mod wheel nordlead 1 kaput

Misschien is er gewoon een veertje los (of uitgerokken) en hoef je dat enkel te vervangen? Zou kunnen.

Wat bedoel je precies met 'raar'? Werkt het helemaal niet meer of heb je slechts af en toe problemen met het modulation wheel?

Ben je zeker dat ie stuk is? Misschien heb je gewoon een specifieke parameter aan het modulation wheel toegewezen en levert het 'weird stuff' op? Zou ook kunnen natuurlijk. (kan je makkelijk nagaan door ff een factory reset te doen en kijken of het modulation wheel dan wel 'normaal werkt' - uiteraard wel eerst backuppen dan)
 
Re: mod wheel nordlead 1 kaput

Origineel geplaatst door radiance
Het mod-wheel van m'n Nordlead 1 begint een beetje raar te doen en is aan vervanging toe.
Ik heb de Nordlead opengeschroefd en het zag er niet al te ingewikkeld uit.
Heeft er hier iemand ervaring met het vervangen van het mod-wheel van de Nordlead?
Is het een speciale potmeter en waar kan ik zoiets bestellen?

Het ModWheel is inderdaad niet erg moeilijk te vervangen. Ik mak nu even niet mijn NL2 open om te kijken, maar ik geloof dat de aansluiting op het moederboard gewoon een stekker is. Over het algemeen zijn het normale potmeters, indien er een speciale bevestiging voor het aluminium schijfje nodig is, dan is die altijd bij Clavia te bestellen en binnen drie dagen binnen. PitchSticks en Wheels zijn voldoende in voorraad.

ModulatieWheel heeft overigens geen veertjes...

Wout
 
Re: Re: mod wheel nordlead 1 kaput

Re: Re: mod wheel nordlead 1 kaput

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Het ModWheel is inderdaad niet erg moeilijk te vervangen. Ik maak nu even niet mijn NL2 open om te kijken, maar ik geloof dat de aansluiting op het moederboard gewoon een stekker is. Over het algemeen zijn het normale potmeters, indien er een speciale bevestiging voor het aluminium schijfje nodig is, dan is die altijd bij Clavia te bestellen en binnen drie dagen binnen. PitchSticks en Wheels zijn voldoende in voorraad.

ModulatieWheel heeft overigens geen veertjes...
Controleer in ieder geval dde aansluitingen.

Wout
 
Origineel geplaatst door Hover
Wat bedoel je precies met 'raar'? Werkt het helemaal niet meer of heb je slechts af en toe problemen met het modulation wheel?


Met raar bedoel ik dat het mod-wheel soms spontaan cc data genereerd.
Dit komt waarschijnlijk omdat er speling in het wiel is ontstaan.
De speling zit eigenlijk in de potmeter zelf. Het staafje van de pot kun je heen en weer bewegen.
Het wiel zit bevesticht aan de potmeter. Door de speling in de potmeter kan ik het wiel ongeveer een halve cm heen en weer bewegen.

Radiance
 
hoi daar,

ben nieuw hier en heb hetzelfde probleem. Mod Wheel + Pitch Bend zijn stuk. Dwz, ze geven niks meer. Ik moet nochtans concluderen dat het een mechanisch defect is, want als ik m slave met een ander keyboard dat kan ik die functies wel benutten met de pitchbend en modulation van dat andere keyboard.

heeft er iemand deze reparaties al laten doen/zelf gedaan?
aan welke prijscategorie moet ik dan denken?
zijn er schema's beschikbaar of info die ik best raadpleeg voor die mijn nord lead openmaak?

misschien is er ergens een clavia forum met meer details? voor de een of andere reden vind ik de clavia.com nogal verwarrend. daar wordt (wat normaal is) vooral aandacht besteed aan de nieuwere modellen.


zjok
 
hi radiance!

ja het is een nord lead 1. hoe zijn je ervaringen geweest?

groets - en thanks voor je snelle reactie alvast
zj
 
Bij mij was het een potmeter die vervangen moest worden, overigens snel gebeurd en niet moeilijk te krijgen.
Het was gewoon een standaart potmeter.
Wat zjokka beschrijft lijkt me geen mechanisch defect, b.v. de potmeter van het modwheel gaat niet in een keer stuk, tenzij er een draadje losgaat ofzo. Haal anders de potmeter eruit en meet even of ie het nog doet. De waarde die ie moet zijn zal d'r wel opstaan.
Ik heb zelf ook eens gehad dat de pitchbend het niet meer deed (dit was een bekend euvel bij de eerste nord leads).
Het had geloof ik iets met een oude OS te maken. Hiervoor heb ik hem wel teruggebracht naar de winkel.
Aan de andere kant: ik was toen niet zo makelijk met het openschroeven van m'n Nord Lead (net nieuw gekocht voor 3750 gulden!) dus mischien had ik het wel makkelijk kunnen maken.
 
Als beide het niet meer doen, dan zou ik even de aansluit stekkers controlleren. Als deze los zitten, dan denkt het moederboard dat ze een Rack versie is. Dan is bediening via een andere synth nog mogelijk.

De onderdelen zijn gewoon los verkrijgbaar, want het zijn nog steeds dezelfde als jaren geleden, al kan de stick wat kleiner uitvallen (voor mij met m'n grote vingers best belangrijk :)

Wout
 
Origineel geplaatst door radiance
Aan de andere kant: ik was toen niet zo makelijk met het openschroeven van m'n Nord Lead (net nieuw gekocht voor 3750 gulden!) dus mischien had ik het wel makkelijk kunnen maken.

Wat wij meteen doen, als er een nieuwe synth binnen komt: als kleine jongetjes gelijk openmaken. Clavia weet dat en stopt er dan een verassing in :D

Wout
 
wow, thanks Wout,

dat klinkt heel geloofwaardig. Toch even openschroeven die boel. Die gast van wie ik m tweedhands kocht zei dat ie m ook had opengehaald, maar niets gevonden. Mijn redenering was ook - proberen repareren - en als dat dat niet zou lukken, hebben ik nog een rack voor een prikje.

toen ik voor zekerheid de benelux verdeler in Rotterdam belde, waren ze daar heet relaxed over, dus dat stellde mij ook gerust. Vanavond dus ff checken.

Moeder, waar is m'n schroevendraaier?? :walker:

ik hou jullie op de hoogte!
zjok
 
Back
Top