Moog Prodigy vs. Grandmother

equate

Ouwe rot
Lid sinds
12 januari 2002
Berichten
959
Locatie
Venlo
Een overdenking...

Ik ben in het bezit van een Moog Prodigy MK1. Super toffe synth, maar in feite binnen mijn collectie van diverse monofone analoge synths niet super bijzonder (o.a. Polivoks, SH-2, MC-202, Mono/Poly)... maar wel een Moog uiteraard.

De nieuwe Moog Grandmother vind ik er super interessant uitzien. In basis niet gek veel anders dan de Prodigy, maar de patch mogelijkheden zijn natuurlijk een grote toevoeging. Ik heb niet de intentie om een groot modulair systeem te bouwen (nee, echt niet) maar een paar modules wil ik wel hebben. Deze zouden perfect te combineren zijn met de Grandmother. Tevens is de Grandmother natuurlijk veel stabieler dan een bijna 40 jaar oude synth en heeft ook gewoon midi (scheelt weer een Midi2CV/gate).

Ik speel dus met de gedachte om de Prodigy te verkopen en een Grandmother te kopen. Los van verzamelzucht...zijn er argumenten om het niet te doen?
 
Lijkt me niet, de Grandmother lijkt mij een stuk leuker dan een Prodigy.
 
Weinig argumenten om het niet te doen als het het de klank mogelijkheden gaat.
Het enige argument zou de 'waarde' zijn die wellicht alleen maar hoger gaat worden of een klank waaraan je gehecht bent.
 
De OSC SYNC op de Prodigy klinkt waanzinnig goed. Dat hebben ze op latere modellen nooit kunnen evenaren, laat staan verbeteren. Ik ben zelf erg benieuwd hoe SYNC op de Grandmother klinkt. Maar dat helaas nog in geen enkele online demo gehoord.
 
De OSC SYNC op de Prodigy klinkt waanzinnig goed. Dat hebben ze op latere modellen nooit kunnen evenaren, laat staan verbeteren. Ik ben zelf erg benieuwd hoe SYNC op de Grandmother klinkt. Maar dat helaas nog in geen enkele online demo gehoord.

Idd,
Meeste lullen hier als brugman. ;)
Mss vergelijken ze de Prodigy met een mini . Maar ze zijn niet te vergelijken. RobertParker zegt op Instagram dat hij de P vaak gebruikt en nooit weg zou doen. ik vind dat hij lekker “gedateerd” klinkt. Dat wil niet zeggen dat je hem niet kan vervangen.
 
hier de sync op de Prodigy https://www.youtube.com/watch?v=1cew7dAbDh0
klinkt wel een stuk beter.

Yep! Zoals -ie hier vanaf 1.04 min. gebruikt wordt: SYNC aan en het pitchwheel gebruiken. Alsof je op een hele grote zaagtafel aan het spelen bent, prachtig :okdan:

(En ja, HAHAHA, is wat anders dan eindeloos dezelfde sequence laten lopen met de SYNC knop aan.)
 
Ik hoop bijna dat het alleen aan de kwaliteit van de demo ligt maar het lijkt er toch heel erg op dat de Prodigy de Grandmother wegblaast. En als dat zo is, hoe komt het dan dat een bedrijf als Moog niet aan de sound van hun oude synths kan tippen? Vragen, vragen...
 
Nou ja een oudere synth daar zijn natuurlijk meer demo's van. Maar idd de Prodigy heeft een hele fijne oldscool sound
 
Ja, die Sync in combi met mod wheel is inderdaad erg lekker... ik twijfel. Toch ook maar eens de Grandmother ergens gaan beluisteren.
 
Ik speel dus met de gedachte om de Prodigy te verkopen en een Grandmother te kopen. Los van verzamelzucht...zijn er argumenten om het niet te doen?

De klank?!

Makkelijk toch, koop (over een tijdje) een 2ehands grandmother. Gebruik ze een tijdje naast elkaar en hou degene die het beste klinkt en de fijnste workflow heeft :okdan:
(of hou ze beiden :luv:)
 
Back
Top