S/PDIF Coax of beter toch Analoog?

ano260124

Gedeactiveerd account
Lid sinds
11 oktober 2002
Berichten
2.136
Tja... kom je thuis met je gloednieuwe E-mu Command Station en FireWire Audiophile... drivers installeren, Audiophile aan de PC. Werkt als een trein!

Command Station via S/PDIF aan de Audiophile... piep kraaak screeeech... oh ja... dat zal de clock zijn. Dus op naar het controle panel van de Audiophile, clock op extern. Zo, dat klinkt een heel stuk aangenamer.

Maar wat nu? 44.1 KHz... humm... beetje jammer als de Audiophile ook 48 en zelfs 96 aan kan. Echter wordt die setting geblocked als de clock op extern staat (logisch). Op de E-mu kan ik niets vinden m.b.t. het hoger zetten van de clock.

Wat is nu beter? Toch op 44.1 blijven werken, dus ook met de software? Of de Command Station via de analoge inputs van de Audiophile aansluiten en dan op hogere kwaliteit kunnen werken?
 
Tja, als je E-mu met een klok van 16/44,1 werkt, zal ie dat ook doen als je analoog aansluit. De vraag is dan welke D/A omvormer beter klinkt, die van de E-mu of die van de Audiophile. Dat kan niemand voor je beslissen, moet je gewoon proberen door te luisteren. Wel denk ik dat je toch voor digitaal moet gaan, omdat je dan het minst ruis e.d. binnenhaalt.

Je moet niet vergeten dat bijna alles wat tot ons komt via radio, tv, cd's, etc. nog 16/44,1 is. Zoek maar eens hier op de forums, discussies zat of je het verschil hoort met hogere frequenties. Het lijkt dat 24/96 zo'n beetje de standaard is op dit moment, toch werken nog heel veel forummers op 16/44,1 hoor!
 
plus indien analoog= eerst DA emu en dan nog eens AD kaartje is 2x kans op ongevraagde ruis
digitaal= is ruis nihil
 
Laat ik de vraag eens anders stellen. Wat zouden jullie doen?

1) Digitaal de PC in met als consequentie dat ik dus ook mijn softsynths op 44.1 moet laten werken.

2) Analoog de PC in en dan de 48 en 96 kwaliteit kunnen benutten.

Is bij de 2e optie het kwaliteitsverlies te verwaarlozen? Of weet iemand een manier om het wel via de S/PDIF te laten werken?
 
Ik zou ook zeggen 24 bit spdif op gewoon 44.1.

En wie weet kun je daarnaast ook nog extra outputs van die EMU in de audiophile jassen. En daar apart sporen mee te kunnen mixen. (bijv losse kick en snare) Anders moet je weer meerdere sporen opnemen en dat weer mixen.
 
Dat is inderdaad een voordeel. Ik heb dan twee extra mono of dus een stereo ingang over.

Daarnaast kwam ik iets anders vaags tegen bij de analoge input van de Audiophile. Een storing. En wel alleen wanneer ik het instellingenvenster op heb staan (?) én de E-mu aan de inputs heb hangen. Het zou kunnen dat er iets in de rondte gaat via de USB aansluiting (E-mu files gaan over en weer via USB) en de audio (?). Vreemde is als ik het instellingenvenster van de Adiophile sluit, dan is het weg. Hoewel de lijn dan niet helemaal clear is.

PS: ik luister via hoofdtelefoon rechtstreeks op de FireWire Audiophile.
 
Origineel geplaatst door Errol
16bit??

probeer het eens met 24 bit.

succes

Volgens mij kan ik het aantal bits niet instellen. Voor zover ik nu kan beoordelen draait de FW AF standaard op 24 bits.

Het volgende vond ik op de website van M-Audio:

Why do I have intermittent clicks in my audio when the Firewire 410 has a digital signal cable connected to the coaxial or optical input?

M-Audio is currently investigating a reported issue of a possible incompatibility with the Firewire 410 receiving incoming digital clock signal from an external digital audio device while running the internal audio on internal sync clock instead of using the external clock source.


Lijkt op het probleem wat ik heb. Bij de workarounds staat dat je (voorlopig) de clock op extern moet zetten. Wat ik hieruit opmaak is dat het dus een bug is en dat de clock intern houden wel mogelijk moet zijn/worden.

Weer typisch gevalletje van "release maar, voor de bugs kunnen ze later een patch downloaden".
 
Omdat er meerdere zaken m.b.t. de M-Audio Firwire kaart zijn, heb ik even een speciale thread hierover geopend.

Zie HIER!
 
Back
Top