geluidskaart -- usb vs firewire

marsel

Groep Delsin
Lid sinds
15 december 2003
Berichten
87
Locatie
Amsterdam
hi ho

ik ben aan het overwegen om een nieuwe audiokaart aan te schaffen (als opvolger van mijn fijne Audiowerk2).

ik wil zo'n externe ding/kastje, met draaiknoppen etc

nu twijfel ik tussen een USB of een Firewire, bijv. de M-Audio Firewire FW 410.

ik hoor nl. dat als al redelijk wat aan de USB hebt hangen, je beter alle audio via Firewire kan doen, en ook omdat Firewire een grotere bandbreedte heeft.

m'n maar is echter dat die firewire dingen duur zijn.

wat zijn de meningen?


grt:walker:
 
USB 2.0 heeft een grotere bandbreedte dan Firewire...

USB 1.0/1.1 - 0,18/1,5 MB/s
USB 2.0 - 60 MB/s
Firewire - 50 MB/s

Maar het weerhoudt mij er beide van, vanwege de latency.. ten opzichte van een standaard PCI kaart.

Ik heb er geen ervaring mee, maar hoor hier en daar wel eens wat over USB en 1394 interfaces.. en hun latency

Maar ik moet zeggen dat mijn midi zo strax als een panty loopt met mijn midex8 die over USB 1.1 loopt
Maarja wat vreet midi nou eenmaal.

duszzzz...
 
USB 2.0 kaarten

USB 2.0 kaarten

ah zo.
dank!

zijn er al USB 2.0 kaarten op de markt?

ik wil liever een extern ding, aangezien ik evt. een laptop wil aanschaffen
 
Re: USB 2.0 kaarten

Re: USB 2.0 kaarten

Origineel geplaatst door marsel
ah zo.
dank!

zijn er al USB 2.0 kaarten op de markt?

ik wil liever een extern ding, aangezien ik evt. een laptop wil aanschaffen

Jazekers zijn er usb v2.0 kaarten

Link Mycom USB v2.0 kaart

Voor een laptop kan je niet anders nee...
 
Origineel geplaatst door Erazotropa
USB 2.0 heeft een grotere bandbreedte dan Firewire...

USB 1.0/1.1 - 0,18/1,5 MB/s
USB 2.0 - 60 MB/s
Firewire - 50 MB/s

Maar het weerhoudt mij er beide van, vanwege de latency.. ten opzichte van een standaard PCI kaart.

Ik heb er geen ervaring mee, maar hoor hier en daar wel eens wat over USB en 1394 interfaces.. en hun latency

Maar ik moet zeggen dat mijn midi zo strax als een panty loopt met mijn midex8 die over USB 1.1 loopt
Maarja wat vreet midi nou eenmaal.

duszzzz...


Het een spreekt het ander tegen, maargoed.
ik werk met een emi 2/6 van Emagic via USB en een AMT8 via USB met mijn Powerbook,
en dit loopt als een speer.
Ik heb echt geen timing problemen dus...:frons:

trouwens vind de geluidskwaliteit ook erg goed van de emi, zeker als je de Audiowerk
gewend bent.
Ik heb jaren met de grotere broer gewerkt: Audiowerk8, vond dit een prima overstap.
 
Vind ik wat kort door de bocht.
Fire-wire is perfect als USB niet deugt.
Nu kan ik uit eigen ervaring zeggen dat dit perfect
en probleemloos kan werken.
Zeker als je ook nog naar de prijs kijkt.
 
tis in ieder geval een feit dat de datatransfer bij firewire gegarandeerd op tijd is, en bij USB hoeft dat niet zo te zijn
 
Tegenwoordig heeft elke nieuwe PC/Mac firewire en USB(2).
Of anders prop je er een PCI kaartje bij die het wel kan.
(Adaptec of Sweex zijn bijv interessante merken)

En dan wordt het ook logischer om audiointerfaces hiervoor te bouwen.
Die technische specificaties zou ik niet teveel naar kijken, da's van secundair belang.

Edirol heeft volgens mij als enige een USB2 geluidskaart uit. Maar lijkt me dat er meer producenten in 2004 hiermee gaan beginnen.

En firewire heeft wat dat betreft als een voorsprong want je hebt al MotU,M-audio,Presonus,Apogee etc.

Dus lijkt me firewire nu een interessante keuze. De fabrikanten lijken hiervoor te kiezen en USB lijkt meer voor hobby zaken. (lekker kort door de bocht natuurlijk)

En het allergrootste voordeel van beide is dat je niet met dat gedoe van je IRQ's drivers en andere instellingen te maken hebt. Het is gewoon inpluggen, driver installeren en draaien.
Nu hoeven de drivers niet perfect te zijn maar de hardware die erachter zit is gewoon degelijker ontworpen en maakt het dus stabieler.
 
Origineel geplaatst door fuse


Dus lijkt me firewire nu een interessante keuze. De fabrikanten lijken hiervoor te kiezen en USB lijkt meer voor hobby zaken. (lekker kort door de bocht natuurlijk)



Nee, daar ga ik wel in mee.

Wat ik alleen probeer duidelijk te maken is dat voor minder geld (fire-wire is nog steeds duurder)
USB probleemloos kan werken, met een goede prijs/kwaliteit verhouding.

Ik heb zelf ook fire-wire op mijn Powerbook, en zal dat dan ook gaan gebruiken (buiten mijn externe schijven die
daar al gebruik van maken) als ik op voorhand regelmatig problemen zou hebben met USB, maar die zijn mij vreemd,
sterker nog, ik ben erg te spreken over de timing van mijn AMT8 en de geluids kwaliteit van de EMI-2/6
met Logic!

Opnames gemaakt met de EMI-2/6 terugluisteren op een meer dan modale (audiofiele) installatie, leveren
zeer bevredigende resultaten op, dus dat is mijn referentie, en niet gebaseerd op het zomaar in het lucht-
ledige stomweg wat roepen.

Het gaat om het resultaat, of dit nu Fire-wire of USB gebaseerd is.....
 
Origineel geplaatst door MickH
volgens mij is usb storinggevoeliger dan firewire

idd, baseer ik op protocol ervaring van USB. Zuigt qua timing. Waarom ga ik niet uitleggen, geen zin an.

Dus koop vuurdraad.

FIN
 
Origineel geplaatst door Mostatic
idd, baseer ik op protocol ervaring van USB. Zuigt qua timing. Waarom ga ik niet uitleggen, geen zin an.

Dus koop vuurdraad.

FIN


Ik denk dat t ook wel dan handig is om te vermelden waar mee je werkt, wat er allemaal aan de computer hangt én met
welke software, hebben de kijkers thuis er ook nog wat an:duivels:

Ik kan een hele brakke pc hebben met een Fire-wire kaart....wordt ook niks!
 
Back
Top