Hands-on test van nearfields monitors

Euh..inderdaad! Heb jij ooit wel eens een SLECHTE beoordeling van welke monitorbox dan ook gelezen? Meestal word toch alles, of het nu van Groot Vuil of van de Audiohemel komt, met "goed" of "best wel goed" gewaardeerd, toch?

Fijne feestdagen iedereen!
Ignace
 
Origineel geplaatst door Iggy
Euh..inderdaad! Heb jij ooit wel eens een SLECHTE beoordeling van welke monitorbox dan ook gelezen? Meestal word toch alles, of het nu van Groot Vuil of van de Audiohemel komt, met "goed" of "best wel goed" gewaardeerd, toch?

Fijne feestdagen iedereen!
Ignace

jazeker..best wel heel vaak hoor..... moet je wel in de kwaliteitsbladen als SOS enzo lezen..... al zeggen ze vaak wel bij de betere monitors dat ze gewoon aan bepaalde minimum-eisen voldoen en dat je ze dus zelf moet checken om te kijken of ze bij je passen.....maar als een monitor gewoon niet flat is of andere mankementen heeft dan wordt ie keihard afgebrand..
 
Origineel geplaatst door Tom Thomas
Basic,
Een 'welles nietes' verhaal is sowiezo niet relevant als je monitors gaat vergelijken die in dezelfde league vallen. Blijkbaar is dat jou beleving( van dat 'welles nietes' verhaal), niet de mijne.
ik ging er van uit dat je de Genelec 1030 vergeleek met een BM 5 van Dynaudio en de 1031 met de BM 6 A. Deze type monitoren van beide merken vallen in dezelfde league.
Als jij de Genelec 1030 gaat vergelijken met een Dynaudio BM 6 A, ga ik me afvragen hoe serieus ik je moet nemen...


Tom

Tom, hou nou aub eens ff op met dat slappe gelul man.

Een Genelec 1030 is een actieve monitor die qua formaat en vermogen ongeveer gelijk is aan de eveneens actieve BM 6 A van Dynaudio.

De Genelec 1031 is qua formaat en vermogen ongeveer gelijk aan de Dynaudio BM 15 A en ze zijn beide actief.

Ga die dingen nou gewwon eens in het echt bekijken joh !
 
Origineel geplaatst door BasicSystem
Tom, hou nou aub eens ff op met dat slappe gelul man.

Een Genelec 1030 is een actieve monitor die qua formaat en vermogen ongeveer gelijk is aan de eveneens actieve BM 6 A van Dynaudio.

De Genelec 1031 is qua formaat en vermogen ongeveer gelijk aan de Dynaudio BM 15 A en ze zijn beide actief.

Ga die dingen nou gewwon eens in het echt bekijken joh !



Basic,


Een monitor vergelijk je niet qua formaat en/of vermogen maar naar kwaliteit.
Daarbij vind ik het, laten we zeggen 'apart', dat jij verondersteld dat ik nog nooit een luistervergelijking heb gedaan tussen deze monitoren. Jij kent mij niet dus vind ik je reactie een beetje voorbarig.
Elk stuk apparatuur test ik altijd eerst goed uit voordat ik het uberhaupt aanschaf.

Wat jouw 'advies' betreft voor het vergelijken van die monitoren in een muziekzaak;
ik ben in de bevoorrechte positie dat ik apparatuur mee naar huis kan nemen om te testten voordat ik het aanschaf. Op deze manier kan ik het testten in mijn eigen omgeving en krijg ik het ideale beeld of dit is wat ik wil hebben of niet.
Ik vind jou advies om een A/B vergelijking te doen in een muziekzaak geen goed advies.
Monitoren staan altijd bovenop en naast elkaar gestapeld in een meestal accoustisch onverantwoorde ruimte.
Daarbij staat het éne setje 2,5 meter uit elkaar, het andere 1,5 meter en soms ook nog op een andere oorhoogte. Hier kun je absoluut geen goede A/B vergelijking doen. Ik adviseer dus altijd om te proberen of je monitoren mee naar huis kunt krijgen om te testten.

Ik heb hier een link voor je van een Amerikaanse website waar veel professionele producers en masterengineers op zitten.

http://www.prorec.com/prorec/articl...0b7fae7ed3205d3c86256ae100044f41?OpenDocument

Een bekende mastering-engineer uit New York heeft hier 10 van de meest gebruike nearfield monitoren getest.
Als beste drie in die test blijven de Mackie hr 824, de Dynaudio BM 6A en de Genelec 1031 over. Je ziet dat hier de vergelijking met de 1030 al niet eens in voorkomt maar vergelijking met de 1031... . En de uiteindelijke conclusie tussen deze 3 monitoren zal je waarschijnlijk nog meer verrassen....

Natuurlijk is dit een mening van één persoon en zijn meningen altijd subjectief. Dat schrijft deze mastering-engineer ook zelf in zijn review.
Ik vind het echter toch interessant om reviews van (goede) mastering-engineers te lezen als het om monitoren gaat want dit zijn de mensen met over het algemeen de 'beste' oren.


N.B. Ik had de BM 6A's al aangeschafd voordat deze test uitkwam...;)

N.B. 2: Dit is mijn laatste reactie op deze thread. Ik heb namelijk niet het idee dat het hier om informatie uitwisselen gaat
waarvan we allemaal beter worden maar om een 'klein' ego-probleempje aan jouw kant.


Tom
 
Origineel geplaatst door Tom Thomas
Basic,


Een monitor vergelijk je niet qua formaat en/of vermogen maar naar kwaliteit.
Daarbij vind ik het, laten we zeggen 'apart', dat jij verondersteld dat ik nog nooit een luistervergelijking heb gedaan tussen deze monitoren. Jij kent mij niet dus vind ik je reactie een beetje voorbarig.
Elk stuk apparatuur test ik altijd eerst goed uit voordat ik het uberhaupt aanschaf.

Wat jouw 'advies' betreft voor het vergelijken van die monitoren in een muziekzaak;
ik ben in de bevoorrechte positie dat ik apparatuur mee naar huis kan nemen om te testten voordat ik het aanschaf. Op deze manier kan ik het testten in mijn eigen omgeving en krijg ik het ideale beeld of dit is wat ik wil hebben of niet.
Ik vind jou advies om een A/B vergelijking te doen in een muziekzaak geen goed advies.
Monitoren staan altijd bovenop en naast elkaar gestapeld in een meestal accoustisch onverantwoorde ruimte.
Daarbij staat het éne setje 2,5 meter uit elkaar, het andere 1,5 meter en soms ook nog op een andere oorhoogte. Hier kun je absoluut geen goede A/B vergelijking doen. Ik adviseer dus altijd om te proberen of je monitoren mee naar huis kunt krijgen om te testten.

Ik heb hier een link voor je van een Amerikaanse website waar veel professionele producers en masterengineers op zitten.

http://www.prorec.com/prorec/articl...0b7fae7ed3205d3c86256ae100044f41?OpenDocument

Een bekende mastering-engineer uit New York heeft hier 10 van de meest gebruike nearfield monitoren getest.
Als beste drie in die test blijven de Mackie hr 824, de Dynaudio BM 6A en de Genelec 1031 over. Je ziet dat hier de vergelijking met de 1030 al niet eens in voorkomt maar vergelijking met de 1031... . En de uiteindelijke conclusie tussen deze 3 monitoren zal je waarschijnlijk nog meer verrassen....

Natuurlijk is dit een mening van één persoon en zijn meningen altijd subjectief. Dat schrijft deze mastering-engineer ook zelf in zijn review.
Ik vind het echter toch interessant om reviews van (goede) mastering-engineers te lezen als het om monitoren gaat want dit zijn de mensen met over het algemeen de 'beste' oren.


N.B. Ik had de BM 6A's al aangeschafd voordat deze test uitkwam...;)

N.B. 2: Dit is mijn laatste reactie op deze thread. Ik heb namelijk niet het idee dat het hier om informatie uitwisselen gaat
waarvan we allemaal beter worden maar om een 'klein' ego-probleempje aan jouw kant.


Tom

Tis inderdaad moeilijk om in een winkel te bepalen welke monitor geschikt is voor je studio.
Het beste is om dat in je studio zelf te doen.
En dat is niet voor iedereen weggelegd.

Overigens is die link van 2001 en dat is eigenlijk alweer te lang geleden.
Ook vind ik de manier waarop hij praat over de ns10's niet echt duidelijk.
Uit dat verhaal maak ik juist op dat die niet zo goed snapt waar het om gaat.

Want ondanks mn westlakes die wat mij betreft niet te vergelijken zijn met de monitors die hij vergelijkt,
zou ik voor geen goud mn ns10's willen missen.
 
Beste Tom,

Niet iedereen mag spullen mee naar huis mag nemen om te testen.

Daarom staan in een goede muziekwinkel de monitors opgesteld in een verantwoorde ruimte qua akoestiek en staan de monitors symetrisch en met onderling dezelfde afstand ertussen opgesteld.

De prorec site ken ik en ik ken ook hun monitor test van een tijdje terug, waar ik me redelijk in kan vinden.
Als je de test goed hebt gelezen kun je concluderen dat hij ook de prijs/kwaliteit verhouding laat meespelen en daardoor komt bijvoorbeeld de Behringer Truth er nog genadig vanaf.

Het zal je verbazen als ik zeg dat ik persoonlijk ook de Dynaudio BM 6 A een fantastische monitor vind, beter dan de Genelec 1030. Super goed stereobeeld, heel analytisch en niet zo vermoeiend als een Genelec 1030.

Ik ben dus niet bezig met een "dit merk is beter dan dat merk verhaal omdat ik zelf dit merk heb" maar ik stoor me wel een beetje aan mensen die blind varen op monitor tests op internet zonder zelf ooit alles met eigen oren gehoord en met eigen ogen gezien te hebben.
 
Origineel geplaatst door BasicSystem
Beste Tom,

Niet iedereen mag spullen mee naar huis mag nemen om te testen.

Daarom staan in een goede muziekwinkel de monitors opgesteld in een verantwoorde ruimte qua akoestiek en staan de monitors symetrisch en met onderling dezelfde afstand ertussen opgesteld.

De prorec site ken ik en ik ken ook hun monitor test van een tijdje terug, waar ik me redelijk in kan vinden.
Als je de test goed hebt gelezen kun je concluderen dat hij ook de prijs/kwaliteit verhouding laat meespelen en daardoor komt bijvoorbeeld de Behringer Truth er nog genadig vanaf.

Het zal je verbazen als ik zeg dat ik persoonlijk ook de Dynaudio BM 6 A een fantastische monitor vind, beter dan de Genelec 1030. Super goed stereobeeld, heel analytisch en niet zo vermoeiend als een Genelec 1030.

Ik ben dus niet bezig met een "dit merk is beter dan dat merk verhaal omdat ik zelf dit merk heb" maar ik stoor me wel een beetje aan mensen die blind varen op monitor tests op internet zonder zelf ooit alles met eigen oren gehoord en met eigen ogen gezien te hebben.


Sorry hoor Basic maar je spreekt jezelf behoorlijk tegen.

Je neemt in je eerste reactie al aan dat ik helemaal geen luistertests heb gedaan, en nu in je laatste reactie dat ik op reviews af ga zonder ook maar met eigen oren te hebben geluisterd. Zelfs als ik in m'n vorige reactie duidelijk maak dat ik alles eerst test en vergelijk voordat ik het aanschaf en zelfs bevoorrecht ben om dit thuis te kunnen doen, blijf je toch volhouden dat ik iemand ben die op reviews af gaat? Mag ik dat onderhand een beetje vreemd gaan vinden...

Ik zal je zeggen dat ik deze reactie al een beetje verwacht had vandaar dat ik als NB erbij gezet had dat ik de BM 6A's al aangeschaft had voordat deze review uitkwam. Waarschijnlijk heb je dat desondanks niet begrepen. hardnekkig:confused:

Nog even terzijde: Ik weet dat niet iedereen monitoren mee naar huis kan nemen om te testten. Daarom noemde ik mezelf ook bevoorrecht. Wat betreft die goede muziekwinkels die de monitoren zo hebben uitgestalt dat het acoustisch verantwoord is om een eerlijke test te verkrijgen; er zal ongetwijfeld een enkeling bestaan maar ik ben ze nog niet tegen gekomen.

Ik ben hier absoluut niet mijn keuze voor de BM 6A's aan het promoten of een 1030 af te kraken.
Ik ben het gewoon niet eens met jou vergelijking van monitoren uit verschillende league's en probeer uit te leggen waarom ik het daar niet mee eens ben.
Het komt mij eerlijk gezegd voor in jou reacties dat je zelf juist hardnekkig de Genelec 1030 aan het verheffen/verdedigen bent. In je eerste reactie in deze thread komt dit al duidelijk naar voren.
Vandaar dat ik dus ook de grappige opmerking maakte (ik vond het in ieder geval grappig en het was goed bedoeld) dat jij waarschijnlijk zelf de 1030's had.
Je moet het verhaaltje niet omdraaien Basic, dat is flauw.


Nog even over die review;

Je zegt ' Als je de test goed hebt gelezen kun je concluderen dat hij ook de prijs/kwaliteit verhouding laat meespelen'. Daarna geef je het voorbeeldje over de Behringer Truth.
Volgens mij hadden wij het over een vergelijking met Genelec en Dynaudio en komen de Genelecs 1031 er qua prijs/kwaliteitverhouding slechter af dan de BM 6A's!? En dan ga jij je afvragen of ik die test goed gelezen heb:confused:
Je spreekt jezelf hier weer tegen.

Ik vind je reactie's nogal aggressief getint.
Je neemt al snel de woorden 'onzin' en 'slap gelul' in de mond.
Zelfs op een korte reactie van JK geef je al een vinnig antwoord.
Ik vind het niet erg om een pittige discussie te hebben over één of ander onderwerp. Daar worden we allemaal wijzer van en het is best leuk ook. Ik heb hier echter sterk het gevoel dat jij een (ego)strijd aan het voeren bent die persé 'gewonnen' moet worden. Daarbij gebruik je af en toe aggressief taalgebruik en zeg je dingen die jouw verhaal moeten ondersteunen maar zich daarnaast zo tegenspreken dat je daarmee eigenlijk je eigen verhaal juist weer ontkracht.
Tot slot draai je zaken om die eigenlijk op je eigen persoon van toepassing zijn.
Ik vind dat doorzichtig en kinderachtig.
Het gaat hier duidelijk niet meer om muziek maar over het problemen hebben met het ontvangen van kritiek.

Tot slot.
Je mag best wat aggressief discussieren maar verwacht dan ook dat je 'billenkoek' terug kan krijgen.
Als je daar niet tegen kunt moet je niet mee discussieren.

Ik heb mezelf in ieder geval ook een keer tegen gesproken; ik had in m'n laatste reactie gezegd verder niet meer op deze thread te reageren maar dat heb ik toch gedaan...:bekdicht:



Tom
 
Verd*mme, nu wil ik die Geithians wel een keer luisteren zeg.

Oostduitse speakers?
Wir machen qualitait!

Maar die speakers?
Die 1030 vinnik niet klinken, die 1031 ook niet zo. Beetje plat en opgefokt.
De subwoofer die ik toen hoorde ergens klonk erg gemeen. Maar ik mocht van de meneer waar ik m'n boxen van had gekocht geen subwoofers gebruiken. (Hij heeft nog gelijk ook)
Maar alle nearfields van Genelec hebben gewoon betere concurrenten. Goede marketing of niet.

Dynaudio BM6 die blaast teveel laag. BM15's klinken wel beter dan de 6'en maar ook weer dat laag.

Mackie HRx24's hoor je metteen dat het een compromis is waarvoor ze gekozen hebben.
Wel lekker om dance op te componeren, niet om het op af te mixen.

PMC TB2 vond ik al interessanter. Die is overall gewoon erg goed. Maar stiekem verkleurt hij toch wat in het hoog vond ik. Als je daar rekening mee houd is het een van de beste in z'n prijsklasse (die ik gehoord heb).

Alles onder die prijsklasse klinkt uberhaupt ongedefinieerd en niet lineair.
Over een kam scheren? Zeker, maar als je eenmaal beter hebt gehoord dan is er geen weg meer terug.
Wel goed genoeg om te gebruiken, zeker voor mensen die niet zo kritsch zijn hoor.

De nog grotere PMC's lijken me ook wel interessant. Maar daar zijn dan nog zoveel minder bekende merken die meer in de proffessionele sfeer zitten. Daar wil je niet eens aan denken.

En een rug per speaker? Lijkt veel maar je het er wel bijzonder veel aan.
Helemaal als je voor een paar ruggen in je studio hebt staan.
En je ook wilt horen of commerciele produkties mixfouten hebben gemaakt.
En die nog duurdere prijsklasse?
Helemaal te gek, maar daar moet je gewoon een aparte ruimte voor bouwen.
En dus ook gewoon dagelijks je brood mee verdienen. Zoals een paar leden hier.

En elitair en snobbistisch? Absoluut.

Maar dan heb je nog altijd NS10's
De deux-chevaux van de audio engineers. ;)
 
Origineel geplaatst door fuse
De nog grotere PMC's lijken me ook wel interessant. Maar daar zijn dan nog zoveel minder bekende merken die meer in de proffessionele sfeer zitten. Daar wil je niet eens aan denken.

En een rug per speaker? Lijkt veel maar je het er wel bijzonder veel aan.
Helemaal als je voor een paar ruggen in je studio hebt staan.
En je ook wilt horen of commerciele produkties mixfouten hebben gemaakt.
En die nog duurdere prijsklasse?
Helemaal te gek, maar daar moet je gewoon een aparte ruimte voor bouwen.
En dus ook gewoon dagelijks je brood mee verdienen. Zoals een paar leden hier.

En elitair en snobbistisch? Absoluut.

Maar dan heb je nog altijd NS10's
De deux-chevaux van de audio engineers. ;)

ja fuse, klopt.
De ruimte was ik effe vergeten.

Hoe beter de ruimte (akoestisch dan) hoe beter je monitors zich kunnen manifisteren.

We hebben hier 2 verschillende ruimtes.
De 1 is voor mastering en heeft een hele relaxte akoestiek.
De studio is wat droger dan de mastering.

Beide ruimtes zijn zo gemaakt dat we heel makkelijk aanpassingen kunnen doen met hardere,
medium of zachtere akoestische tegels.
voor het geval dat.

zodra je een bryston ofzo in die deux-chevaux zet, zit die vering ook weer goed.:D
 
Tja als die oostduitse geiten echt wilt horen zou ik die lui even mailen waar ze die dingen op voorraad hebben hier in klompenland. Of gewoon op zicht laten zenden: vraag alleen wel even voor de duidelijkheid of jij voor de transportkosten moet opdraaien als je ze weer terug zou sturen. Maar eventueel kun je ook wel een half uurtje bij mij thuis aanwippen voor een eerste indruk.. (na de feestdagen dan). En voor de duidelijkheid: nee, ik handel niet in die dingen.

Het zou fijn zijn als Tom en Basic System bij deze de strijdbijl begroeven (en dan niet in elkaars hoofd..). Ik weet hoe frustrerend dit soort dingen zijn als je onbegrepen & onjuist bejegend bent maar het leven voelt fijner als je erin slaagt dit soort kleine dingen van je af te laten glijden. De forumlezers zijn intelligent genoeg om de goede punten van elk van jullie op waarde te schatten, dus blijf jezelf niet verdedigen zou ik zeggen?

Fijne feestdagen voor iedereen http://web.icq.com/shockwave/0,,4845,00.swf
 
Origineel geplaatst door Iggy
Het zou fijn zijn als Tom en Basic System bij deze de strijdbijl begroeven (
Fijne feestdagen voor iedereen http://web.icq.com/shockwave/0,,4845,00.swf

Goed plan !

Tom, bij deze ben je van harte uitgenodigd om onder het genot van een kop koffie eens lekker monitors te komen luisteren op de studioafdeling van de grootste muziekwinkel van ons land.
 
Origineel geplaatst door BasicSystem
Goed plan !

Tom, bij deze ben je van harte uitgenodigd om onder het genot van een kop koffie eens lekker monitors te komen luisteren op de studioafdeling van de grootste muziekwinkel van ons land.


Hè gatver Basic, gaan we nu toch nog vriendjes worden?
Ik heb dat kerstgedoe altijd maar een hoop poeha gevonden.
Worden mensen rond die tijd nou echt zo emotioneel dat dit tot verzoening leidt?:luv:

2 zoetjes met melk graag



Tom
 
Is alweer een oude thread maar toch....

Heb zelf een setje Geithains op de Duitse Ebay gekocht. Niet zo duur als nieuw maar toch nog 1350 euro.
Ik moet zeggen dat ze echt heel goed klinken. Veel beter dan m'n 1030's, die ik nu dus weg hab gedaan.
Ik heb naast de Geithain Rl906's ook nog een set Adam S2-a's staan maar ik vind de Geithain's van deze twee toch het best/pretigst klinken. De Adam's klinken wel heel anders, war wel weer ok is omdat ik dan weer andere dingen hoor.....
 
k heb met veel interesse deze thread gelezen. Ik wil graag wat monitors gaan luisteren (in een winkel!) voor mijn kleine studio. Veel goeds gehoord over Geithain, PMC etc, maar kan niet echt een winkel in de buurt vinden waar ik monitors van die merken kan beluisteren (i4 in eindhoven is echt een eind rijden voor mij, ik woon in Almere, dus precies in het midden van Nederland).

Dus: iemand suggesties waar ik eens mijn oor te luisteren kan leggen?
 
Als je in Almere woont, dan is Nederland Muziek het dichtst bij. Ze hebben niet alle monitoren op voorraad, maar wel een luisterruimte en een hele leuke voorraad tweedehands spul. Verder een muziekwinkel zoals alle andere, dus mijn tip is neem je portemonnee niet mee...

*Ander vraagje: In de vele besprekingen van monitoren op het fijne forum kom ik zelden of nooit de FOSTEX PM serie tegen. Ben er zelf erg over te spreken, zijn ze zo onbekend of het vermelden niet waard?
 
Yup, Nederland Muziek ken ik wel, maar ik ben nog nooit in hun luisterruimte geweest. Hun website laat qua assortiment en zoekmogelijkheden nogal te wensen over (ze hebben wel PMCs!). Ik zal wel eens mailen (weinig tijd). Nog andere suggesties? Het gaat me om merken als DynAudio bm6a / bm12 / bm15, Adam P22 etc.

Als je in Almere woont, dan is Nederland Muziek het dichtst bij. Ze hebben niet alle monitoren op voorraad, maar wel een luisterruimte en een hele leuke voorraad tweedehands spul. Verder een muziekwinkel zoals alle andere, dus mijn tip is neem je portemonnee niet mee...
 
Ik kan iedereen die monitors gaat kopen aanraden om alleen maar te testen in een akoestisch aangepaste ruimte in plaats van een showroom. De akoestiek en de plaatsing van de monitoren is zeker net zo belangrijk als de kwaliteit van de monitoren. Er zijn een aantal dealers die demo-paren beschikbaar stellen van de monitoren die ze verkopen, zodat je in je eigen studio kan testen.
 
Voor mij is dat minder belangrijk: het enig wat vast staat is de oppervlakte van mijn studio: de indeling, absorptie etc. kan ik naar smaak wijzigen (ik ben nog in de bouw).

Het heeft dus - voor mij - niet zo veel zin om speakers mee te nemen. Ik ben wel benieuwd naar de onderlinge verschillen tussen monitors, dus ik wel echt A/B tests doen. Als de monitoren pak m beet 0,5 tot 1 meter afstand van de muur hebben (nearfields) en ik zelf de onderlinge afstand kan bepalen, dan kom ik daar - ook in een winkel - wel uit.

De invloed van een ruimte moet je juist proberen te minimaliseren. Ik test dus liever in een winkel (althans, in een goede luisterruimte). Mocht het thuis niet klinken, ligt dat aan de kamer, niet aan de monitor. Het is dan dus de kamer die aangepast moet worden.
 
Back
Top