De spiegel van ....... de platenlabels

fuse

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
7 juli 2001
Berichten
18.831
Van de week.
Een interessant artikel in de Interface. (ja die zijn er ook nog wel)
Een zijdelingse opmerking van een studioeigenaar.

'Platenlabels hebben het aanzichzelf te danken dat de verkopen gedaald zijn. Ze hebben niets in talent geinvesteerd en eindeloos compilaties en 'best of' versies gereleased.'

Vond ik op zich een botte uitspraak. Jammer maar helaas. En wellicht ook de reden dat een aantal mensen hier hun eigen labeltje zijn begonnen. En eigenlijk de laatste hoop zijn van jonge en getalenteerde mensen. Alleen moeten die ook tegen de stroom opzwemmen van de grotere labels die wel vele duizenden euro's over hebben voor airplay.

Misschien een voorbeeldje maar sinds 'the gathering' in de stallen van een best wel commercieel label neergestreken zijn heb ik ze al op de radio en op TV gezien buiten hun muziek om. Op zich begrijpelijk, maar het toont de 'macht' aan van die commerciele knakkers.

En ik geloof ook wel dat het nooit makkelijk geweest is om aan de bak te komen, ook vroeger niet. Maar ik vraag me af of ze zichzelf nog wel herkennen als ze in die metaforische spiegel kijken.
 
Ik dacht dat The gathering een eigen label hadden opgericht? DIe zijn juist label af, en hun laatste CD is eigen beheer. Verkoopt wel goed overigens.
 
He, dit doet me trouwens denken aan de repliek die een deelnemer aan World Idols onlangs gaf na zijn act. Ik herinner me niet de exacte woorden maar het kwam erop neer dat de muziekindustrie oogst wat ze zelf heeft gezaaid. Oftewel: alleen Britney Spears, of Britney Spears of Britney Spears en alikes maken nog kans in 'hun' industrie.

Was overigens een Belg - En ik die dacht dat enkel Hollanders een groot ba**es hadden ;)

En ook nog dit. Tijdens de jurering werd door datzelfde jurylid een wel heel ongepaste opmerking gemaakt over het uiterlijk van een andere kandidaat (NB: die later de winnaar bleek te zijn). Kijk, dit is nu precies wat ik ook hierover denk. De 'grote muziekguru's' zijn eigenlijk meer bezig met uiterlijke zaken (mooi snoetje zal wel goed verkopen,...) en de muziek komt pas op de 2de plaats. Tegelijk demonstreerde dat jurylid de arrogantie waarmee deze industrie zichzelf ontmaskerd. Blijkbaar zijn het dan toch 'haaien'. (lees: kl$$tzakken)

Het moet blijkbaar van kleine labels komen die nog het lef en de moed hebben om echt talent toch een kans te geven. Alle hoop is dus nog niet verloren :biertje:
 
Re: De spiegel van ....... de platenlabels

Origineel geplaatst door fuse
Van de week.
Een interessant artikel in de Interface. (ja die zijn er ook nog wel)
Een zijdelingse opmerking van een studioeigenaar.

'Platenlabels hebben het aanzichzelf te danken dat de verkopen gedaald zijn. Ze hebben niets in talent geinvesteerd en eindeloos compilaties en 'best of' versies gereleased.'

Vond ik op zich een botte uitspraak. Jammer maar helaas. En wellicht ook de reden dat een aantal mensen hier hun eigen labeltje zijn begonnen. En eigenlijk de laatste hoop zijn van jonge en getalenteerde mensen. Alleen moeten die ook tegen de stroom opzwemmen van de grotere labels die wel vele duizenden euro's over hebben voor airplay.

Misschien een voorbeeldje maar sinds 'the gathering' in de stallen van een best wel commercieel label neergestreken zijn heb ik ze al op de radio en op TV gezien buiten hun muziek om. Op zich begrijpelijk, maar het toont de 'macht' aan van die commerciele knakkers.

En ik geloof ook wel dat het nooit makkelijk geweest is om aan de bak te komen, ook vroeger niet. Maar ik vraag me af of ze zichzelf nog wel herkennen als ze in die metaforische spiegel kijken.

ik denk dat dit wel klopt. Ik las vanmorgen een recentie van Noorderslag (in het hoogstaande blad sp!ts, dat wel) dat er afgelopen jaar eigenlijk niets nieuws bij was gekomen. De enigen die een beetje zijn doorgebroken zijn spinoffs van Idols....
Alleen dat verhaal over airplay klopt niet helemaal. Step Right Up van Jamai was de best verkochte plaat van 2003 , maar had vrij weinig airplay. Ook Fransie Bauers met Heb je even voor mij kwam op één zonder veel airplay. De publiciteit rond de artiest lijkt nog belangrijker te zijn dan airplay.
 
Origineel geplaatst door Hover
He, dit doet me trouwens denken aan de repliek die een deelnemer aan World Idols onlangs gaf na zijn act. Ik herinner me niet de exacte woorden maar het kwam erop neer dat de muziekindustrie oogst wat ze zelf heeft gezaaid. Oftewel: alleen Britney Spears, of Britney Spears of Britney Spears en alikes maken nog kans in 'hun' industrie.

Was overigens een Belg - En ik die dacht dat enkel Hollanders een groot ba**es hadden ;)

En ook nog dit. Tijdens de jurering werd door datzelfde jurylid een wel heel ongepaste opmerking gemaakt over het uiterlijk van een andere kandidaat (NB: die later de winnaar bleek te zijn). Kijk, dit is nu precies wat ik ook hierover denk. De 'grote muziekguru's' zijn eigenlijk meer bezig met uiterlijke zaken (mooi snoetje zal wel goed verkopen,...) en de muziek komt pas op de 2de plaats. Tegelijk demonstreerde dat jurylid de arrogantie waarmee deze industrie zichzelf ontmaskerd. Blijkbaar zijn het dan toch 'haaien'. (lees: kl$$tzakken)

Het moet blijkbaar van kleine labels komen die nog het lef en de moed hebben om echt talent toch een kans te geven. Alle hoop is dus nog niet verloren :biertje:

Die belg die dat verkondigde, dat was "onze peter".
Volgens mij en toch een resem anderen niet meteen de eerste keus qua mens die je stuurt om je land te verdedigen :r
Maar... hij had wel groot gelijk met wat hij verkondigde, sloeg de nagel op de kop, en gaf die vuile amerikaanse brit een
"middeleeuws pak slaag" :D :D :D:duivels:

maar goed, smaken verschillen en sommige mensen vinden dat een toffe peer (ahum)

Wat de evolutie betreft in de commerciele muziek van 2003... het was niet zo vet eigenlijk.
hier en daar een paar zeldzame uitschieters... (voor mezelf denk ik aan Benny benassi) en
de klassiekers (tiesto) maar voor de rest... ik ben zelfs heel fel naar muziek uit de jaren 70-80
beginnen luisteren. dat zegt al genoeg :D (het is ook goei muziek natuurlijk)

en ooh ja, Daan vond ik ook nie slecht :D

maar goed. hopelijk brengt 2004 meer nieuws en opmerkelijks ;)

greetz

cloudy
 
daarom vind ik dit ook zo netjes.....

www.ramp-records.nl

VET 2004
Ramp Records gaat in 2004 de prijzen van zijn albums sterk verlagen. Een album zal (lees vorig bericht) zo rond de 9,00 a 10,00 Euro in de winkels komen te liggen. Bij onze bestelservice www.rampgear.nl kosten de albums per 1 januari 10,00 Euro (inclusief BTW en verzendkosten) Tijdens O.P. concerten kosten de albums al een maand lang slechts 7,00 Euro. Deze actie geldt voor zowel de oude albums als toekomstige nieuwe albumreleases. De prijs voor de binnenkort uitkomende O.P. DVD '15 Jaar O.P.' is nog niet bekend, omdat Ramp nog niet weet wat de perskosten voor een DVD zijn. Zeker is dat ook deze zo aantrekkelijk mogelijk geprijsd wordt.

Ramp vermoedt, dat zonder deze prijsverlaging er in de toekomst wellicht vrijwel geen cd's meer zullen worden gekocht. En dit geldt vooral voor underground labels. De artiesten op Ramp Records maken muziek in de eerste instantie voor hun plezier en om gehoord te worden. En daardoor vinden zij het aller belangrijkste dat zij hun kunsten op het podium kunnen verkondigen. Hopelijk leidt deze actie tot meer cd verkopen meer kopieren en meer downloaden, waardoor fans meer zin krijgen in een concert. By the way, Ramp heeft nooit bezwaar gemaakt tegen het kopieren en downloaden van muziek. Op de eerste (rode) demo tape van de Osdorp Posse stond al de tekst 'Kopieren mag, Misbruik wordt zwaar gestraft!'.
 
Back
Top