Dillema over studio monitors

fuse

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
7 juli 2001
Berichten
18.831
Guys,

Ben op zoek om die Absolute 2's van me te vervangen voor iets beters.

Wat ik zelf wel interessant vond waren de Dynaudio Acoustics bm6p en Genelec 1030A. Heb overigens zelf een Quad amp om die absolute's te versterken dus aktieven monitoren hoeft niet perse.
Mijn eisen zijn een uitstekend en warm geluid en een zo groot mogelijk frequentie spectrum dat ze aankunnen en voornamelijk laag.
En het mag duidelijk wat kosten maar ook weer niet zoveel en die genelecs vind ik al reteduur. (even doorsparen dus)

Of toch maar een goeie headphone?
 
Ehmmm.... nee.
(heftig zoekend naar de site en ja hoor gevonden)

Maar waarom? De specs zeggen me niets eigenlijk. Denk dat ik ze dan liever eerst een keer moet horen. (zowieso toch een keer doen) maar ze zijn niet zo eng duur als die genelecs maar als het beter klinkt (tis persoonsgebonden ik weet het)
Ze zijn wel lekker snobberig van 'wij zijn de beste' en dat mag ik wel in zo'n situatie als deze. ;)

Heb dus wel een keer naar die dynaudio's geluisterd en die vond ik wel erg goed klinken. En die genelecs waren 2029's en die zijn toch wel erg strak en het viel me dan ook op dat daar veel eerder te horen is wat er mis is met je mix. Enfin een gebed zonder end, maar ik kom d'r vast wel.

He, maar Bamse. Waarom you zegt KRK? (zag dat je zelf ook Absolute 2's had, die bij mij staan eigenlijk niet goed dus klinkt het zowieso niet zo OK vond ik)
 
Ik heb ook absolute's 2 en het laag is bij mij ook om te huilen. Misschien M1's?


M1Mk2.jpg


Specifications
Low Frequency Driver: 6.5" non-woven carbon fiber with Santoprene surround and dual magnet shielded configuration

High Frequency Driver: 1" silk dome with medium viscosity ferrofluid coolant and dual magnet shielded configuration

Crossover: 1500Hz, 8th-order, 48dB/octave filters

Input Impedance: 20k_ balanced, 10k_ unbalanced

LF Filter: 2nd order, "optimal Q" high pass, +1dB boost@50Hz

LF Amplifier: 75 watts, 8_ load

LF Amp Distortion:less than 0.03% thd @ 30w
lf amp slew rate:<>19V/µsec

LF Amp S/N Ratio: >110dB, ref. 60W @ 8_, A-wtg., 1kHz

HF Amplifier: 25 watts, 4_ load

HF Amp Distortion:less than 0.06% thd @ rated power

lf amp slew rate less than 9V/µsec

HF Amp S/N Ratio: >112dB @ rated output

Frequency Range: 38 Hz - 23.5 kHz (-10dB point)

Connectors: Combination XLR-1/4" jack with input level control

Dimensions: (WxHxD) 8.5"x15"x9.75" (381mm x 216mm x 248mm)

Weight: 19.5 lbs. (8.9kg) each


------------------------------------------------------------

Iemand hier ervaring mee?
 
Origineel geplaatst door fuse


He, maar Bamse. Waarom you zegt KRK? (zag dat je zelf ook Absolute 2's had, die bij mij staan eigenlijk niet goed dus klinkt het zowieso niet zo OK vond ik)

Klopt en eerlijk, je hebt erg goede monitoren aan de absolute2.

En dat zeg ik niet omdat ik ze ook heb.
Met een goede versterker, en goede plaatsing van deze monitoren heb je echt iets goeds in je studio staan.

En een goede versterker hoeft niet eens zo duur te zijn.
 
Tsja ik denk wel dat die Quad een goeie versterker is. Toen ik hem kocht was hij net gereviseerd en heb d'r toen wel wat knaken voor betaald maar als het moet kan deze ook aan een stelletje PA boxen. :)

Vraag me af of Roland die techniek om speakers te simuleren ook als losse hardware of software gaat vrijgeven want voor microfoons hadden ze ook zoiets gemaakt. Dan kan ik met wat ik nu heb eens bekijken wat voor mij het beste werkt.
En volgens mij dat ik zowieso meer 'normale' muziek zoals CD's enzo op die speakers moet gaan luisteren om zo meer aan de klank te wennen.
Maar voorlopig heb ik even geen zin om de hele setup in m'n studio om te gooien om die speakers beter te plaatsen. Wat dat was een rotklus om alles zo in te passen. (heb gewoon iets groters nodig)
 
Best grappig,

Ik had eerst ook Absolute 2's. Ben ik jaren lang erg blij meegeweest en hebben zijn zeker het geld waard. Toen kreeg ik het in mijn kop om een setje Genelec 1030's te kopen. Ik die dingen bestellen in Duitsland en maar wachten. Na 3 weken stonden ze in al hun pracht opgesteld in mijn studiootje. Ik mijn favoriete plaatje in de CD-speler geknikkerd (OK computer van Radiohead).
En.........Mijn tanden vielen uit mijn mond. Mijn oren van kop en mijn kloten uit mijn zak. Ze zijn mooier dan je denkt en dubbel en dwars het geld waard. (Bij Thomann 650 Euro de stuk).

Het effect dat deze speakers hebben gehad op mijn muziek is enorm. Mijn mixes zijn nu helder en gedefineerd. Gister toevallig een paar van mijn laatste tracks op CD gebrand. Die heb ik nu in de auto geluisterd (op standje "gehoorschade"), over miniskule koptelefoontjes, over PC speakers, over zo'n Sony met 58 discolampen en 10 ton plastic eromheen: Op alle systemen klonk ie prima! Dat had ik nog nooit meegemaakt. Tuurlijk, de hele lage bass viel weg op mijn koptelefoontjes, maar da's normaal.

De waarde van goede speakers is mij nu helemaal duidelijk. Dus, KOOP GENELECS! of iets anders goeds.
 
Mee eens..

Mee eens..

Ik heb laatst een track meegenomen naar een studio, waar ze naast de obligate NS10M's ook hele grote Genelecs hadden staan. Je weet niet wat je dan hoort..

Vooral diepe bas is niet af te mixen in ons studio'tje.. want "wat je niet hoort.. kun je ook niet beoordelen".

Maar goed.. eerst een nieuwe baan en een andere woning.. en dan een setje genelecs of PMC's (heb ik nog steeds veel zin in).
 
Trouwens..

Trouwens..

Die PMC set die ik op het oog heb kun je stukje bij beetje opbouwen..

- TB2(S) passieve monitors.. setprijs ca. 1200 Euro incl. BTW
- Goede stereo versterker.. of twee monoblokken (de TB2's hebben mounts voor bijvoorbeeld Bryston PowerPac's .. maar ook een 3B of 4B is niet te versmaden natuurlijk)
- XB1 Subwoofer.. voor die extra berg bas tot 25 Hz (kost ook een kleine 1000 euro overigens).

Niet goedkoop allemaal.. maar je kunt voor een schappelijk prijsje beginnen, en langzaam uitbouwen tot een monitor systeem van absolute topklasse !
 
Origineel geplaatst door Nolet
Dus, KOOP GENELECS! of iets anders goeds.

Zijn die GENELEC 1029APM ook de moeite waard? Die valt namelijk meer binnen mijn budget. Die absolute 2's gaan eruit,ik vind ze niet al te best klinken...
 
Grappig, dacht wel dat zoiets als dit zou aanslaan. ;)

Maar volgens een andere bron zouden die KRK monitors qua laag niet zo goed klinken. (sorry Bamse) Maar ik wil ze wel een keertje horen.
Anders zouden JBL's of ADAM (het spreekwoordelijke neusje van de zalm?) ook wel goed moeten gaan.
Zelf vond ik de Genelecs nog steeds interessant maar wel balen dat ze passieve modellen hebben van het type wat ik interessant vind.

Maar zowieso dat ik die krengen beter moet plaatsen en als het moet de buren gaan terroriseren met de boormasjien en later nog meer lewaai (als die dingen aan de muur hangen)
En by the by, ik haat schuine daken, anders had het nl. makkelijk gekund. En die kamer is ook niet zo groot dat ik makkelijk de hele reut kan omschnocken.

De queste gaat door!
 
1029's zijn ook goed. Alleen minder bassend. Ze zijn ook 2 x zo goedkoop. Ze zijn zeker beter dan Absolute 2's en nog 2 x zo klein ook. Dat geloof je niet als je die ziet. Echt mini's maar met een super geluid.

De Mackie HR824's zijn ook heeeeel mooi. maar waren voor mij net weer te duur. Ik ben ook benieuwd naar die nieuwe mackie's; het goedkopere model van de HR-serie
 
Origineel geplaatst door Nolet
1029's zijn ook goed. Alleen minder bassend.

Shit, en dat wil ik juist!!! :(

Ik zag dat je bij die 1029 een aparte subwoofer had, dat zegt al eigenlijk genoeg....

Toch maar doorsparen voor de 1030's..... f0k f0k f0k...
 
Maar wie van jullie weet er iets van dynaudio?

Naast dat ze monitor speakers maken schijnen ze ook hifi spul te verkopen.

Die BM6p zijn toch wel erg verleidelijk als je het mij vraagt. Alleen balen dat bijna nergens te koop zijn. (zelfs niet die toko van bamse) en dan nog voor ongv. dezelfde prijs als die 1029's.
 
Back
Top