Plaatsing microfoon

Javascript

Amsterdam West
Lid sinds
13 mei 2003
Berichten
520
Locatie
Amsterdam
mic.JPG


Hoi medemuziekliefhebbers,

Ik heb gister dus eindelijk een condens mic en een pre amp gehaald.
Bovenstaande heb ik het zo geplaatst, alleen wanneer ik iets opneem, hoor ikeen soort galm...wat soms irritant is...weten jullie mischien een effecientere manier van de plaatsing van mijn spulletjes??? ik heb helaas geen zangcabine ofzo..de pc maakt ook best wel lawaai dus dat hoor je ook....iemand mischien wat tips hoe ik alles het beste kan plaatsen??
dit is trouwens m'n logeerkamer...
Owja plafond is 3m hoog
 
Laatst gewijzigd:
Met die kabel en Mic op de gang of een andere kamer gaan staan?

Of anders met een zwaar gordijn (of zo) een soort hokje maken?
En als je nog stof over hebt ook de muren bedekken zodat je minder last hebt van reflecties.

Misschien werkt een iglotentje ook anders. :)
 
gordijn zou wel een goedkope optie zijn idd....zou dat wel helpen?
 
idd, dikke hoop lakens tegen de muur hangen of over andere "rechte" dinge. Heb zelf half jaartje geleden ook een keer zang opgenomen, dit heb ik wel in een andere kamer gedaan, dus de hele zooi kabels over de gang naar de andere kamer... Maar ik denk dat dit niet een optie is, dus ik zou zo aan de hand van je tekening zeggen:
probeer de Pc op de plaats van mix te zetten (dus om het hoekje) en de microfoon rechts tegen de muur (niet in een hoek, dus tussen de deur en de bank in)... dan heb je in ieder geval al minder last van die PC en als ie nog hoorbaar is op die plaats dan zet je er iets omheen (een tafelblad of iets dergelijks waar je weer een gordijn, flinke handdoek of iets dergelijks overheen hangt) .... aan de muyur waar de microfoon komt te staan zou ik ook iets ophangen... ik heb dat zelf bij mij destijds gedaan door beddelakens op te hangen tegen de muur/aan het plafond met punaises ... Zorg hierbij dat je de lakens niet recht ophangt, maar gegolft/gekreukt, zodat je per 2m muur, 2 lakens van 2m breed nodig hebt...

Weet niet of dit alles oplost, maar helpen zal het zeker. Verder kijken of je een feedback-killer op de mix hebt?
Ik heb zelf de AKG 3000B en daar zit een knopje op die alles on der -10dB niet opneemt, dat is wel prettig. verder een Shark van berhinger als pre-amp, maar ook meteen als noisegate ... Dus die combinatie filtert bij mij al een hoop achtegrond-ruis weg...

Succes ermee :)

PS: leuke avatar ;) hebbie er nog meer? :P
 
Een (goeie) gesloten koptelefoon is ook wel handig. Dan heb je minder last van 'bleeding'. Dus dat je de muziek via de microfoon weer terug krijgt.
 
Origineel geplaatst door BigDplayboy
Ik heb zelf de AKG 3000B en daar zit een knopje op die alles on der -10dB niet opneemt,

De -10 dB knop op de C3000B is een pad knop, en die zorgt er
gewoon voor dat het opgenomen signaal 10 dB zwakker naar de
preamp gestuurd wordt... wat jij beschrijft is en noise-gate :)

Wat betreft microfoon plaatsing: ga eens wat meer in het midden
van je kamer staan... wat nu gebeurt is dat de achterste twee
'lobs' van de cardoid de reflectie van de muur heel hard opnemen.

Maar het belangrijkste is toch de uiteindelijke reflecties van de muur
achter je: Als je de microfoon te dicht bij de muur voor je plaatst,
worden de reflecties heel hard en volledig van die muur naar de muur
achter je geketst, en dat creeert de echo.
Dus: Plaats je microfoon meer in het midden van je kamer, met je
rug naar een hoek. Damp zoveel mogelijk van je kamer met dikke
lakens en dekens...

Als je over de mix van je monitors opneemt, zal dat ook aan de echo
bijdragen.
Gebruik een gesloten headphone! (Behalve als je weet hoe je een
microfoon tussen uit-fase speakers kan zetten, en dan heb je ook
een kamer nodig met heel weinig tot geen echo).

Mvg.

CoolRunning
 
het is wel gelukt idd, ik heb m'n pc helemaal naar de andere kant verplaatst...hij maakte erg veel lawaai...en dat was erg hoorbaar in de mic.
Ik verbaasde me echt heel erg hoe gevoelig een condens mic is...ongelovelijk zuiver en je kan bijna een mier horen lopen...
rn de plaatsing van de mic heb ik in het midden gezet dankzij coolrunnings...klinkt veel beter..
thx allemaal

het is wel gelukt, niet ideaal, maar wel te doen :)
 
Back
Top