heb gehad.

Ik wil antwoorden op je 'bijvraag'. Daar heb je volgens mij nog geen antwoord op gehad. Mike O. overrulde
je oorspronkelijk vraag volgens mij....:-)

Ik speelde in begin 80-jaren op een Moog Prodigy (geen Midi, geen sequencer aansluiting).
Een goed jaartje nadat de Prodigy uit was gekomen, kwam er een 'bouwpakketje' voor op de markt,
waarmee je de Moog voorzag van aansluitingen voor een sequencer.
(Als je een beetje handig was met boormachine en soldeerbout dan kon je dat zélf.)
Deze aanpassing gaf de Prodigy 4 jackaansluitingen;
- AC trigger in en uit
- DC trigger in en out.
Deze aansluitingen gaven aan een sequencer (ik weet de naam van de mijne niet meer) de toonhoogte en
de lengte van de toon door aan de squencer via AC- en DC-uit.
Als de sequencer op afspelen werd gezet dan kwam de info via de AC- en DC-in de Prodigy binnen.
That's all.

Dus..... jouw aansluitingen hebben volgens mij daarmee te maken.
(Wel vreemd dat je er niet 4 hebt...overigens.)

Jos
 
Hoi, bedankt allemaal voor je antwoorden, ik zal vanavond terugschrijven want ik zit nu wat schrap met tijd!!
Ik heb zelf een korte opname gemaakt van mijn solina en zal proberen posten, dan zullen jullie wel zien wat ik bedoel.

Gegroet!!
 
Back
Top