Bit-crushers en aanverwanten gezocht...

InfoSeeker

Ingeburgerd
Lid sinds
2 Maart 2018
Berichten
63
Locatie
In m'n hoofd
Hoi,

Ik ben op zoek naar aanbevelingen omtrent interessante/goede bit-crushers.
Google geeft me heel veel opties maar ik wil van jullie graag weten welke bit-crusher je eventueel gebruikt en vooral waarom die. Ik zoek dus geen oplijsting van bestaande bit-crushers, die kan ik zelf ook wel via Google vinden :) Ik zoek de reden waarom je precies voor die bit-crusher koos.

Laat de suggesties maar komen! :halleluja

Oh ja, mocht je alternatieve effecten gebruiken om een gelijkaardig resultaat te krijgen, hoor ik het natuurlijk ook graag, het is voor mij onbekend terrein ;)

Alvast bedankt!
 
Ik gebruik de Hotone Krush bitcrusher. Ik kocht die omdat ie goedkoop is. Maar hij is nog best goed ook. Je hoort hem hier op het lead geluid:

Ook gebruik ik de lfo van de Waldorf 2-pole en het decimator effect van de Korg Microsampler. Vooral met die laatste kun je heel veel verschillende goed klinkende resultaten bereiken.
 
Oh ja, mocht je alternatieve effecten gebruiken om een gelijkaardig resultaat te krijgen, hoor ik het natuurlijk ook graag, het is voor mij onbekend terrein
Ik gebruik zelf hiervoor weleens mijn sample & hold module, kun je zeker leuke vergelijkbare effecten mee krijgen. Analoge bit crushing! :luv:
Ik heb hier zelf ff geen geluid, maar ik denk dat een filmpje als dit het waarschijnlijk wel uitlegt:


Daarnaast vind ik de module die specifiek hiervoor in de Nord Modular zit ook hele prettige resultaten geven. Voordeel is dat de NM ook audio inputs heeft, dus die kun je dus ook als effectenbak inzetten.
 
De thread staat in de plugins sectie - ben je specifiek op zoek naar software oplossingen?

Ik gebruik meestal de goeie ouwe Waldorf D-Pole voor sample rate reductie. De meeste VSTi's hebben tegenwoordig standaard bitcrushers aan boord, en dan gebruik ik die ook vaak.

Hardware gezien heb ik vroeg inderdaad ook vaak de Nord Modular hiervoor gebruikt, die is erg fijn.
 
In de basis is een Bit Crusher geen complex ding. Maakt ook dat het aanbod relatief groot is.
Van heel elementair tot zeer uitgebreid, of als 1 van de functies van bijvoorbeeld een distortion / Lo-fi unit.

In de basis gaat het meestal om een digitale vervorming van het digitale signaal door:

- sample rate reductie (192 Khz --> 22 Khz --> ... )
- bit depth reductie (24 bit --> 8 bit --> ... )

In praktijk zijn er vele toeters en bellen mogelijk

Om eens te kijken wat verschillende Bit crushers allemaal kunnen bieden zou je eens kunnen grasduinen in het uitgebreide gratis aanbod:

Een lijstje gratis Bit Crusher VST's van KVR Audio:
https://www.kvraudio.com/plugins/wi...s/instruments/effects/free/bit-crusher/newest

Als je mooie functionaliteit/klank tegenkomt in dit gratis aanbod: mooi. Hopelijk voldoet dat al.
Je kunt daarna/daarnaast altijd nog op zoek naar commerciële producten.
 
Voor wie het geduld kan opbrengen (want dat is schaars tegenwoordig) of gewoon meer wil weten over de Bitcrusher:

Wikipedia heeft een prima artikel over de Bitcrusher
https://en.wikipedia.org/wiki/Bitcrusher

Het artikeltje gaat uitgebreid in op:

- Sample rate reduction (sample frequentie)
- Resolution reduction (aantal bitjes)
 
Ik gebruik zelf Plogue Chipcrusher graag. Deze emuleert diverse klassieke DACs en heeft daarnaast nog de optie om noise/brom toe te voegen en speakeremulatie varierend van telefoons tot Gameboys of oude videogame kabinetten. Biedt dus net wat meer dan alleen een simpele bitreducer.

Screenshot-784x309.png


Hier te vinden: https://www.plogue.com/products/chipcrusher/
 
Hey hey,

Allemaal al bedankt voor de suggesties tot nu toe. Tussen m'n drukke agenda in, neem ik de reacties door en doe ik wat verdere research rond de gemaakte suggesties. Ik wil heel even snel dit nog meegeven voordat ik me terug wat verdiep in jullie voorstellen:

Ik poste dit in de plugin categorie omdat zowel hardware als sofware FX 'plugin' genoemd wordt. Maar voor alle duidelijkheid: ik ben benieuwd naar beide.
Mijn uiteindelijke doel is sowieso hardware, en liefst analoog. Maar omdat bit-crushing een digitaal fenomeen is, kan analoog alleen een (al dan niet goede) imitatie zijn.
Wat dan weer niet wegneemt dat het niet goed zou zijn ofzo, ik sta voor alles open. Zelfs analoge combo's om tot gelijkaardige resultaten te komen. Het gaat mij vooral om het lo-fi karakter dat een bit-crush met zich kan meebrengen alsook de 'distortion' die erdoor kan optreden.

De sample&hold suggestie vond ik bijvoorbeeld zeer leuk. Da's 'out-of the box' denken.
Kort daarover even dit: ik ken sample&hold en het gelijkaardige resultaat. Ik gebruik dit op m'n MS20. Daarom ga ik er nog wat verder mee aan de slag, en hoewel dat je een beetje 'sample rate' manipulatie kunt simuleren, kan je geen echter bit-reductie doen.

Keep them coming! Alvast bedankt zover. Ik kan na 't weekend een beetje feedback geven over de suggesties.

Grtz!
 
De sample&hold suggestie vond ik bijvoorbeeld zeer leuk. Da's 'out-of the box' denken.
Kort daarover even dit: ik ken sample&hold en het gelijkaardige resultaat. Ik gebruik dit op m'n MS20. Daarom ga ik er nog wat verder mee aan de slag, en hoewel dat je een beetje 'sample rate' manipulatie kunt simuleren, kan je geen echter bit-reductie doen.
Hou er trouwens wel rekening mee dat de S&H op de MS20 eigenlijk geen S&H is maar meer een track & hold. S&H geeft toch een iets ander effect. Heb je die niet in je modular misschien?
 
Hou er trouwens wel rekening mee dat de S&H op de MS20 eigenlijk geen S&H is maar meer een track & hold. S&H geeft toch een iets ander effect. Heb je die niet in je modular misschien?

Da's ook weer waar... Waarschijnlijk daarom dat ik op zoek ga naar een bit-crushing (of alternatief) :P

En had ik maar ene modular :D

Ach, vroeg of laat moet ik er toch aan toegeven 8D
 
Ah ja, sorry, ik had even het idee dat je die al had...

Er was een ander draadje waar je me ook aanspoorde om modulair te gaan en we het daar eventjes over hebben gehad, dat zat waarschijnlijk nog in je achterhoofd :)

Gewoon aan beginnen, S&H’s zijn best goedkoop.... :engel:

Hahaha, nu doe je 't weer :D

Ik moet toegeven dat ik overweeg een modular te willen beginnen opbouwen maar dan als externe filter & modulatie bron voor m'n andere analoge synths. Filters, envelopes, LFO's, sample&hold, etc. Ik heb tot nu toe nog geen modular gehoord die me qua oscillators en filter combo heeft overtuigd. Ik heb al heel veel moois gehoord, maar niet wat ik in een synth zoek. (driftende osc, vuile filters, ruwe kantjes eraan,..)
Maar goed, da's voor een ander draadje, ik wijk teveel af hier :engel:
 
Mijn reflex zou ook zijn om eerst naar de Decimort te grijpen.

Plogue heeft idd iets gelijkaardigs maar ik vind de plug-ins van D16 toch iets meer hands-on (en dus sneller resultaat geven) en dat is toch ook belangrijk...
 
Alle ideeën welkom: niet per definitie een bit crusher maar een vervormd lofi, crushy variant levert het wel op: een signaal door de Aux input van een Korg Monotron delay aan het eind van de batterijduur!. Is me al vaker overkomen dat ik me afvroeg wat er ineens met Mn sound gebeurd was, alle kabels na lopen en instellingen bleken de batterijen van de monotrol bijna op te zijn. Ik vermoed als je creatief ben met de voeding dit ook kan nabootsen voor een langere periode dan de laatste 5 a 10 minuten.
 
Qua hardware bitcrushing kan er weinig op tegen de Oto Biscuit, maar die is wel vrij duur, worden niet meer gemaakt en je ziet ze niet vaak tweedehands.



En met de laatste firmware krijg je er ook een 8 bit synth bij:

 
Back
Top