Optreden onder invloed!?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Sly Dog

Tweak, Sample, Loop.
Lid sinds
18 februari 2003
Berichten
3.931
Locatie
Leeuwarden
Aangezien er de afgelopen tijd weer verscheidene threads over 'muziek maken onder invloed' voorbij kwamen, vraag ik mij af hoe het de DSF-leden tijdens optredens vergaat.
Heb je bijvoorbeeld altijd drank of weed nodig om in de mood te komen voor een optreden of moet je coke snuiven tegen de zenuwen!?

Ikzelf treedt altijd nuchter op omdat je van de kick van het optreden zelf al in een roes raakt en ik vind ook dat je in staat moet zijn om nuchter met je equipment om te gaan.
Ook vind ik het belangrijk dat je op normale wijze met je medebandleden, ik werk met 2 anderen samen, moet kunnen communiceren.
Verder lijkt het mij al helemaal niet handig onder invloed op te moeten treden wanneer je meer optredens krijgt. Dit betekent dan dat je dus ook vaker sfeermiddelen nodig hebt en dat is volgens mij ook het probleem waar veel artiesten mee te kampen hebben, dat door het toenemend aantal optredens ook het gebruik van roesverwekkers toeneemt.

Dus, hoe treedt jij het liefste op?
Met of zonder?
 
als het ook voor draaien geldt... liefst nuchter!
Je set wordt beter omdat je reaktievermogen scherper is en je daardoor eerder foutjes corrigeerd.

ik heb een paar keer onder invloed gedraaid op het moment zit je wel in een lekkere roes maar achteraf ik nam het mezelf altijd kwalijk...

nuchter draaien/optreden... de roes daarna is dan veel beter ;)
 
Re: Optreden onder invloed!?

Origineel geplaatst door Sly Dog


Dus, hoe treedt jij het liefste op?
Met of zonder?
bedoel je condooms?
:gaap:
 
Origineel geplaatst door bounce
nuchter draaien/optreden... de roes daarna is dan veel beter ;)

psies. Ik neem aan dat de meesten niet een set draaien van 5 uur, dus na het optreden heb je toch tijd zat om je helemaal een dilerium te zuipen (of te roken)..


Arv
 
Ik speel in een band, en ik zou echt niet onder invloed (hoe dan ook) willen optreden; we spelen best lastige dingen, dus ik wil mijn concentratie of reactievermogen echt niet minder hebben. Hoewel ik me kan voorstellen dat het niet erg is als je elke avond hetzelfde makkelijke speelt; dan kan het juist leuker zijn met wat 'extra's'...
 
Zelf gebruik ik nooit wat, misschien een pilsje bij de chinees vooraf, en de meeste bands waarin ik vroeger gespeeld heb waren alcohol and drugs vrij. Maar niet allemaal... Als de muziek vrij eenvoudig is en er is redelijk tot goed geoefend, dan kunnen er best leden zijn die dronken op het podium 'kunnen' staan. De drummer en ik, bassist, waren altijd nuchter en konden bepaalde fouten wel opvangen. En soms is het wel leuk om een goed dronken zanger te treiteren met het tempo te verlagen :) Dan worden ze steeds meer lazerus :)

Maar ik heb ook optredens op een wagelijke wijze zien mislukken. Gelukkig was ik daar niet als artiest bij betrokken, maar gold het een andere act. Ooit in Engeland heb ik eens een componist het publiek zien staan uitschelden, omdat door zijn eigen stommiteiten het geheel volledig mislukte. Geen soundcheck gedaan, tenminste, hij was er wel, maar speelde niet datgene wat moest. Communiceerde niet met de zaaltechnici en die lieten hem dan ook prompt vallen... Hij werd weggefloten, maar het was zijn schuld niet, vond hij. Voor ons wel leuk, want wij waren daarna beslist beter dan hij :)

Wat drugs betreft zit voor mij de zaak wat anders. Ik heb het hier alleen over softdrugs...
Hoewel ik niets tegen het gebruik ervan heb en het een optreden niet blokkeert, is me wel iets anders opgevallen. Die musici, die zo'n dertig jaar geleden, toen ik ook nog wel eens iets gebruikte, begonnen met dat spul, die zijn ALLEMAAL voor de muziek verloren gegaan. Bepaalde karaktertrekken zijn door het gebruik, naar mijn ervaringen tenminste, veel sterker ontwikkeld dan de andere en meestal betreft het hier nooit de gunstige aspecten. Vaak zijn zij alleen op zichzelf gericht en is samenspelen niet meer mogelijk. Zelfs afspraken worden niet nagekomen. Narcisme en schizofrenie zijn sterk aanwezig. Terwijl zij fout op fout maken moet de rest optimaal presteren. Discussie onmogelijk. Met loopt boos weg en wij hebben het gevoel dat we die dag beter anders hadden kunnen besteden...
Ik beschrijf hier wel figuren die dertig jaar of meer gebruiken, regelmatig, en softdrugs, no hard! Daar willen we helemaal niet mee samenwerken, want dat kost je wel een synthesizer als je even niet oplet...

Soms geeft me dat een melancholisch gevoel van spijt, want vroeger maakten we best leuke muziek, maar dat kan helaas niet meer.

Wout
 
Nope.. alleen later.maar dan ook veel.. eigenlijk gebruik ik alleen 'stimulerende middelen' zoals koffie.. () voor inspiratie, niet voor het 'productieproces' zelf- alleen soms erna als mijn hoofd pijn doet (dan bier, sap of wijn).
 
Origineel geplaatst door Naton.Rozenburg
Nope.. alleen later.maar dan ook veel.. eigenlijk gebruik ik alleen 'stimulerende middelen' zoals koffie.. () voor inspiratie, niet voor het 'productieproces' zelf- alleen soms erna als mijn hoofd pijn doet (dan bier, sap of wijn).

Weet je trouwens dat koffie een vocht afdrijvende drank is? Je piest er meer vocht door uit dan je ingenomen hebt. Aangezien katerhoofdpijn door vochtgebrek komt, kan koffie dat veroorzaken, tenminste, zo'n vijf mokken hebben dat effect. Een biertje is dan beslist beter :)

Wout
 
Onder invloed zijn heeft bij geen enkele artiest ooit geleid tot betere prestaties.
Zelfs niet bij de Hendrixjes Joplintjes morrisontjes etc.
Het enige waartoe het geleid heeft is dat ze nu morsdood zijn.
 
Origineel geplaatst door Wout Blommers
Weet je trouwens dat koffie een vocht afdrijvende drank is? Je piest er meer vocht door uit dan je ingenomen hebt. Aangezien katerhoofdpijn door vochtgebrek komt, kan koffie dat veroorzaken, tenminste, zo'n vijf mokken hebben dat effect. Een biertje is dan beslist beter :)

Wout
Jammer alleen dat bier ook vochtonttrekkend is... De echte alcoholist begint 's morgens met wodka natuurlijk; dat ruik je tenminste niet zo. :D (dat zou ik niet teveel drinken voor een optreden trouwens)
 
hmm, grappig dat er (weer) lacherig wordt gedaan over mensen die zich klemzuipen (harddrug) waarvan onomstotelijk is vastgesteld dat je de vreselijkste ziektes ervan krijgt, terwijl het roken van wiet (softdrug) wordt bestempeld als de meest vreselijke doodzonde die er maar is. Ik wil geen discussie aanzwengelen hier in deze thread (daar is een andere voor) maar ik wilde het toch even kwijt...


Arv
 
Ik vind het sowieso een beetje een saai onderwerp worden.

Zo kunnen we nog wel meer threads starten.

De grote 'wie-had-vroeger-een-pianoleraar-die-ook-wel-eens-een-blowtje-had-gerookt-en-wat-voor-invloed-had-dat-op-jouw' -thread ..
hihi
 
Origineel geplaatst door Exzit
Onder invloed zijn heeft bij geen enkele artiest ooit geleid tot betere prestaties.
Zelfs niet bij de Hendrixjes Joplintjes morrisontjes etc.
Het enige waartoe het geleid heeft is dat ze nu morsdood zijn.

ja, net zoals Eric Clapton, Keith Richards en Pink Floyd. oh nee, kut, die leven nog! :duivels:
 
Origineel geplaatst door cyan_circle
ja, net zoals Eric Clapton, Keith Richards en Pink Floyd. oh nee, kut, die leven nog! :duivels:

Ja of eh Joe Cocker. Die gast heeft zoveel gezopen toendertijd dat als je er een vuurtje bij hield hij ontvlamde.. Of wat dacht je van Shane McGowan... die heeft alleen niet veel tanden meer (en hersens by the way)


Arv
 
Pfffff het lijkt hier inmiddels wel het Dutch Dope Forum...
Van mij mogen we het ook wel over synthesizers hebben! :engel:
 
Origineel geplaatst door Hanz
Pfffff het lijkt hier inmiddels wel het Dutch Dope Forum...
Van mij mogen we het ook wel over synthesizers hebben! :engel:

Zoiets als: Welke synthesizer vindt jij nou helemaal dope? :)
 
Re: Optreden onder invloed!?

Origineel geplaatst door Sly Dog
Aangezien er de afgelopen tijd weer verscheidene threads over 'muziek maken onder invloed' voorbij kwamen, vraag ik mij af hoe het de DSF-leden tijdens optredens vergaat.
Heb je bijvoorbeeld altijd drank of weed nodig om in de mood te komen voor een optreden of moet je coke snuiven tegen de zenuwen!?

Ikzelf treedt altijd nuchter op omdat je van de kick van het optreden zelf al in een roes raakt en ik vind ook dat je in staat moet zijn om nuchter met je equipment om te gaan.
Ook vind ik het belangrijk dat je op normale wijze met je medebandleden, ik werk met 2 anderen samen, moet kunnen communiceren.
Verder lijkt het mij al helemaal niet handig onder invloed op te moeten treden wanneer je meer optredens krijgt. Dit betekent dan dat je dus ook vaker sfeermiddelen nodig hebt en dat is volgens mij ook het probleem waar veel artiesten mee te kampen hebben, dat door het toenemend aantal optredens ook het gebruik van roesverwekkers toeneemt.

Dus, hoe treedt jij het liefste op?
Met of zonder?

wat een wijze woorden. snik... prachtig :)
 
Origineel geplaatst door Arv
hmm, grappig dat er (weer) lacherig wordt gedaan over mensen die zich klemzuipen (harddrug) waarvan onomstotelijk is vastgesteld dat je de vreselijkste ziektes ervan krijgt, terwijl het roken van wiet (softdrug) wordt bestempeld als de meest vreselijke doodzonde die er maar is. Ik wil geen discussie aanzwengelen hier in deze thread (daar is een andere voor) maar ik wilde het toch even kwijt...


Arv

sorry arvke

stukje 1 let vooral op het laatste zinnetje

Marihuana (grass, pot) wordt meestal gerookt in zelfgerolde sigaretten. Hasj wordt ofwel vermengd met tabak in sigaretten (joint, stick), ofwel zuiver (shit, stuff) in een pijp. Het effect duurt 2-3 uur. Het effect is enerzijds neurovegetatief: mydriase met lichtschuwheid, stijgen van bloeddruk met hartkloppingen, toegenomen dorst en eetlust. Soms misselijkheid en diarree. De psychische effecten zijn erg wisselend: soms angst en opwinding, soms toegenomen zelfvertrouwen en ontremming. De waarnemingen verscherpen, er ontstaat lachlust, tenslotte loomheid en slaperigheid.

Lichamelijk is het zonder gevaar (tenzij longirritaties in hoge dosissen). Het veroorzaakt geen gewenning, noch lichamelijke afhankelijkheid en leidt op zichzelf niet tot hard drugs. Op lange duur maakt het fatalistischer en minder creatief.


maar dan .............................
stukje 2


HILVERSUM (ANP) - Cannabisgebruik verdubbelt het risico op het ontstaan van schizofrenie en andere psychische stoornissen. Dat meldde zaterdag de actualiteitenrubriek NOVA op basis van een onderzoek van het Trimbos-instituut.

De resultaten van het onderzoek verschijnen binnenkort in het Tijdschrift voor Geneeskunde. Door het gebruik van cannabis komen er in Nederland jaarlijks 200 extra schizofreniegevallen bij, zei H. Wychgel van het Trimbos-instituut in NOVA.

Van de 400.000 jongeren in Nederland die regelmatig cannabis gebruiken, krijgen er elk jaar 400 last van psychosen of schizofrenie. Ruim de helft van de Nederlandse jongens onder de 18 jaar komt in aanraking met cannabis. Van de meisjes is dat 30 procent.

Tot dusver werd aangenomen dat cannabis kan leiden tot schizofrenie als de cannabisgebruiker een (erfelijke) aanleg voor de ziekte heeft. Nu acht het Trimbos-instituut het bewezen dat cannabis zelfstandig tot psychosen en schizofrenie kan leiden. ,,De softdrugs hebben hun onschuld verloren'', aldus Wychgel.

Vorig jaar kwamen Australische onderzoekers op basis van een zeven jaar durend onderzoek onder 2000 jongeren tot de conclusie dat veelvuldig gebruik van marihuana tot depressies en angststoornissen kan leiden. ,,De effecten zijn hevig, vooral bij jonge vrouwen'', zei prof. George Patton van het Royal Children's Hospital in Melbourne.

Bij jonge vrouwen verveelvoudigde de mate van psychische problemen bij dagelijks gebruik van cannabis. Patton noemde het onderzoek ,,het beste bewijs dat cannabis slecht is voor de geestelijke gezondheid''.

(Bron: Home.nieuws)
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door trash
HILVERSUM (ANP) - Cannabisgebruik verdubbelt het risico op het ontstaan van schizofrenie en andere psychische stoornissen. Dat meldde zaterdag de actualiteitenrubriek NOVA op basis van een onderzoek van het Trimbos-instituut.

Zoals mijn ervaringen (zie boven) al aangaven, helaas.
Ik geef toe dat veel van die muzikanten zo gezegd 'tot de gevoelige en emotionele mensen' dienen te worden gerekend en daardoor geeft het in mijn herinnering het beeld dat allen door softdrugs gebruik zijn gesneuveld, maar dat is natuurlijk niet zo. Ik denk dat ik met een groot deel van die risico groep in aanraking ben geweest, dus het is wat vertekend.

Maar ik word hier wel een beetje depressief van, mijne heren...
Sommige van die gasten, daar kan je verdomme niet eens meer mee omgaan: als je ze ziet aankomen, dan ga je een zijstraat in, terwijl het vroeger je vrienden waren. Na vijf minuten staan ze je uit te schelden, midden op straat. En het zijn echt geen zwervers, of zo. Een enkeling is eigenaar van een bedrijf geweest en leeft al 15 jaar van z'n geld, zeer ruim, dus maatschappelijk zeer goed geboerd, met wiet en al. Maar kunst en muziek... Forget it! KLOTE!!!!!

Wout
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top